2026-07-18, 08:14
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Bekräftar vad många skrivit.

Män döms godtyckligt för våldtäkt.

Jag tror denna lagen tar bort legitimiteten för rättssamhället i sig. Män kan inte förväntas ha en moralisk skyldighet att följa lagar.

Jag tycker iofs att ingen har en moralisk skyldighet att följa lagar oavsett hur lagstiftningen ser ut.
Citera
2026-07-18, 09:30
Medlem
Citat:
Sverige innan samtyckeslagen var mer rättssäkert. Vad någon lista säger bryr jag mig inte om. Jag uttrycker min åsikt.

Eftersom det inte går att veta hur lagen ska följas genom att läsa den så är den godtycklig. Dessutom dömer man på ord mot ord, vilket också är rättsosäkert.

Vad med rättssäkerheten för brottsoffer att få sina förövare dömda?
Vad med människors rätt att slippa utsättas för sexbrott?

Att samtyckeslagen eller hur domstolar nu använder den i Sverige skulle vara rättsosäkert för män är helt och hållet din m.fl fantasier.
Citera
2026-07-18, 09:46
Medlem
Citat:
Lagen tar inte upp den typen av undantag.

Lagen skriver att om man deltar i sex så behöver man samtycke. Om du stoppar in och ut penis i vagina så deltar du i sex. Alltså behöver du veta att den andre är med på det så länge du ägnar dig åt det. Tvärtemot vad du skev.

Hur beter du dig själv under sex? Om du vill byta ställning tex, hur beter du dig då eller om den du har sex med gör något som du tycker är speciellt skönt?
Citera
2026-07-18, 10:28
Medlem
Citat:
Sverige innan samtyckeslagen var mer rättssäkert. Vad någon lista säger bryr jag mig inte om. Jag uttrycker min åsikt.

Eftersom det inte går att veta hur lagen ska följas genom att läsa den så är den godtycklig. Dessutom dömer man på ord mot ord, vilket också är rättsosäkert.

Ja, en del gillar att påstå att folk döms på ord mot ord, men ingen har hittills påvisat en enda dylik dom.

Alla får ha sina åsikter, åsikter är dock inte fakta och är ytterst subjektiva.
Citera
2026-07-18, 10:29
Medlem
Citat:
Lagen tar inte upp den typen av undantag.

Lagen skriver att om man deltar i sex så behöver man samtycke. Om du stoppar in och ut penis i vagina så deltar du i sex. Alltså behöver du veta att den andre är med på det så länge du ägnar dig åt det. Tvärtemot vad du skev.

Ja, enkelt. Stoppa inte in din penis i någon som inte vill att du gör det.
Citera
2026-07-18, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Det som är bekymmersamt om det förhåller sig som du skriver.

Tämligen sjukt att anse att besöka någon i dennes hem innebär samtycke till sex. Om 10% av våra ungdomar har så pass bristande social kompetens är det illavarslande.

Nu är jag ingen ungdom längre, men när jag var i tonåren var det inget konstigt med att sova över hemma hos en tjejkompis.

Jag har i allafall förklart för både min son och dotter vad samtycke innebär

Det är värre än så. Bara 6 av 10 menar att de kan förmedla om, när och hur de vill ha sex. Och då talar vi om den vuxna befolkningen som helhet.

Utmaningen med att lära ut samtycke är att det inte räcker med att förklara vad det är och inte är. En behöver förklara olika strategier. Vissa funkar för en men intr en annan.
Citera
2026-07-18, 10:40
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Varför frågade han bara inte, istället för att leka tankeläsare? Hade han frågat hade han inte suttit i fängelse för våldtäkt nu. Hon sa "nej" tidigare på kvällen när han frågade henne om hon ville följa med honom hem.

Hur tycker du att hon visade fysiskt att hon ville?

Ingen aning. Har också svårt att förstå vad det skulle ha för betydelse.

