2026-07-18, 13:34
Medlem
Cindells avatar
Jag tycker SMHIs prognoser oftast stämmer väldigt bra. Bor i södra Sverige.
Citera
2026-07-18, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krass2014
Kan ju minnas fel, men var inte väderprognoserna mer pålitliga förr?
Ingen med förståndet i behåll åkte ut på sjön utan att lyssna på sjörapporten.
Badväskan packades inte om inte meteorologen utlovade badväder.
Idag känns det som att de har rätt var tionde gång ungefär.

Vad tänker du om det?
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ofta är de för pessimistiska, tex att det beräknas komma tre regndroppar i länet - då ritar de en symbol för "Regn hela helgen!". Många sommardagar man missat för det, så har det varit i decennier. Borde gå få bättre precision om man zoomar in, men tycker inte det hjälper konstigt nog. Ett annat svar är att använda andra meteorologiska tjänster än väderappar för gemene man, men det är ju lätt hänt att man tror på de enkla.

Jag tänker att många nöjer sig med att titta på symbolerna istället för att läsa hela prognoser, då är risken stor att man missar mycket väsentligt. Det är ju inte heller så att SMHI:s sjörapporter i SR består i att de läser upp att det är en sol över Norra Kvarken, vet inte varför de ska jämföras med väderappar.
Citera
2026-07-18, 14:14
Medlem
mr.Floppys avatar
Det var bättre på John Pohlmans tid, han hade oftast rätt om vädret

Han lever ännu, så snälla John Pohlman kom tillbaka, dagens ungdom klarar inte av att få rätt på detta!
Citera
2026-07-18, 14:26
Medlem
Fangfaces avatar
I sydöst är SMHI's prognoser otroligt dåliga. YR funkar bättre här.
Citera
2026-07-18, 14:47
Medlem
Jag kollar ofta och stämmer ganska bra t.o.m bättre än vad det står och en enstaka gång inte alls som det stod.
Citera
2026-07-18, 15:03
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Exakt så. Undrar om det utlovade skyfallet kommer idag ens.....vi får se. Det brukar ju finnas en chans att de dramatiska väderomslagen prickas in men inte alltid de heller.

Jodå skyfallet kom och åskan med så där jag bor stämde det in bra!
Citera
2026-07-18, 15:27
Medlem
zkumbollens avatar
Längre bort än 3 dagar...är det ingen ide att kolla

Kan bli så, eller helt tvärtom, meningslöst med andra ord
Citera
2026-07-18, 15:47
Medlem
Detta är et bra exempel på det psykologin kallas det ofta för tankefel eller en undermedveten snedvridning i hur vi uppfattar och tolkar verkligheten. Ett exempel är bekräftelsebias (confirmation bias), där vi omedvetet söker efter, tolkar och minns information som bekräftar det vi redan tror på, samtidigt som vi ignorerar motsägelsefulla fakta. Så om man från början inte tror på väderprognoser kommer man bara lägga märke till när det inte stämmer.

Det som verkligen avgör kvaliteten på prognosen är hur många mätpunkter man har dvs antalet väderstationen samt vilka datormodeller man har tagit fram. Men en app som tex Klart är ungefär som att titta i en tom toarulle, man ser inte allt.
Citera
2026-07-18, 17:11
Medlem
krass2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970

Det som verkligen avgör kvaliteten på prognosen är hur många mätpunkter man har dvs antalet väderstationen samt vilka datormodeller man har tagit fram. Men en app som tex Klart är ungefär som att titta i en tom toarulle, man ser inte allt.

De väljer iaf om de ska lägga en stor sol under dagens alla timmar på en plats, så då bör det väl också vara sol där den tiden tänker jag.....
Citera
2026-07-18, 17:38
Medlem
godboys avatar
Nu är jag ju inte metrolog men jag fattar att olika väderinstitut är bättre respektive sämre i olika delar av landet. Här på västkusten skulle jag säga att norska Yr funkar bäst och SMHI är ett skämt.

Sen sägs det att det är svårare att förutsäga väder på sommaren än övriga årstider. Sen är det ju självklart att det är lättare att förutsäga närtid än några dagar framåt.
Citera
2026-07-18, 17:48
Medlem
Citat:
De väljer iaf om de ska lägga en stor sol under dagens alla timmar på en plats, så då bör det väl också vara sol där den tiden tänker jag.....
Du fattade inte liknelsen med toarullen va?
Citera
2026-07-18, 17:54
Moderator
MondoBizarros avatar
Neddragningar av antalet mätstationer har gjort att prognoserna blivit mer osäkra, givetvis.
Det är därför YR oftast har mer rätt än SMHI.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in