2026-07-18, 09:41
Medlem
Man vet att ett ämne är känsligt när modsen tar bort tråden från aktuella ämnen och flyttar tråden till slasken ”Konspirationer och alternativa teorier”!

Tråd: (FB) ”Jag hatar araber, därför är jag för Israels krigande”

Modåtgärd:

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Tråden handlar i huvudsak om konspirationsteorin att Israel och judar orsakat massinvandringen och flyttas därefter.

/Mod

Saken:

1. Tråden var väldigt aktiv men syntes ej i aktuella ämnen. Varför tystar Flashback debatten genom att gömma aktuella och aktiva diskussioner?

2. Tråden flyttades till konspirationer och alternativa teorier. Varför tystar Flashback debatten genom att kasta tråden till slasken? Direkt fick vi inlägg i tråden som började babbla om ”konspirationsteorier”.

Det är inte en konspirationsteori att krig ger flyktingar. Det är inte en konspirationsteori att många arabiska flyktingar tagits emot av Europa och Sverige. Det är inte en konspirationsteori att Israel krigar as we speak.

PM (mod ej svarat på 24 timmar, trots aktivitet)

Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Citat:
Hej,

(FB) ”Jag hatar araber, därför är jag för Israels krigande”

Jag protesterar mot flytt av tråden. Har du ens läst frågeställningarna?

Hallå?

Vad tycker ni om att debatten tystas såhär av Flashback?
Citera
2026-07-18, 09:55
Medlem
Fantens avatar
Konspirationen som du implicit antyder är att Israel krigar i mellanöstern för att skapa flyktingströmmar till Europa.
Citera
2026-07-18, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Konspirationen som du implicit antyder är att Israel krigar i mellanöstern för att skapa flyktingströmmar till Europa.
Hur kan du läsa in det i TS, vart står det?

Jag vill minnas att det står att Israel krigar i Mellanöstern och att det ger flyktingar till Europa. Det står inte att Israel krigar i Mellanöstern i syfte att ge flyktingar till Europa.
Citera
2026-07-18, 10:02
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Hur kan du läsa in det i TS, vart står det?

Jag vill minnas att det står att Israel krigar i Mellanöstern och att det ger flyktingar till Europa. Det står inte att Israel krigar i Mellanöstern i syfte att ge flyktingar till Europa.
För att det är vad som antyds.
Citera
2026-07-18, 10:03
Medlem
Citat:
Inte alls. Lär dig läsa.

Varför får frågeställningen ”Mellanöstern för araber?” inte diskuteras i PU:Mellanöstern.

Varför är den frågeställningen så pass känslig att den göms från aktuella ämnen?
Senast redigerad av Devalvera 2026-07-18 kl. 10:38.
Citera
2026-07-18, 11:27
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Jag läste trådstarten och några fler inlägg när tråden kom, och det slår mig inte förrän nu när jag läser den här tråden att det skulle antydas att flyktingströmmarna skulle vara Israels syfte med krigen.

Krigen ger upphov till flyktingar, och om någon ogillar att det kommer hit flyktingar skulle man kunna tänka sig att denna någon skulle ogilla krigen. Nu är det inte alltid så, utan massor av människor både ogillar att araber kommer hit, och hejar på bombningar mot ställen där araber bor.

Det är kanske ingen extremparadox, men tillräckligt intressant för en tråd, eller? Det kan ju finnas någon förklaring som gör att det blir superlogiskt att vissa har båda uppfattningarna samtidigt, och då kunde det ju vara intressant att läsa en diskussion om det istället för korta kommentarer om att araber är skräp, att judar är skräp eller att alla som ifrågasätter mitt narrativ är konspirationsteoretiker.
Citera
2026-07-18, 11:30
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Jag läste trådstarten och några fler inlägg när tråden kom, och det slår mig inte förrän nu när jag läser den här tråden att det skulle antydas att flyktingströmmarna skulle vara Israels syfte med krigen.

