2026-07-18, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Du blandar äpplen och päron. Du har en grundläggande rätt att ha ett bankkonto, men du måste uppfylla vissa (ganska basala) krav; du ska kunna identifiera dig och du ska inte hålla på med penningtvätt eller bedrägerier. Om du får ett konto stängt så finns det möjlighet att överklaga via exempelvis ARN.

Den största anledningen till att konton stängs är kraven på KYC och penningtvättslagen, vilka inte beslutas av den svenska staten. Här finns det helt klart behov av förenkling och förbättring för att eliminera problemet med oskyldiga som får sina konton stängda, men det är inte en totalitär stat som ligger bakom problemet.
ARN prövar överhuvudtaget inte tvister mellan företag och banker. ARN är en renodlad konsumentmyndighet.
Men detta är faktiskt lite av en nyhet för mig. Så EU har en repressiv lag som säger att bankerna måste avfärda kunder givet vissa signaler / mönster etc. Samtidigt som det utgör lagbrott att tala om detta för företagskunderna. De får inte ens säga att de blivit granskade, än mindre motivera avstängningen. Detta utgör alltså lagbrott numera.
Smaka på den. Och så klagar man på dålig demokrati i Kina. Nu blir man snart orolig på riktigt. Vem har hittat på allt detta nonsens och hur kunde bankverksamhet fungera på 2010-talet utan dessa algoritmbeslut.

Jahapp då var det bara att lägga det till listan:
Repressiva beslut givet social score att stänga ner konton på dagen och i praktiken i en del fall omöjliggöra öppnande av konton och därigenom sätta näringsförbud

Börjar bli en diger lista för Sverige. Frågan är om Kina kan ens tävla med Sverige i drakoniskt repressivt statsskick.

Bostadsrätt blockering (Medlemsprövning) Kreditvärdighet (UC)
Bankspärr/BankID-blockering
Politisk/ideologisk screenning av banker
Dejting/socialt liv stoppas av Lexbase (statssanktionerat)
Plattformsbetyg / Gig-ekonomi, de sämsta spärras från jobb.
Företagskonton / Näringsförbud
Anställningar blockeras med Lexbase (statssanktionerat)
Ligger öppet för de initeirade och myndigheterna att ta del av; Domar, Åtalsunderlåtelse, Interna register Polisen, Polisanmälningar, Personutredning, Socialtjänstakter, Kronofogden
Körkortsingrepp via sjukvården
Hyresvärdar kan neka hyresgäst med hjälp av Lexbase (statssanktionerat)
Citera
2026-07-18, 00:52
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
I Kinas sociala kreditsystem startar man på 1000 poäng som ökar eller minskar beroende på ens leverne. Har man höga poäng får man exempelvis rabatt på saker, för att få höga poäng så behöver man betala sina räkningar i tid, vara vän med andra med hög poäng eller handlar inhemska produkter. Har man låga poäng så får man inte arbeta inom vissa arbeten eller får inte ta lån. Medborgare med låga poäng blir svartlistade. Man får låga poäng om man begår brott etc.

Kinas sociala kreditsystem har mött hård kritik i Europa och Sverige. Det är antiliberalt, får vi höra.

Men handen på hjärtat, har inte Sverige ett likadant, om inte värre, system?

I Sverige om man får betalningsanmärkningar eller begår brott så kommer man aldrig få ta lån eller kommer bli nekad att bli anställd på då alla gör bakgrundskontroller. Det finns enorma register som har koll på allt.

Har Sverige ett socialt kreditsystem och borde det bli mer utbyggt eller skrotas?

Borde monteras ner och skrotas för att bygga upp något mer realistiskt - det system du nämner här i landet. Utöver EXTREMFALL så bör samhället utgå från vad någon faktiskt kan och vill prestera. Jag menar, vad fan tjänar samhället på att någon går arbetslös pga ganska små förseelser...... man förlorar ju snarare på det. Så som jag tänker i alla fall. Sen finns det ju dock "inslussningsverksamhet" i de flesta kommuner men det betyder inte att problemet som sådant bara försvinner per automatik (i bästa fall goda vitsord och kontakter) - samt - det är inte alla som kvalificerar sig för sådan verksamhet och därmed faller mellan stolarna.

