2026-07-18, 15:42
Medlem
Varför skulle inte året-runtdäck fungera i Skåne? Jag är medveten om att gummit i vinterdäck är för mjukt sommartid och att gummit i sommardäck är för hårt vintertid. Men vilka temperaturintervall handlar det om? I Sverige blir det sällan varmare än 30°C. Det rekommenderas att man byter däck när temperaturen ligger runt 5°C. Då behöver gummiblandningen i sommardäck klara ett temperaturspann på 25°C. I Norrland blir det sällan kallare än -40°C. Då behöver gummiblandningen i vinterrdäck klara ett temperaturspann på 45°C.

Men i Skåne blir det sällan kallare än -15°C och sällan varmare än 30°C. Då behöver gummiblandningen i året-runtdäck klara ett temperaturspann på 45°C. Om det går att göra en gummiblandning för vinterdäck som klarar -40°C till 5°C, varför skulle det då inte vara möjligt att göra en gummiblandning för året-runtdäck som klarar -15°C till 30°C?

Nere på kontinenten är det betydligt vanligare med året-runtdäck eftersom de inte har samma klimat som Norrland. Där jag bor hade vi 2 dagar den senaste vintern då dygnsmedeltemperaturen understeg -5°C.
Citera
2026-07-18, 16:05
Medlem
Tänk på att det är skillnad på All-weather och All-season tyres där det sistnämnda är mer av ett tresäsongsdäck och inte så bra för vinter.
https://www.kaltire.com/en/whats-the-difference-between-all-season-all-weather-and-winter-tires.html

Många som är skeptiska till den här typen av däck har missat att det ständigt pågår en utveckling av dessa. När skeptikerna var unga, pre-milllenieskiftet, var den här typen av däck urusla och rent farliga. Men det är en helt annan nivå på dessa idag vilket många verkar missat. Det verkar vara mer av en ryggmärgsreflex att man ska tycka så, utan att egentligen veta.

Personligen tror jag jag nog att de bästa all-weather tyres är markant bättre än fulimporterade kinesiska sommar och vinterdäck.
Citera
2026-07-18, 16:27
Medlem
All Arounddäck är sämst på sommar. Vår. Höst o vinter. Sommardäck är bäst på vår sommar höst .vinterdäck bäst på vinter. Arounddäck borde förbjudas
Citera
2026-07-18, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
När man läser flera av inläggen, så får man intrycket att det är direkt livsfarligt att åka på allround däck.

Så är det givetvis inte.
Jag kör, i stort sett, bara i Storstockholm, och har åkt på allround däck de senaste tio åren.
Fungerar utmärkt.
med samma idiot förklaring . Att röka är inte farligt . Jag har rökt i 40 år o lever än
Citera
2026-07-18, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anslut
Har man inte råd med ordentliga däck så ska man nog överväga sitt bilägande.
exakt !
Citera
2026-07-18, 16:47
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Jag bodde i Lund, pest att byta däck så jag körde med allround året runt i 10 år. Gick hur bra som helst, kanske 2-3 dagar per år med halt väglag och då fick man ta det lugnt. Men underbar att slippa skitjobbet att lagra däck och byta däck. Och någon 1000-lapp sparad per år.

Lite högre bullernivå på sommaren så kanske inte om man kör mycket, jag körde 1000 mil per år.

Men dubbdäck bullrar enormt och det slapp jag höra i 10 år!
Citera
2026-07-18, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
med samma idiot förklaring . Att röka är inte farligt . Jag har rökt i 40 år o lever än

Dummaste jämförelse jag har läst.
Du kan köra fullt säkert ut oavsett vilka däck du än har, du kan anpassa din körning efter väglag.
Rökning kan du inte anpassa efter något alls.
Citera
2026-07-18, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jordmuser
Tjena. Jag står inför att behöva byta mina sommardäck pga torrsprickor snart och jag har inga vinterdäck att byta till. Det är en Fiesta 2020 som jag lär behålla sålänge

Eftersom jag mest kör i Skåne och dessutom inte pendlar och kan helt enkelt avstå bilen om det skulle bli massa snö så tänkte jag byta ut mina sommardäck till all-around kvalitetsdäck som Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 / Michelin CrossClimate 2 / Continental AllSeasonContact 2

Dessutom slipper man byta däck varje säsong. Vad tycker ni?
Idioti, dom är värdelösa på både vinter och sommaren
Citera
2026-07-18, 17:05
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Allvädersdäck är sämst på allt. De är aldrig bra.

Mjuka och hemska under sommaren. Och sämre grepp än vanliga vinterdäck under vintern. Undvik är doktorns råd.
Citera
2026-07-18, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Dummaste jämförelse jag har läst.
Du kan köra fullt säkert ut oavsett vilka däck du än har, du kan anpassa din körning efter väglag.
Rökning kan du inte anpassa efter något alls.
jo jag anpassar min rökning röker bara med filter. Och du tror på allvar att folk anpassar sin körning efter vilket väglag o däck man har.. möjligt att du gör de men då är du undantaget som bekräftar regeln. Instämmer i vad annan skrev har man inte råd att hålla bra däck på sin bil.. åk buss
Citera
2026-07-18, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Jag hade absolut inte valt åretrunt/allseason utan köpt europeiska vinterdäck av känd tillverkare, absolut inte Kina!
Funkar bra året om.
vad exakt menar du med funkar bra. Kan du utveckla de ?
Citera
2026-07-18, 17:19
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Allvädersdäck är sämst på allt. De är aldrig bra.

Mjuka och hemska under sommaren. Och sämre grepp än vanliga vinterdäck under vintern. Undvik är doktorns råd.
Instämmer i detta. Så kallade året runt däck innebär kompromisser i konstruktionen, ett däck kan inte vara bäst både som dubbfritt vinterdäck och som sommardäck. Jag bor i Göteborg men jag rör mig en hel del på landsbygden likväl. Men jag anser att för de körförhållanden jag är i så är dubbfria vinterdäck bäst för oss. Vi har även varit långt upp i Norrland på vintern med dessa och det har gått fint alla gånger.

Så jag rekommenderar att köpa bra sommardäck och bra vinterdäck, gärna dubbfritt om man inte tycker att man behöver dubb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in