2026-07-18, 12:07
Medlem
krass2014s avatar
Kan ju minnas fel, men var inte väderprognoserna mer pålitliga förr?
Ingen med förståndet i behåll åkte ut på sjön utan att lyssna på sjörapporten.
Badväskan packades inte om inte meteorologen utlovade badväder.
Idag känns det som att de har rätt var tionde gång ungefär.

Vad tänker du om det?
Citera
2026-07-18, 12:10
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Vilka sajter kollar du vädret, verkar vara skitsajter om de rätt 10 %.

Kolla SMHI . säkert kort.
Citera
2026-07-18, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Vilka sajter kollar du vädret, verkar vara skitsajter om de rätt 10 %.

Kolla SMHI . säkert kort.
Håller inte med alls tyvärr.

I sommar har de inte ens kunnat gissa vädret som är JUST NU...

Än mindre vad som kommer om några timmar eller i morgon.
Citera
2026-07-18, 12:17
Medlem
krass2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Håller inte med alls tyvärr.

I sommar har de inte ens kunnat gissa vädret som är JUST NU...

Än mindre vad som kommer om några timmar eller i morgon.

Exakt så. Undrar om det utlovade skyfallet kommer idag ens.....vi får se. Det brukar ju finnas en chans att de dramatiska väderomslagen prickas in men inte alltid de heller.
Citera
2026-07-18, 12:20
Medlem
Jordgubbes avatar
Ofta är de för pessimistiska, tex att det beräknas komma tre regndroppar i länet - då ritar de en symbol för "Regn hela helgen!". Många sommardagar man missat för det, så har det varit i decennier. Borde gå få bättre precision om man zoomar in, men tycker inte det hjälper konstigt nog. Ett annat svar är att använda andra meteorologiska tjänster än väderappar för gemene man, men det är ju lätt hänt att man tror på de enkla.
Citera
2026-07-18, 12:34
Medlem
krass2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ofta är de för pessimistiska, tex att det beräknas komma tre regndroppar i länet - då ritar de en symbol för "Regn hela helgen!". Många sommardagar man missat för det, så har det varit i decennier. Borde gå få bättre precision om man zoomar in, men tycker inte det hjälper konstigt nog. Ett annat svar är att använda andra meteorologiska tjänster än väderappar för gemene man, men det är ju lätt hänt att man tror på de enkla.

Ja om det är skälet, eller att kompetensen har sjunkit, som inom så många andra områden idag.....
Citera
2026-07-18, 12:44
Medlem
Jag brukar kolla på yr.no, de visar bäst väder. Jag gillar att få bra väder. SMHI är alltid så negativa.
Citera
2026-07-18, 12:48
Medlem
krass2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Jag brukar kolla på yr.no, de visar bäst väder. Jag gillar att få bra väder. SMHI är alltid så negativa.

Man ska välja mellan de bästa felaktiga....så får man vara glad en stund iallafall. Bra tanke
Citera
2026-07-18, 13:05
Medlem
Hrass avatar
För korta prognoser är de kanon, typ "behöver jag paraply idag". Appar som vet din exakta plats är ju betydligt bättre än de breda prognoser man förr fick i TV och tidningar.
Citera
2026-07-18, 13:05
Medlem
Fan så bedrövliga de är. Och alla som använder dom också.
Nästan dagligen sitter jag med ett gäng kollegor som har näsan i telefonen. En säger regn, nästa säger sol, en tredje säger snö, och nån säger storm.

Som västkustbo, och på den tiden jag hade båt, så lyssnade jag på danska väderrapporter. Det var tillförlitligt för att 95% procent av allt vårt väder kommer från det hållet.
Citera
2026-07-18, 13:06
Medlem
Jailhouserocks avatar
Hört 90% säkerhet inom 24h, sedan mer osäkert ju längre det går. Var något semi-officiellt uttalande.
Citera
2026-07-18, 13:25
Medlem
PuffOchPiffs avatar
Finns det ett yrke där man kan ha fel lika ofta som meteorolog, och ändå behålla jobbet? Avskaffa skiten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in