Citat:
Ursprungligen postat av
JohnBlund
Ja bevisligen tycker många att dessa system inte är färdigutvecklade och rent av farliga. Jag är en av dom. Jag har en modern Volvo med alla dessa nya system i sig och jag tycker lane keep eller lane assist kan vara till nytta för den som är ouppmörksam på trafiken. Kanske den som kollar i mobilen eller så, mend et ska man ju inte göra oavsett och absolut inget jag gör. Kan säkert vara till hjälp för någon som kör för trött och håller på att somna också.
Men för vanliga bilister som kör pigga och vakna, inte kör full och inte kollar i mobilen när man kör så finns det mest bara farliga nackdelar som sealstryper nämner. T.ex. att bilen till varje pris vill hålla en innanför linjerna även om det innebär att man då kör på en person eller mötande bil för att vägen är för smal. Det är för mig helt oförståeligt hur man gör EU-lag på sådana system innan de löst dom där allvarliga problemen?
Jag har Lane Assist och har ALDRIG upplev det du beskriver.
Systemet läser inte bara av vägens linjer utan även andra objekt som andra bilar, mötande som omkörda, liksom velocipeder etc etc.
De enda gånger jag upplev lite skumma och överraskande ”knyck” i ratten är vid t ex korsningar eller avfarter där där man själv kanske kommer från enkelfilig och som vid korsningen övergår till flerfiliga och man råkar ligga lite slarvigt själv, då kan systemet försöka välja fil åt mig med ett litet ”knyck”. Inga som helst problem att enkelt hålla emot det och ta kommandot.
Överraskande i viss grad första gångerna ja, men som nästan allt annat så tar det inte lång stund att vänja sig hur det funkar.
Alla dessa system har knappast tillverkarna själva bara bökat dit efter eget huvud, utan det är oftast i samarbete med t ex Bosch, och sen är väl alla dessa system granskade och testade av någon myndighet för godkännande innan de kan släppas på marknaden och installeras i bilar.
Så, skulle det vara så illa som folk i tråden försöker påskina så skulle knappast dessa system blivit godkända över huvud taget. Så igen, jag tror hela denna tråd mest handlar om gnällkukeri med en rejäl dos grova överdrifter av de som gnäller…