2026-07-17, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Såhär tycker du förmodligen för att du ska tänka att din abort var rätt beslut, det är någon form av försvarsmekanism.
Känner igen det där, även från såna som senare fick barn, men värst att älta sin abort är de som förblev barnlösa.
Citera
2026-07-17, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det där argumentet bygger på en enorm tankevurpa.... Du utgår blint från din egen egocentriska bias här.. alltså idén om att din personliga livsresa är en universell sanning för alla andra.

Ja, du kanske var barnlös en gång i tiden. Då var du barnlös när du var yngre, kanske vilsen, och levde ett liv som du i efterhand upplever som tomt eller ytligt och tråkigt.... Det krävdes uppenbarligen att du fick barn då för att du skulle mogna, ta ansvar och hitta en djupare mening med din tillvaro. Det är fint för dig, men det är otroligt trångsynt att tro att din personliga kurva gäller för alla.
Du verkar ha helt missat att vuxna människor som väljer bort barn inte har stannat i växten i 20-årsåldern. Man kan uppnå enorm personlig utveckling, ta stort ansvar och hitta ett djupt existentiellt välbefinnande genom andra saker i livet- såsom karriär, djupa relationer, konst, resor, forskning eller att engagera sig i samhället. Eller som introverta spendera massor med tid ensam utan att träffa en själ.

Att du i din frustration måste stämpla andras fria val som ”enkla, ytliga tråkiga och lata” handlar inte om dem. Det handlar om att du har ett desperat behov av att ge dina egna uppoffringar ett högre moraliskt värde för att stå ut med hur slitigt ditt eget liv är... Om du behöver barn för att ditt liv inte ska kännas ytligt säger det mer om din egen inneboende drivkraft än om de som hittar mening på andra sätt.

Det är märkligt sånt här detta kan provocera så många och särskilt män verkar bli oerhört nästan aggressiva i frågan.. När andra män eller kvinnor säger "Jag skiter i den rollen, jag vill hellre lägga mina pengar, min tid och min energi på mina egna intressen, resor och min egen frihet", så uppfattas det nästan som ett förräderi mot mansrollen.

Det är nog mest i din egen hjärna du upplever det så.

I verkliga livet är reaktion mer: Jaha, och sen släpper man det ämnet.

En trådstart på Flashback (delar inte den synen själv) är knappast talande för majoriteten.

Precis som att jag som bor i hus på landet och håller på med bilar och hojar (Jo, det går bra även med barn) inte blir provocerad av att någon annan bor i lägenhet och håller på med bergsklättring som hobby.

Var och en lever sitt eget liv.
Senast redigerad av Baheera 2026-07-17 kl. 17:54.
Citera
2026-07-17, 17:58
Medlem
Citat:
Det där argumentet bygger på en enorm tankevurpa.... Du utgår blint från din egen egocentriska bias här.. alltså idén om att din personliga livsresa är en universell sanning för alla andra.

Ja, du kanske var barnlös en gång i tiden. Då var du barnlös när du var yngre, kanske vilsen, och levde ett liv som du i efterhand upplever som tomt eller ytligt och tråkigt.... Det krävdes uppenbarligen att du fick barn då för att du skulle mogna, ta ansvar och hitta en djupare mening med din tillvaro. Det är fint för dig, men det är otroligt trångsynt att tro att din personliga kurva gäller för alla.
Du verkar ha helt missat att vuxna människor som väljer bort barn inte har stannat i växten i 20-årsåldern. Man kan uppnå enorm personlig utveckling, ta stort ansvar och hitta ett djupt existentiellt välbefinnande genom andra saker i livet- såsom karriär, djupa relationer, konst, resor, forskning eller att engagera sig i samhället. Eller som introverta spendera massor med tid ensam utan att träffa en själ.

