2026-07-17, 20:06
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Italienarna äter middag till nära midnatt. Man florerar mellan barer restauranger och nattklubbar såklart och försöker njuta av nattlivet och pulsen. Du har uppenbarligen varken rest mycket eller festat, så det här tycks vara helt främmande för dig.

Nu störs dessa aktiviteter av nordafrikanska gäng. Även om jag hade velat gapa och skrika på allmäns torg om natten så borde man kunna göra det utan att bli trakasserad av nordafrikaner.

Du verkar inte ens förstå vad som är problemet.
Jag vet inte vilken Netflix serie du bygger dina antaganden på?
Italienarna är bra folk. Turister som kommer ned och spelar Allan ballan , not so much

Har du rest längre än gröna linjen?
Citera
2026-07-17, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Blev, Italien har väl alltid varit sunkigt i södra delen, det är bättre i norra Italien där det är högre levnadsstandard!

This, det är en avsevärd skillnad på norra och södra Italien.
Citera
2026-07-17, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Du får fråga dem varför Marocko, övriga Nordafrika och Mellanöstern lyckas exportera miljontals pack över hela Europa.

Ingenting annat av betydelse produceras eller exportera från dessa länder.

Det är något uppenbart fel på deras samhällen som enbart lyckas producera oändligt med pack.

Är du jude eller lyssnar mycket på judar?

Som sagt om de håller sig i sina egna länder och pular på med sitt tycker jag bara att det är positivt att inte alla länder ser likadana ut.

Sedan att man som turist träffar på en massa scammers är ju inte så märkligt då man är en vandrande plånbok ur deras perspektiv.

När kineserna blir riktigt rika i framtiden och kommer hit och strör pengar omkring sig kommer allsköns inhemskt pack av olika kulörer att flockas till att scamma dessa besökare.
Citera
2026-07-17, 20:26
Avslutad
Glad att jag inte reste dit. Hade gått helt fel iaf. Hade ingen aning om att det är så stora klyftor. Man ska ju verkligen vara kunnig om man reser tyvärr. Sorgligt.
Citera
2026-07-17, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag vet inte vilken Netflix serie du bygger dina antaganden på?
Italienarna är bra folk. Turister som kommer ned och spelar Allan ballan , not so much

Har du rest längre än gröna linjen?

Exakt. Italien är ett absolut normalt land, utan några större problem, men det finns en massa idiotisk maffiaromantik förstås, som bara är netflixserieromantik. Det är nog mer maffia i Sverige än Italien. Med det sagt, så är Italien som land lite för stort. 60 miljoner invånare är inget fungerande format, det är för mycket, åtminstone i Europa.
Citera
2026-07-17, 21:33
Medlem
M4ltesers avatar
Som flera i tråden skriver så är det ganska stora skillnader mellan nord och syd i Italien, när det gäller ekonomi och levnadsstandard. Och det syns ju verkligen på den här kartan:

https://ec.europa.eu/eurostat/documents/4187653/11571499/GDP_per_capita_ver3-01.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Vad man måste tänka på är att Norden och Tyskland inte är normen i världen. Vi är undantaget. Jag har haft den stora turen att få resa ganska mycket och har kunnat konstatera att det TS beskriver om smutsigt och skräpigt och stökigt är hur det brukar se ut om man lämnar den här absolut nordligaste och mest autistiska zonen. Stora delar av Europa ser ut så. Även ett gammalt imperium som England är skräpigt och smutsigt och Londons gator är fulla av sopsäckar med skräp sent om kvällarna eftersom butiksägarna bara kastar ut skiten på gatan för sopbilen att plocka upp. Samma i Spanien, Grekland, Balkan osv. Det här med att nästan kunna äta från trottoaren är ett nordeuropeiskt och till viss del ostasiatiskt fenomen.

Mycket sant. Jag har sett så många videor från UK och Frankrike som visar hur otroligt skräpigt och sunkigt det är på vissa ställen.

När jag var i Amsterdam så blev jag också lite chockad över hur mycket skräp det var på gatorna.. stämde inte alls med bilden som jag hade haft av det stället. Men jag kanske bara var i "fel del" av staden..
Citera
2026-07-17, 21:42
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christerst
Exakt. Italien är ett absolut normalt land, utan några större problem, men det finns en massa idiotisk maffiaromantik förstås, som bara är netflixserieromantik. Det är nog mer maffia i Sverige än Italien. Med det sagt, så är Italien som land lite för stort. 60 miljoner invånare är inget fungerande format, det är för mycket, åtminstone i Europa.

Precis. Världen behöver genomgå en singaporisering, och det är tragiskt att den europeiska böghögern inte har fattat det. Behåll Gli Azzurri, men avveckla allt annat.
Citera
2026-07-17, 21:44
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M4lteser
Som flera i tråden skriver så är det ganska stora skillnader mellan nord och syd i Italien, när det gäller ekonomi och levnadsstandard. Och det syns ju verkligen på den här kartan:

https://ec.europa.eu/eurostat/documents/4187653/11571499/GDP_per_capita_ver3-01.jpg

Mycket sant. Jag har sett så många videor från UK och Frankrike som visar hur otroligt skräpigt och sunkigt det är på vissa ställen.

