2026-07-17, 14:06
Medlem
Glostrups avatar
Se till att få ett vårdplaneringsmöte med kommunen, där du, mor och far är med. Sen beskriver du situationen, och ser till att trappa upp hemtjänst till max. Fungerar det då fortfarande inte efter några månader så begär du ett nytt möte och ber om hjälp att ordna ett boende.

Det här är en process, och beroende på hur ”med” din mor är så kommer hon att vara involverad på olika sätt. Viktigt dock att du är tydlig under mötena med vad som fungerar/inte, och ser till att det finns en plan för att lösa det som inte fungerar.

Summa summarum; hon ska inte söka äldreomsorg eller mer stöd själv, det ska du hjälpa henne med. Annars är risken stor att hon förminskar sina problem, och att hemtjänst/kommunen tror på henne.
Citera
2026-07-17, 14:35
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det är en nästan omöjlig sits, du kan inte göra så himla mycket förrän hon ändrar sig eller det urartar så att hon inte längre får ett val. Det kan vara bra att skriva en framtidsfullmakt så att du kan agera den dagen du behöver göra det.

Det har vi redan gjort, och bankfullmakt. Jag vet dock inte hur man aktiverar framtidsfullmakten. Och det kanske ändå inte hjälper när man ska söka boende. Hon måste ju acceptera det.
Citera
2026-07-17, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krass2014
Jo jag vet. Har varit där. Men tänk så här, när du var liten och bara skrek efter saker du ville ha och behövde, så tänkte hon aldrig på dig som ett kravpaket. Hon insåg (såklart) att du var en bebis bara och inte kunde annat. Samma med de äldre, de blir på ett sätt barn på nytt.
Och även om du inte får barn själv, så kanske det är din fru som tar hand om dig när du är en gammal gubbe och kanske inte är dig lik på alla plan heller. Tänk då på hur du vill att hon ska se på dig då. Eller du på henne om det blir tvärtom.
Ett av de absolut finaste inläggen i forumet.

Varför är svenskar så snabba med att skicka sina föräldrar till boende bland främlingar? speciellt i dagens samhälle där man läser om alla möjliga hemskheter som försiggår med övergrepp, inte få blöjan bytt, inte få grundläggande hygien tillgodosedda, dålig mat mm.
Medan utlänningar i möjligaste mån tar hand om sina föräldrar, låter dem till och med bo hos sig sista tiden.

Om föräldern varit hemsk under ens uppväxt eller svärföräldrarna är hemska är en annan sak.
Citera
2026-07-17, 15:43
Medlem
krass2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Ett av de absolut finaste inläggen i forumet.

Varför är svenskar så snabba med att skicka sina föräldrar till boende bland främlingar? speciellt i dagens samhälle där man läser om alla möjliga hemskheter som försiggår med övergrepp, inte få blöjan bytt, inte få grundläggande hygien tillgodosedda, dålig mat mm.
Medan utlänningar i möjligaste mån tar hand om sina föräldrar, låter dem till och med bo hos sig sista tiden.

Om föräldern varit hemsk under ens uppväxt eller svärföräldrarna är hemska är en annan sak.

Tack snälla, det värmde.
Ja hemskt det som sker på äldreboendena dag. Inget man själv vill uppleva iallafall. Jag kan förstå att det kan komma till en punkt då man inte själv förmår längre, eller att det helt inte inte går för att det blir som att lämna en femåring ensam hemma och man ska jobba och det bara går inte ....
Men som du säger, man behöver inte ha bråttom dit.... låt den sista tiden bli så bra det går, så länge det går. Det är nog inte förrän man hamnar där själv som man förstår hur det var för dem som gick före........och att deras för många telefonsamtal bara är en enda stor längtan till det som snart är borta...
Citera
2026-07-17, 15:45
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det har vi redan gjort, och bankfullmakt. Jag vet dock inte hur man aktiverar framtidsfullmakten. Och det kanske ändå inte hjälper när man ska söka boende. Hon måste ju acceptera det.

Varför vill du bestämma var din mor ska bo?
Hon har instanser inkopplade, även sjukvård i hemmet som ser hennes vårdbehov och inte låter det gå till misär.
Citera
2026-07-17, 15:51
Medlem
idiamindadas avatar
Börja med att ta ut badkaret så att hon får en dusch med en bra sittpall.
Citera
2026-07-17, 16:04
Medlem
Citat:
Min mamma har fått multipla blodproppar i hjärnan.
Hon klarar inte av att vara ensam med bara hemtjänst.
Vi har hemtjänst som städar och handlar, trygghetslarm hemsjukvård och tillsyn en gång om dagen.

Men hon ringer mig kanske 20 gånger på en dag och vill ha hjälp med olika saker.

Hon lagar inte mat längre och tycker inte färdigmaten är god, så hon äter inte den. I stället vill hon att jag eller pappa ska åka dit och laga mat åt henne. Hon och min far är särbos, men de bor på gångavstånd från varandra.

Hon duschar inte längre för hon är rädd för att inte kunna komma upp ur badkaret.

Jag har sagt att hon ska söka äldreomsorg, men det vill hon inte.

Och frågan är väl om hon blir sämre, kam man tvinga henne att komma till ett hem. Eller blir det så att hon bara ska gå såhär nu, tills det är slut?
Har du pratat med SOC?
Man kan orosanmäla vuxna som far illa. Du däremot kan knte tvinga henne till någonting.
Citera
2026-07-17, 17:21
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Varför vill du bestämma var din mor ska bo?
Hon har instanser inkopplade, även sjukvård i hemmet som ser hennes vårdbehov och inte låter det gå till misär.

Därför att hon ringer mig och ber om hjälp med saker 20-30 gånger om dagen. Min far säger att han orkar inte längre. Han lagar mat till henne varje dag. Och hon vill inte äta maten som hemtjänsten ger till henne ”det är inte gott”.
Senast redigerad av bithax 2026-07-17 kl. 17:23.
Citera
2026-07-17, 17:22
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Börja med att ta ut badkaret så att hon får en dusch med en bra sittpall.

Inget man bara lyfter ut hur som helst.
Citera
2026-07-17, 17:43
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:

Hur svårt kan det vara, det är ju inga större problem att plocka bort ett badkar, bor hon på 3 våningen utan hiss?
Citera
2026-07-17, 18:01
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Finns ett yrke som arbetar med sånt där... Rörmokare sa man förr, heter väl VVS tekniker idag eller nåt.
Citera
2026-07-17, 18:39
Medlem
feemaxxxs avatar
Det där är en svår fråga. Det kommer till en punkt där även den mest kärleksfulla barnet helt enkelt inte kan tillgodogöra de behov som föräldern har.
Om man har möjlighet att vårda i sitt eget hem så är det det mest värdiga.
Annars kan man bara hoppas på att den gamla blir tilldelat ett bra boende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in