Krigen ger upphov till flyktingar, och om någon ogillar att det kommer hit flyktingar skulle man kunna tänka sig att denna någon skulle ogilla krigen. Nu är det inte alltid så, utan massor av människor både ogillar att araber kommer hit, och hejar på bombningar mot ställen där araber bor.

Det är kanske ingen extremparadox, men tillräckligt intressant för en tråd, eller? Det kan ju finnas någon förklaring som gör att det blir superlogiskt att vissa har båda uppfattningarna samtidigt, och då kunde det ju vara intressant att läsa en diskussion om det istället för korta kommentarer om att araber är skräp, att judar är skräp eller att alla som ifrågasätter mitt narrativ är konspirationsteoretiker.
Det är så klart inte bara det som står i trådstarten som gjorde att jag läste den på det sättet, utan även vem som är TS, vilka trådar han har startat och vilka inlägg han har gjort i andra trådar. En helhetsbedömning således.
Citera
2026-07-18, 11:42
Medlem
Citat:

Det är inte alls vad som står. Att krig skapar flyktingar är knappast kontroversiellt eller konspiratoriskt. Om du inte förstår kopplingen mellan krig och flyktingar så får du nog avstå från att uttala dig i sådana ämnen
Citera
2026-07-18, 11:43
Medlem
Citat:
Det är så klart inte bara det som står i trådstarten som gjorde att jag läste den på det sättet, utan även vem som är TS, vilka trådar han har startat och vilka inlägg han har gjort i andra trådar. En helhetsbedömning således.

Att projicera, fantisera och hitta på är nog inte särskilt produktivt för ett seriöst diskussions klimat.
Citera
2026-07-18, 11:44
Medlem
Citat:
Man vet att ett ämne är känsligt när modsen tar bort tråden från aktuella ämnen och flyttar tråden till slasken ”Konspirationer och alternativa teorier”!

Tråd: (FB) ”Jag hatar araber, därför är jag för Israels krigande”

Modåtgärd:

Saken:

1. Tråden var väldigt aktiv men syntes ej i aktuella ämnen. Varför tystar Flashback debatten genom att gömma aktuella och aktiva diskussioner?

2. Tråden flyttades till konspirationer och alternativa teorier. Varför tystar Flashback debatten genom att kasta tråden till slasken? Direkt fick vi inlägg i tråden som började babbla om ”konspirationsteorier”.

Det är inte en konspirationsteori att krig ger flyktingar. Det är inte en konspirationsteori att många arabiska flyktingar tagits emot av Europa och Sverige. Det är inte en konspirationsteori att Israel krigar as we speak.

PM (mod ej svarat på 24 timmar, trots aktivitet)

Vad tycker ni om att debatten tystas såhär av Flashback?

Jag tycker också att det är märkligt att tråden hamnade i konspirationsteorier. Sambandet mellan krig och flyktingar är knappast kontroversiellt eller konspiratoriskt
Citera
2026-07-18, 11:44
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cronos420
Det är inte alls vad som står. Att krig skapar flyktingar är knappast kontroversiellt eller konspiratoriskt. Om du inte förstår kopplingen mellan krig och flyktingar så får du nog avstå från att uttala dig i sådana ämnen
Okej.

Citat:
Ursprungligen postat av Cronos420
Att projicera, fantisera och hitta på är nog inte särskilt produktivt för ett seriöst diskussions klimat.
Tur att det inte var det jag gjorde då.
Citera
2026-07-18, 11:46
Medlem
Citat:

Tur att det inte var det jag gjorde då.

Du skrev uttryckligen det. Du skrev uttryckligen att du fantiserade ihop massa eget som inte stod i TS sen tog det för sanning. Du fyller alltså i och hittar på ifrån din egen fantasi sen säger att det är dina fantasier som TS skriver. Vilket får dig att framstå som stolle alternativt tramsig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in