Att du i din frustration måste stämpla andras fria val som ”enkla, ytliga tråkiga och lata” handlar inte om dem. Det handlar om att du har ett desperat behov av att ge dina egna uppoffringar ett högre moraliskt värde för att stå ut med hur slitigt ditt eget liv är... Om du behöver barn för att ditt liv inte ska kännas ytligt säger det mer om din egen inneboende drivkraft än om de som hittar mening på andra sätt.

Det är märkligt sånt här detta kan provocera så många och särskilt män verkar bli oerhört nästan aggressiva i frågan.. När andra män eller kvinnor säger "Jag skiter i den rollen, jag vill hellre lägga mina pengar, min tid och min energi på mina egna intressen, resor och min egen frihet", så uppfattas det nästan som ett förräderi mot mansrollen.
Bra formulerat. Att fördöma en annan människas sätt att leva, som inte inkräktar på någon annans liv, säger mer om den som fördömer än den som blir fördömd.

Att kalla barnlösa för egocentriska, förvuxna barn, omogna etc är kort och gott ett uttryck för ogillande. En emotionell respons på avvikelse från den självpålagda upplevda normen.

Det går inte från ett tangentbord eller ytlig bekantskap tillskriva en barnlös människa egenskaper och motiv. Varje människa är unik. Varje yttrande har en kontext som påverkar betydelsen av yttrandet. Människan är kontexten. För att verkligen förstå varför någon är barnlös, och göra en sån här diskussion meningsfull, är att fråga människan vad hennes motiv är. Endast där och då kan en moralisk diskussion mynna ut i något mer än uttryck för ogillande.

I denna tråd ser vi hur människor med barn har vissa föreställningar starkt kopplade till barnlöshet respektive föräldraskap. Men orden i sig är ganska tomma på bibetydelse. Att se sina egna föreställningar, sprugna ur en specifik kontext, som universellt giltiga, är om något svårigheter i att se världen, moralen och språket som nära sammantvinnade.

Jag har inga behov av att fördöma någon som har barn. Lev ert liv så lever jag mitt.
Citera
2026-07-17, 18:05
Medlem
Biggedys avatar
Citat:

Mycket bra skrivet.

Som sagt, misery loves company. Det är konstigt att det är de med barn som går till attack. En person som trivs i sitt eget liv och i föräldraskapet behöver inte sitta på flashback och skriva att andra lever ytliga liv.

Jag är otroligt nöjd med mitt val, det hoppas jag att ni också är. Livet leker och så ska det vara!

"Det ska va gött o leva annars kan det kvitta"

Trevlig helg! Nu ska jag njuta av en god margarita på balkongen i tystnad. Frugan lagar Cola Carnitas och till efterrätt blåbärspaj! Smarrigt.
Senast redigerad av Biggedy 2026-07-17 kl. 18:07.
Citera
2026-07-17, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Och här har vi en till som har ett behov av att för sig försvara sitt beslut med att alla som har barn ångrar sig och är avundsjuka på barnlösa.

Finns säkert sådana, men för de allra flesta ägnar man inte andras val en tanke. Man lever sitt liv och är nöjd med det som det är.

Vem tror ni skaffar barn för att passa in? Det är faktiskt en rätt så naturlig drift att vilja ha barn, och det beslutar tar man för sin egens skull, och ingen annan.

Att påstå att man skaffar barn för att passa in i en mall är lika korkat som att påstå att man inte gör det pga att man har behov av att vara en motvalskärring som alltid gör tvärtom bara för att.

Du skapar en ganska rejäl halmdocka här. Ingen har påstått att alla föräldrar ångrar sig eller är avundsjuka. Men att påstå att folk ”inte ägnar andras val en tanke” blir ju direkt komiskt i en tråd som bokstavligen startades för att spy galla över barnlösa och kalla dem för empatilösa, ytliga och förvuxna barn. Nöjda människor som inte bryr sig startar sällan bittra korståg på nätet mot andras livsstilar.

