2026-07-18, 12:27
Medlem
På släp har jag all-around däck, på så sätt behöver man aldrig byta.
Citera
2026-07-18, 12:52
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
På släp har jag all-around däck, på så sätt behöver man aldrig byta.

Förutsatt att du har dubbfria däck på bilen.

Åretrunt-däck skulle jag möjligen tänka mig på en andrabil som sällan används och aldrig på långfärder. Som nämnts är de sämre än sommardäck på sommaren och sämre än vinterdäck på vintern. De är helt ok i april och oktober ungefär...

Släpvagn, kanske. Men jag skulle inte vilja köra i snöväglag med såna däck på släpvagnen.
Citera
2026-07-18, 13:35
Medlem
karlgunnars avatar
Det finns inget All round som funkar bra på vintern och sommaren utan dom är endera dåliga på båda eller så kör man riktiga friktionsvinterdäck på sommaren vilket är som att åka på gele, vilket är farligt.

Men det hela beror på hur du kör och var du kör. Kör du i t.ex. Skåne och kan välja att låta bilen stå dom få dagar det är snöstorm så visst, kör på all round. Alltså ett lite mer grovmönstrat däck som har alptopp snöflinga men som inte har den extremt mjuka gummiblandning som våra nordiska friktionsdäck har för vinterbruk.

Bor du lite mer norrut men använder bilen mest för att "lalla runt i staden" med så visst, för all del kör på riktiga friktionsdäck, men förstå att dessa inte är något du drar ut på motorvägen på i högsommarvärme, dels kommer dom slitas ut fort och dels kommer bilens egenskaper kraftigt försämras.
Citera
2026-07-18, 13:44
Medlem
Herr.Dittlings avatar
När man läser flera av inläggen, så får man intrycket att det är direkt livsfarligt att åka på allround däck.

Så är det givetvis inte.
Jag kör, i stort sett, bara i Storstockholm, och har åkt på allround däck de senaste tio åren.
Fungerar utmärkt.
Citera
2026-07-18, 14:13
Medlem
ansluts avatar
Har man inte råd med ordentliga däck så ska man nog överväga sitt bilägande.
Citera
2026-07-18, 14:36
Medlem
BerraByggers avatar
Kör vanliga sommardäck och montera avtagbara dubb på vintern så är det lagligt och enklast
Citera
2026-07-18, 15:05
Medlem
Naturligtvis är det allra bäst med däck för just den aktuella situationen - teoretiskt och lagefterlevande.
För majoriteten av bilförarna, som till övervägande del inte kan köra bil, utan förflyttar bilen med hjälp av ratt och pedaler.

Men...... Det är VÄLDIGT stor skillnad på egenskaperna hos olika däck.
Ett nytt kinesiskt vinterdäck kan vara sämre på vinterväglag än ett europeiskt sommardäck.
Har bevisats i Teknikens Världs och Vi Bilägares m fl tester av däck.
Så gå mera efter däckfabrikatet än på typen - för säkerhets skull - men inte laglydighet.

Vi var några på ett svenskt bilrelaterat företag som körde uppemot 5 - 7.000 mil per år.
Vi satte på nya vintergodkända allround-/friktionsdäck varje senhöst och körde dom ett år.
Själv körde jag, som dom flesta av mina kollegor, på Michelin friktionsdäck.
Friktionsdäcken är ju så komfortabla = tysta - jämför med dubbdäck och sommardäck.
Vi körde mellan Simrishamn och Pajala.
Oftast E4 norrut - men även inlandsvägen = 45:an.
Vanligen E4 söderut - men även kustvägen = 22:an.
Besvärligaste och mest överraskande väderomslag var det runt Jönköping minns jag.
Men även nordvästligaste Värmland och Dalarna kunde vintertid bjuda gott motstånd.
E6 mellan Stenungsund och Malmö alltid välsaltad och modig.
Jobbigast vintertid var från Dorotea och norrut mot Gällivare, när man skrapat med väghyvel, vars tänder gav spårig isbana.

Men det är varken däcken eller lagen som är begränsningen/möjligheten - det är förarens omdöme som avgör i varje enskilt fall/trafiksituation.
Citera
2026-07-18, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Naturligtvis är det allra bäst med däck för just den aktuella situationen - teoretiskt och lagefterlevande.
För majoriteten av bilförarna, som till övervägande del inte kan köra bil, utan förflyttar bilen med hjälp av ratt och pedaler.

Men...... Det är VÄLDIGT stor skillnad på egenskaperna hos olika däck.
Ett nytt kinesiskt vinterdäck kan vara sämre på vinterväglag än ett europeiskt sommardäck.
Har bevisats i Teknikens Världs och Vi Bilägares m fl tester av däck.

Så gå mera efter däckfabrikatet än på typen - för säkerhets skull - men inte laglydighet.

Vi var några på ett svenskt bilrelaterat företag som körde uppemot 5 - 7.000 mil per år.
Vi satte på nya vintergodkända allround-/friktionsdäck varje senhöst och körde dom ett år.
Själv körde jag, som dom flesta av mina kollegor, på Michelin friktionsdäck.
Friktionsdäcken är ju så komfortabla = tysta - jämför med dubbdäck och sommardäck.
Vi körde mellan Simrishamn och Pajala.
Oftast E4 norrut - men även inlandsvägen = 45:an.
Vanligen E4 söderut - men även kustvägen = 22:an.
Besvärligaste och mest överraskande väderomslag var det runt Jönköping minns jag.
Men även nordvästligaste Värmland och Dalarna kunde vintertid bjuda gott motstånd.
E6 mellan Stenungsund och Malmö alltid välsaltad och modig.
Jobbigast vintertid var från Dorotea och norrut mot Gällivare, när man skrapat med väghyvel, vars tänder gav spårig isbana.

Men det är varken däcken eller lagen som är begränsningen/möjligheten - det är förarens omdöme som avgör i varje enskilt fall/trafiksituation.

Men de hade köpt alptoppscertifiering i motsats till mina "dåliga o olgagliga usa m+s däck"
så de är lagliga o braa
Citera
2026-07-18, 15:13
Medlem
(FB) Stora däcktråden - här diskuteras allt kring däck!!!
Citera
2026-07-18, 15:20
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraBygger
Kör vanliga sommardäck och montera avtagbara dubb på vintern så är det lagligt och enklast

"Enklast"? Vad en dubb per däck då eller? Tar ju evigheter att dubba ett hjul om det ska göras seriöst.
Citera
2026-07-18, 15:26
Medlem
NyaHenriksss avatar
Jag hade absolut inte valt åretrunt/allseason utan köpt europeiska vinterdäck av känd tillverkare, absolut inte Kina!
Funkar bra året om.
Citera
2026-07-18, 15:30
Medlem
Så har jag gjot i +10 årfdet funkar bra !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in