2026-07-17, 17:27
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
AI-säkerhet har väl å andra sidan varit helt teoretiskt fram till ungefär fem år sedan. Jag säger inte att de har fel gällande riskerna med AI, men hur går det att komma fram till 99,99 % säkerhet att något som inte finns kommer att utrota mänskligheten?
Förutsättningen är att han inte nämner någon tidsram. Jag tycker man kan vända på det: Hur går det att komma fram till att p(doom) är låg i ett längre tidsperspektiv. Du måste först uppfinna en sk "perpetual security machine" som alltid fungerar och som aldrig innehåller något fel.
Citat:
Det börjar vara tröttsamt med ditt avfärdande av LeCun
Jag avfärdad inte honom inom OCR. Det börjar bli tröttsamt att han ska tas upp som expert på AI-säkerhet när han absolut inte är det, samtidigt som du också vet att han inte är det. Det är intellektuellt ohederligt.
Citera
2026-07-17, 17:28
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Och utan Internet faller allting. Kör lite signalstörning så har vi neutraliserat hotet.
Du kommer inte ha tillgång till någon sådan utrustning.
Citera
2026-07-17, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Inte mänskligheten i stort heller? Nyss var det ju rogue AI som skulle uttömma jordens resurser för att kolonisera Mars.
Citera
2026-07-17, 17:47
Medlem
Citat:
Världens mest kända forskare inom AI-risk heter Roman Yampolskiy. Han har en p(doom) på 99,99%. Det finns många intervjuer med honom på Youtube om du är nyfiken.

Jag skiter i vad han heter eller vem det är.
Han fattar ju inte hur en dator funkar (och inte funkar), precis som du.

Det är ju det grundläggande problemet här.
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-07-17 kl. 17:56.
Citera
2026-07-17, 17:57
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Inte mänskligheten i stort heller? Nyss var det ju rogue AI som skulle uttömma jordens resurser för att kolonisera Mars.
Hur ska hela mänskligheten komma överens om detta? Se dig omkring i världen.
Citera
2026-07-17, 18:00
Medlem
Citat:

Det finns ju störningsutrustning redan? Det finns basutrustning som dagens internet behöver.
Det kvittar om vi pratar om Telia, 3, eller Elon Musks nät. Alla är beroende av basutrustningen.
Citera
2026-07-17, 18:32
Medlem
Citat:
Genomsnittet för AI-experter verkar ligga omkring 10-20% risk. Men då vill du avvakta vi tills det blir närmare 50%?

AI-experterna är marknadsföringsexperter som får dårar som dig att tro det är något magiskt.
Du begriper ej teknik, du kan ju inte lägga fram något som man ser att ja det stämmer, men det bevisar inte ett skit.

Svarta målararkritor har svart färg- de har mycket litet med min svarta katt att göra.

Varför svarar du ej på mina inlägg?
Citera
2026-07-17, 18:48
Medlem
Citat:
Hur ska hela mänskligheten komma överens om detta? Se dig omkring i världen.
Är det ett krav? Det räcker inte att t.ex. NATO gör det?
Citera
2026-07-17, 18:52
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Är det ett krav? Det räcker inte att t.ex. NATO gör det?
Vad har NATO gjort hittills för att stoppa Iran, Ryssland, Kina och Nordkorea?
Citera
2026-07-17, 18:54
Medlem
Citat:
Förutsättningen är att han inte nämner någon tidsram. Jag tycker man kan vända på det: Hur går det att komma fram till att p(doom) är låg i ett längre tidsperspektiv. Du måste först uppfinna en sk "perpetual security machine" som alltid fungerar och som aldrig innehåller något fel.

Jag avfärdad inte honom inom OCR. Det börjar bli tröttsamt att han ska tas upp som expert på AI-säkerhet när han absolut inte är det, samtidigt som du också vet att han inte är det. Det är intellektuellt ohederligt.
Det är oärligt att reducera honom till någon som bara är känd för OCR när han bl.a. har tagit fram Convolutional Neural Networks som bl.a. är välanvänt för bildigenkänning. Allt detta vet du redan eftersom att flera redan påpekat det för dig.

Jag kan också raljera och påstå att AI-säkerhet i synnerhet före 2020 endast är baserat på fiktion såsom Asimovs Robot eller 2001: A Space Odyssey.
Citera
2026-07-17, 18:57
Medlem
Citat:
Vad har NATO gjort hittills för att stoppa Iran, Ryssland, Kina och Nordkorea?
Vi kan ponera att hela världen sluts samman mot det gemensamma AI-hotet. Det känns minst lika sannolikt.
Citera
2026-07-17, 19:00
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Det är oärligt att reducera honom till någon som bara är känd för OCR när han bl.a. har tagit fram Convolutional Neural Networks som bl.a. är välanvänt för bildigenkänning. Allt detta vet du redan eftersom att flera redan påpekat det för dig.
OCR är en form av bildigenkänning. Det är bra teknik men den är från det förra millenniet. Det har inget med AGI att göra. Helt off topic.
Citat:
Jag kan också raljera och påstå att AI-säkerhet i synnerhet före 2020 endast är baserat på fiktion såsom Asimovs Robot eller 2001: A Space Odyssey.
AI-säkerhet handlar till stor del om filosofi, politik och regelverk. T.ex. hur kontrollerar du något som är mycket smartare än oss människor. Vilka regleringar ska gälla vid utveckling av en AGI, osv. Dessa principfrågor kan diskuteras långt innan tekniken är färdigställd. Frågan måste rimligen diskuteras långt innan vi bli överkörda av en ASI. När du reducerar policyfrågor som rör mänsklighetens överlevnad till fiktion då gör du dig bara löjlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in