2026-07-17, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballkulan
Jag har varit uthängd av allsköns kriminella (och deras företag) på Lexbase, Krimfup, Verifiera, osv i över åtta år (pga ett skitbrott). Jag har mejlat dessa företag i flera år, för att bli borttagen, noll respons.

Jag ringde ett nummer (som publicerades i den här tråden för en dryg vecka sedan) till personen bakom Verifiera. Det var en trevlig och tillmötesgående person. Hen rådde mig att kontakta google, för att avindexera. Gällande uppgifter som finns att söka på sidor som Lexbase och Krimfup, påstod vederbörande att de gallrades bort efter visst antal år. Detta gäller dock inte i mitt fall (samt andras) som har "skitbrott" i bagaget, tydligen. Så, utgallringen från deras sidor, är enkom spel för gallerierna, tyvärr. Dock rådde mig personen att mejla Google (och andra sökmotorer) att avindexera.

Jag mejlade Google för en vecka sedan. Inom loppet av två dygn, var sökträffarna på mig borta. När jag idag söker på mitt namn, kommer ingen träff/länk som leder till vare sig Lexbase eller Krimfup (eller liknande).

Så här gör du:

1. Klicka på nedanstående länk till Google (begäran om borttagning enligt dataskyddslagstiftningen):
https://support.google.com/websearch/contact/content_removal_form?sjid=10659779336093403261-EU
2. Sök dit namn på Google i ett nytt fönster.
3. Högerklicka på länken (eller ämnesraden kanske är bättre begripligt) på Googles resultatlista som leder dig till (exempelvis) Lexbase eller Krimfup (fungerade även på Upplysning, Birthday, osv). Välj "kopiera länk adress". "Klistra in" detta in i formuläret på Googles rapport-sida (som du är inne på). Google är väldigt petiga kring detta när de korresponderar med dig framledes.
4. På Googles "rapport"-lista som du har i ett fönster, klicka i alternativet "personliga uppgifter ingår i innehållet". Fyll i resten (enkelt).
5. Du har på Googles "rapport-sida" möjlighet att klicka i flera URL-sidor. Gör det.
6. Inflika nedanstående text (som jag delvis snott från AI), fyll i dina egna personuppgifter inkl. mobilnummer och e-mejl. Nedanstående text är anpassad efter 1000 tecken, då det är maxantalet.

"Hejsan,
Jag vänder mig till er för begäran om omedelbar radering av samtliga personuppgifter som rör mig från er webbplats Lexbase.se (byt ut företag/hemsida i varje mejl), med hänvisning till rätten att bli bortglömd i Artikel 17 i dataskyddsförordningen (GDPR).Det rör sig om följande uppgifter/länk:
(här klistrar du in länken, som du fått genom att högerklicka på raden med aktuell länk du ser på google, den ska inledas med https://www.lexbase.se/search?) för att vara korrekt)

Jag är medveten om att ni innehar frivilligt utgivningsbevis, vill dock påminna om EU-domstolens rättspraxis/Integritetsskyddsmyndighetens (IMY) pågående tillsyn mot er publicering av brottmålsdata. Publiceringen av dessa känsliga personuppgifter i kommersiell och sökbar databas utgör allvarligt intrång i min personliga integritet, saknar legitimt journalistiskt syfte som motiverar grundlagsskyddet. Avslår ni begäran kräver jag skriftlig, juridiskt motiverad förklaring som jag kan vidarebefordra till IMY.

Mvh
Anders Andersson
andersandersson@hotmail.com"

Klistra in samma ovanstående text i samtliga rutor när det gäller "anledning" om varför du anmäler, med specifik/unik adress.

Det tog mig två dygn, att få mina personuppgifter raderade från Google (sök). Obs, detta gäller enkom länkar som Google genererar till Upplysning, Mr. Koll, Lexbase, Krimfup, osv. och innebär alltså INTE att du blir raderad från Krimfup och Lexbases baser om du kliver in på deras sidor och söker ditt namn, där finns du kvar, och kommer sannolikt göra resten av ditt liv, om inte sajterna förbjuds. Det är som sagt en helt annan process att stångas omkring detta (men med lite tur förbjuds dessa sajter framöver, rent av inom kort). Men, det är iaf en viss tröst, att bli raderad på detta vis, anser jag. Äntligen. Dock är sökmotorerna Bing och Yahoo betydligt segare, svarar inte ens på tilltal via mejl (semestertider?), gällande dylik borttagning. Dock är det (mej veterligen) så att 90% av svenskarna nyttjar Google, så detta är ett framsteg.

Lycka till alla!

Det här spelar ingen roll in jobbrekryteringen, bara så du vet.
Citera
2026-07-17, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Det här spelar ingen roll in jobbrekryteringen, bara så du vet.

