2026-07-17, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Det finns många personer i Sverige som fått sina jobbmöjligheter totalt förstörda av Lexbase och dylikt. Även dejting har påverkats negativt för dessa.
Jupp Tinder funkar bra men samma kväll eller nästa morgon kanske bruden googlar och då är man ute p g a statssanktionerade tjänster som Lexbase, Mrkoll, Krimfup. Jag har varit i Lexbase länge och har tappat räkningen på one night stands.
Så ja. dejting begränsas, RFSL bryr sig mest om icke hetero folk och har missat detta segment.
Citera
2026-07-17, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Är du seriös nu eller har du bara misslyckats i skolan? Hur kan du ens jämföra Kinas "social credit"-system som (det du beskriver) baserar sig på ALLT du gör (eftersom de spårar dig konstant) mot ett vanligt ekonomiskt system där just ekonomiska handlingar är aktuella? Sen självklart blir det svårare att få jobb eller lån om man är kriminell eller har ett brottsregister. Det har alltid varit så och lär inte förändras på ngt sätt.

Dock att du ska "vara vän med andras om har höga poäng" och hela den skiten är ju bara dystopiskt. Fins ett ganska bra Black Mirror-avsnitt om just detta om du vill ha lite underhållning till det hemska.

Visst kan man kritisera det system vi har idag (särskilt det sistnämnda med brottsregister och huruvida det ens är lönt att rehabilitera om de ändå inte får komma tillbaka till arbetslivet) men återigen är din jämförelse absurd.
Vadå ”vanligt ekonomiskt system”? Det låter som en floskel utan innehåll när du skriver så.

Ens möjligheter idag bestäms redan av vilka du umgås med. Har man kopplingar till kriminalitet eller PEP-person så har det inverkan på ens jobbmöjligheter eller lånemöjligheter. Så allt detta har vi redan i Sverige, mer eller mindre.
Citera
2026-07-17, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
I Sverige handlar allt om man är PK eller ej. Säger du neger, att du vill minska invandringen, inte tror på mRNA-hugget, inte köper klimat-hysterin så får du springa gatlopp och dina konton på banken avslutas eftersom "kundkännedom plötsligt saknas".
Bra att du tar upp det: vaccin-passen man var tvungen att visa upp för att få besöka event. Jag känner en som blev av med sitt jobb för att vederbörande inte hade ett vaccin-pass.
Citera
2026-07-17, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbmobil9518
Klart vi har det mycket värre än i Kina, bara att flytta dit
Jag har aldrig sagt att ett socialt kreditsystem är negativt.
Citera
2026-07-17, 21:29
Medlem
Social Credit Score jurisdiktion

