Igår, 10:24
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritnota
Att jag är luddig vad gäller materialkostnad är pga det stegrat som satan senaste åren. Med därför har såklart andrahandvärdet på deras räcken också gjort. Överlag; om de drog av pengar för att kanalen byggde, kan företaget som äger kanalen slumpa bort så många kvadratmeter gratis trall och staket så kort tid senare utan att det kostar dem någonting? Jag vet inte. Att jag INTE tror det är för vad hindrar då en brud som gör OnlyFans att totalrenovera en sommarstuga för att ta bilder en weekend i "svensk bastumiljö och utomhusspa" och sedan sälja stugan hon renoverade för 377 000 till sin faster för 40 000? Och rent av redovisa att hon sålde bilder för 52 000 och företaget därför gick med sjuk förlust som måste dras av från helåret? Det jag påstår är att det är ORIMLIGT du kan gå med förlust i efterhand som företag när lyxkonsumtionen du säljer, som du köpte för att göra kontent för, inte säljs till marknadspris.

Lyfter gärna frågan till de som vet skattemässigt men missat skrytbygget på campingen med komplett utekök och insynsskydd, trall, hörnsoffa och så vidare. Som gick upp i rök..? Eller inte, jag kan ha missat vloggen "SÅLDE JONNAS UTEKÖK FÖR 200 000" jag lyfter bara frågan.

Citat:
Ursprungligen postat av Spritnota
Skiter i om jag kastar alla svenska YouTubers under bussen så att det blir SVÅRARE göra "köpte saker för 200.000 på TikTok" och hävda det är så du driver ett företag. Det är JÄVLIGT MÄRKLIGT du kan hävda att det är din företagsidé att shoppa/resa/äta för summor på ett dygn deras tittare tjänar på ett helår.

Det känns framförallt som att "influencers" redovisar allt sånt här i helt parallella skattesystem. Varför (på ytan) har människor med samma följare och visningar så totalt olika livsstilar?

Haha, ditt OnlyFans-exempel är ju faktiskt helt genialt och beskriver exakt hur skattereglerna fungerar! Det är precis den gränsen Skatteverket drar. Man kan inte renovera en sommarstuga, ta lite bilder till sitt företag under en helg, och sen sälja den till underpris privat.

För att svara på din fråga om företaget kan slumpa bort så många kvadratmeter trall och staket gratis utan att det kostar dem något: Nej, det kan de inte. Inom skatterätten kallas det för uttagsbeskattning. Om ett bolag köper in dyra saker (eller får dem via sponsring), drar av momsen, och sedan bara skänker bort dem eller säljer dem till extremt underpris till privatpersoner, så tycker inte Skatteverket att det är rimligt. Bolaget blir då beskattat som om de sålde prylarna till fullt marknadsvärde, och mottagaren kan dessutom åka på en rejäl förmånsskatt.

Så du har helt rätt i att lyfta frågan. Allt det där materialet och snickartimmarna som "gick upp i rök" när campingen stängdes är en jättestor skattemässig röra om det inte har bokförts och beskattats till marknadsvärde.
Och det blottar hela influencer-ekonomins stora strukturella illusion.

På papperet finns det naturligtvis inget parallellt skattesystem, men i verkligheten går det en stenhård linje mellan de som följer reglerna strikt och de som behandlar hela sin livsstil som ett enda stort företagsavdrag dygnet runt. När hela affärsidén går ut på att leva ett lyxliv framför kameran suddas gränsen mellan företagsproduktion och privat konsumtion ut helt. En influencer separerar sitt privatliv och skattar ordentligt, medan en annan drar av semestern, lyxmiddagarna och shoppingen som nödvändiga produktionskostnader för videoinnehåll.

Men det är precis därför Skatteverket har börjat hårdgranska just den här branschen så extremt mycket på sistone. Det där korthuset står bara pall tills en handläggare faktiskt öppnar pärmarna och kräver bevis på vart all rekvisita tog vägen till slut.

