2026-07-17, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Jo, föräldrar har ansvar, men det är ju ett helt självgjort ansvar. De har ju inte av sin ytterliga godhet offrat sig för samhället och tagit på sig en existerande arbetsuppgift som behövde göras.
Om jag öppnar en butik, skall jag ha applåder för att jag själv står bakom disken?

Jag blir ärligt talat lite skrämd av trådar som den här, där en mängd personer berättar att de var ur stånd att bete sig vuxet innan de blev tvingade eller själsligt förvandlade genom de egna barnens tillkomst.
Det finns 20 åringar på jobbet som tar jättestort ansvar och 60 åringar med flera barn som är hopplösa slarvar.
Allt är inte svart eller vitt och nämns redan i trådstarten.
Är det så svårt att inte alltid fokusera på ytterligheter som faller ur normen?
Citera
2026-07-17, 23:34
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Aldrig i livet. Inte nu ikväll när jag är föräldrafri.

Du hade nog fått väldigt söta barn. Men nog ändå rätt att avstå det håller på att bli en farlig värld nu.
Citera
2026-07-17, 23:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Nej ingen alls. Precis som du misstänkte.
Så du vann hela diskussionen.
Kan du gå och lägga dig nu så de vuxna får vara i fred?
Tänk om man kunde pinna vissa inlägg. Men det kan man inte.
Nu får man istället lägga till dem i sin signatur
Citera
2026-07-17, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Har du aldrig sett mammor som inte har någon talang alls ta hand om barn men de skaffar barn ändå? Omogna, beter sig så att barnet senare i livet inte kan lita på någon. Och kommer att tänka på en dampgranne, hon kalvade fem barn varav ett dog av noll orsak, kanske dålig tillsyn. Småbarnen lekte på golvet som alltid var kladdigt. Hon fattade inte hur man organiserar och städar. Dessutom hade hon trauma sedan barndomen och det tog hon ut på ett av barnen som hon misshandlade psykiskt.

Hur kommer det sig att dessa människor levde i kaos, fysiskt och känslomässigt, när bramammaprogrammet skulle kickat in? Finns många barnlösa som har bättre vanor och rutiner.

Väldigt naivt att tro att alla kvinnor är bra mammor. Många kan inte leva upp till det ansvaret.

Du bygger allt på att du fick ordning på ditt liv efter att du skaffade barn. Människor som självmant slutar med alkohol och droger trots att de inte har barn, har de inte kommit någonstans?

Tror det kan vara skitfarligt att tro att barn kommer lösa alla ens problem.
Allt eller inget gäller inte i den här diskussionen som i nästan alla andra också.
Så absolut jag håller med dig om att det är naivt att tro att alla kvinnor blir bra mammor.
Men läste du nånstans i trådstarten att de skulle vara det?
Läs trådstarten och fokusera på den.
Annars får du dra dina teorier i en annan tråd eller starta en ny.
Moderatorerna har semester nu och har sin årliga sommartävling i vem som kan dela ut flest varningar.
Citera
2026-07-17, 23:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Du hade nog fått väldigt söta barn. Men nog ändå rätt att avstå det håller på att bli en farlig värld nu.
Skitsöta! Du skulle se mina syskonbarn, mer lika mig än deras riktiga föräldrar.
Börjar tro de är mina, så lika är de.
Minns bara inte riktigt hur det skulle gått till...
Citera
2026-07-17, 23:42
Medlem
Citat:
Tänk om man kunde pinna vissa inlägg. Men det kan man inte.
Nu får man istället lägga till dem i sin signatur
Vad bra. All reklam är bra reklam.
Citera
2026-07-17, 23:44
Medlem
Citat:
Skitsöta! Du skulle se mina syskonbarn, mer lika mig än deras riktiga föräldrar.
Syrran vill nog inte heller veta vad du gjort med henne.
Citera
2026-07-17, 23:45
Avstängd
Citat:
Vad bra. All reklam är bra reklam.
Det är nog det mest sanna jag sett dig skriva. Någonsin.
Lite old school men inget fel med det.
Citera
2026-07-17, 23:47
Avstängd
Citat:
Syrran vill nog inte heller veta vad du gjort med henne.
Vi är rätt virriga emellanåt båda två. Men när vi skärper till oss är det på riktigt.

Men du ser, jag har inte ett dugg emot att folk skaffar barn.

Man ska ta det som det kommer sjöng en vis kvinna.
Senast redigerad av XY3000 2026-07-17 kl. 23:50.
Citera
2026-07-17, 23:50
Medlem
Link04s avatar
Citat:

Haha lysande! Ja man vet aldrig tänk om du och Russinsmurfen hade träffats i någon bar nere i Frankrike då vet man inte om det hade slutat med en liten Flashback-bebis eller två.
Citera
2026-07-17, 23:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Haha lysande! Ja man vet aldrig tänk om du och Russinsmurfen hade träffats i någon bar nere i Frankrike då vet man inte om det hade slutat med en liten Flashback-bebis eller två.
Han kunde ju försöka.
Min plan att leva utan barn var garanterat skriven i sten långt innan och det beslutet har jag aldrig ångrat. Oavsett vad tjocka släkten och andra sagt.
De sa jag skulle ångra att jag inte konfirmerade mig så du förstår vad för kreatur jag har fått handskas med
Citera
2026-07-17, 23:57
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nationalromantik
Vissa människor kan inte få barn, dessa har min sympati.

Men jag har mina tankar kring vissa som absolut inte vill ha barn. Jag har lite vänner och bektanta, 6-7 stycken som lever storstadslivet och inte vill ha barn.

1 av dessa är gay så den är given på något sätt.

Men de andra är tjejer, nästan alla söker friheten, kunna resa och göra vad de vill etc.

Jag dömer dem inte men ändå? Sånt fattigt liv, jag har också rest, har ett rätt bekvämt liv, men barn gör det 1000 ggr rikare.

Men samtidigt, kanske finns saker som gör att de inte vill ha barn som jsg inte känner till.

En fruktansvärd barndom, eller att de inte kan få barn men inte vill gå ut med det, eller något annat.

Hur gamla är dessa tjejer då? Första gången jag nätdejtade var jag ganska exakt 40 och upptäckte att det åldersspann jag tyckte var mest intressant (runt 35 till runt 40) var fullt av tjejer som hade ungefär samma bakgrundshistoria: De hade rest, bott utomlands pga jobb eller studier några år, satsat på karriären och nu hade de kommit på att de ville bilda familj. Vilket de då också insåg började bli bråttom. Kan tänka mig att det blivit ännu mer av sånt nu (detta var kring skiftet 2000/2010), då folk verkar ha blivit ännu mer självcentrerade och ännu sämre på att lyssna på biologin.

Dessutom ville - helt naturligt - merparten av dessa tjejer bilda en kärnfamilj med en kille i samma ålder. Medan många män av den typ de sökte (ordnad ekonomi, ordnade förhållanden, allmänt stabil) likt mig redan hade gjort undan familjebildningen och därmed inte stämde in på deras kravspec. Många av oss - däribland jag - var förstås också måttligt intresserade att börja om med en ny kull.

Hur det såg ut på killsidan har jag av naturliga skäl dålig koll på. Fanns säkert en del killar med liknande "track record" som tjejerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in