2026-07-17, 10:26
Medlem
Klokhets avatar
Varenda droppe olja vi sparar sörplar USA, Indien och Kina tacksamt i sig istället! Det hela är helt meningslöst. Sverige, eller ens EU, är inte isolerat från omvärlden.

Och vi som gillar riktiga bilar får lida. Ja, om vi bor i EU, det vill säga.
Citera
2026-07-17, 13:40
Medlem
Tror ni den här mannen hade kommit hem till lunch om bilen hade haft Autobroms, titta på vägenvarning och varning för trött förare?

I alla fall min bil bromsar för cyklister.

Man död i cykelolycka.

En man i 80-årsåldern har dött efter en att ha blivit påkörd av en bil i Örebro.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1481825
Citera
2026-07-17, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klokhet
Varenda droppe olja vi sparar sörplar USA, Indien och Kina tacksamt i sig istället! Det hela är helt meningslöst. Sverige, eller ens EU, är inte isolerat från omvärlden.

Och vi som gillar riktiga bilar får lida. Ja, om vi bor i EU, det vill säga.

Hur ska andra ledas rätt om ingen annan går före och visar att det går, och hur man kan göra….?

Om alla mer eller mindre skiter i att bry sig, och bara skylla ifrån sig och peka på andra, vilka signaler ger det…? Typ fritt fram för alla att skita i det för ingen brys sig ju ändå…..

Det är definitivt inte meningslöst att t ex EU sätter regler och visar vägen, även om det kan verka knasigt på kort sikt.

Vad är förresten en ”riktig” bil….? Definieras det av att det måste vara en ”stenålders” förbränningsmotor och kan aldrig vara en elbil…?

Tror nog du skulle kunnat frambringa skapligt med dregel och habegär efter en helg med en häftig elbil.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-07-17 kl. 19:25.
Citera
2026-07-17, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Typ3
Tror ni den här mannen hade kommit hem till lunch om bilen hade haft Autobroms, titta på vägenvarning och varning för trött förare?

Man död i cykelolycka.

En man i 80-årsåldern har dött efter en att ha blivit påkörd av en bil i Örebro.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1481825

Bevisligen kan dessa moderna säkerhetssystem hjälpa till så att liv kan räddas. Om det sen skulle pipa och plinga lite då och då så är det värt det i min värld.
Citera
2026-07-17, 22:06
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Bevisligen kan dessa moderna säkerhetssystem hjälpa till så att liv kan räddas. Om det sen skulle pipa och plinga lite då och då så är det värt det i min värld.
Och hur vet du att det inte var de moderna säkerhetssystemen som orsakade olyckan genom att väja rätt in i gubben för att bilen kom för nära en målad linje då föraren höll ut för cyklisten ??
Citera
2026-07-17, 22:17
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Och hur vet du att det inte var de moderna säkerhetssystemen som orsakade olyckan genom att väja rätt in i gubben för att bilen kom för nära en målad linje då föraren höll ut för cyklisten ??

Ja bevisligen tycker många att dessa system inte är färdigutvecklade och rent av farliga. Jag är en av dom. Jag har en modern Volvo med alla dessa nya system i sig och jag tycker lane keep eller lane assist kan vara till nytta för den som är ouppmörksam på trafiken. Kanske den som kollar i mobilen eller så, mend et ska man ju inte göra oavsett och absolut inget jag gör. Kan säkert vara till hjälp för någon som kör för trött och håller på att somna också.

Men för vanliga bilister som kör pigga och vakna, inte kör full och inte kollar i mobilen när man kör så finns det mest bara farliga nackdelar som sealstryper nämner. T.ex. att bilen till varje pris vill hålla en innanför linjerna även om det innebär att man då kör på en person eller mötande bil för att vägen är för smal. Det är för mig helt oförståeligt hur man gör EU-lag på sådana system innan de löst dom där allvarliga problemen?
Citera
2026-07-17, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper

Hur vet du att det var det, eller spekulerar du vilt…? Kanske önsketänkande….?

