2026-07-17, 18:49
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Har haft med några barnlösa vuxna människor att gjort på sistone. Att det är nåt fel på dem har man ju alltid vetat men först nu förstod jag vad det var.
De lever ju som en student som kan fokusera helt och hållet bara på sig själva, behöver aldrig planera nåt för att ta hänsyn till eller ta hand om nån annan människa.
Ändå så är det alltid de på en arbetsplats som har barn som ser till att allt funkar. Även för de förvuxna barnen som aldrig fick några barn.
Lyssnar man istället på hur en barnlös upplever situationen så är det alltid att det är de som får anpassa sig och ställa upp för alla de med barn.
Så kan det nog vara på nåt enstaka ställe, men det jag sett så kan man inte ens lägga över ansvaret på dessa förvuxna barn för de har ingen rutin av att ta ansvar och empatin är också oftast på mycket låg nivå.

Frågan är då om dessa vuxna barnlösa människor varit så hela sitt liv och därför har ingen valt att skaffa barn med dem, eller är det så att de blivit förstörda av att inte behöva bry sig om nåt annat än sig själv på sin lediga tid.

Nu är detta Flashback och då brukar det alltid bli svart eller vitt. Självklart finns det de med barn som är helt hopplösa och de utan som är helt fantastiska. Men de faller ur normen.
Tråden handlar inte heller om unga ambitiösa människor som ännu inte skaffat barn.
Det handlar om de vuxna som aldrig behövt bry sig om nån annan än sig själva varenda minut de inte varit på jobbet.

Du får priset för årets mest efterblivna tråd.
Är det folk som OFRIVILLIGT blivit utan barn du menar, eller klumpar du ihop dem med de som går under begreppet barnFRI? Det är vanligt bland idioter att blanda ihop det nämligen. Varför är det ett enormt mission att försöka konvertera folk, indoktrinera dem i att ett barnfritt/löst liv skulle suga? På min arbetsplats måste JAG täcka upp för kollegor som vabbar i tid och jävla otid, och varför skulle inte omsorg kunna utdelas om man inte har barn i sitt liv?
Bara för att du sprutat i någon och gjort denne dräktig, är man knappast superior. Vet många som har barn som skulle behöva få dem omplacerade, samt att föräldrarna steriliserades för att förhindra att deras skitgener sprids på nytt.
Och denna dumma skit om att "man som barnfri/lös inte har något ansvar för något", är ju bara så hjörndött.. Då skiter jag i att betala räkningar, sköta hemmet och jobba då?

Och för att inte tala om alla klipp som kvinnor delat på internet, där de har barn med en deadbeat father som hon snarare får se som ett extra barn än en försörjare och livskamrat.
Hyggligt att shamea sin partner, och synd om denne själv som inte tänkte en extra gång innan man valde att skaffa barn med någon som är kass.
Senast redigerad av HighwayDelight 2026-07-17 kl. 18:51.
Citera
2026-07-17, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det är faktiskt precis samma psykologiska mekanism som när folk blir helt orimligt provocerade av att någon tackar nej till alkohol på en fest, inte dricker kaffe, eller helt struntar i att fira traditionella högtider som jul och midsommar. Det blir genast ett jävla förhör: ”Va?! Firar du inte jul? Sitter du bara hemma då fyfan vad tråkigt stackars dig? Dricker du inte ens kaffe? Är du tråkig eller?! "Gud jag hade aldrig kunnat leva så usch vad tråkigt?"”

Varför blir folk arga över hur någon annan väljer att spendera sin lediga tid eller vad de stoppar i sin egen kropp? Jo, för att när du väljer bort något som majoriteten gör, så uppfattar de det omedvetet som en tyst kritik mot deras egna vanor och ett hot mot samhällsnormen. Om du kan ha en skön och meningsfull helg utan att stressa ihjäl dig med släktmåsten och julklappar, betyder det att de själva egentligen inte måste göra det? Det skapar en inre osäkerhet hos dem. Eller så startar det deras egen rädsla för ensamhet.
Att välja bort barn/familjeliv är bara den absoluta extremversionen av precis samma sak. Det handlar om att folk har så otroligt svårt att acceptera att deras egna livsval och uppoffringar inte är universella sanningar. Om någon kan leva ett helt, lyckligt och djupt liv utan barn, utan partner, utan sprit eller utan att bry sig om traditionella högtider- då spricker deras illusion om att det bara finns ett sätt att leva rätt på.

