Jag har varit uthängd av allsköns kriminella (och deras företag) på Lexbase, Krimfup, Verifiera, osv i över åtta år (pga ett skitbrott). Jag har mejlat dessa företag i flera år, för att bli borttagen, noll respons.
Jag ringde ett nummer (som publicerades i den här tråden för en dryg vecka sedan) till personen bakom Verifiera. Det var en trevlig och tillmötesgående person. Hen rådde mig att kontakta google, för att avindexera. Gällande uppgifter som finns att söka på sidor som Lexbase och Krimfup, påstod vederbörande att de gallrades bort efter visst antal år. Detta gäller dock inte i mitt fall (samt andras) som har "skitbrott" i bagaget, tydligen. Så, utgallringen från deras sidor, är enkom spel för gallerierna, tyvärr. Dock rådde mig personen att mejla Google (och andra sökmotorer) att avindexera.
Jag mejlade Google för en vecka sedan. Inom loppet av två dygn, var sökträffarna på mig borta. När jag idag söker på mitt namn, kommer ingen träff/länk som leder till vare sig Lexbase eller Krimfup (eller liknande).
Så här gör du:
1. Klicka på nedanstående länk till Google (begäran om borttagning enligt dataskyddslagstiftningen):
https://support.google.com/websearch/contact/content_removal_form?sjid=10659779336093403261-EU
2. Sök dit namn på Google i ett nytt fönster.
3. Högerklicka på länken (eller ämnesraden kanske är bättre begripligt) på Googles resultatlista som leder dig till (exempelvis) Lexbase eller Krimfup (fungerade även på Upplysning, Birthday, osv). Välj "kopiera länk adress". "Klistra in" detta in i formuläret på Googles rapport-sida (som du är inne på). Google är väldigt petiga kring detta när de korresponderar med dig framledes.
4. På Googles "rapport"-lista som du har i ett fönster, klicka i alternativet "personliga uppgifter ingår i innehållet". Fyll i resten (enkelt).
5. Du har på Googles "rapport-sida" möjlighet att klicka i flera URL-sidor. Gör det.
6. Inflika nedanstående text (som jag delvis snott från AI), fyll i dina egna personuppgifter inkl. mobilnummer och e-mejl. Nedanstående text är anpassad efter 1000 tecken, då det är maxantalet.
"Hejsan,
Jag vänder mig till er för begäran om omedelbar radering av samtliga personuppgifter som rör mig från er webbplats Lexbase.se (byt ut företag/hemsida i varje mejl), med hänvisning till rätten att bli bortglömd i Artikel 17 i dataskyddsförordningen (GDPR).Det rör sig om följande uppgifter/länk:
(här klistrar du in länken, som du fått genom att högerklicka på raden med aktuell länk du ser på google, den ska inledas med
https://www.lexbase.se/search?) för att vara korrekt)
Jag är medveten om att ni innehar frivilligt utgivningsbevis, vill dock påminna om EU-domstolens rättspraxis/Integritetsskyddsmyndighetens (IMY) pågående tillsyn mot er publicering av brottmålsdata. Publiceringen av dessa känsliga personuppgifter i kommersiell och sökbar databas utgör allvarligt intrång i min personliga integritet, saknar legitimt journalistiskt syfte som motiverar grundlagsskyddet. Avslår ni begäran kräver jag skriftlig, juridiskt motiverad förklaring som jag kan vidarebefordra till IMY.
Mvh
Anders Andersson
andersandersson@hotmail.com"
Klistra in samma ovanstående text i samtliga rutor när det gäller "anledning" om varför du anmäler, med specifik/unik adress.
Det tog mig två dygn, att få mina personuppgifter raderade från Google (sök). Obs, detta gäller enkom länkar som Google genererar till Upplysning, Mr. Koll, Lexbase, Krimfup, osv. och innebär alltså INTE att du blir raderad från Krimfup och Lexbases baser om du kliver in på deras sidor och söker ditt namn, där finns du kvar, och kommer sannolikt göra resten av ditt liv, om inte sajterna förbjuds. Det är som sagt en helt annan process att stångas omkring detta (men med lite tur förbjuds dessa sajter framöver, rent av inom kort). Men, det är iaf en viss tröst, att bli raderad på detta vis, anser jag. Äntligen. Dock är sökmotorerna Bing och Yahoo betydligt segare, svarar inte ens på tilltal via mejl (semestertider?), gällande dylik borttagning. Dock är det (mej veterligen) så att 90% av svenskarna nyttjar Google, så detta är ett framsteg.
Lycka till alla!