Det är jag givetvis på det klara över. Men som jag påpekar i mitt inlägg (övertydligt), så påverkar det, när/om "folk" gör en enkel googling på ditt namn - vilket jag var övertydlig med i mitt originalinlägg, att folk kan avindexera sig. Gemene man som får för sig att "kolla" sina grannar, etc gör det som regel via google-sökning. Extremt få personer, är betalande till de kriminella aktörerna bakom Lexbase och Krimfup (så att de går in på sidorna och söker), de nöjer sig med en straight google-sökning. Och att kunna avindexera sig, är givetvis, en enorm vinst, för flertalet av oss medborgare som råkat hamna i klorna på de kriminella aktörerna bakom Krimfup och Lexbase. Dessa företag är ju inte bara löss, de är kackerlackor, som det verkar.
Senast redigerad av ballkulan 2026-07-17 kl. 15:00.
Citera
2026-07-17, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaglosh
Varsågod

Jag hjälper andra men ingen verkar vilja hjälpa mig med min fråga

Jag har haft problem med att kopiera rätt länk i Bing sökresultat via iPhone. Går man helt enkelt in på sökresultatet och kopierar länken i adressfältet? Eller måste man göra på ett annat sätt? Kopierar man länken direkt i sökresultatet så får man Bing-webbadressen och den funkar inte. Jag vill få in rätt länk som ska tas bort. Jag tog bort en länk tidigare men sökresultatet finns kvar trots att jag fick besked att de skulle ta bort den.

Fråga AI.
Citera
2026-07-17, 17:46
Medlem
rallykalle69s avatar
Inte läst allt senaste i tråden, mest för det är repris på vad vi pratat om i månader redan.

Men påtal om avindexera, vore det inte rimligt att Google avindexerar allt direkt? Typ *.lexbase, *.krimfup osv. Om jag uttrycker mig så i hur jag menar.
Citera
2026-07-17, 18:03
Medlem
Hur fungerar det med lexbase idag? Vet att förr svarade de iallafall om man begärde radering, är detta fallet idag eller undviker dom likt krimfup?

Ytterligare fundering, skulle man kunna yrka på artikel 18 i GDPR under tiden förhandlingarna i Attunda sker?

Någon som kanske har bättre koll på GDPR som vet? Det skulle inte ta bort individen från deras databas men begränsar ju hur de får använda den?
Citera
2026-07-17, 18:04
Medlem
Citat:
Ja, jag har två (2) inlägg på Flashback. Vad har det med saken att göra?

Enligt personen jag pratade med på Verifiera, så följer iaf Lexbase rådande lagar (vad jag förstått är Verifiera och Lexbase samma företag?), har funnit ett kryphåll, där de omvandlat domar till "artiklar" (förenklat uttryckt), och gör enligt egen utsago idag inget fel. Dock är ju den moraliska aspekten något annat. Vilket förhoppningsvis kommer leda till att dessa kriminella med företag kommer att spolas ned i dass i framtiden. Förhoppningsvis innan året är slut.

Det finns inga kryphål, det där skitsnacket har de redan kört ett bra tag. De ljuger, sanningen är att de försöker hålla i så länge de kan. Och vad är du glad för? Att du försvinner från en googling, du vill väl bort från deras sidor?

Nej, folk in och begär radering och när ni skriftligt får (eller inte får) en bekräftelse på att de skiter i detta.

1: Kontakta IMY.

2: Stämningsansökan.

Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Inte läst allt senaste i tråden, mest för det är repris på vad vi pratat om i månader redan.

Men påtal om avindexera, vore det inte rimligt att Google avindexerar allt direkt? Typ *.lexbase, *.krimfup osv. Om jag uttrycker mig så i hur jag menar.

Nja, Google vet ju rent krasst inte vad det är som indexeras av dem. Det är ju en bot som gör det hela. De kan inte bara avindexera en sida på slentrian.

Den smidigaste sidan är den här också. https://reportcontent.google.com/forms/rtbf?product=websearch&visit_id=639199010247835718 -4242321120&rd=1

Länk borta efter 2-3h.

Släpp indexeringen, inte det som är problemet.
Citera
2026-07-17, 18:34
Medlem
Citat:
Ja, jag har två (2) inlägg på Flashback. Vad har det med saken att göra?

Enligt personen jag pratade med på Verifiera, så följer iaf Lexbase rådande lagar (vad jag förstått är Verifiera och Lexbase samma företag?), har funnit ett kryphåll, där de omvandlat domar till "artiklar" (förenklat uttryckt), och gör enligt egen utsago idag inget fel. Dock är ju den moraliska aspekten något annat. Vilket förhoppningsvis kommer leda till att dessa kriminella med företag kommer att spolas ned i dass i framtiden. Förhoppningsvis innan året är slut.