När jag var i Amsterdam så blev jag också lite chockad över hur mycket skräp det var på gatorna.. stämde inte alls med bilden som jag hade haft av det stället. Men jag kanske bara var i "fel del" av staden..

I vissa områden är det mindre skräp i Mumbai än i Stockholm

Serbien, helt prickfritt, inte en ciggfimp nånstans, alla skolungdomar som inte fått nått sommarjobb på egen hand kan alltid sopa lite gator och torg
Citera
2026-07-17, 21:44
Medlem
Var på Sicilien förra året, bodde i ett gammalt fiskeläge Isola Della Femmine. Visst, smutsigare än vi är vanna vid och det var lite ovant att typ gå på vägen när bilar körde förbi. Men tyckte det mesta fungerade bra och folk var otroligt vänliga. Inte direkt ett turistmål, men det var väl därför vi vad där. Oslagbart att kunna sätta sig på piazzan och käka förrätt, varmrätt och dricka till och betala dryga 25 euro för två.

Åkte in till Palermo några gånger, tågen gick som klockan och var konsekvent i tid. Kanske var försenat med 1-2 minuter någon gång. Tågen höll en hög standard i mitt tycke och de var alltid i tid, något som jag förstår är standard i Italien. Palermo var inte nämnvärt skitigt, då tycker jag nog Hamburg och andra tyska städer jag varit i är fan så mö skitigare, för att inte tala om Paris.

De flesta människor på Sicilien var vänliga, de flesta talade engelska och de var mycket glada i att jag talar tillräckligt med italienska för att beställa mat och typ säga vardagsord som tack.

Har även varit i Valla Di Flemme i en liten by, även det var en fin upplevelse och jag uppfattade inte det som särskilt skitigt.

Italien är enligt mig ett relativt städat land, givetvis finns det skitiga områden och i jämförelse med Sverige ser det ju rejält sunkigt ut. Men Sverige är verkligen inte regeln, vi är undantaget. Jag har sett betydligt värre områden i Östeuropa.
Citera
2026-07-17, 21:47
Medlem
fndsaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Jag har varit i Italien 5 gånger.

Jag är ändå lite förvånad över hur ett land som för några hundra år sen hade störst kulturell makt i världen samt landet som i princip uppfann ingenjörskap kan sjunka så lågt.

Några observationer från mina vistelser:

U-landskänsla. Skräpigt och smutsigt på gatorna. Dålig luft. Många hus är i risigt skick och ser inte ut att ha renoverats på hundra år. Ojämna vägar. Även om digitaliseringen har nått framsteg så är det fortfarande väldigt mycket analogt.

I städer som t.ex Napoli finns mycket kriminalitet. Polisen verkar ha gett upp - de står ofta kring centralstationen i städerna samtidigt som det sitter några uteliggare på marken inom mycket kort avstånd och röker braj helt öppet.

Vad hände med Italien?

Hur långt tillbaka vill du gå?

Det finns en serie som heter 1992 om du vill ha nåt som någorlunda täcker läget, men vi kan inte bortse från blyåren på 70 talet... men ja då finns det än mer saker att gå igenom
Citera
2026-07-17, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
Precis. Världen behöver genomgå en singaporisering, och det är tragiskt att den europeiska böghögern inte har fattat det. Behåll Gli Azzurri, men avveckla allt annat.

Har ingen större koll på Singapore, men dvärgstater som Danmark och Luxemburg är inte heller det ideala. De blir för påverkbara av omgivningen. Idealet är nog Sverige, 10 miljoner plus minus 1-2 miljoner.
Citera
2026-07-17, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Jag har varit i Italien 5 gånger.

Jag är ändå lite förvånad över hur ett land som för några hundra år sen hade störst kulturell makt i världen samt landet som i princip uppfann ingenjörskap kan sjunka så lågt.

Några observationer från mina vistelser:

U-landskänsla. Skräpigt och smutsigt på gatorna. Dålig luft. Många hus är i risigt skick och ser inte ut att ha renoverats på hundra år. Ojämna vägar. Även om digitaliseringen har nått framsteg så är det fortfarande väldigt mycket analogt.

I städer som t.ex Napoli finns mycket kriminalitet. Polisen verkar ha gett upp - de står ofta kring centralstationen i städerna samtidigt som det sitter några uteliggare på marken inom mycket kort avstånd och röker braj helt öppet.

Vad hände med Italien?

Det är väl bara så det är i alla länder kring Medelhavet. De har ingen tradition av att ha det fint omkring sig. De gillar att omge sig av nedgången infrastruktur och skräp. De lever för dagen och förstår inte det här med struktur och planering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in