Citat:
Ursprungligen postat av
Glostrup
Nej, och hela jämförelsen är helt befängd. I Sverige får du en mängd chanser att göra rätt för dig, och det hjälp att få om man ändå lyckas skuldsätta sig gravt.
Kinas auktoritära system saknar alla former av rättssäkerhet och assistans, och staten kan ändra regler närsomhelst - även retroaktivt - o h det finns noll chans att få rätt mot staten, oavsett hur fel den har.
Jag förstår att det kan kännas bestraffande och begränsande med betalningsanmärkningar om man inte betalar sina räkningar eller lån, men det är en rejäl överreaktion att jämföra den situationen med ett totalitärt system.
I vilket land kan man dra på sig en massa skulder och sluta att betala på dem helt utan konsekvenser?
Jag håller inte med. Livet är inte alltid så enkelt.
Jag kan förstå att man tycker det och har tidigare haft den ståndpunkten själv men det är inte alltid så enkelt.
Det finns folk som kan trilla mellan stolarna och att få den här hjälpen man ska ha rätt till, tyvärr så är det inte alltid så. Man kan bli nekad. Möjligheterna till att bli beviljad hjälp kan skilja sig beroende vem man är, vart man är bosatt och andra omständigheter.
Jag skulle lätt säga att det är ett typ av social credit system.
Kina vet jag ingenting om nästan så gör ingen jämförelse där.
Jag förstår att det kan vara nödvändigt i några fall att göra bakrundskoll för betalanmärkningar men i min mening så borde det inte vara något som arbetsgivare gör så slentrianmässigt och skamlöst.
Det borde inte vara tillåtet att fråga(kräva) av rekryteraren, och jag tror inte det var tillåtet tidigare.
Det är inte något som arbersgivaren har att göra med.
Att folk kan hamna i en kris och få dålig ekonomi i dessa tider, är det så svårt att tro det kan hända bra folk?
Att bli nekad att få hjälp man ska ha rätt till i dagens Sverige, är det något som låter helt osannolikt?