Citat:
Ursprungligen postat av
bithax
Min mamma har fått multipla blodproppar i hjärnan.
Hon klarar inte av att vara ensam med bara hemtjänst.
Vi har hemtjänst som städar och handlar, trygghetslarm hemsjukvård och tillsyn en gång om dagen.
Men hon ringer mig kanske 20 gånger på en dag och vill ha hjälp med olika saker.
Hon lagar inte mat längre och tycker inte färdigmaten är god, så hon äter inte den. I stället vill hon att jag eller pappa ska åka dit och laga mat åt henne. Hon och min far är särbos, men de bor på gångavstånd från varandra.
Hon duschar inte längre för hon är rädd för att inte kunna komma upp ur badkaret.
Jag har sagt att hon ska söka äldreomsorg, men det vill hon inte.
Och frågan är väl om hon blir sämre, kam man tvinga henne att komma till ett hem. Eller blir det så att hon bara ska gå såhär nu, tills det är slut?
Det här är ohållbart. Du och din far måste agera nu innan ni går in i väggen.
Eftersom din mamma har hjärnskador förstår hon inte sitt eget bästa. Ni bör ta detta vidare till tingsrätten eller kommunens överförmyndare och kräva att hon får en förvaltare.
Detta är viktigt att veta:
* God man fungerar inte, för det måste hon godkänna själv.
* Förvaltare kan rätten bestämma mot hennes vilja.
En förvaltare tar över hennes beslut. Den personen kan bestämma att hon ska flytta till ett boende, även om hon säger nej.
Skaffa ett läkarintyg på hennes skador direkt. Sluta åk dit och laga mat, annars fattar inte myndigheterna hur akut det är. Lycka till!