Naturligtvis är det allra bäst med däck för just den aktuella situationen - teoretiskt och lagefterlevande.
För majoriteten av bilförarna, som till övervägande del inte kan köra bil, utan förflyttar bilen med hjälp av ratt och pedaler.
Men...... Det är VÄLDIGT stor skillnad på egenskaperna hos olika däck.
Ett nytt kinesiskt vinterdäck kan vara sämre på vinterväglag än ett europeiskt sommardäck.
Har bevisats i Teknikens Världs och Vi Bilägares m fl tester av däck.
Så gå mera efter däckfabrikatet än på typen - för säkerhets skull - men inte laglydighet.
Vi var några på ett svenskt bilrelaterat företag som körde uppemot 5 - 7.000 mil per år.
Vi satte på nya vintergodkända allround-/friktionsdäck varje senhöst och körde dom ett år.
Själv körde jag, som dom flesta av mina kollegor, på Michelin friktionsdäck.
Friktionsdäcken är ju så komfortabla = tysta - jämför med dubbdäck och sommardäck.
Vi körde mellan Simrishamn och Pajala.
Oftast E4 norrut - men även inlandsvägen = 45:an.
Vanligen E4 söderut - men även kustvägen = 22:an.
Besvärligaste och mest överraskande väderomslag var det runt Jönköping minns jag.
Men även nordvästligaste Värmland och Dalarna kunde vintertid bjuda gott motstånd.
E6 mellan Stenungsund och Malmö alltid välsaltad och modig.
Jobbigast vintertid var från Dorotea och norrut mot Gällivare, när man skrapat med väghyvel, vars tänder gav spårig isbana.
Men det är varken däcken eller lagen som är begränsningen/möjligheten - det är förarens omdöme som avgör i varje enskilt fall/trafiksituation.