2026-07-17, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
Den som filmade, var ca 170meter ifrån skytten.
https://www.google.com/maps/dir/40.2767499,-111.7119333/40.2781609,-111.712757/@40.277642,-111.7125539,238a,35y,61.74h/
Ca 160 meter:
At the range we were at, we were about 175 yards from him. I've I've looked up after the event. I've kind of done some scoping on Google Maps to see exactly how far we were.

Citat:
Containern syns i videon.
Va??

Citat:
Pratar vi om samma film som Jumpingonthemoon har länkat till?
Det vill säga https://www.youtube.com/watch?v=puuMVxEu5NU&t=864s ?
Det är inte 140 yards. Det är ungefär 185 yards ifrån.
Igen, "about 175 yards" = ca 160 meter.
Citera
2026-07-17, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Vad jag tror är att det första polisen gör när de tagit in en person, eller den kommit in självmant är att fråga var den personen var vid tidpunkten för mordet.
Ja, det kan man tycka.

Citat:
Har personen ett alibi måste polisen få veta det med en gång så de inte bränner massa resurser på en utredning helt i onödan.
Inte om polisen vill/kan verifiera det, nej.

Citat:
Så jag är helt säker på att det är Tyler på filmerna och att han redan fått möjlighet att presentera ett alibi, men han har inget alibi.
Ett vattentätt alibi = garanterat oskyldig.

Inget alibi = oskyldig, om inget annat framkommer.

Citat:
Även om de inte presenterat nån data från telefonens position så har de den informationen för det är så det fungerar nuförtiden.
Det är ett av de bästa sätten att binda en person till en plats.
Då har du en länk till den del av den preliminära hearingen där åklagaren presenterar sina "pingade" bevis för att TRs mobil vid aktuell tidpunkt befann sig på/nära platsen där skytten ska ha avlossat sitt skott?
Senast redigerad av onopono 2026-07-17 kl. 12:13.
Citera
2026-07-17, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpingonthemoon
Jag utgår från att Harpole ljuger tills jag fått höra samtalet.
Det gör du givetvis helt rätt i, givet dennes återkommande ljugande sedan mordet på hans chef.
Citera
2026-07-17, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Ca 160 meter:
At the range we were at, we were about 175 yards from him. I've I've looked up after the event. I've kind of done some scoping on Google Maps to see exactly how far we were.

Va??

Igen, "about 175 yards" = ca 160 meter.
Ok, dock så citerade du själv 140yards tidigare. 140 yards = 128meter.
Så jag var inte SÅ långt ifrån rätt antal meter, när jag skrev ca 170meter.
Om jag varit vaken nog att räkna på containern och lampan, som en till referenspunkt, så hade jag kommit närmare 175yards/160meter i min uppskattning. Som faktiskt var den distansen som jag först räknade det till, för att sedan räkna avståndet till ca 170meter.

Citat:
Till er andra, med förståndet i behåll.

Candace refererar givetvis till den person som påstås vara TR och som ju har 'casual blue jeans' på sig. Vittnet som filmade skytten befann sig "140 yards" från denne och säger att han inte kunde se några detaljer (förslagsvis, om skyttens svarta byxor var av denim-tyg eller annat), bara att han såg ut att bära 'black tactical clothes and maybe a black helmet'.

Till er andra, med förståndet i behåll.
Citera
2026-07-17, 14:54
Medlem
Citat:
Ok, dock så citerade du själv 140yards tidigare. 140 yards = 128meter.
Så jag var inte SÅ långt ifrån rätt antal meter, när jag skrev ca 170meter.
Om jag varit vaken nog att räkna på containern och lampan, som en till referenspunkt, så hade jag kommit närmare 175yards/160meter i min uppskattning. Som faktiskt var den distansen som jag först räknade det till, för att sedan räkna avståndet till ca 170meter.
Jätteduttit, men säg mig, vad har det här för betydelse för frågan om vem som ligger bakom mordet på Charlie Kirk, menar du?
Citera
2026-07-17, 14:57
Medlem
Missade att lägga till ett "inte" här, sorry:

Citat:

Inte om polisen [inte] vill/kan verifiera det, nej.

Citera
2026-07-17, 15:25
Medlem
Citat:
Jätteduttit, men säg mig, vad har det här för betydelse för frågan om vem som ligger bakom mordet på Charlie Kirk, menar du?
Vilket avstånd vittnen varit från händelsen.
Hur mycket, eller lite de har kunnat se. Det har betydelse.
Det håller du väl med om. Eller?
Citera
2026-07-17, 18:14
Medlem
Citat:
Vilket avstånd vittnen varit från händelsen.
Hur mycket, eller lite de har kunnat se. Det har betydelse.
Det håller du väl med om. Eller?
Inte plus/minus 30 meter, nej, och vittnet säger att han inte kunde se några detaljer av skytten, om denne var helt täckt av svart tyg, eller om han hade svart hud, eller om han hade en svart hjälm på sig......och definitivt inte (per implikation) om skyttens svarta byxors tyg var denim (jeans) eller annat material.

