2026-07-11, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Skulle förvåna mig om det inte tänktes lite i de banorna. Lite väl inkrökt iaf om man inte ens snuddade vid tanken. Detta sammanfall ju också ungefär i tid med en helt ny uppfattning om gravitation, som också stämde dåligt med den etablerade uppfattningen.

Men i så fall nåt som försvunnit i historiens töcken. Även om vi vet att exempelvis August Strindberg förhöll sig kritiskt till frågan om jordens form.

Strindberg hade en period påverkad droger och ämnen i sina alkemiska experiment där han dessutom hade ett mentalt sammanbrott. Han skrev inferno och trodde att han motbevisat det periodiska system när han skapat guld.

Lika lite som han lyckades med det lyckades han bevisa att jorden är platt.

Mänskligheten trodde att jorden var platt ända till de blev överbevisade, precis som de trodde jorden var centrum i solsystemet vilket även det motbevisades.

Ett av dina många problem är att du inte lyckas bevisa dina teorier, inte heller kan du belysa vem och varför lögnen om en rund jord skulle ha uppstått.
Citera
2026-07-11, 20:59
Medlem
Citat:
Det finns bara en verklighet. Så om två olika teorier beskriver nånting på två olika sätt som är i motsatsförhållande, så måste (åtminstone) en av dem vara fel.

Så därför anser jag det är helt rätt att 'blanda ihop" dessa teorier. Eftersom båda är tänkta att beskriva samma verklighet.
Det finns bara en verklighet. Du flyger från Sydney till Santiago på 13 timmar, och det finns midnattssol i Antarktis. Detta är en verklighet som du inte tror på. Vad är alternativet, tror du? De två sakerna är helt oförenliga med en platt jord och måste därför vara fel. Vad är rätt?
Citera
2026-07-11, 21:10
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Från stillastående till ljusets hastighet tar det ca 1 år om vi accelererar med ett g., hur länge tror du jorden funnits? Vad är hastigheten vi färdas i om vi ständigt accelererar med 1g?
Borde vara ca fyra och en halv gånger ljusets hastighet om man tror på vad vetenskapen säger om Jordens ålder och omkring sex tusen gånger ljusets hastighet om man tror på Bibeln. I båda fallen fullständigt horribla hastigheter. Man kan undra vad Fleuch tror energikällan till denna horribla acceleration är?
Citera
2026-07-11, 21:47
Medlem
Citat:
Det finns bara en verklighet. Så om två olika teorier beskriver nånting på två olika sätt som är i motsatsförhållande, så måste (åtminstone) en av dem vara fel.

Så därför anser jag det är helt rätt att 'blanda ihop" dessa teorier. Eftersom båda är tänkta att beskriva samma verklighet.

Då tar vi det igen: de står inte i motsatsförhållande och nej ingen av dem är fel. Klassisk mekanik är en förenklad approximation av AR och de kommer fram till exakt samma resultat så länge v << c.

Citat:
... Eftersom båda är tänkta att beskriva samma verklighet.

Och det gör de. Väldigt, väldigt bra och med noll skillnader så länge vi befinner oss på jorden. De är i praktiken samma sak om inte vi pratar om typ svarta hål och objekt som far fram i ljusets hastighet.

Citat:
... Så därför anser jag det är helt rätt att 'blanda ihop" dessa teorier.

Och det är där du går vilse. Du kan inte cherry-picka fritt mellan de båda utan att ens förstå vad du cherry-pickar. Du går vilse när du både säger att det krävs en kraft (klassisk mekanik) för att i nästa sekund säga att det inte finns en kraft (AR).

Enligt AR är det inte en kraft och det behövs inte heller en kraft.

Citat:
... Klotet förutsätter en nedåtverkande kraft som håller allt på plats. ...

Nej det är helt enkelt inte sant.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-07-11 kl. 22:07.
Citera
2026-07-13, 11:36
Medlem
Detta överbevisade tydligen vissa av dem.
Sydpolen.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Final_Experiment_(expedition)
Citera
2026-07-15, 11:52
Moderator
Länkpost raderad.

/Moderator
Citera
Igår, 05:16
Medlem
Fantens avatar
Jag vet inte om någon här har påpekat det, men om Jorden hade varit platt - så hade kanten/isringen/whatever varit en turistdestination.

Edit: Jaha, redan för flera år sen.
(FB) Flat Earth--Jorden är platt
Så klart. Och följer man den diskussionen så ser jag att både jag och BigFatCone tänkte på Restaurangen Vid Slutet av Universum.

Nåja, det är värt att nämna igen.

