2026-07-17, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdunLo
Vilken fullkomligt empatistörd och infantil tråd.

Som skattebetalare ser jag betydligt hellre att mina skattepengar går till att möjliggöra för alla att kunna ta ett dopp än en massa annan skit som det strösslas skattepengar över idag.

Det kan knappast vara en sådan enorm summa att anpassa i alla fall några bad för personer med flerfunktionsnedsättning.

Mamman säger ingenstans att alla bad måste anpassas utan i alla fall några.

Hur kan det vara så provocerande att man känner sig nödgad att ösa hat över en mamma och hennes dotter?

Mamman drev frågan vidare efter stöd från andra. Hon verkar inte alls vara någon oresonlig kravmaskin.

Det är också uppenbart att kunskapen om flerfunktionsnedsättning är otroligt låg i tråden. De som hävdar att den här flickan ändå inte är medveten om omgivningen vet inte vad de skriver om.

När jag är utomlands känner jag mig ofta stolt över hur tillgängligt Sverige ändå är jämfört med många andra länder. Det är ett mått på hur demokratiskt och jämlikt ett samhälle är.

Jag har inga funktionsnedsättningar själv, inte mitt barn heller men jag har, vilket många i tråden verkar sakna, inlevelseförmåga och lite jävla empati.
Drar du empatikortet som ursäkt för att du inte begriper att du inte får välja vart dina skattemedel går? "Allt åt alla" är en saga som inte är på riktigt, det existerar inga gratisluncher.

Du är inte ett dugg bättre för att du malligt deklararerar att du minsann "besitter empati som ingen annan". Mupp.
Citera
2026-07-17, 14:31
Medlem
IdunLos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
Drar du empatikortet som ursäkt för att du inte begriper att du inte får välja vart dina skattemedel går? "Allt åt alla" är en saga som inte är på riktigt, det existerar inga gratisluncher.

Du är inte ett dugg bättre för att du malligt deklararerar att du minsann "besitter empati som ingen annan". Mupp.
Inte empati som ingen annan utan uppenbarligen mer än många i tråden som skriver vidrigheter om både mamman och flickan.

Att införa små anpassningar som en flyttbar lyftanordning på vissa bad är inte samma sak som att kräva allt åt alla.
Citera
2026-07-17, 14:43
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:

Kränkt?
Citera
2026-07-17, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Icke handikappade får ofta inte besöka handikappsbad. Skulle det oxå vara en rättighet då? Mycket varmare o skönare vatten där
Kan du ge exempel på dessa?
Citera
2026-07-17, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille10
Du lever inte i 60-talets Sverige längre lilla gubben.
Nej, jag vet. Den allmänna opinionen och politiken går mer och mer mot att gynna eliten på bekostnad av patrasket.
Citera
2026-07-17, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Kränkt?
Efterbliven?
Citera
2026-07-17, 15:26
Medlem
Citat:
Att införa små anpassningar som en flyttbar lyftanordning på vissa bad är inte samma sak som att kräva allt åt alla.
Jag räknar med att du förstår innebörden av ”många bäckar små”. Om en (1) sådan anpassning är godkänd, varför inte då även för alla andra? Frågan blir oerhört komplicerad när det handlar om 290 kommuner + skattemedel. Jag gissar att majoriteten av skattebetalarna föredrar fungerande välfärd och infrastruktur före en personlig baderska åt en privatperson.

Att moralisera i en sådan fråga handlar enbart om makt över diskussionen.
Citera
2026-07-17, 15:45
Medlem
IdunLos avatar
Citat:
Jag räknar med att du förstår innebörden av ”många bäckar små”. Om en (1) sådan anpassning är godkänd, varför inte då även för alla andra? Frågan blir oerhört komplicerad när det handlar om 290 kommuner + skattemedel. Jag gissar att majoriteten av skattebetalarna föredrar fungerande välfärd och infrastruktur före en personlig baderska åt en privatperson.

Att moralisera i en sådan fråga handlar enbart om makt över diskussionen.
Personlig baderska - var fick du det ifrån? Har du ens läst artikeln?

Det handlar återigen om en flyttbar lyftanordning och en duschbrits som kan användas av alla besökare som behöver dem, inte bara av den här flickan.

Det är ingen stor omkostnad och nej, det innebär inte att alla bad måste ha sådana resurser.

Vissa bad är anpassade för rullstolar i nuläget och andra inte och det har inte lett till några krav på att alla bad måste vara anpassade.

Jag tror tvärtom att majoriteten av skattebetalarna tycker att det är bra om det finns bad där personer med flerfunktionsnedsättning kan bada.
Citera
2026-07-17, 15:52
Medlem
Citat:
Personlig baderska - var fick du det ifrån? Har du ens läst artikeln?

Det handlar återigen om en flyttbar lyftanordning och en duschbrits som kan användas av alla besökare som behöver dem, inte bara av den här flickan.

Det är ingen stor omkostnad och nej, det innebär inte att alla bad måste ha sådana resurser.

Vissa bad är anpassade för rullstolar i nuläget och andra inte och det har inte lett till några krav på att alla bad måste vara anpassade.

Jag tror tvärtom att majoriteten av skattebetalarna tycker att det är bra om det finns bad där personer med flerfunktionsnedsättning kan bada.
Du menar att det inte är en stor omkostnad, så hur stor är kostnaden? Vad ingår i din uträkning? Materialkostnader? Upphandling? Personal som ska administrera användandet? Vad är det som inte kostar?

Majoriteten av skattebetalarna är självklart generösa när de fått sina egna behov tillgodosedda, men är det sannolikt att skattebetalarna hellre handikappanpassar badplatser än har en fungerande vårdcentral, ett postkontor, kollektivtrafik som går i tid, skolor som når studiemålen? Jag tror inte det.
Citera
2026-07-17, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Kan du ge exempel på dessa?

Lilla Amundön utanför Gbg tex och rehabbad över lag skulle jag tro har den regeln, annars skulle ju folk gå dit för att det är varmt o dom kan leka med liftarna o alla roliga flythjälpmedel så jag är helt säker på att det är så. I Badhusen har man varmbassänger och vissa tider som bara är anpassade på funk nedsatta
Citera
2026-07-17, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Lilla Amundön utanför Gbg tex och rehabbad över lag skulle jag tro har den regeln, annars skulle ju folk gå dit för att det är varmt o dom kan leka med liftarna o alla roliga flythjälpmedel så jag är helt säker på att det är så. I Badhusen har man varmbassänger och vissa tider som bara är anpassade på funk nedsatta
Rehabbad har personal.
Men har du varit på ett handikappbad? De flesta gravt handikappade har ledsagare och personliga assistenter. Tror du verkligen att de klarar att bada utan hjälp?
Citera
2026-07-17, 16:24
Medlem
mensverkets avatar
De badstränder som jag hittills provat på längs med västkusten som är tillgänglighetsanpassade är upptagna av nysvenska familjer som har grillfester.
Detta folk är så sjukt respektlösa. Jag finner inga ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in