2026-07-17, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Döden är det nog ingen fara, den är oundviklig och livets ända löfte.

Frågan är om man dör nöjd och belåten med sitt liv. Det kommer du aldrig göra utan barn. Om du inte är psykopat.

Äldre som har många barn och barnbarn kommer känna sig mer tillfreds och har uppnått någonting viktigt. Att skapa liv.

Du har ingen aning hur det är att ha barn eftersom du inte har några. Du svamlar bara.

Att uppnå någonting viktigt är jag inte speciellt intresserad av, då det aldrig är någon garanti på att man ens kan nå såna saker på grund av orsaker utom ens kontroll. Däremot arbetar man ju, umgås med andra och hjälper folk i olika former, vilket kan vara ens syfte och målsättning. Det är inte så svårt att inse vad det innebär att ha barn och om man själv inte har det som krävs för att ta hand om ett barn så avstår man. Svårare än så är det inte.
Citera
2026-07-17, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delex
Att uppnå någonting viktigt är jag inte speciellt intresserad av, då det aldrig är någon garanti på att man ens kan nå såna saker på grund av orsaker utom ens kontroll. Däremot arbetar man ju, umgås med andra och hjälper folk i olika former, vilket kan vara ens syfte och målsättning. Det är inte så svårt att inse vad det innebär att ha barn och om man själv inte har det som krävs för att ta hand om ett barn så avstår man. Svårare än så är det inte.

Uppnå någonting större och viktigare än dig själv såklart. Livet och världen kretsar inte kring dig. Ingen bryr sig vad du uppnår åt dig själv.

Men även om du resonerar så så är barn en större gåva till dig själv än någonting annat.
Citera
2026-07-17, 13:18
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Du är såpass smart att du inser detta. Här är byn full med gastricbypass-opererade flohabbor med alla diagnoser som kan tänkas som har minst fyra barn med lika många olika pappor.

Perfekt för dig att träffa en partner med barn.
Fast det suger nåt förjävligt att vara smart nog att veta hur efterbliven man är. Hade hellre varit efterblivet ovetande...

Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Ja vi utan barn blir nog aldrig riktigt vuxna.
Finns gott om föräldrar som heller inte blivit vuxna, typ "fjortisbimbomorsor" som festar varje helg osv...
Citera
2026-07-17, 13:19
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Ok, jag skiter fullständigt i det. Jag ska ha det ändå.

Gå och lek med dina ungar nu, bittra jäkla kuk.
Du kan tycka vad du vill men matematik är matematik. Att tro att det ska finnas pengar till dig när du är gammal är så jävla korkat så det finns inte.
Citera
2026-07-17, 13:19
Medlem
Citat:
Några säkert lyckligt oventande och har ingen aning om hur det är att ta barn eftersom de inte har några. den där studien är ren bullshit och feministpropaganda.

De flesta normala människor som ligger på dödsbädden kommer ha svår ångest och dö ensamma och miserabla.

Men varför är det så viktigt att måla upp barnfria som ångestfyllda om de själva säger att de inte är det?
Citera
2026-07-17, 13:21
Medlem
Citat:
Uppnå någonting större och viktigare än dig själv såklart. Livet och världen kretsar inte kring dig. Ingen bryr sig vad du uppnår åt dig själv.

Men även om du resonerar så så är barn en större gåva till dig själv än någonting annat.

Ja, det stämmer att livet och världen inte kretsar kring mig och min existens är meningslös. För mig skulle det inte vara en gåva då jag inte skulle klara av uppgiften och med mina gener skulle barnen dessutom få en hemsk gåva med lidande. Nej, avsluta bara lidandet på det enklaste sättet.
Citera
2026-07-17, 13:29
Medlem
Citat:
Några säkert lyckligt oventande och har ingen aning om hur det är att ta barn eftersom de inte har några. den där studien är ren bullshit och feministpropaganda.

De flesta normala människor som ligger på dödsbädden kommer ha svår ångest och dö ensamma och miserabla.

Det är mer än bara en studie. Finns ganska många på ämnet.

Det fetade: Men vad händer då med argumentet "barnfria/barnlösa kommer dö ensamma och olyckliga" om "alla normala" (även dom med barn?) dör "ensamma och miserabla".
Citera
2026-07-17, 13:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkmamma
"Mytbilden om att ett liv utan barn automatiskt leder till en ålderdom fylld av bitterhet och ensamhet stämmer inte överens med de data som finns. Forskning visar i stället att livstillfredsställelsen är hög bland dem som aktivt valt bort barn."