När det gäller den ”naturliga driften” så stämmer det säkert för många, men du glömmer att världen har förändrats. Förr var barn en ekonomisk nödvändighet för överlevnad och ålderdom, och preventivmedel fanns inte. Idag har vi för första gången i mänsklighetens historia ett faktiskt val.
När biologiskt tvång och ekonomiskt beroende suddas ut, visar det sig att den där ”driften” inte är en universell naturlag för alla. Vissa har den, andra inte. Att i ett modernt samhälle kalla det för att vara en ”motvalskärring” bara för att man rannsakar sig själv och inser att man får ut mer välbefinnande av andra saker i livet än blöjbyten, visar bara på hur svårt du har att acceptera att alla inte fungerar som du.

Sanningen är ju att en stor del av de val människor gör i livet inte alls handlar om vad de genuint vill innerst inne, utan om att de känner sig extremt pressade av samhället att passa in i den givna mallen. Att då se någon som faktiskt vågar strunta i den pressen och välja sin egen väg blir provocerande för många av dem som bara likt får går efter den utvalda livsmallen.
Detta är ju dessutom en stor och växande samhällstrend som det har skrivits spaltmeter om i media på sistone... Allt fler väljer aktivt bort barn, och det syns inte minst bland kvinnor. Idag finns det en stor grupp kvinnor som varken vill ha barn eller ens känner ett behov av att dela sitt liv med en partner. De är självständiga, trivs i sitt eget sällskap och bygger fantastiska liv helt på egna villkor utan att behöva kompromissa bort sin frihet.
Citera
2026-07-17, 18:11
Medlem
pillifjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
40+ kvinnor är en riktig resurs, men bara om de haft barn! Deras makar är däremot inte alltid lika ambitiösa eller självgående.

Varför säger du det?

De flesta pappor jag känner nuförtiden i Sverige drar hela lasset med familjen

Drar in pengar, renoverar, hämtar lämnar barnen, planerar semestrar etc

Medans frun deras sitter och scrollar på telefonen och är alltjämt sur

Du kanske menar före detta mammor som är 60+?
Citera
2026-07-17, 18:20
Medlem
Om vi tittar på just arbetslivet, så ser jag stereotyper åt båda hållen.

Minns en gift men barnlös kollega runt 60-strecket. Han var barnslig, vimsig, initiativlös; ett helsike att jobba med. Barn hade gjort honom gott. Men jag förstår också varför han aldrig fick några. Stött på flera liknande typer under min karriär.

Men jag har också haft mindre samvetsgranna kollegor med barn, som fått mig att längta efter en barnlös ersättare. Jag tror att många delar den erfarenheten.

Det är med andra ord inte svart eller vitt.
Citera
2026-07-17, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pillifjong
Varför säger du det?

De flesta pappor jag känner nuförtiden i Sverige drar hela lasset med familjen

Drar in pengar, renoverar, hämtar lämnar barnen, planerar semestrar etc

Medans frun deras sitter och scrollar på telefonen och är alltjämt sur

Du kanske menar före detta mammor som är 60+?

Jag säger inte att jag har rätt och du har fel. Jag bara återger vad jag ser i yrkeslivet.

Mamman har ofta (och vill nästan alltid ha) det största ansvaret för barnen när de är små. Det är väl inte så konstigt, för hon har konkat runt på den lille i magen, fött barnet och sedan förhoppningsvis bondat med barnet medan hon ammade.

Men var lämar det mannen? Blöjbyten, nattvak, storhandla o sköta mycket runt omkring. Hans möjlighet att uttrycka sig, "förverkliga sig", blir ofta på jobbet. Han kämpar på och förhoppingsvis har han vid 40 kommit någon vart i yrkeslivet. Han är trött. Många har nått en platå som är "bra nog".

Men just då börjar kvinnan känna suget efter att "göra något mer", "ta för sig" etc. För nu har hon tid.

Min erfarenhet är att dessa kvinnor (inte alla kvinnor!!) är en fantastisk resurs. Jag gillar dem som kollegor och som anställda! I den åldern är killarna redan mindre taggade, ja kanske utmattade.