Hela denna tråd handlar om att Lexbase/Verifiera mm är helt ute och cyklar med vad dom tycker.
Numera finns en EU dom som bekräftar det. Dom har inte hittat ett kryphål.
Dina avsikter lyser igenom.
Citera
2026-07-17, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuhundrasjuttio
Hur snabbt tror du detta sker?
Känns som att det här kommer ta evigheter. Är det någon som vet när beslutet från Attunda tingsrätt lär komma?
Citera
2026-07-17, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aeon369
Hela denna tråd handlar om att Lexbase/Verifiera mm är helt ute och cyklar med vad dom tycker.
Numera finns en EU dom som bekräftar det. Dom har inte hittat ett kryphål.
Dina avsikter lyser igenom.

Du verkar inte ha full koll, på hur Lexbase/Verifiera (samma företag) och Krimfup fungerar gällande 9 juli. Till viss del förståeligt. Det är aningen luddigt. Och media har yppat i det närmaste noll, omkring det hela, tyvärr.

Berätta gärna, om vilka mina avsikter är? Det framkommer tämligen övertydligt, om vilka dessa är, om du läser mitt originalinlägg. Om du missuppfattar mina "avsikter", rekommenderar jag dig att kontakta en studievägledare, då du verkar lida av läs- och skrivsvårigheter.

Att man personligen, tycker Lexbase och Krimfup är ute och cyklar och är idioter, är en femma. En helt annan när det gäller vilka lagar de hittills och bitvis fortfarande lutar sig mot. Läs på, innan du känslostormar.
Citera
2026-07-17, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
Det finns inga kryphål, det där skitsnacket har de redan kört ett bra tag. De ljuger, sanningen är att de försöker hålla i så länge de kan. Och vad är du glad för? Att du försvinner från en googling, du vill väl bort från deras sidor?

Nej, folk in och begär radering och när ni skriftligt får (eller inte får) en bekräftelse på att de skiter i detta.

1: Kontakta IMY.

2: Stämningsansökan.

Nja, Google vet ju rent krasst inte vad det är som indexeras av dem. Det är ju en bot som gör det hela. De kan inte bara avindexera en sida på slentrian.

Den smidigaste sidan är den här också. https://reportcontent.google.com/forms/rtbf?product=websearch&visit_id=639199010247835718 -4242321120&rd=1

Länk borta efter 2-3h.

Släpp indexeringen, inte det som är problemet.

Jag är ingen idiot, om än du försöker smeta mig som sådan.

Om du läser mitt original-inlägg igen, utan alkohol eller känslostormar i blodet, begriper du sannolikt vart jag vill komma? Mitt inlägg är noga formulerat på dagis-svenska, så att alla ska kunna förstå.

Att bli avindexerad på Google, är något många drömt om i flera år (mig inkluderad). Givetvis vill jag, och tusentals med mig, att kriminella aktörer som Lexbase och Krimfup ska jämnas med marken och försvinna för all framtid. Försök hålla två tankar i huvudet samtidigt.

Jag har läst och följt tråden sedan den skapades. Mitt mål, är att de kriminella personerna bakom nämnda sidor ska skaka galler. Jag har i skrivande stund kontakt med jurist, som är i tagen att anmäla och stämma personerna bakom sidorna, vilka hängt ut mig i 8-9 år (beroende på hur man räknar) och givetvis många andra. Trådens flitigaste läsare, vet att personerna bakom sidorna, är kriminellt belastade och motsatsen till svärmorsdrömmar. De har förbrukat sitt existensberättigande, om du frågar mig. Och jag skulle gärna se dem alla, ligga med gräsmatta på magen, med tanke på hur många människoliv de har på sina samveten, enkom för att göra snabba pengar, i sann kriminell anda.

Dock, är det en tröst, för många av oss, som blivit förnedrad vid internets skampåle av dessa kriminella aktörer, att bli "avindexerad" på Google. Och, jag hjälper gärna personer att bli det (behovet verkar finnas dagligen) av få sina namn bortraderade, om man läser tråden.

Personligen, hoppas jag att mitt mål mot de kriminella halvfigurerna bakom Lexbase och Krimfupp, kommer att gå av stapeln mot hösten.
Citera
2026-07-17, 21:28
Medlem
Citat:
Jag är ingen idiot, om än du försöker smeta mig som sådan.

Om du läser mitt original-inlägg igen, utan alkohol eller känslostormar i blodet, begriper du sannolikt vart jag vill komma? Mitt inlägg är noga formulerat på dagis-svenska, så att alla ska kunna förstå.