Kinas system är väl lite mer likt det vi hade för 100-200 år sedan där prästerna mfl höll stenhård koll på befolkningen och dessutom loggförde en jäkla massa vardagligheter utöver vad som var nödvändigt (minns inte vad dessa kallas i Kina men dom är statligt anställda och gör i princip husförhör ang t ex relationer till grannar med mera - med mera).
Citera
2026-07-18, 00:54
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Jag tycker att jag redan har beskrivit det. Men för all del, låt mig förtydliga:

- Brottsregister används för att gallra kandidater till jobb och dejter

- Sjukvården anmäler alkoholkonsumtion till staten för att hantera körkortstillstånd

- Betalningsanmärkningar påverkar möjligheter till jobb, nya lån, konsumtion, bostad

- Plattformsbetyg i appar såsom Bolt, Uber, Vinted, Foodora osv ger en direkt score på din kredibilitet som kund eller säljare.

- Banker kan stänga av konton hos personer som sysslar med, vad man råkar anse för stunden, tvivelaktigt beteende

Jag menar att detta är en form av socialt kreditsystem. I praktiken får man ett utfall där din person i allt högre grad kommer granskas utifrån register. Jag tror vi bara kommer få mer av detta.
För det första, jag håller inte med dig men av det du räknar upp är det bara sjukvården som är statlig(ish), resten är den privata marknaden. Hur är detta Sveriges sociala kreditsystem?

För det andra får handlingar konsekvenser, det vet minsta barn, och dina exempel visar ju bara att det faktiskt blir konsekvenser om man missköter sig. Om man betalar sina skulder så blir det lättare att få nya lån. Om man inte begår brott så är det lättare för en arbetsgivare att lita på en. Om man konsekvent behandlar folk illa, så får man en asshole-rating i appen. Inget av dessa exempel stigmatiserar heller en person direkt - det krävs betydligt mer än enstaka felsteg. Jag börjar verkligen undra vad du är för en filur.

Det är möjligt, men knappast troligt utifrån privacylagstiftning, att register kan samköras och ge företaget (för det kommer garanterat att vara den privata sektorn som leder detta) en mer komplett bild av en kund. Men även här handlar det bara om en större skala; den lokala handlaren för 50 år sedan kunde också svartlista dig om du envisades med att bete dig som ett arsle varje gång du kom in i butiken. Din rating är snarare mer rättvis nu, eftersom det handlar om en mängd helt olika individer som alla bedömer sin första interaktion med dig - och du bedömer i din tur dem. Så detta med att man får det bemötande man förtjänar är knappast något nytt, men om du vill kalla det ett socialt kreditsystem så varsågod.

Jag undrar också vad du ser som alternativet till de exempel du nämner. Ska man kunna fortsätta låna pengar och konsumera fritt även om man aldrig betalar tillbaka? Är det rimligt att en bank som arbetsgivare inte ska få ha en aning om att du är dömd åtta gånger för förskingring? Borde folk få bete sig hur som helst mot foodorabudet utan att det ska kunna uppmärksammas?

Hur menar du att ett socialt kreditsystem skiljer sig från helt normala konsekvenser av att inte sköta sig i ett samhälle, normer som har funnits i alla tider? Du fick inget lån för 30 år sedan heller om du inte hade gjort rätt för dig tidigare. Jag förstår faktiskt inte om du propagerar för ett samhälle helt utan konsekvenser, eller om du bara vänder dig mot att företagen har utvecklat bättre system för att inte luras två gånger av samma person.
Citera
2026-07-18, 01:05
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jutensomforsvann
Jaha. Vi sitter här och diskuterar den strukturella arkitekturen bakom ett dolt, finmaskigt kontrollsystem som spärrar människors BankID, fryser bankkonton, kartlägger deras privatliv via kommersiella rättsdatabaser och gallrar bort dem från bostadsmarknaden och arbetslivet utan insyn.

Och ditt motargument är att man måste ha flytväst och nödraket när man kör båt i Frankrike?
Du vill få det att låta som att folk gallras bort från bostadsmarknaden eller arbetsmarknaden helt utan skäl, men så är det knappast. Vad gäller frysta bankkonton så håller jag med till en viss del, men återigen så är det inte Sverige som styr. Det är inte ett statligt socialt kreditsystem; det är möjligen delvis ett kapitalistiskt.

Jag är även här nyfiken på hur du tycker att ett alternativt system skulle se ut; du gillar inte att banker kan neka lån åt folk som inte har betalat sina skulder tidigare - ok, hur tycker du att det skulle fungera istället? Ska folk som har begått våldsbrott eller sexualbrott ha precis samma chans på ett dagisjobb som en som är helt ostraffad? Hur ser ditt idealsamhälle ut, om du ser det svenska som så fullt av förtryck?