Men det beror kanske på var man jobbar, med vad man jobbar och kanske även på ren slump. Vad vet jag.
Citera
2026-07-17, 18:27
Medlem
Inget djup tråd precis men förstår att du är irriterad på att andra också har svårigheter i sin vardag. Spelar väl ingen roll om man har barn eller inte. Livet är en utmaning för alla. Du får se till så du inte blir likadan som dem du kritiserar...

Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Har haft med några barnlösa vuxna människor att gjort på sistone. Att det är nåt fel på dem har man ju alltid vetat men först nu förstod jag vad det var.
De lever ju som en student som kan fokusera helt och hållet bara på sig själva, behöver aldrig planera nåt för att ta hänsyn till eller ta hand om nån annan människa.
Ändå så är det alltid de på en arbetsplats som har barn som ser till att allt funkar. Även för de förvuxna barnen som aldrig fick några barn.
Lyssnar man istället på hur en barnlös upplever situationen så är det alltid att det är de som får anpassa sig och ställa upp för alla de med barn.
Så kan det nog vara på nåt enstaka ställe, men det jag sett så kan man inte ens lägga över ansvaret på dessa förvuxna barn för de har ingen rutin av att ta ansvar och empatin är också oftast på mycket låg nivå.

Frågan är då om dessa vuxna barnlösa människor varit så hela sitt liv och därför har ingen valt att skaffa barn med dem, eller är det så att de blivit förstörda av att inte behöva bry sig om nåt annat än sig själv på sin lediga tid.

Nu är detta Flashback och då brukar det alltid bli svart eller vitt. Självklart finns det de med barn som är helt hopplösa och de utan som är helt fantastiska. Men de faller ur normen.
Tråden handlar inte heller om unga ambitiösa människor som ännu inte skaffat barn.
Det handlar om de vuxna som aldrig behövt bry sig om nån annan än sig själva varenda minut de inte varit på jobbet.
Citera
2026-07-17, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syrakk
Bra formulerat. Att fördöma en annan människas sätt att leva, som inte inkräktar på någon annans liv, säger mer om den som fördömer än den som blir fördömd.

Att kalla barnlösa för egocentriska, förvuxna barn, omogna etc är kort och gott ett uttryck för ogillande. En emotionell respons på avvikelse från den självpålagda upplevda normen.

Det går inte från ett tangentbord eller ytlig bekantskap tillskriva en barnlös människa egenskaper och motiv. Varje människa är unik. Varje yttrande har en kontext som påverkar betydelsen av yttrandet. Människan är kontexten. För att verkligen förstå varför någon är barnlös, och göra en sån här diskussion meningsfull, är att fråga människan vad hennes motiv är. Endast där och då kan en moralisk diskussion mynna ut i något mer än uttryck för ogillande.

I denna tråd ser vi hur människor med barn har vissa föreställningar starkt kopplade till barnlöshet respektive föräldraskap. Men orden i sig är ganska tomma på bibetydelse. Att se sina egna föreställningar, sprugna ur en specifik kontext, som universellt giltiga, är om något svårigheter i att se världen, moralen och språket som nära sammantvinnade.

Jag har inga behov av att fördöma någon som har barn. Lev ert liv så lever jag mitt.

Det är faktiskt precis samma psykologiska mekanism som när folk blir helt orimligt provocerade av att någon tackar nej till alkohol på en fest, inte dricker kaffe, eller helt struntar i att fira traditionella högtider som jul och midsommar. Det blir genast ett jävla förhör: ”Va?! Firar du inte jul? Sitter du bara hemma då fyfan vad tråkigt stackars dig? Dricker du inte ens kaffe? Är du tråkig eller?! "Gud jag hade aldrig kunnat leva så usch vad tråkigt?"”

