Citat:
Ursprungligen postat av
Craigg
Jag har varit i Italien 5 gånger.
Jag är ändå lite förvånad över hur ett land som för några hundra år sen hade störst kulturell makt i världen samt landet som i princip uppfann ingenjörskap kan sjunka så lågt.
Några observationer från mina vistelser:
U-landskänsla. Skräpigt och smutsigt på gatorna. Dålig luft. Många hus är i risigt skick och ser inte ut att ha renoverats på hundra år. Ojämna vägar. Även om digitaliseringen har nått framsteg så är det fortfarande väldigt mycket analogt.
I städer som t.ex Napoli finns mycket kriminalitet. Polisen verkar ha gett upp - de står ofta kring centralstationen i städerna samtidigt som det sitter några uteliggare på marken inom mycket kort avstånd och röker braj helt öppet.
Vad hände med Italien?
Du måste se Italien som två, kanske tre distinkt olika regioner, är därför som Lega Nord exempelvis iaf tidigare velat lösgöra Norra Italien som en egen stat, Padanien. Innan staten Italien grundades på 1860-talet fanns det knappt ens ett gemensamt språk, det har tillkommit senare och egentligen har människor i Turin lika lite med folk i Messina eller Neapel att göra som med folk i Paris ungefär. Det har alltid sett ut så i södra Italien, det är inget nytt och den delen industrialiserades många årtionden senare än den norra delen. Om du bara ser till de Norra landskapen så har de liknande BNP och levnadsstandard som Tyskland eller Sverige, Rom och Lazio ligger väl någonstans mitt i mellan men åker du sedan söderut så får du en nivå av ett dåligt Grekland ungefär.
Det du tänker på är ju Florens mer renässansen, Venedig som skötte transporterna i 700 år, da Vinci, Machiavelli, listan kan göras lång. Men ALLT detta skedde i Norra Italien. Du får inte glömma att den södra delen i århundraden var under spanskt strikt katolskt styre.
Italien kan både vara de som bringade oss mycket av det vi har idag, många av de första universiteteten men också maffian i söder som alltjämt styr det mesta.