2026-07-22, 14:56
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
OpenAI-modell rymde och hackade Hugging Face

https://www.theverge.com/ai-artificial-intelligence/968988/openai-hugging-face-hack-ai

https://feber.se/samhalle/openai-modell-rymde-och-hackade-hugging-face/494302/

"I told you so"..... 🤷🏻‍♂️
Citera
2026-07-22, 14:57
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Så klart den gjorde, har nog inget alls med OpenAIs IPO att göra.
Nu är du helt under isen igen.

Dina olika konspirationsteorier ska du posta här:

(FB) Konspirationer och alternativa teorier
Citera
2026-07-22, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Vad som dock inte kan redovisas av någon är ju precis den detaljerade funktionella nivån som jag efterfrågar. Hur gör faktiskt ett ANN när de tar fram ett svar på ett svårt problem i ett IQ-test (som den inte har tränats på).
Nej. Du behöver läsa trådstarten. Du vet inte vad som står där.

Först frågas om vad som händer i ett ANN.
Och det har du fått svar på.
Det är välkänt och gör att jag och andra kan programmer upp ANN från grunden.

Sedan ställer du en helt orelaterad fråga om varför en LLM kan anses vara mer kapabel än en annan.
Och det är en sak som beror på mängder av olika saker. Bland annat träningstdata.

För att beskriva trådstarten med en analogi.
* Först efterfrågas de kemiska reaktionerna i en bensinmotor när explosion sker i kolven.
* Sedan frågas varför en bilmodell är snabbare än en annan.

Och Cyborg2030 förstår inte skillnaden och kan inte hålla isär frågorna. Utan rör ihop de till en enda sörja.

Cyborg2030 har fått en förklaring på första frågan. Men tar inte in informationen utan börjar gagga om UML-diagram.
Citera
2026-07-22, 17:24
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Nej. Du behöver läsa trådstarten. Du vet inte vad som står där.

Först frågas om vad som händer i ett ANN.
Och det har du fått svar på.
Det är välkänt och gör att jag och andra kan programmer upp ANN från grunden.

Sedan ställer du en helt orelaterad fråga om varför en LLM kan anses vara mer kapabel än en annan.
Och det är en sak som beror på mängder av olika saker. Bland annat träningstdata.
Du har fortfarande bara beskrivit principer och processer. Detta är ingen ny eller intressant information. Alla kan ta reda på detta efter en googling eller varför inte göra som du antagligen har gjort, fråga en AI efter en kort sammanfattning om just principer, processer inkl algoritmer gällande träning och inferens.

Men detta förklarar fortfarande inte detaljerna bakom hur det är möjligt att en AI kan besvara komplicerade frågeställningar som problem i ett IQ-test. Dvs hur är modellerna faktiskt organiserade internt för att göra detta. Varken du eller någon annan vet det, och de flesta av antagonisterna i tråden har faktiskt medgett, efter ett otroligt långt och onödigt tjatande, att det faktiskt är så.

Du fortsätter med din meningslösa retoriska krigsföring trots detta. Varför?
Du har tidigare framstått som en av få seriösa debattörer men nu börjar du spåra ur nästan lika mycket som vissa andra har gjort.
Citera
2026-07-22, 18:24
Medlem
Citat:
Den bästa förklaringen till hur det fungerar i princip står erkki17 för.

Vad som dock inte kan redovisas av någon är ju precis den detaljerade funktionella nivån som jag efterfrågar. Hur gör faktiskt ett ANN när de tar fram ett svar på ett svårt problem i ett IQ-test (som den inte har tränats på).

Man vet i princip hur det går till men man förstår inte det på någon detaljerad nivå. Detta bekräftas ju av flera av medlemmarna i tråden. Så varför är vissa av er så fruktansvärt uppjagade nu när det verkar som att vi ändå har nått konsensus om detta?

Enlig dig kaerakel var ju detta en öppen forskningsfråga.
Ditt bästa inlägg har ju bekräftat det jag har påstått hela tiden.

Den nivån av transparens i ett ANN som jag efterfrågar är en öppen forskningsfråga, enligt mig, enligt kaerakel, m.fl. Man vet alltså inte hur modellen fungerar på den detaljnivån som jag efterfrågar i TS. Ni vet inte. Forskningen vet inte. Det är en öppen forskningsfråga.

Ni ska ha ett stort tack allihopa. Snyggt teamwork!

ANN jobbar precis som vilket annat program som helst, även om den drar slutsatser som en människa fortfarande inte har gjort, eftersom att vi inte har den tiden/kapaciteten att räkna ut något med den mängden data och uträkningar.

Det har vi alla skrivit om och om igen. Den har inte gjort någon mystisk uträkning utan den ligger steget före oss eftersom att den har tillgång till såpass mkt mer data att jobba med.

Så när du säger att forskarna inte vet, så betyder det att forskarna inte har kunnat reproducera en likadan uträkning själva. Men dom vet såklart hur man gör, eftersom att det är de som har programmerat nätverket.

