Citat:
Jag tycker det är intressant att genom hela tråden har olika användare kommit med olika fakta som konstant avfärdats med egna anekdoter eller personliga åsikter.
Här kommer visserligen min personliga åsikt: Vem fasen formar sitt liv utifrån hur släktträdet kommer se ut i framtiden när man är död och begraven? "Jag vill inte leva det här livet... men det är nog bäst att jag går emot mina egna känslor, principer och eget förnuft och tar på mig livslånga åtaganden som jag egentligen inte vill ha så att det är ett fint släktträd som släktforskaren kommer se om 100 år".
Känns också som peak hybris att tro att man lämnar något kvar, är "någon som räknas", att man skulle vara så himla viktig som människa, lite "utan min insats skulle mänskligheten dött ut". Jag trodde hela grejen med barnafödande var att man slutade tänka på sig själv?
Här kommer visserligen min personliga åsikt: Vem fasen formar sitt liv utifrån hur släktträdet kommer se ut i framtiden när man är död och begraven? "Jag vill inte leva det här livet... men det är nog bäst att jag går emot mina egna känslor, principer och eget förnuft och tar på mig livslånga åtaganden som jag egentligen inte vill ha så att det är ett fint släktträd som släktforskaren kommer se om 100 år".
Känns också som peak hybris att tro att man lämnar något kvar, är "någon som räknas", att man skulle vara så himla viktig som människa, lite "utan min insats skulle mänskligheten dött ut". Jag trodde hela grejen med barnafödande var att man slutade tänka på sig själv?
Människor har ju alltid tänkt på sina efterkommande, det är inget konstigt. De har försökt förvalta sitt arv efter bästa förstånd, öka sina ägor och gifta bort sina barn med rikare bönders barn, så att generationen efter det ska födas till större rikedom, och ha det bättre från början... ett överskott som kan användas till utbildning av de barn som inte kan ärva gården eller godset, t.ex.. Bättre förutsättningar, större plats i världen än man själv fick på grund av sina barndomsförutsättningar.
Men det är klart att har man inga sådana tankar och känslor så har man inte. Och jag håller med om att det inte får vara den enda anledningen till att skaffa barn, om man absolut inte kan tänka sig att ta hand om verkliga barn som låter, springer runt, har sönder saker, bajsar på sig, måste passas varje sekund... Det krävs ett visst mått av barnkärhet i största allmänhet, för att det ska bli bra. Man behöver också vara fysiskt frisk och psykiskt stabil, ha mycket tålamod och självdisciplin. För ibland måste man tänja sig fast man inte orkar längre, t.ex. på grund av sjukdom eller sömnbrist. Att vara två om föräldraskapet är nödvändigt, och att ha någon form av avlastning dessutom (mormor, farmor, moster...) underlättar massor.
Ja, det kallas att ha livserfarenhet. Åren i äldrevården lärde mig mycket, för där fick jag till mig långa livs erfarenheter.