Citat:
Ursprungligen postat av
1717-1776
[...]
4. Olika stjärnhimlar på olika platser
* På norra och södra halvklotet ser man olika stjärnor.
* Exempelvis syns Polstjärnan på norra halvklotet men inte från stora delar av södra halvklotet.
[...]
Bra sammanställning. Jag känner mig dock tvungen att fylla i med det där med stjärnornas rörelsemönster. På norra halvklotet rör de sig åt ett håll (har för mig att det är medsols) och på södra halvklotet åt det diametralt motsatta. Detta är dock något som de flesta plattjordare har väääldigt svårt att begripa och/eller förklara (bort).
Man brukar säga att det är som att sätta en analog klocka i taket, och hur man än vänder och vrider på sig så går visarna alltid åt samma håll. Men nej, åh nej! Plattjordare brukar säga att det beror på åt "vilket håll" man tittar. (??) Som om de på något sätt skulle betrakta klockan bakifrån så att säga, från själva takets perspektiv alltså.
Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av
1717-1776
[...]
6. Tidszoner och dag/natt
* När det är dag i Europa är det natt på andra sidan jorden.
* En rund jord som roterar kring sin axel förklarar detta naturligt.
[...]
Och här måste man ju även påtala "
The Final Experiment". 24 timmars solsken på Antarktis ska ju vara en omöjlighet där, under våran vinter. Men när man åkte dit så fick de väääldigt svårt att förklara hur det egentligen går till, på en platt jord alltså. Så det blev ju, för det mesta, att det var en massa fejk. Studio, green screen m m.