För övrigt var båtreferensen bara ett exempel på att det är lätt att klaga på sånt man vet och jämföra med sånt man inte vet något om, som att säga att ”Sverige är så reglerat och så är det inte i andra europeiska länder”. ”Det var ett exempel, Helge”, som Olle (Sven Melander) brukade säga.
Citera
2026-07-18, 01:16
Medlem
Citat:
Jag tycker ändå exemplet med peth-prov och inkallat körkort, som skett i närtid, är indikativt för riktningen vi går mot.
Ja det måste ju ses som ett sätt att registrera ett minuspoäng på ens social credit score. Det är precis det vi talar om. 

Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Nej, som framgått av tidigare inlägg så har Sverige delegerat det totalitära till bankerna, och för säkerhets skull lagt ner den statliga åtkomsten till betalningssystemet (Postgirot). Så kan staten hålla händerna rena, och kan via ombud stänga tiotusentals konton per år, nästan helt utan att belasta rättssystemet. DET är totalitärt, för det drabbar ett betydande antal hederliga människor som helt ställs utan möjlighet till upprättelse.
ed. 
Detta är real också. Det håller. Det man gör här är att man levererar en minuspost deluxe på ens social credit score.  
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Gäller det gummibåtarna som skickas via Frankrike till England fyllda med islamister också? Västar, nödraket och körkort. 🤔
epic shit 
Citera
2026-07-18, 01:17
Medlem
ok, here yo go..
Citat:
hur förklarar du då helomvändningen i den frågan? I ett totalitärt system ändras ingenting, staten har alltid rätt.
Om Sverige rör sig i en totalitär riktning (det gör det inte) så gör hela världen detsamma, och Sverige skulle vara ett av de tre-fyra sista länderna som blev totalitära. Det fattar alla utom överemotionella tomtar som börjar yra om övervakningssamhälle och Gulag så fort de får en parkeringsbot.
1. Helomvändningen med PETH tester gjordes ja. Nog bara du som inte förstår att det var en repressiv åtgärd att dra in körkorten. Ja, de ändrade sig men det hände. Haha vilken logik du har gosse. Du skulle kunna bli kommunikatör på avdelningen för sveriges credit score.

2. Om Sverige rör sig i en totalitär riktning så gör hela världen detsamma. Ja det är ju det vi säger här i tråden. Kina gör det, Sverige gör det..

Det känns som du mest vill bråka här fast vi är ense? 

Citat:
Jag säger inte att det svenska systemet är perfekt, men det är inte ett totalitärt system. I Kina döms 99,9% i första instansen, så att jämföra det med Sveriges låga siffror för högsta instans är att blanda elefanter och björnar.
Det jag vänder mig emot är att peka ut Sverige som en totalitär stat bara för att inte allting fungerar perfekt. Det är både felaktigt och intellektuellt ohederligt.

Jag har aldrig sagt att Sverige är en helt totalitär stat eller så men jag har pratat om totalitärt och represssivt system av social credit score som i praktiken för många svenskar går betydligt längre än Kinas.

Bl a för att det svenska på vissa områden går precis lika långt och är dessutom hemligt så det får så mycket större effekt när man överraskas av det och inte ens märker när det händer.  

Citat:
Det är nog teoretiskt möjligt, men sådant system skulle snabbt bli ohållbart i en liberal demokrati eftersom varje individs klagomål skulle prövas i upp till tre instanser, där varje domstol skulle vara vaksam på att inte staten tar sig för stora friheter.

Exakt så. Det är därför man inte ska ha de hemliga credit score systemen som Sverige har. Om man lägger upp en transparent lista som i Kina med start 1000 poäng och sen skriver vad som ger bonuspoäng och vad som ger minuspoäng så slipper man ju merparten av sådan här prövning av allmän handling och missbruk inom det offentliga etc.  
Citat:
Beskriv då det svenska sociala kreditsystemet, hur det fungerar, vilka konsekvenser det har och hur svenska staten utövar tvång utifrån krediterna. Att du skriver att vi har de facto har ett sådant system i Sverige gör det inte till en sanning.

Läs tråden imorgon gosse. Utan substansintag parallellt. Det finns gott om specifika svar på trådfrågan och din egen undran här.

Citat:
Du vill få det att låta som att folk gallras bort från bostadsmarknaden eller arbetsmarknaden helt utan skäl, men så är det knappast.

Snälla nån då ? hört talas om Google ? Hyresvärd googlar --> aha Lexbase --> ok skönt vi slapp hyresgästen. Spoiler: Lagligt och bra. Spoiler: Lexbase = statssanktionerat okej tjänst.

Idealsamhälle ? Enkelt Sverige före 1985 När Tage Erlander avl
Citera
2026-07-18, 01:23
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
I Kinas sociala kreditsystem startar man på 1000 poäng som ökar eller minskar beroende på ens leverne. Har man höga poäng får man exempelvis rabatt på saker, för att få höga poäng så behöver man betala sina räkningar i tid, vara vän med andra med hög poäng eller handlar inhemska produkter. Har man låga poäng så får man inte arbeta inom vissa arbeten eller får inte ta lån. Medborgare med låga poäng blir svartlistade. Man får låga poäng om man begår brott etc.