Bilbälten är kanske bara skit, det finns ju exempel på att folk tycker de är i vägen, är obehagliga, och faktiskt orsakat att folk fött. Så man borde väl avskaffa bilbälten…?
Citera
2026-07-17, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja bevisligen tycker många att dessa system inte är färdigutvecklade och rent av farliga. Jag är en av dom. Jag har en modern Volvo med alla dessa nya system i sig och jag tycker lane keep eller lane assist kan vara till nytta för den som är ouppmörksam på trafiken. Kanske den som kollar i mobilen eller så, mend et ska man ju inte göra oavsett och absolut inget jag gör. Kan säkert vara till hjälp för någon som kör för trött och håller på att somna också.

Men för vanliga bilister som kör pigga och vakna, inte kör full och inte kollar i mobilen när man kör så finns det mest bara farliga nackdelar som sealstryper nämner. T.ex. att bilen till varje pris vill hålla en innanför linjerna även om det innebär att man då kör på en person eller mötande bil för att vägen är för smal. Det är för mig helt oförståeligt hur man gör EU-lag på sådana system innan de löst dom där allvarliga problemen?

Jag har Lane Assist och har ALDRIG upplev det du beskriver.
Systemet läser inte bara av vägens linjer utan även andra objekt som andra bilar, mötande som omkörda, liksom velocipeder etc etc.

De enda gånger jag upplev lite skumma och överraskande ”knyck” i ratten är vid t ex korsningar eller avfarter där där man själv kanske kommer från enkelfilig och som vid korsningen övergår till flerfiliga och man råkar ligga lite slarvigt själv, då kan systemet försöka välja fil åt mig med ett litet ”knyck”. Inga som helst problem att enkelt hålla emot det och ta kommandot.
Överraskande i viss grad första gångerna ja, men som nästan allt annat så tar det inte lång stund att vänja sig hur det funkar.

Alla dessa system har knappast tillverkarna själva bara bökat dit efter eget huvud, utan det är oftast i samarbete med t ex Bosch, och sen är väl alla dessa system granskade och testade av någon myndighet för godkännande innan de kan släppas på marknaden och installeras i bilar.

Så, skulle det vara så illa som folk i tråden försöker påskina så skulle knappast dessa system blivit godkända över huvud taget. Så igen, jag tror hela denna tråd mest handlar om gnällkukeri med en rejäl dos grova överdrifter av de som gnäller…
Citera
2026-07-17, 22:45
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typ3

Man död i cykelolycka.

Citat:
Vi har ju inte den minsta aning om hur denna olycka inträffat och därför går det på intet vis att påstå att något idag existerande "säkerhetssystem" hade löst detta. Problemet med alla dessa (jävla) säkerhetssystem är att allt för många litar blint på dessa och ägnar sig åt allt annat än att just övervaka omgivningen kring bilen. Istället är det mobilen som stjäl uppmärksamheten.
Citera
2026-07-17, 22:51
Medlem
Citat:
Jag har Lane Assist och har ALDRIG upplev det du beskriver.
Systemet läser inte bara av vägens linjer utan även andra objekt som andra bilar, mötande som omkörda, liksom velocipeder etc etc.

De enda gånger jag upplev lite skumma och överraskande ”knyck” i ratten är vid t ex korsningar eller avfarter där där man själv kanske kommer från enkelfilig och som vid korsningen övergår till flerfiliga och man råkar ligga lite slarvigt själv, då kan systemet försöka välja fil åt mig med ett litet ”knyck”. Inga som helst problem att enkelt hålla emot det och ta kommandot.
Överraskande i viss grad första gångerna ja, men som nästan allt annat så tar det inte lång stund att vänja sig hur det funkar.

