2026-07-17, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Att skaffa barn är den enda objektiva meningen med livet så ifall man inte skaffar barn får man hitta på egna subjektiva meningar med livet.

Barn är förutsättningen för livet snarare än meningen med det.
När du är död har dina barn, barn barn, barn barn barn, etc ändå ingen betydelse för dig.
Men det är ju jätte bra att vissa människor skaffar barn så att livet kan fortsätta.
Citera
2026-07-17, 14:55
Medlem
Tomgång låter nog som ett klokt ordval.

Vet av massvis med personer som lever "fritt" utan barn. Vad gör dem? Investerar och kör FIRE? Åker i en van och ser världen? Nej majoriteten har 0 i sparkapital, bor i hyresrätt samt dricker eller knarkar på helgerna för att tvinga bort tristessen. "Min hobby är mat" säger man och går och käkar huvudrätt för under 350 kronor 5 gånger i veckan. De klarar inte ens av att hålla sig i form haha
Citera
2026-07-17, 14:58
Medlem
Barn är kul, det har jag alltid tyckt. Men jag vill inte ha egna. Det skulle tvinga mig ge upp allt för mycket av mina egna intressen, plus det är ett stort ansvar som jag inte är beredd att ta.

Således - lånebarn. Helt ok. Egna, nej tack.
Citera
2026-07-17, 15:01
Medlem
meganegerdases avatar
Jag har många barnlösa vänner men majoriteten av dem vill ha barn och framförallt är de väldigt förstående till att vi har barn.

Men i sak håller jag med om att livet utan barn är otroligt enkelt, dock märker man det inte förrän man själv får barn. Lite som hur bekvämt det är i lägenhet, märks först när man köper hus
Citera
2026-07-17, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Nästan ingen som skaffat barn ångrar sig. Men är man lat och självcentrerad så bör man kanske inte skaffa barn.

Åren flyger fram, vänner försvinner. Plötsligt är man en gubbe eller en kärring. Då vill man inte sitta och trycka i en lägenhet utan egna barn eller familj.

Sedan dör du och då har barnen ingen som helst betydelse.
Citera
2026-07-17, 15:12
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatecrasher
Barn är kul, det har jag alltid tyckt. Men jag vill inte ha egna. Det skulle tvinga mig ge upp allt för mycket av mina egna intressen, plus det är ett stort ansvar som jag inte är beredd att ta.

Således - lånebarn. Helt ok. Egna, nej tack.
Lånebarn 😁

Det är såna här på helgerna och när dom är lediga kommer hit och lånar verkstaden och verktyg och skruvar bygger och fisslar med allt möjligt

Dom hjälper varandra ibland får jag hjälpa till funkar bra och tycker det är trevligt när andras barn är här men saknar inte att inte ha egna sambon är väl mindre glad åt att som gasar med mopeder EPA men sånt hör ju till jag förde också lite väsen med moped

Föräldrar är nöjda att dom vet var dom är och inte handskas med farliga maskiner det hjälper jag dom med

Tycker det är tråkigt att se barn växa upp i ett samhälle där dom har fullt upp med att ta död på varandra, rån, misshandel, droger, inga jobb, Föräldrar som inte bryr sig om sina barn och slänger ut dom man blir ju bara ledsen när man ser hur samhället ser ut

Mycket därför jag låter dom vara på gården och alla sköter sig inget tjafs alla hjälper varandra frågan är var dom tar vägen när jag inte är på gården längre och det blir ny ägare vad gör dom då?
Citera
2026-07-17, 15:14
Medlem
Inte så enkelt att hitta en kvinna som är frisk i huvudet nuförtiden.
Citera
2026-07-17, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Ogillar inte nån. Vuxna som beter sig som barn får göra det om de vill.

Ok, det är en intressant fråga. Bland män ska det visst vara så att höginkomsttagare och välutbildade får fler barn. Kvinnor kan säkert på nån nivå leta efter ansvarstagande män, men knappast om dessa till exempel är låginkomsttagare.

Själv tror jag folk ofta skaffar egna barn av olika egoistiska skäl. Verkligt ansvarstagande adopterar nog eftersom det finns för många människor på jorden redan nu och det på det hela taget är en god handling att ta hand om ett föräldralöst barn.

För det bästa för jorden vore troligen att minska antalet människor. Så barnskaffningen är nog oftast oansvarig i sig.
Citera
2026-07-17, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Men varför är det så viktigt att måla upp barnfria som ångestfyllda om de själva säger att de inte är det?

För att det inte stämmer. De flest barnlösa ångrar sig när de blir äldre och ensamma.
Citera
2026-07-17, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkmamma
Det är mer än bara en studie. Finns ganska många på ämnet.

Det fetade: Men vad händer då med argumentet "barnfria/barnlösa kommer dö ensamma och olyckliga" om "alla normala" (även dom med barn?) dör "ensamma och miserabla".

Normala utan barn…
Citera
2026-07-17, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shortyyy
Barn är förutsättningen för livet snarare än meningen med det.
När du är död har dina barn, barn barn, barn barn barn, etc ändå ingen betydelse för dig.
Men det är ju jätte bra att vissa människor skaffar barn så att livet kan fortsätta.

Allt handlar i slutändan om vad du lämnar efter dig.
Citera
2026-07-17, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Allt handlar i slutändan om vad du lämnar efter dig.

Allt i den här världen är temporärt, inklusive dina barn.
In i döden går du ensam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in