Kinas sociala kreditsystem har mött hård kritik i Europa och Sverige. Det är antiliberalt, får vi höra.

Men handen på hjärtat, har inte Sverige ett likadant, om inte värre, system?

I Sverige om man får betalningsanmärkningar eller begår brott så kommer man aldrig få ta lån eller kommer bli nekad att bli anställd på då alla gör bakgrundskontroller. Det finns enorma register som har koll på allt.

Har Sverige ett socialt kreditsystem och borde det bli mer utbyggt eller skrotas?

Det krävs numera bara en enda liten skitsak för att hamna på gatan i Sverige. Marginalerna är små och åsiktskorridoren trång. Den "inhumana stormakten".
Citera
2026-07-18, 01:27
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jutensomforsvann
ARN prövar överhuvudtaget inte tvister mellan företag och banker. ARN är en renodlad konsumentmyndighet.
Men detta är faktiskt lite av en nyhet för mig. Så EU har en repressiv lag som säger att bankerna måste avfärda kunder givet vissa signaler / mönster etc. Samtidigt som det utgör lagbrott att tala om detta för företagskunderna. De får inte ens säga att de blivit granskade, än mindre motivera avstängningen. Detta utgör alltså lagbrott numera.
Smaka på den. Och så klagar man på dålig demokrati i Kina. Nu blir man snart orolig på riktigt. Vem har hittat på allt detta nonsens och hur kunde bankverksamhet fungera på 2010-talet utan dessa algoritmbeslut.

Jahapp då var det bara att lägga det till listan:
Repressiva beslut givet social score att stänga ner konton på dagen och i praktiken i en del fall omöjliggöra öppnande av konton och därigenom sätta näringsförbud

Börjar bli en diger lista för Sverige. Frågan är om Kina kan ens tävla med Sverige i drakoniskt repressivt statsskick.

Bostadsrätt blockering (Medlemsprövning) Kreditvärdighet (UC)
Bankspärr/BankID-blockering
Politisk/ideologisk screenning av banker
Dejting/socialt liv stoppas av Lexbase (statssanktionerat)
Plattformsbetyg / Gig-ekonomi, de sämsta spärras från jobb.
Företagskonton / Näringsförbud
Anställningar blockeras med Lexbase (statssanktionerat)
Ligger öppet för de initeirade och myndigheterna att ta del av; Domar, Åtalsunderlåtelse, Interna register Polisen, Polisanmälningar, Personutredning, Socialtjänstakter, Kronofogden
Körkortsingrepp via sjukvården
Hyresvärdar kan neka hyresgäst med hjälp av Lexbase (statssanktionerat)

Jag vet inte om du förstår det själv men din lista berör mest personer som utgör någon form av ytterligheter och har inget med norm att göra.
Citera
2026-07-18, 01:34
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Det krävs numera bara en enda liten skitsak för att hamna på gatan i Sverige. Marginalerna är små och åsiktskorridoren trång. Den "inhumana stormakten".

Varför bor det då så få på gatan?
Citera
2026-07-18, 01:36
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Varför bor det då så få på gatan?

Många bor på tillfälliga boenden utan ens ett hyreskontrakt och är likafullt socialt utslagna. Givetvis vill staten skyffla undan och dölja sina misslyckanden. En del är psykiskt sjuka, men inte alla. Ett litet snedsteg så kan vem som helst hamna där. Detta min vän, är dagens Sverige.
Citera
2026-07-18, 01:41
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Många bor på tillfälliga boenden utan ens ett hyreskontrakt och är likafullt socialt utslagna. Givetvis vill staten skyffla undan och dölja sina misslyckanden. En del är psykiskt sjuka, men inte alla. Ett litet snedsteg så kan vem som helst hamna där. Detta min vän, är dagens Sverige.

Ja för några få kanske. Känner inte till någon i min krets eller ens en utvidgad sådan som bor på gatan.
Citera
2026-07-18, 01:45
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ja för några få kanske. Känner inte till någon i min krets eller ens en utvidgad sådan som bor på gatan.

Nej, de flesta kommer inte i kontakt med dessa. Jag är verksam inom sjukvården och träffar sådana individer relativt ofta på olika vårdavdelningar. De brukar social-dumpas i olika småståder och byar. Så fungerar Sverige nuförtiden. Det ökar också kriminaliteten på dessa orter. Tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in