Varför blir folk arga över hur någon annan väljer att spendera sin lediga tid eller vad de stoppar i sin egen kropp? Jo, för att när du väljer bort något som majoriteten gör, så uppfattar de det omedvetet som en tyst kritik mot deras egna vanor och ett hot mot samhällsnormen. Om du kan ha en skön och meningsfull helg utan att stressa ihjäl dig med släktmåsten och julklappar, betyder det att de själva egentligen inte måste göra det? Det skapar en inre osäkerhet hos dem. Eller så startar det deras egen rädsla för ensamhet.
Att välja bort barn/familjeliv är bara den absoluta extremversionen av precis samma sak. Det handlar om att folk har så otroligt svårt att acceptera att deras egna livsval och uppoffringar inte är universella sanningar. Om någon kan leva ett helt, lyckligt och djupt liv utan barn, utan partner, utan sprit eller utan att bry sig om traditionella högtider- då spricker deras illusion om att det bara finns ett sätt att leva rätt på.
Citera
2026-07-17, 18:33
Medlem
Citat:
Det är faktiskt precis samma psykologiska mekanism som när folk blir helt orimligt provocerade av att någon tackar nej till alkohol på en fest, inte dricker kaffe, eller helt struntar i att fira traditionella högtider som jul och midsommar. Det blir genast ett jävla förhör: ”Va?! Firar du inte jul? Sitter du bara hemma då fyfan vad tråkigt stackars dig? Dricker du inte ens kaffe? Är du tråkig eller?! "Gud jag hade aldrig kunnat leva så usch vad tråkigt?"”

Varför blir folk arga över hur någon annan väljer att spendera sin lediga tid eller vad de stoppar i sin egen kropp? Jo, för att när du väljer bort något som majoriteten gör, så uppfattar de det omedvetet som en tyst kritik mot deras egna vanor och ett hot mot samhällsnormen. Om du kan ha en skön och meningsfull helg utan att stressa ihjäl dig med släktmåsten och julklappar, betyder det att de själva egentligen inte måste göra det? Det skapar en inre osäkerhet hos dem. Eller så startar det deras egen rädsla för ensamhet.
Att välja bort barn/familjeliv är bara den absoluta extremversionen av precis samma sak. Det handlar om att folk har så otroligt svårt att acceptera att deras egna livsval och uppoffringar inte är universella sanningar. Om någon kan leva ett helt, lyckligt och djupt liv utan barn, utan partner, utan sprit eller utan att bry sig om traditionella högtider- då spricker deras illusion om att det bara finns ett sätt att leva rätt på.

Jag håller med dig. Du skrev ett kort men ack så djupt inlägg. Jag ser att du skulle kunna skriva 3st A4 sidor utan problem. Jag tror man ska ifrågasätta sig själv när man får denna typen av känslor du beskriver. Psykologi och filosofi går väl lite hand i hand och den som sätter sig in i sig själv kan utvecklas enormt. Att förstå sig själv och förstå andra ger ett så rikt liv tycker jag. Gå inte runt och stör er på andra utan försök förstå dem. Mycket roligare och kärlek föder kärlek. Kanske det viktigaste.
Citera
2026-07-17, 18:44
Medlem
Att folk inte skaffar barn idag beror väl till större delen på att omvärlden och inte minst vårt eget våldtagna land ser ut som det gör?

Dina barn kommer tvingas gå i skola med 29 analfabeter som inte kan bete sig, samtidigt som lärarna säger upp sig en efter en. Kaoset bara fortsätter. Redan 1 månad efter examen säger man upp sig.

Efter det väntar Komvux och/eller högskola, vilket också är ett slöseri med tid. AI och importerade idioter är billigare än svenskar, oavsett utbildning.

Om ditt barn mot all förmodan hittar ett arbete så kommer det istället att stöta på massinvandringen på fritiden.
Rån, våldtäkter, mord.

Det är inte konstigt att allt fler svenska barn blir hemmasittare medan importen lever livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in