2026-07-18, 01:47
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Nej, de flesta kommer inte i kontakt med dessa. Jag är verksam inom sjukvården och träffar sådana individer relativt ofta på olika vårdavdelningar. De brukar social-dumpas i olika småståder och byar. Så fungerar Sverige nuförtiden. Det ökar också kriminaliteten på dessa orter. Tyvärr.

Jo jobbar man i ett yrke där prevalensen är hög så...

Men de flesta gör inte det.
Citera
2026-07-18, 01:50
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Jo jobbar man i ett yrke där prevalensen är hög så...

Men de flesta gör inte det.

Nej, det stämmer, men det är ändå beklämmande att vi har ett slags skuggsamhälle med folk som faller mellan stolarna, och som de flesta inte känner till. Det drabbar både dessa personer och de orter där de dumpas. Sverige har numera flera olika nivåer av underklass. Jag säger detta trots att jag betraktar mig lika till höger som AfD.
Citera
2026-07-18, 01:54
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Nej, det stämmer, men det är ändå beklämmande att vi har ett slags skuggsamhälle med folk som faller mellan stolarna, och som de flesta inte känner till. Det drabbar både dessa personer och de orter där de dumpas. Sverige har numera flera olika nivåer av underklass. Jag säger detta trots att jag betraktar mig lika till höger som AfD.

Klart det finns både underklass, problematiska personer och annan social problematik, men det är inte särskilt utspritt om man nu förhåller sig till vad TS Babblar om.
Citera
2026-07-18, 01:54
Medlem
FolkrepublikenKinas avatar
Citat:
Varför bor det då så få på gatan?

En halv procent är akut hemlösa i Stockholm. Du föreställer dig att de bor i en kartong på trottoaren och inte lite mer undanskymt?
Citera
2026-07-18, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
För det första, jag håller inte med dig men av det du räknar upp är det bara sjukvården som är statlig(ish), resten är den privata marknaden. Hur är detta Sveriges sociala kreditsystem?

För det andra får handlingar konsekvenser, det vet minsta barn, och dina exempel visar ju bara att det faktiskt blir konsekvenser om man missköter sig. Om man betalar sina skulder så blir det lättare att få nya lån. Om man inte begår brott så är det lättare för en arbetsgivare att lita på en. Om man konsekvent behandlar folk illa, så får man en asshole-rating i appen. Inget av dessa exempel stigmatiserar heller en person direkt - det krävs betydligt mer än enstaka felsteg. Jag börjar verkligen undra vad du är för en filur.

Det är möjligt, men knappast troligt utifrån privacylagstiftning, att register kan samköras och ge företaget (för det kommer garanterat att vara den privata sektorn som leder detta) en mer komplett bild av en kund. Men även här handlar det bara om en större skala; den lokala handlaren för 50 år sedan kunde också svartlista dig om du envisades med att bete dig som ett arsle varje gång du kom in i butiken. Din rating är snarare mer rättvis nu, eftersom det handlar om en mängd helt olika individer som alla bedömer sin första interaktion med dig - och du bedömer i din tur dem. Så detta med att man får det bemötande man förtjänar är knappast något nytt, men om du vill kalla det ett socialt kreditsystem så varsågod.

Jag undrar också vad du ser som alternativet till de exempel du nämner. Ska man kunna fortsätta låna pengar och konsumera fritt även om man aldrig betalar tillbaka? Är det rimligt att en bank som arbetsgivare inte ska få ha en aning om att du är dömd åtta gånger för förskingring? Borde folk få bete sig hur som helst mot foodorabudet utan att det ska kunna uppmärksammas?

Hur menar du att ett socialt kreditsystem skiljer sig från helt normala konsekvenser av att inte sköta sig i ett samhälle, normer som har funnits i alla tider? Du fick inget lån för 30 år sedan heller om du inte hade gjort rätt för dig tidigare. Jag förstår faktiskt inte om du propagerar för ett samhälle helt utan konsekvenser, eller om du bara vänder dig mot att företagen har utvecklat bättre system för att inte luras två gånger av samma person.
Du låter som en libtard som inte hänger med i samhällsutvecklingen.

Tech-bolagen och andra bolag driver Sverige via deras system. Det kanske kommer som en överraskning för dig att Bank-Id är privatägt av bankerna. Det jag försöker säga är att om du bor i Sverige så är ditt samhälle i mångt och mycket privatägt och du måste finna dig i det och det kommer skapas och drivas samhällssystem som har konsekvenser för den enskilda individen. Det är väl fullständigt irrelevant om vi har ett privatägt eller statligt ägt socialt kreditsystem, för den lilla människan så finns det ändå där.