"Ingen skillnad i livsånger: En uppmärksammad studie från Michigan State University (MSU) undersökte äldre vuxna och fann inga bevis för att barnfria personer upplever mer ånger i livet än föräldrar. Tvärtom visade studien att föräldrar i något högre utsträckning önskade att de kunde ändra saker i sina liv."

"Det är kritiskt att skilja på självvalt barnfria (childfree) och ofrivilligt barnlösa (childless). Personer som har velat ha barn men inte kunnat få det upplever betydligt mer sorg och potentiell ånger senare i livet. De som aktivt väljer bort barn har bearbetat beslutet och känner i stället en hög grad av självbestämmande och frihet."

"Att skaffa barn garanterar inte en trygg eller sällskaplig ålderdom. Enligt statistik från YouGov uppger runt 8 % av föräldrarna att de faktiskt ångrar att de skaffade barn, och vuxna barn som bryter kontakten med sina föräldrar är ett reellt fenomen."

"När palliativ vårdpersonal och forskare sammanställer vad människor faktiskt uttrycker för ånger i livets slutskede, handlar det nästan aldrig om bristen på biologiska barn. Den kända kartläggningen av Bronnie Ware (skaparen av "The Top Five Regrets of the Dying") visar att de vanligaste punkterna är:
1. Att inte ha levt ett liv sant mot sig själv utan istället levt efter andras förväntningar.
2. Att ha arbetat för mycket och missat tid med nära och kära.
3. Att inte ha haft modet att uttrycka sina känslor.
4. Att inte ha vårdat sina vänskapsrelationer.
5. Att inte ha tillåtit sig själv att vara lyckligare.
För den som aktivt väljer att leva barnfritt för att följa sina egna drömmar, innebär valet ofta att man undviker just den absolut största dödsbäddsångern: att ha levt sitt liv för andras eller samhällets normer"

Själva "dödsbädden" varar inte så länge, jag tänker att det är många år innan dess som man behöver ha unga/yngre, friska människor i sitt liv, som hjälper en med olika saker - allt från praktiska saker som att byta glödlampor, bära hem tunga paket och montera ihop IKEA-möbler, till att deklarera, sköta bankärenden och fylla i blanketter när hjärnan inte fungerar lika bra längre. Och sedan när man inte längre kan larma om missförhållanden, några som kommer och kollar att man har det bra och blir väl omhändertagen.

Jag har arbetat i äldrevården, och jag minns ju hur stor skillnad det var i behandlingen av dem som hade anhöriga som plötsligt kunde dyka upp på oannonserat besök, och de som inte hade det. Det var underförstått att de som hade anhöriga som kunde dyka upp, skulle tas upp först på morgonen, och alltid hållas rena och fina, sjuksköterska eller läkare skulle tillkallas vid minsta hälsoproblem, det fick inte vara något slarv. Medan det inte var så noga med dem som inte hade någon. Officiellt hade dessa en kontaktperson på kommunen, men henne eller honom såg man nästan aldrig till, och gjorde man det så var det ett pliktskyldigt besök som bokades långt i förväg. Man behövde inte vara rädd för oannonserade besök.

Kommer ihåg att vi till och med fick skäll av föreståndarinnan: "varför hade ni inte tagit upp Britta, ni VET ju att hennes son kan dyka upp vid den här tiden!"

PLUS sällskapet naturligtvis. Syskon och vänner åldras också, någon måste bli sist kvar. Det blir också svårare och svårare att skaffa nya vänner ju äldre man blir. Och få vänskapsband är lika slitstarka som de biologiska banden.

Sedan är det även en viss känsla av att lämna någonting kvar, att veta att ens gener går vidare, och att man inte bara kommer att stå som en avdöd kvist i en släktforskares släktträd någon gång i framtiden, utan som en tjock, livskraftig gren som släkten fortsatt ifrån. Någon som räknas.
Citera
2026-07-17, 13:35
Medlem
En del gör ju det - men de verkligt färglösa är ju ensamma män med barn - postgiropapz
Citera
2026-07-17, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Själva "dödsbädden" varar inte så länge, jag tänker att det är många år innan dess som man behöver ha unga/yngre, friska människor i sitt liv, som hjälper en med olika saker - allt från praktiska saker som att byta glödlampor, bära hem tunga paket och montera ihop IKEA-möbler, till att deklarera, sköta bankärenden och fylla i blanketter när hjärnan inte fungerar lika bra längre. Och sedan när man inte längre kan larma om missförhållanden, några som kommer och kollar att man har det bra och blir väl omhändertagen.