Förklara nu hur 30 meter hit eller dit på något sätt skulle förändra innebörden av vad vittnet observerade.

Eller vad som syns i den video vittnet spelade in.

(Ska tilläggas att mitt felaktiga "140 yards" berodde på att det enligt ansvariga utredare är avståndet som skytten som ska ha skjutit CK ska ha befunnit sig på. Sorry, som sagt.)
Senast redigerad av onopono 2026-07-17 kl. 18:21.
Citera
2026-07-17, 18:17
Medlem
Citat:
Inte plus/minus 30 meter, nej, och vittnet säger att han inte kunde se några detaljer av skytten, om denne var helt täckt av svart tyg, eller om han hade svart hud, eller om han hade en svart hjälm på sig......och definitivt inte om skyttens svarta byxors tyg var denim (jeans) eller annat material.

Förklara nu hur 30 meter hit eller dit på något sätt skulle förändra innebörden av vad vittnet observerade.

Eller vad som syns i den video vittnet spelade in.

(Ska tilläggas att mitt felaktiga "140 yards" berodde på att det enligt ansvariga utredare är avståndet som skytten som ska ha skjutit CK befann sig. Sorry, som sagt.)
Ingen fara.

30 meter, kan göra skillnad på hur bra/dåligt någonting syns.
Citera
2026-07-17, 18:20
Medlem
Citat:
Ingen fara.

30 meter, kan göra skillnad på hur bra/dåligt någonting syns.
Igen, hur skulle 30 meter hit eller dit förändra innebörden av vittnets uppgifter, eller vad som syns i den video han spelade in?
Citera
2026-07-17, 18:44
Medlem
Här demonstrerar "Valhalla VFT" vad som händer med följande substitut för en manshals/nacke när det träffas av en kula med kalibern .30-06 avlossad med ett Mauser 98 från ca 140 yards och med 9 graders vinkel:
We did a brand new massive cow uh neck vertebrae wrapped in about 8 inches (2 decimeter) of sheep uh meat and then also sheep shoulder blade. Okay, so I don't know how many layers of massive bone, but as you can see, we had a separate separate sick [??] on the bottom.
Allt invirat med gorilla-tejp.

Så vad blev resultatet?
Well, as you can see, it blew through everything. So, let's see the results here. Oh my god, look at that. So, here's the exit wound as you can see. And we shot it actually from the front of the uh pork shoulder, but as you can see, it I mean, look at this hole. Shattered the bone. Massive exit wound.
Dvs, trots att substitutet innehåller avsevärt mer kött och ben än en manshals/nacke så blev det ett stort utgångshål samt att kulan splittrade två lager av massivt ben på vägen.

Helt oförenligt med CKs synliga skador (skada) således.

Känsliga varnas.

(De döda djurens kvarlevor går till mat för behövande.)
Citera
2026-07-17, 19:30
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Igen, hur skulle 30 meter hit eller dit förändra innebörden av vittnets uppgifter, eller vad som syns i den video han spelade in?

Eftersom du själv inte tvekar att använda AI så bad jag chatGPT förklara hur detaljerat man ser på de avstånden om man har full synskärpa (20/20);
Vad de sannolikt kunde se på ~140 meter:

✅ En person fanns på taket
✅ Rörelsemönster – någon som sprang, kröp eller rörde sig målmedvetet
✅ Ungefärlig kroppsbyggnad – lång/kort, smal/kraftig
✅ Klädernas huvuddrag – t.ex. mörka kläder, jacka, byxor
✅ Eventuellt utrustning – något långt föremål (om det var tydligt och kontrasterade mot bakgrunden)
Sen förklarade jag att fotografen själv angett att avståndet var längre och att han påstod sig ha sett en ansiktsmask:
Tack för korrigeringen. Om fotografen själv uppger cirka 175 yards blir avståndet ungefär 160 meter (175 × 0,914 m = 160 m). Då blir bedömningen ännu mer försiktig.

Vid 160 meter och normalt dagsljus kan en person med normal syn typiskt se:

* att en person finns där – ja
* kroppsform och rörelser – ja
* stora kläddetaljer (t.ex. mörk tröja/jacka, keps, huva) – ofta ja
* att huvudet/ansiktet ser mörkt eller täckt ut – möjligt
* att det är en viss typ av ansiktsmask – mycket svårt
* ansiktsdrag eller identitet – i praktiken nej
Det blir ju minst sagt märkligt då att vittnet ifråga definitivt påstår att skytten bar mask, kanske hjälm, men inte jeans…. Eller - nej det är faktiskt inte alls märkligt, det som är märkligt är att idioter tolkar hans vittnesmål som nån definitiv sanning trots att det är så extremt välkänt att vittnen ser fel, tolkar fel, uppfattar fel, ändrar sig, missförstår etc etc.. men så länge de vittnar i din favör är tydligen allt sånt helt irrelevant…
Senast redigerad av SnakePlisssken 2026-07-17 kl. 19:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in