Edit 2:
Den här gamla pärlan är också värd att länka:
https://imgur.com/gallery/flat-earther-logic-8dvnDn6
Även uppföljningen:
https://imgur.com/gallery/behind-scenes-flat-basketball-proof-nSGtPtz
Senast redigerad av Fanten Igår kl. 05:30.
Citera
Igår, 09:49
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag vet inte om någon här har påpekat det, men om Jorden hade varit platt - så hade kanten/isringen/whatever varit en turistdestination.
[...]

Och horisonten, över havet t ex, hade aldrig (!) utgjort en skarp linje! Inte ens vid det klaraste av klart väder. Horisonten hade (om jorden vore platt alltså) bara lösts upp i ett töcken på grund av atmosfären i sig... Alltid!
Citera
Igår, 09:52
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Och horisonten, över havet t ex, hade aldrig (!) varit en skarp linje! Inte ens vid det klaraste av klart väder. Horisonten hade (om jorden vore platt alltså) bara lösts upp i ett töcken på grund av atmosfären i sig... Alltid!
Ja precis som du säger - det hade bara blivit ett töcken.
Och att med tillräckligt god förstoring hade jag i Stockholm kunnat se, well inte till Malmö, men jag hade kunnat se typ Kinnekulle i alla fall. Eller hela vägen till Danmark från Göteborg. Men nu kan man ju inte det.
Citera
Igår, 09:57
Medlem
Som man fick lära sig i årskurs 1-3
” 1. Satelliter och rymdfärder
* Människor har skickat upp satelliter och rymdfarkoster som har fotograferat jorden från rymden.
* Satelliter fungerar också bara enligt de banor vi använder eftersom jorden har en krökt yta och gravitation.
2. Jordens skugga vid månförmörkelse
* När jorden hamnar mellan solen och månen kastar den en rund skugga på månen.
* Denna skugga är alltid cirkulär, vilket stämmer med en klotformad jord.
3. Fartyg som försvinner över horisonten
* När ett fartyg seglar bort försvinner först skrovet och sedan masten.
* Det beror på jordens krökning.
4. Olika stjärnhimlar på olika platser
* På norra och södra halvklotet ser man olika stjärnor.
* Exempelvis syns Polstjärnan på norra halvklotet men inte från stora delar av södra halvklotet.
5. Olika skuggor på olika platser (Eratosthenes experiment)
* Redan på 200-talet f.Kr. mätte greken Eratosthenes jordens omkrets genom att jämföra skuggor i två städer samtidigt.
* Det fungerar eftersom jordytan är krökt.
6. Tidszoner och dag/natt
* När det är dag i Europa är det natt på andra sidan jorden.
* En rund jord som roterar kring sin axel förklarar detta naturligt.
7. Flyg- och sjöfartsrutter
* Långdistansrutter följer ofta så kallade storcirklar på en glob, vilket ger de kortaste vägarna över jordens yta.”
Citera
Igår, 11:21
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
[...]
4. Olika stjärnhimlar på olika platser
* På norra och södra halvklotet ser man olika stjärnor.
* Exempelvis syns Polstjärnan på norra halvklotet men inte från stora delar av södra halvklotet.
[...]

Bra sammanställning. Jag känner mig dock tvungen att fylla i med det där med stjärnornas rörelsemönster. På norra halvklotet rör de sig åt ett håll (har för mig att det är medsols) och på södra halvklotet åt det diametralt motsatta. Detta är dock något som de flesta plattjordare har väääldigt svårt att begripa och/eller förklara (bort).

Man brukar säga att det är som att sätta en analog klocka i taket, och hur man än vänder och vrider på sig så går visarna alltid åt samma håll. Men nej, åh nej! Plattjordare brukar säga att det beror på åt "vilket håll" man tittar. (??) Som om de på något sätt skulle betrakta klockan bakifrån så att säga, från själva takets perspektiv alltså.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
[...]
6. Tidszoner och dag/natt
* När det är dag i Europa är det natt på andra sidan jorden.
* En rund jord som roterar kring sin axel förklarar detta naturligt.
[...]

Och här måste man ju även påtala "The Final Experiment". 24 timmars solsken på Antarktis ska ju vara en omöjlighet där, under våran vinter. Men när man åkte dit så fick de väääldigt svårt att förklara hur det egentligen går till, på en platt jord alltså. Så det blev ju, för det mesta, att det var en massa fejk. Studio, green screen m m.
Senast redigerad av d00rkey Igår kl. 11:29.
Citera
Igår, 11:47
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Och horisonten, över havet t ex, hade aldrig (!) utgjort en skarp linje! Inte ens vid det klaraste av klart väder. Horisonten hade (om jorden vore platt alltså) bara lösts upp i ett töcken på grund av atmosfären i sig... Alltid!
Hur utrett är egentligen just det där argumentet? Vore t ex intressant att se någon detaljerad simulering.
Bild 1: havshorisonten på en platt jord
Bild 2: havshorisonten på vår faktiska runda jord
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in