Jag har arbetat i äldrevården, och jag minns ju hur stor skillnad det var i behandlingen av dem som hade anhöriga som plötsligt kunde dyka upp på oannonserat besök, och de som inte hade det. Det var underförstått att de som hade anhöriga som kunde dyka upp, skulle tas upp först på morgonen, och alltid hållas rena och fina, sjuksköterska eller läkare skulle tillkallas vid minsta hälsoproblem, det fick inte vara något slarv. Medan det inte var så noga med dem som inte hade någon. Officiellt hade dessa en kontaktperson på kommunen, men henne eller honom såg man nästan aldrig till, och gjorde man det så var det ett pliktskyldigt besök som bokades långt i förväg. Man behövde inte vara rädd för oannonserade besök.

Kommer ihåg att vi till och med fick skäll av föreståndarinnan: "varför hade ni inte tagit upp Britta, ni VET ju att hennes son kan dyka upp vid den här tiden!"

PLUS sällskapet naturligtvis. Syskon och vänner åldras också, någon måste bli sist kvar. Det blir också svårare och svårare att skaffa nya vänner ju äldre man blir. Och få vänskapsband är lika slitstarka som de biologiska banden.

Sedan är det även en viss känsla av att lämna någonting kvar, att veta att ens gener går vidare, och att man inte bara kommer att stå som en avdöd kvist i en släktforskares släktträd någon gång i framtiden, utan som en tjock, livskraftig gren som släkten fortsatt ifrån. Någon som räknas.

Jag tycker det är intressant att genom hela tråden har olika användare kommit med olika fakta som konstant avfärdats med egna anekdoter eller personliga åsikter.

Här kommer visserligen min personliga åsikt: Vem fasen formar sitt liv utifrån hur släktträdet kommer se ut i framtiden när man är död och begraven? "Jag vill inte leva det här livet... men det är nog bäst att jag går emot mina egna känslor, principer och eget förnuft och tar på mig livslånga åtaganden som jag egentligen inte vill ha så att det är ett fint släktträd som släktforskaren kommer se om 100 år".
Känns också som peak hybris att tro att man lämnar något kvar, är "någon som räknas", att man skulle vara så himla viktig som människa, lite "utan min insats skulle mänskligheten dött ut". Jag trodde hela grejen med barnafödande var att man slutade tänka på sig själv?
Citera
2026-07-17, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Har ni märkt en sak i tråden?
När nån barnlös skriver nåt är det som ett förvuxet barn, som sen nån med barn försöker prata med på ett moget vis.
Ganska kul att se faktiskt.

Jag tror många blir upprörda över att du verkar se dina barn som en statusmarkör att skryta om. Högmod är inget attraktivt karaktärsdrag.. vill du verkligen överföra den mentaliteten till dina barn?
Senast redigerad av Deballerur 2026-07-17 kl. 13:50.
Citera
2026-07-17, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Tja som arbetsgivare har du folk som ställer upp på övertid i större grad samt slipper VAB och föräldradagar, barnlösa är helt enkelt bättre att ha på arbetsplatsen, skulle aldrig anställa småbarnföräldrar om jag behövde i mitt privata bolag.

Sedan är långt ifrån alla föräldrar lämpliga och goda föräldrar och hur det är relevant i arbetslivet är en annan fråga.

Jag är arbetsgivare och det stämmer inte. De som är absolut mest ovilliga att ställa upp på övertid eller brister totalt i sitt engagemang är folk under 25 men det är även i denna gruppen som många av de flitigaste finns i.

Vissa föräldrar vabbar hela tiden och andra föräldrar vabbat enstaka dagar på ett år.
Vissa föräldrar är upptagna av sina barn 100% av tiden och vissa är duktiga och ansvarsfulla vuxna.

Bland de barnlösa finns det många som ställer upp på alternativa semesterveckor men det gäller också de med utflyttade barn.

Jag föredrar oftast de under 25-30 eller de som är 40-50 och har större barn.

Äldre än 55 är lata, ovilliga, skitkass arbetsmoral, gnäller för allt och producerar inte mer trots att de har erfarenhet att göra dubbelt så mycket tack vare erfarenheten.

Folk som tjatar om att jobba hemma är också odugliga. Typ omöjligt att boka in ett möte för på onsdagar kan inte Pelle komma till kontoret för då ska han ha dagishämtning. På tisdagar kan inte Eva för då kommer veterinären eller hästmassören. På fredagar kan ingen för då ska alla handla på lunchen. Och den 10 juni kan ingen heller för då är det skolavslutningar.
Sen finns det de som inte gnäller om hemjobb, kommer gärna till kontoret vid behov utan gnäll och som dessutom anser att vissa arbetsuppgifter frivilligt är lättare att utföra på kontoret. Dessa får gärna jobba hemma precis så mycket de anses själva är rimligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in