Citat:
Med risk för att detta blir lite OT ang trådens ämne (i så fall - sorry) 
Jag sitter på alla möjliga ställen på nätet - ganska sällan jag skriver faktiskt jmf med hur mkt jag läser. Går jag in på ett tillhåll för "typiska moderna feminister" för att därefter gå in på ett tillhåll för "typiska manosfär/red pill-typer" så är det i princip exakt samma diskussioner, argument, klagomål och gnäll i bägge dessa sfärer (där endast detaljer skiljer sig). Jag blev totalt förvånad när jag upptäckte detta för några år sedan! Hur mycket dessa två generella grupper liknar varandra (samt att dom själva inte tycks inse detta!).
Inte undra på att vanligt folk där ute blir både förvirrade och IBLAND förtrollade/besatta sas av dessa skarpa polariseringar som bägge erbjuder extremt lätta lösningar till i princip ALL problematik. Ibland kan en sida ha en poäng - ibland kan den andra sida ha en poäng - men generellt är allting en enda salig röra.
Jag kan även inflika denna nyhet - citat och länk:
Manosfärens påverkan på unga män ska utredas
Publicerad 2026-07-16 12:18
Jämställdhetsmyndigheten får i uppdrag att undersöka om pojkar och unga män påverkas negativt av bilden av maskulinitet och relationer i bland annat sociala medier.
https://www.svd.se/a/bOQxdq/manosfarens-paverkan-pa-unga-man-ska-utredas
Men då skulle dom ju samtidigt kunna undersöka vad t ex ultra/radikal-feministerna åstadkommit för män och kvinnor de senaste typ 10-15 åren?! (med tanke på detta med jämställdhet)
Jag strävar efter neutralitet och logik i dessa frågor framför allt. Men denna lyser många gånger med sin frånvaro - speciellt på nätet (å flashback är långt ifrån värst - det ser lite likadant ut nästan var man än hamnar faktiskt).

Jag sitter på alla möjliga ställen på nätet - ganska sällan jag skriver faktiskt jmf med hur mkt jag läser. Går jag in på ett tillhåll för "typiska moderna feminister" för att därefter gå in på ett tillhåll för "typiska manosfär/red pill-typer" så är det i princip exakt samma diskussioner, argument, klagomål och gnäll i bägge dessa sfärer (där endast detaljer skiljer sig). Jag blev totalt förvånad när jag upptäckte detta för några år sedan! Hur mycket dessa två generella grupper liknar varandra (samt att dom själva inte tycks inse detta!).
Inte undra på att vanligt folk där ute blir både förvirrade och IBLAND förtrollade/besatta sas av dessa skarpa polariseringar som bägge erbjuder extremt lätta lösningar till i princip ALL problematik. Ibland kan en sida ha en poäng - ibland kan den andra sida ha en poäng - men generellt är allting en enda salig röra.
Jag kan även inflika denna nyhet - citat och länk:
Manosfärens påverkan på unga män ska utredas
Publicerad 2026-07-16 12:18
Jämställdhetsmyndigheten får i uppdrag att undersöka om pojkar och unga män påverkas negativt av bilden av maskulinitet och relationer i bland annat sociala medier.
https://www.svd.se/a/bOQxdq/manosfarens-paverkan-pa-unga-man-ska-utredas
Men då skulle dom ju samtidigt kunna undersöka vad t ex ultra/radikal-feministerna åstadkommit för män och kvinnor de senaste typ 10-15 åren?! (med tanke på detta med jämställdhet)
Jag strävar efter neutralitet och logik i dessa frågor framför allt. Men denna lyser många gånger med sin frånvaro - speciellt på nätet (å flashback är långt ifrån värst - det ser lite likadant ut nästan var man än hamnar faktiskt).
Håller med dig till 100%. Det skulle vara mega-intressant om båda lägrens påverkan på allmänheten och speciellt de unga undersökes.
Som du säger, de båda lägren har mycket gemensamt. Ultra/radikal- antifeministerna propagerar för att den moderna västerländska kvinnan är oduglig och horaktig. Härvidlag har de fäst en radda egenskaper som de anser är icke önskvärda hos en kvinna och en radda egenskaper de anser är önskvärda hos en kvinna. De menar att feminismen och kvinnans frigörelse och självständighet har gått för långt. Att kvinnor inte ska och inte kan leva som män för då går allt åt fanders. För dessa män verkar det handla mycket om vad kvinnan ger i utbyte mot att han ger henne pengar/drar in pengarna.
Ultra/radikal- feministerna propagerar för att det större antalet män inte duger. De duger inte som partners eller som fäder. De talar starkt emot äktenskapet och ser män som potentiella våldtäktsmän och rent allmänt som utsugare och parasiter på "sina" kvinnor. Deras inställning verkar också vara att män aldrig kommer att ändra sig, därför är det i stort sett bättre för kvinnor att leva ensamma, utveckla sina familje- och vänskapsrelationer istället och skaffa barn eller djur själva.
Jag ska villigt erkänna att jag har dålig koll på ultra/radikal- feminist lägret. Sociala medier för mig är 96% youtube, 3% instagram och 1% facebook. Om man nu inte räknar Flashback som social media...
Iallafall, de kvinnor jag sett på Youtube som kan räknas in i ultra/radikal- feminist lägret är till övervägande del intressant nog afrikanska kvinnor..... Och en hel del amerikanska kvinnor såklart, men de är ganska hårt ansatta just nu så att de sätter hårt mot hårt är kanske inte så konstigt.
Jag tar därför väldigt gärna emot tips på ultra/radikal- feminist forum
Senast redigerad av gum69mo 2026-07-17 kl. 21:43.
Senast redigerad av gum69mo 2026-07-17 kl. 21:43.
?