Hur ser ett tyst samtycke ut för dig?
Hur kan du tycka att det inte spelar någon roll hur hon kunde veta vad som skulle hända inne på toaletten? Har hon/de agerat tidigare under kvällen på sådant sätt att de båda visste vad som skulle ske inne på toaletten? I sådana fall tänker i alla fall jag att om man då frivilligt följer med in utan att säga något eller fysiskt göra motstånd så ser jag det som att man är med på det som ska ske.
I förhör säger hon själv att hon lät det ske.

Hur ett tyst samtycke ser ut? Finns inget standardsvar förstås men låt säga att en kille och en tjej sitter i en soffa och hånglar. Killer för in sin hand under tjejens tröja och klämmer/smeker hennes bröst. Om tjejen inte säger ifrån eller tar bort killens hand så skulle i alla fall jag tolka det som att hon gett samtycke till handen även om inget har sagts dem emellan = tyst samtycke.
Och skulle hon säga nej eller flytta bort handen och han respekterar det så anser inte jag att något brott har begåtts.
Citera
2026-07-18, 10:43
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ja, en del gillar att påstå att folk döms på ord mot ord, men ingen har hittills påvisat en enda dylik dom.

Alla får ha sina åsikter, åsikter är dock inte fakta och är ytterst subjektiva.

Återigen kan du ju inte ha läst några domar eller intresserat dig för ämnet över huvud taget.
Citera
2026-07-18, 10:44
Medlem
Citat:
Ja, enkelt. Stoppa inte in din penis i någon som inte vill att du gör det.

Samtycke funkar inte på det sättet. Just pga det enkla faktat att någon kan vilja få en penis i sig samtidigt som de inte vill få en penis i sig.
Då kan de ge signaler som en kan tolka som samtycke
Citera
2026-07-18, 10:49
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Visa en enda dom där det inte framgår att brott bevisats bortom rimligt tvivel.

Du verkar ju vara helt verklighetsfrånvänd och opåläst i ämnet.

Du kan ju börja läsa vad BRÅ skriver.

Citat:
En ytterligare förändring som kan iakttas är att enbart muntlig bevisning i större utsträckning tycks ses som tillräckligt för en fällande dom. Andelen av alla fällande domar där det enbart finns muntlig bevisning har ökat från 16 procent år 2017, till 28 procent år 2023. I fällande domar för ”nya” fall är det hela 39 procent.

Tänker du att det är ställt utom rimligt tvivel när det enda som finns är muntlig bevisning?
Citera
2026-07-18, 10:50
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Som uppenbart saknades i detta fall.

Kan du förklara varför du anser att det så tydligt saknas i detta fall? Vad tänker du att tjejen tänkte skulle ske inne på toaletten? Varför står hon i kö till toaletten tillsammans med killen?
Citera
2026-07-18, 10:52
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Kända fakta i målet du diskuterat med mig och andra.

Jo, tyst samtycke kan finns. Vad har det med saken att göra i detta fall? Från kända fakta är det en solklar våldtäkt.

Varför så rädd att svara på raka frågor? Varför detta ständiga behov att gömma dig bakom diverse absurda hyptetiska exempel?

Det är ju du som inte svarar. Vad för solklara fakta finns det i detta mål som visar att det rörde sig om en våldtäkt?

Vad är det för absurt med detta exempel? Tar upp flera "fällor" i våldtäktsmål idag.

Låt säga följande situation då. Ett par som funnit varandra på krogen går hem till tjejens lägenhet och efter en flirtig kväll med mycket hångel och petting hamnar de i soffan och hånglet fortsätter. Efter ett tag ställer sig killen upp och knäpper upp byxorna och tar fram petter nicklas och ställer sig framför tjejen som sitter i soffan.
Han säger ingenting och hon frågar ingenting utan hon börjar suga honom ändå. Efter en stund knuffar han bort henne knäpper sina byxor och går därifrån. Tjejen blir helt villrådig och undrar vad som hände. Hon känner sig frågande men letar upp honom på sociala medier och skickar iväg ett meddelande där hon skriver "Förlåt, det var inte meningen att göra något du inte ville".

Solklar våldtäkt enligt dig? Hur tror du tjejen ligger till om han skulle anmäla henne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in