Att bli avindexerad på Google, är något många drömt om i flera år (mig inkluderad). Givetvis vill jag, och tusentals med mig, att kriminella aktörer som Lexbase och Krimfup ska jämnas med marken och försvinna för all framtid. Försök hålla två tankar i huvudet samtidigt.

Jag har läst och följt tråden sedan den skapades. Mitt mål, är att de kriminella personerna bakom nämnda sidor ska skaka galler. Jag har i skrivande stund kontakt med jurist, som är i tagen att anmäla och stämma personerna bakom sidorna, vilka hängt ut mig i 8-9 år (beroende på hur man räknar) och givetvis många andra. Trådens flitigaste läsare, vet att personerna bakom sidorna, är kriminellt belastade och motsatsen till svärmorsdrömmar. De har förbrukat sitt existensberättigande, om du frågar mig. Och jag skulle gärna se dem alla, ligga med gräsmatta på magen, med tanke på hur många människoliv de har på sina samveten, enkom för att göra snabba pengar, i sann kriminell anda.

Dock, är det en tröst, för många av oss, som blivit förnedrad vid internets skampåle av dessa kriminella aktörer, att bli "avindexerad" på Google. Och, jag hjälper gärna personer att bli det (behovet verkar finnas dagligen) av få sina namn bortraderade, om man läser tråden.

Personligen, hoppas jag att mitt mål mot de kriminella halvfigurerna bakom Lexbase och Krimfupp, kommer att gå av stapeln mot hösten.

Ingen har kallat dig idiot, du kanske skulle lugna ner dig? Ser mest att du svänger dig rejält med påhopp. Jag dricker inte. Du kanske skulle lära dig att gå igenom tråden nästa gång innan du postar något som dragits upp tusen gånger? Eller ännu bättre sökfunktionen. Om du nu var en såpass frekvent läsare av tråden hade du sett detta.

Fängelse, kommer inte hända. Vad tänkte du försöka åtala dem för? Brott mot dataskyddslagen har inte fängelse i straffskalan utan det är skadestånd som gäller. Man kan ju undra vad det är för jurist som hjälper dig om du är så dåligt informerad att du inte ens har koll på det.

Det var ett sabla tjatande om vilka som står bakom sidorna, vi vet att de är skrupelfria. Det är intressant att det titt som tätt dyker upp någon i tråden som drar upp ungefär samma argument.

"Sidorna är dåliga, men de har hittat ett kryphål"

"Anklagar den som argumenterar emot för idioter"

"Personerna bakom sidorna är kriminella"

Jo, vi vet. Tillför något nytt tack. Vill du ha hjälp med det juridiska? Ställ då en fråga om det så kan du faktiskt få hjälp av kunniga. Att avindexeras är en bagatell, folk får sina möjligheter att söka jobb förstörda på grund av databaserna som används vid rekrytering och som används på helt jävla fel sätt. Ja, det är irrelevant om en person dömts en gång för 10 år sedan för narkotikabrott och har gallrats ur belastningsregistret. Eller ännu värre, man förekommer i databasen trots att man friats. Men det skiter arbetsgivaren i. De har noll rätt att göra den typen av eftersökning för de flesta fall. Privata belastningsregister som aldrig gallras är vidrigt och behöver försvinna.
Citera
2026-07-17, 21:59
Medlem
Citat:
Du verkar inte ha full koll, på hur Lexbase/Verifiera (samma företag) och Krimfup fungerar gällande 9 juli. Till viss del förståeligt. Det är aningen luddigt. Och media har yppat i det närmaste noll, omkring det hela, tyvärr.

Berätta gärna, om vilka mina avsikter är? Det framkommer tämligen övertydligt, om vilka dessa är, om du läser mitt originalinlägg. Om du missuppfattar mina "avsikter", rekommenderar jag dig att kontakta en studievägledare, då du verkar lida av läs- och skrivsvårigheter.

Att man personligen, tycker Lexbase och Krimfup är ute och cyklar och är idioter, är en femma. En helt annan när det gäller vilka lagar de hittills och bitvis fortfarande lutar sig mot. Läs på, innan du känslostormar.

Jag är väl medveten om att lexbase/verifiera är samma bolag, lika väl medveten om att dom inte hittat ett kryphål längre, EU domen har satt stop för det. Inget jag personligen tycker. Att dom skiter i det är en helt annan sak och bara sista andetaget för dom.

Till alla som funderar på hur dom ska göra.
Det går även att stämma när dom vägrar redovisa vilka uppgifter dom har på en enligt GDPR utöver själva frågan om radering.
Inga hinder för att stämma två gånger o få två skadestånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in