Alla dessa system har knappast tillverkarna själva bara bökat dit efter eget huvud, utan det är oftast i samarbete med t ex Bosch, och sen är väl alla dessa system granskade och testade av någon myndighet för godkännande innan de kan släppas på marknaden och installeras i bilar.

Så, skulle det vara så illa som folk i tråden försöker påskina så skulle knappast dessa system blivit godkända över huvud taget. Så igen, jag tror hela denna tråd mest handlar om gnällkukeri med en rejäl dos grova överdrifter av de som gnäller…

Kan förklara en sak som hände mig förra året. Jag körde långt från min egen ort på en visserligen asfalterad väg, men så smal att det bara finns en fil så att säga. Den hade också sträckade linjer i kanterna. Då uppstod problemet att två bilar kan inte mötas utan att båda bilarna går utanför linjerna. Det är normalt sett inga problem, men när jag kommer där och kör och nära mötet med bilen ska gå utanför linjen så försöker bilen styra mig tillbaka innanför. Har haft liknande system i tidigare bilar, men ingen av dom har varit så hård och aggresiv på att vrida ratten. Man har känt ett visst motstånd på tidigare bilar, men inget som kräver någon styrka alls att "ta över själv" så att säga.

Denna bil tar i rejält. Det är så klart möjligt att vrida tillbaka den dit man vill, men kräver mycket mer kraft än jag varit van med tidigare. När man väl varit med om det så vet man ju sen hur bilen fungerar, men när det är första gången så kan man bli tagen på sängen.

Ja min bil ville mycket hellre att jag skulle krocka med den mötande bilen än att jag skulle köra utanför linjen. Det är det här jag menar med att systemen inte är helt färdigutvecklade och ska då inte sättas in i bilar förrän de är det.

I just det här fallet var det mycket nära krock, men jag tog hårt tag i ratten och styrde över linjen igen.
Senast redigerad av JohnBlund 2026-07-17 kl. 22:53.
Citera
2026-07-17, 23:02
Medlem
Raggarspinns avatar
Vi har en ny Mercedes Vito med allsköns jävla finesser. Bland annat så vill hon köra själv eftersom hon konstant vrider på ratten så att bilen åker över mittlinjen. Och om ingen tillrättavisar henne så rvärnitar hon på vägen och ringer Mercedes assistans. Backar man ut från en fastighet så tvärnitar biljäveln halvvägs ut på vägen. Troligtvis en grindstolpe eller soptunna som skrämde henne.
En dag fick hon för sig att landsvägen minsann har hastighetsbegränsningen 110km/h och ökar farten själv vid fartkameran. Även inne på grusvägen som har en 50-skylt så envisades hon med att det var 110km/h som gällde.
Denna skapelse har varit inne ett flertal gånger på verkstad men det är inget fel på henne.
Vi har erbjudits en utbildning i att köra bil.
Citera
2026-07-17, 23:05
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Hur vet du att det var det, eller spekulerar du vilt…? Kanske önsketänkande….?

Bilbälten är kanske bara skit, det finns ju exempel på att folk tycker de är i vägen, är obehagliga, och faktiskt orsakat att folk fött. Så man borde väl avskaffa bilbälten…?
Hur är det med läsförståelsen ?
Jag frågar hur du vet att det inte var systemen som orsakade olyckan , jag påstår ingenting

Nu styr bilbältena normalt inte bilen , eller gör de det i din värld ?

Ingen av oss vet vad som hände då gamlingen blev påkörd , om det nu inte var du som körde förstås...

Dagens system är i många fall inte utprovade ordentligt , vilket många inlägg i den här tråden vittnat om , att låta kunderna agera testförare är mycket billigare än att testa ordentligt .

Jag har själv förvånats över hur tvärt och brutalt den bil jag hyrde ville styra rätt in i hindret på vägen jag väjde för .

Att detta sedan inte passar in i din världsbild får stå för dig .
Senast redigerad av sealstryper 2026-07-17 kl. 23:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in