Ja precis ens handlingar får konsekvenser och det loggas. Jag har aldrig påstått att socialt kreditsystem är dåligt. Jag påstår att vi har det.

I framtiden när tekniken utvecklas så kommer AI med hjälp av ansiktsigenkänning och samkörning från cookies och konsumtionsbeteende eller annat beteende kunna ta väldigt snabba beslut. Det kan bli nekande att åka bil, tåg eller flyg eller nekad inträde till platser pga estimerat riskbeteende. Eller det kan bli riktad försäljning och deals för att du är en mönstermedborgare med hög lön. Och så vidare, i realtid.

Även Kivra är privatägt. Fatta att dom har tillgång till miljontals brev från sjukvård, myndigheter, räkningar, kvitton osv. Fattar du vilken makt det är att sitta på all den informationen som folk får i sina brevlådor.

Jag tycker det är viktigt att man reflekterar över vilket samhälle vi vill ha och vart vi är på väg, så att det blir ett bra samhälle. Men jag tror definitivt att sociala kreditsystem är här för att stanna.
Senast redigerad av Devalvera 2026-07-18 kl. 02:15.
Citera
2026-07-18, 01:58
Medlem
Citat:
Klart det finns både underklass, problematiska personer och annan social problematik, men det är inte särskilt utspritt om man nu förhåller sig till vad TS Babblar om.
Vad babblar du om. Det är extremt vanligt att arbetsgivare gör bakgrundskontroller på nyanställningar. Finns du i brottsregister så är du körd. Vill vi inte att dom som begår brott kommer tillbaka i samhället och jobbar?
Citera
2026-07-18, 02:03
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FolkrepublikenKina
En halv procent är akut hemlösa i Stockholm. Du föreställer dig att de bor i en kartong på trottoaren och inte lite mer undanskymt?

2200 personer verkar det som.

https://www.mitti.se/nyheter/hemlosheten-minskar--men-en-osynlig-grupp-vaxer-6.3.287637.f33093e4da

Många bor nog på härbärge eller hos samariter.
Citera
2026-07-18, 02:04
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Vad babblar du om. Det är extremt vanligt att arbetsgivare gör bakgrundskontroller på nyanställningar. Finns du i brottsregister så är du körd. Vill vi inte att dom som begår brott kommer tillbaka i samhället och jobbar?

Exakt. Vad väldigt få begriper är att det är vi skattebetalare som får försörja dessa individer tills de avlider, eftersom de inte är anställningsbara. Det är inte billigt. USA är bättre än Sverige på att sätta dessa i sysselsättning. Det vore mycket bättre om de kunde få enkla jobb och försörja sig själva. Jag är som sagt rejält till höger, men jag anser att det är skamligt hur Sverige behandlar de som gjort ett enda litet misstag.
Citera
2026-07-18, 02:04
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera

Nej det finns gott om dömda personer som jobbar. Halva finanseliten är dömda.
Citera
2026-07-18, 02:05
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Nej det finns gott om dömda personer som jobbar. Halva finanseliten är dömda.

Källa på det?
Citera
2026-07-18, 02:13
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Källa på det?

Att det finns många dömda som jobbar?

Nästan 1,6 miljoner svenskar finns i dag i belastningsregistret

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ali-25-lamnade-kriminaliteten-far-inga-jobb

Så många arbetslösa har vi garanterat inte.

Då har vi inte räknat de som försvinner från registret.
Citera
2026-07-18, 02:17
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Att det finns många dömda som jobbar?

Nästan 1,6 miljoner svenskar finns i dag i belastningsregistret

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ali-25-lamnade-kriminaliteten-far-inga-jobb

Så många arbetslösa har vi garanterat inte.

Då har vi inte räknat de som försvinner från registret.

De flesta i brottsregistret är registrerade för bagatellbrott, som inte är särskilt stigmatiserade, som fortkörning och andra trafikbrott. Många har fått ett straffföreläggande, utan att ens ha satt sin fot i en rättssal. Gallringen från straffregistret är omgärdad med flertalet villkor, och privata företag lagrar och sprider den gallrade informationen på kommersiell basis till arbetsgivare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in