Det är fortfarande en avancerad miniräknare, inget annat.
Citera
2026-07-22, 18:28
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
ANN jobbar precis som vilket annat program som helst, även om den drar slutsatser som en människa fortfarande inte har gjort, eftersom att vi inte har den tiden/kapaciteten att räkna ut något med den mängden data och uträkningar.

Det har vi alla skrivit om och om igen. Den har inte gjort någon mystisk uträkning utan den ligger steget före oss eftersom att den har tillgång till såpass mkt mer data att jobba med.

Så när du säger att forskarna inte vet, så betyder det att forskarna inte har kunnat reproducera en likadan uträkning själva. Men dom vet såklart hur man gör, eftersom att det är de som har programmerat nätverket.

Det är fortfarande en avancerad miniräknare, inget annat.

Det är ingen idé, det går inte nå fram. Det är bara att tramsa som han hållit på som verkar bita.
Citera
2026-07-22, 18:29
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne

Det stämmer ganska bra att det är just mängden data och beräkningar som gör att vi inte har någon transparens. Vi kan delvis begripa en schack-AI men inte de stora generella neurala nätverken. Min poäng står fast till 100%. Skriv inte mer tams nu om du inte har något nytt att komma med, tack.
Citera
2026-07-22, 19:21
Medlem
kaerakels avatar
Citat:

Man vet i princip hur det går till men man förstår inte det på någon detaljerad nivå. Detta bekräftas ju av flera av medlemmarna i tråden. Så varför är vissa av er så fruktansvärt uppjagade nu när det verkar som att vi ändå har nått konsensus om detta?

Jag lyckades till slut skärskåda din ordsallad pga jag har väldigt hög IQ, är tillmötesgående och mycket vänlig. Men problemet är just det att din frågeställning är vag ordsallad. Du behöver specificera den. Vissa grejer du verkar tror är obesvarade, är nog besvarade. Andra delar är öppna frågor. Men vi får gissa oss fram, får du ger ingen klarhet över vad du efterfrågar.

Du är också verksam i hela delforumet, och spyr okunskap inom nära relaterade frågor. Det här börjar väl bli Cyborgens helt egna samlingstråd.
Senast redigerad av kaerakel 2026-07-22 kl. 19:24.
Citera
2026-07-22, 19:33
Medlem
Citat:
Du har fortfarande bara beskrivit principer och processer.
Ja, och det är exakt vad TS första fråga efterfrågar.
100% rätt av mig.

Citat:
Detta är ingen ny eller intressant information. Alla kan ta reda på detta efter en googling
Men trådstartaren klarade inte av det. Var väl för svårt eller något.

Citat:
eller varför inte göra som du antagligen har gjort, fråga en AI efter en kort sammanfattning om just principer, processer inkl algoritmer gällande träning och inferens.
Nu deliriumyrar du. På den tiden jag lärde mig det fanns ingen AI att fråga. Och ingen google heller.
Det var ganska bökigt på den tiden att ta reda på saker.

Citat:
Men detta förklarar fortfarande inte detaljerna bakom hur det är möjligt att en AI kan besvara komplicerade frågeställningar som problem i ett IQ-test.
Jag har ju förklarat hur det går till att träna ANN.

Men du vill ju inte ta emot den informationen heller.

Du har låsningar överallt som blockerar lärande.

Citat:
Dvs hur är modellerna faktiskt organiserade internt för att göra detta.
Arkitekturerna är kända. Var tom någon som beskrev det med ord idag eller så.

Citat:
Varken du eller någon annan vet det, och de flesta av antagonisterna i tråden har faktiskt medgett, efter ett otroligt långt och onödigt tjatande, att det faktiskt är så.
Borde inte ske för väl kända saker.

Det som kan vara lite okänt och man måste testa sig fram med är optimal dimensionering.

Citat:
Du fortsätter med din meningslösa retoriska krigsföring trots detta. Varför?
Du får väl ändra det till att jag gör meningslösa försök att förklara för Cyborg2030.

Men det är så att det finns ju nytillkomna läsare som kan uppskatta information.

Citat:
Du har tidigare framstått som en av få seriösa debattörer men nu börjar du spåra ur nästan lika mycket som vissa andra har gjort.
Levererar jag för mycket fakta?
Citera
2026-07-22, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
OpenAI-modell rymde och hackade Hugging Face

https://www.theverge.com/ai-artificial-intelligence/968988/openai-hugging-face-hack-ai

https://feber.se/samhalle/openai-modell-rymde-och-hackade-hugging-face/494302/
AI,n gjorde vad en skicklig människa hade kunnat göra, skillnaden är hastigheten. Väldigt intressant, och lärorikt för utvecklarna.
Citera
2026-07-22, 20:23
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Men vi får gissa oss fram, får du ger ingen klarhet över vad du efterfrågar.
Kan inte du berätta mer om den öppna forskningsfrågan, du som har koll?
Citera
2026-07-24, 13:31
Medlem
Citat:
Kan inte du berätta mer om den öppna forskningsfrågan, du som har koll?

Du tråd börjar dö ut eftersom att du helt saknar förmåga att föra diskussionen vidare framåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in