Verkligen inte, vilken oerhört korkad jämförelse.
Du bekräftar ts tes lite där bara genom att göra den.
Att dricka alkohol och kaffe är onödiga nöjen som är lite guilty pleasure, i stil med att flyga till Capri, gå på shopping spree osv.
Att ett barn växer i en kvinnas kropp, med gener från både mammans och pappans släkt, och den kärleken som finns där som är den starkaste känslan i världen - livet självt, anledningen till att ni och era förfäder ens lever - det är inte samma sak som att kolla på Big Brother eller att röka på.
Men jag ser att barnlösa hela tiden ska uttala sig i sociala medier och visa vilka extrem-västerlänningar de är med nyliberal individualism, där hela livet går ut på att konsumera.

Väldigt få bryr sig om att ni inte skaffar barn, där smickrar ni er själva. Självklart gör era föräldrar det som ser hela släktträdet ta slut, men för ingen annan spelar det roll.
Det är bara det att ni argumenterat i sociala medier så länge och högljutt att ni får svar på era argument; som i sig bara handlar om att avhumanisera barn och visa enorm respektlöshet mot samhället och människans gemensamma, ömsesidiga relation.
Citera
2026-07-17, 18:56
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Verkligen inte, vilken oerhört korkad jämförelse.
Du bekräftar ts tes lite där bara genom att göra den.
Att dricka alkohol och kaffe är onödiga nöjen som är lite guilty pleasure, i stil med att flyga till Capri, gå på shopping spree osv.
Att ett barn växer i en kvinnas kropp, med gener från både mammans och pappans släkt, och den kärleken som finns där som är den starkaste känslan i världen - livet självt, anledningen till att ni och era förfäder ens lever - det är inte samma sak som att kolla på Big Brother eller att röka på.
Men jag ser att barnlösa hela tiden ska uttala sig i sociala medier och visa vilka extrem-västerlänningar de är med nyliberal individualism, där hela livet går ut på att konsumera.

Väldigt få bryr sig om att ni inte skaffar barn, där smickrar ni er själva. Självklart gör era föräldrar det som ser hela släktträdet ta slut, men för ingen annan spelar det roll.
Det är bara det att ni argumenterat i sociala medier så länge och högljutt att ni får svar på era argument; som i sig bara handlar om att avhumanisera barn och visa enorm respektlöshet mot samhället och människans gemensamma, ömsesidiga relation.

Det märks att du inte är kvinna, om du bara visste hur mycket skit man måste stå ut med från de som verkligen inte har förmåga att förstå att folk kanske väljer ett annat liv än vad de själva ville.
Många har svårt att fatta att alla inte vill, eftersom de själva valt barn, då MÅSTE det ju vara vad majoriteten önskar gifvetvis.
Citera
2026-07-17, 18:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Verkligheten kommer kanske ifatt dig när du är 40+.

Nej det kommer inte bli lockande att ta hand om en sliten man och gapig unge istället för att se världen och ta hem en snygging.
Citera
2026-07-17, 18:57
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syrakk
Bra formulerat. Att fördöma en annan människas sätt att leva, som inte inkräktar på någon annans liv, säger mer om den som fördömer än den som blir fördömd.

Att kalla barnlösa för egocentriska, förvuxna barn, omogna etc är kort och gott ett uttryck för ogillande. En emotionell respons på avvikelse från den självpålagda upplevda normen.

Precis. Jag fattar inte varför man dömer.

Men ännu värre att man hittar på hur barnlösa mår. Typ, du mår dåligt idag för att du inte har barn. Riktigt fult. Blir väldigt äcklad av människor som påstår att de vet precis hur andra känner, fast de som känner uttrycker att de inte känner så. Det är ren mobbning. Värst är att de tror på sig själva och sin överbegåvning att läsa folk, t o m i text på ett forum. Om det beror på att de har sjukt låg inlevelseförmåga vet jag inte, de kanske kan berätta om det är så?

Att investera i barn för att ha dem när man blir gammal... hur tänker man ens då?

Om någon säger att de levde ett helt tomt liv innan sina barn, då är det ju sant. Men det följer ju absolut inte att det är sant för andra.

Ja, barnlösa lever ett annorlunda liv mot dem med barn. Självklart. Om det är positivt eller negativt är ju hur mycket det sammanfaller med ens egen önskan. Kan det vara så svårt att inse det?

Många människor utan barn har ändå ansvar.