Kod:
Område      | Delmoment                            | Sverige  | Kina | Kommentar
----------------------------------------------------------------------------------------------------  -------------
Myndigheter | Domar                                | JA       | JA   | Belastning, utförande, gallring.
Myndigheter | Åtalsunderlåtelse                    | JA       | JA   | Domslik effekt i Sverige.
Myndigheter | Interna register                     | JA       | JA   | ASPEN / polis-PM sänker trovärdighet/score.
Myndigheter | Polisanmälningar                     | JA       | JA   | Nedlagda ärenden kan ändå väga.
Myndigheter | Personutredning                      | JA       | JA   | Frivårdens yttranden.
Myndigheter | Socialtjänstakter                    | JA       | JA   | Vårdnad, oro, samarbete.
Myndigheter | Kronofogden                          | JA       | JA   | Skulder, anmärkningar.
----------------------------------------------------------------------------------------------------  -------------
Privat      | Lexbase/MrKoll                       | JA       | ?    | Sökbar stämpel.
Privat      | Bankkonto/BankID                     | JA       | ?    | Spärrar, KYC-regler, blockering.
Privat      | Hyresvärdar                          | JA       | JA   | Urval av hyresgäst.
Privat      | Soft shame / offentlig svartlistning | NEJ/svag | JA   | Kina har öppna svartlistor, offentlig reg.
Liv         | Arbete                               | JA       | JA   | Jobb, bakgrundskontroller.
Liv         | Resor                                | NEJ      | JA   | Kina: tydlig spärr.
Liv         | Familj/vandel                        | JA       | ?    | Utlänningar i Sverige, utvisas.
Hur f-n kunde vi hamna här?
Global Toplista ? Västvärlden Top 1: ohotad etta Sverige. Övriga världen repressiva social score system NKR, Kina, Ryssland, Turkiet, Iran etc
Senast redigerad av jutensomforsvann 2026-07-17 kl. 21:40.
Citera
2026-07-17, 21:31
Medlem
Citat:
Jag har aldrig sagt att ett socialt kreditsystem är negativt.
Inte jag heller. Tvärtom tror jag det är bra. Man får reda på reglerna och kan följa eller inte och ta konsekvenser.
Det som är felet i Sverige är att man har lurat skjortan av medborgaren och infört det i smyg redan i full skala omkring 1980. Lexbase blev slutstationen för systemet och det kunde inte längre hemlighållas.
Senast redigerad av jutensomforsvann 2026-07-17 kl. 21:33.
Citera
2026-07-17, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Dina länkar är exempel på när olika bankers rutiner och regler har missgynnat enstaka kunder, samt störiga konsekvenser av digitalisering. Det ger inget stöd för ditt påstående att banker har någon sorts dold politisk agenda där de tar över folks konton för att de prenumererar på fel tidning.
Det är välkänt att banker stänger ute politiska extremister. När Kina stänger ute uigurer så vrålar Europa högt. Men när Europa själva har regler och lagar för politisk extremism så är det bara inom ramen för ”ett vanligt ekonomiskt system”.
Citera
2026-07-17, 22:05
Medlem
Citat:
Det är välkänt att banker stänger ute politiska extremister. När Kina stänger ute uigurer så vrålar Europa högt. Men när Europa själva har regler och lagar för politisk extremism så är det bara inom ramen för ”ett vanligt ekonomiskt system”.
Om det nu är så välkänt så kan du väl backa upp det med relevanta bevis, som jag bad om i min första replik. Du påstår att folk har fått sina bankkonton avstängda pga att de prenumererar på fel tidning, för att sedan slingra dig och gömma dig bakom vaga, ospecifika floskler. Presentera bevis om du vill framstå som trovärdig.
Citera
2026-07-17, 22:13
Medlem
Citat:
Om det nu är så välkänt så kan du väl backa upp det med relevanta bevis, som jag bad om i min första replik. Du påstår att folk har fått sina bankkonton avstängda pga att de prenumererar på fel tidning, för att sedan slingra dig och gömma dig bakom vaga, ospecifika floskler. Presentera bevis om du vill framstå som trovärdig.
Det var inte jag som skrev det ursprungliga du svarade på.

Banker i Sverige ska frysa eller avsluta konton om de misstänks för kopplingar till politisk extremism eller finansiering av terrorism.

Här har du lite relevanta källor:
https://www.varldenidag.se/kultur/har-bankerna-blivit-asiktspoliser/918081

https://www.etc.se/inrikes/nordea-stanger-ner-nazistkonto

https://www.sverigesradio.se/artikel/experten-om-bankernas-ansvar-kring-nmr-medlemmarnas-bankkonton
Citera
2026-07-17, 22:13
Medlem
Citat:
Hej på dig BC

Finansinspektionens egna siffror: 45 000 tvångsavslutade konton 2020, 60 000 år 2022.

Dokumenterade fall: Fria Tiders grundare fick konto och BankID avslaget med motivering "negativ publicitet", underkändes senare av Stockholms tingsrätt. SwebbTV nekades konto för att journalistiken var "känslig". Simon Alm (sd) nekades konto hos Nordea och misstänker politiska skäl.

Det är kanske inte bevis på exakt det som påstods och det är ju inte relevant alls heller med enskilda fall. Det är bevis på sådant agerande. Rätten underkände dock ett av dem.
Citera
2026-07-17, 22:14
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jutensomforsvann
Kinas auktoritära system saknar alla former av rättssäkerhet. Tvärtom. Det svenska systemet är t o m i mångt och mycket hemligt (i alla fall hur det fungerar även om registren inte är hemliga), inte kartlagt och sannerligen inte kommunicerat. Det kinesiska är mer rättssäkert. Båda systemen stänger ute från bostäder och jobb etc.
Det svenska rättssystemet är väl dokumenterat, domarna är i hög grad förutsägbara (dvs följer rättspraxis) och det finns möjlighet att överklaga till högre instans om så inte är fallet. Det kinesiska rättssystemet är helt politiserat och 99,9% av alla åtalade döms.

Du är helt ute och cyklar. Jag vet inte om du bara är ignorant eller om du är korkad också, men du argumenterar definitivt inte med saklig grund.
Citera
2026-07-17, 22:16
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Kom du ihåg när Trafikverket drog in körkort för att vården sa att personer med körkort var alkoholister? Låter väldigt totalitärt i mina öron.
Ett exempel gör inte en sanning, och saken rättades till. Hur ofta tror du att den kinesiska staten ger en medborgare rätt mot dem?

Sverige är inte ett totalitärt system, det är bara fånigt att hävda det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in