Har en kompis som har barn som jag beundrar och säger att wow vad du kan göra saker samtidigt och snabbt! Hen säger då att det är ju för att jag har barn. Skulle du ha ett barn skulle du måsta kunna detta också! Eh, nej? Hen kunde detta innan, men utvecklade det pga barnet. Att inte ha den förmågan innan, kommer inte växa fram bara för att man får en unge.

Som min kusin, han är lik mig i det. Han har verkligen försökt dela hushållsarbete lika med sin fru. Men han kan inte göra två saker samtidigt, då blir det glömska och kaos. Därför är det ibland slitningar i den familjen för att mamman gör mest, för att hon hinner allt dubbelt så fort som han. Han blev inte en helt annan och mer duglig person av barnet. Ändå är han en bra människa som gör allt för sitt barn.

Och så många familjer som jag vet som sitter på höga klarnaskulder, för att de faktiskt inte blev ekonomiskt ansvariga bara för att de fick barn.

Det är en myt att man blir en perfekt människa när man får unge. Man kan bara träna på det man redan har inom sig.
Citera
2026-07-17, 18:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Såhär tycker du förmodligen för att du ska tänka att din abort var rätt beslut, det är någon form av försvarsmekanism.

Nej det är ingen försvarsmekanism. Ett liv med snygga killar och att resa runt i världen är helt enkelt bättre än att tvingas nöja sig med en 40-åring, vilket han är idag, och att sitta hemma.
Citera
2026-07-17, 18:59
Medlem
Citat:
Du skapar en ganska rejäl halmdocka här. Ingen har påstått att alla föräldrar ångrar sig eller är avundsjuka. Men att påstå att folk ”inte ägnar andras val en tanke” blir ju direkt komiskt i en tråd som bokstavligen startades för att spy galla över barnlösa och kalla dem för empatilösa, ytliga och förvuxna barn. Nöjda människor som inte bryr sig startar sällan bittra korståg på nätet mot andras livsstilar.

När det gäller den ”naturliga driften” så stämmer det säkert för många, men du glömmer att världen har förändrats. Förr var barn en ekonomisk nödvändighet för överlevnad och ålderdom, och preventivmedel fanns inte. Idag har vi för första gången i mänsklighetens historia ett faktiskt val.
När biologiskt tvång och ekonomiskt beroende suddas ut, visar det sig att den där ”driften” inte är en universell naturlag för alla. Vissa har den, andra inte. Att i ett modernt samhälle kalla det för att vara en ”motvalskärring” bara för att man rannsakar sig själv och inser att man får ut mer välbefinnande av andra saker i livet än blöjbyten, visar bara på hur svårt du har att acceptera att alla inte fungerar som du.

Sanningen är ju att en stor del av de val människor gör i livet inte alls handlar om vad de genuint vill innerst inne, utan om att de känner sig extremt pressade av samhället att passa in i den givna mallen. Att då se någon som faktiskt vågar strunta i den pressen och välja sin egen väg blir provocerande för många av dem som bara likt får går efter den utvalda livsmallen.
Detta är ju dessutom en stor och växande samhällstrend som det har skrivits spaltmeter om i media på sistone... Allt fler väljer aktivt bort barn, och det syns inte minst bland kvinnor. Idag finns det en stor grupp kvinnor som varken vill ha barn eller ens känner ett behov av att dela sitt liv med en partner. De är självständiga, trivs i sitt eget sällskap och bygger fantastiska liv helt på egna villkor utan att behöva kompromissa bort sin frihet.

Det var dina ord om man skaffar barn för att passa in i mallen.

Trådstartaren är en person, majoriteten resonerar inte så. Aldrig hört någon påstå något sådant om folk utan barn. Hela ämnet är inget som jag ens upplevt diskuteras överhuvud taget, precis som att man inte sitter och har åsikter om folk bor i lägenhet eller hus.

Det är snarare oftare man här (på sådana här forum) hur barnlösa hela tiden måste försvara sitt val med diverse sagor man kan läsa i den här tråden.

Varför inte bara vara nöjd som det är, och respektera andras val som det rätta för dem?
Citera
2026-07-17, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Det är en alltför generaliserande bild, men visst finns det nog betydligt fler barnlösa i gruppen ”människor som aldrig har behövt/velat sätta någon annans behov före sina egna”, vilket i mina ögon är den grupp människor som är allra minst kapabel att hantera problem eller motsättningar i livet.

Barnföräldrar vet oftast att inget blir exakt som man planerar det, så de är beredda på att saker skiter sig, och har en plan b för de mest troliga scenariona samtidigt som de är helt ok med att det blir som det blir. Så upplever jag sällan att folk utan barn tänker.

Folk gör sina val i livet, och jag tror inte att det finns en väg som är den rätta för alla. Men det är onekligen en tillgång att vid rätt tillfällen kumna (vilja) underordna sina egna preferenser för att någon annan känner starkare för sina. Men jag tror inte nödvändigtvis att det kräver att man skaffar barn, det räcker med att man träffar någon man älskar.

Även mina barnlösa vänner är oerhört kapabla, så det hela handlar nog om något annat än just barn.

Så varför är det då så många barnföräldrar som skiljer sig eller flyttar isär?

Kanske människor har sett igenom propagandan om hur underbart och berikande livet är och fattar att livet mestadels innehåller lidande i olika former, så varför utsätta någon för det så kallade livet?
Citera
2026-07-17, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Det märks att du inte är kvinna, om du bara visste hur mycket skit man måste stå ut med från de som verkligen inte har förmåga att förstå att folk kanske väljer ett annat liv än vad de själva ville.
Många har svårt att fatta att alla inte vill, eftersom de själva valt barn, då MÅSTE det ju vara vad majoriteten önskar gifvetvis.

Vad bra. Jag är kvinna. Iallafall fysiskt. Identifierar min själ som ickebinär...
Jag vet att alla inte vill. Jag skiter väl i det. Du och dina likar har svårt att fatta att ingen annan än era föräldrar vill att ni skaffar barn 🤣.
Men sociala medier och krönikor har nu i flera år svämmat över av trollposter där barn avhumaniseras och jämförs med materiell konsumerism, vilket är helt vidrigt.
Och efter allt tjat kan jag konstatera att jag tycker ts har rätt, och det är något jag märkt med åren, inte en uppfattning jag alltid haft.
Citera
2026-07-17, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Så varför är det då så många barnföräldrar som skiljer sig eller flyttar isär?

Kanske människor har sett igenom propagandan om hur underbart och berikande livet är och fattar att livet mestadels innehåller lidande i olika former, så varför utsätta någon för det så kallade livet?

Varför lever du själv då om livet är så värdelöst? Det är den nyliberala kapitalismen, rikedom och konsumtionshets som är värdelöst. Inte livet.
Citera
2026-07-17, 19:06
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Vad bra. Jag är kvinna. Iallafall fysiskt. Identifierar min själ som ickebinär...
Jag vet att alla inte vill. Jag skiter väl i det. Du och dina likar har svårt att fatta att ingen annan än era föräldrar vill att ni skaffar barn 🤣.
Men sociala medier och krönikor har nu i flera år svämmat över av trollposter där barn avhumaniseras och jämförs med materiell konsumerism, vilket är helt vidrigt.
Och efter allt tjat kan jag konstatera att jag tycker ts har rätt, och det är något jag märkt med åren, inte en uppfattning jag alltid haft.

Jasså, du är en sån...

Jag är barnFRI, så jag tänker inte skaffa någon unge alls, speciellt inte när man kan skydda dem från att någonsin behöva ha kontakt med hjon som dig.
Det är många som borde skita i att skaffa barn, eftersom det fungerar som en stackars trofé i ett annars innehållslöst liv, och skaffa en handväska istället.
Och du bör nog se över din läsförmåga, för du kommer ju bara med yrt svammel, "ingen vill att du skaffar barn".........Besvära mig inte mer. Jag har ju gång på gång blivit attackerad av dense jävla breeders, till 99% mödrar, som har så svårt att fatta att alla inte vill ha barn, uppenbarligen du också.
Klart du tycker att TS har rätt, men du vet, två fel blir inte ett rätt.
Citera
2026-07-17, 19:09
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Det är faktiskt precis samma psykologiska mekanism som när folk blir helt orimligt provocerade av att någon tackar nej till alkohol på en fest, inte dricker kaffe, eller helt struntar i att fira traditionella högtider som jul och midsommar. Det blir genast ett jävla förhör: ”Va?! Firar du inte jul? Sitter du bara hemma då fyfan vad tråkigt stackars dig? Dricker du inte ens kaffe? Är du tråkig eller?! "Gud jag hade aldrig kunnat leva så usch vad tråkigt?"”

Ja. Sådana är de. Sjitt vad jag blivit hatad på för att jag inte dricker kaffe eller äter kakor. Det är som om man mördat någon. Bullar är tydligen objektivt gott. Man är sjuk i huvet om man inte äter dem.

De beter sig som jag har klagat på deras bullätande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in