Bara för att en video är inspelad betyder det inte att prylarna blir värdelösa. Även om bolaget hävdar att uteköket och möblerna köptes in som rekvisita, så finns det ett kvarstående värde. När privatpersoner sedan tar över ett färdigt lyxarrangemang kan bolaget inte bara skriva ner värdet till noll och kalla det skräp. Skatteverket räknar på vad det hade kostat att köpa allt detta privat, och den skillnaden blir en ren förmån som beskattas stenhårt på det privata skattekontot.
Citera
Igår, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luddevonal
Trodde Jockiboi att det aldrig skulle komma fram vad han egentligen tycker om Anjo?
Tick tack
Anjo kommer inte gilla detta, efter allt han gjort för sin husse
Har Jocke tagit bort fler likes eller vad är det nu?
Citera
Igår, 10:44
Medlem
Joels-bitars avatar
Citat:
Trodde Jockiboi att det aldrig skulle komma fram vad han egentligen tycker om Anjo?
Tick tack

Vart kan man se det?
Citera
Igår, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joels-bitar
Vart kan man se det?

Antar att allt kommer samtidigt.
Det har skickats en hel del om en hel del, som kommer skaka om

#ochbröllopetblirbra?

😂😂😂😂😂
Citera
Igår, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marsvinsbaronessan
Har Jocke tagit bort fler likes eller vad är det nu?

Så skulle man kunna uttrycka det 😂
Citera
Igår, 10:52
Medlem
Joels-bitars avatar
Citat:
Antar att allt kommer samtidigt.
Det har skickats en hel del om en hel del, som kommer skaka om

#ochbröllopetblirbra?

😂😂😂😂😂

Spännande hoppas påsögat ligger sömnlös på nätterna
Citera
Igår, 11:02
Medlem
Stefanhallgrens avatar
Jag dör av njutning att vi sitter på material som kommer att droppas timmarna innan LIVESÄNDNING!! HAHAHAHHA hur ska påsögat lösa detta egentligen? 🫣 Hur ska han lyckas smyga med telefonen? Tar han tillbaks den blekfetas anjos bröllopsinbjudan kanske?
Att få se hans ansikte i livesändning när detta droppas kommer bli så EXTREMT underhållande. Kan.inte.vänta.
Citera
Igår, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefanhallgren
Att vi har sektriddare som tar en för laget genom att närma sig äcklet Julia o lindar in henne för att hämta material i smyg för att sänka skeppet är GULD!
Slår vad om att Julia har bristande hygien o luktar fan o inte är hon vacker heller, inte ens söt. Så jag står på knä för denna grabbens arbete!

Vill helst inte prata om andras hygien, men Anjo hade en hel del åsikter om Julia i ämnet. Hon står förresten också på minuslistan hos Lundell.
Just saying
Citera
Igår, 11:38
Medlem
Joels-bitars avatar
Citat:
Jag dör av njutning att vi sitter på material som kommer att droppas timmarna innan LIVESÄNDNING!! HAHAHAHHA hur ska påsögat lösa detta egentligen? 🫣 Hur ska han lyckas smyga med telefonen? Tar han tillbaks den blekfetas anjos bröllopsinbjudan kanske?
Att få se hans ansikte i livesändning när detta droppas kommer bli så EXTREMT underhållande. Kan.inte.vänta.

Kommer bli 12 jobbiga timmar för han, bästa är om tv4 tar mobilerna från dom alla medans do filmar
Citera
Igår, 12:50
Medlem
Grymt hur många av andra stora kreatörer som backar upp skilleras och Medviktarna. Dom gör det i tysthet av en anledning, men skaran växer. Jockiboi kan inte lita på någon, inte ens den han litar mest på
Citera
Igår, 13:04
Medlem
HudHertiginnans avatar
Citat:
Att vi har sektriddare som tar en för laget genom att närma sig äcklet Julia o lindar in henne för att hämta material i smyg för att sänka skeppet är GULD!
Slår vad om att Julia har bristande hygien o luktar fan o inte är hon vacker heller, inte ens söt. Så jag står på knä för denna grabbens arbete!
Snacka om att vara en hjälte! Blir typ rörd över att det faktiskt finns så fina människor. Han förtjänar verkligen en eloge.

Oavsett Julias yttre är hon iaf hundra gånger snyggare än Fiona! Hade det varit Fiona som skulle förföras och spendera tid i sänghalmen ..då hade det varit ännu värre även om Julia själv känns allmänt ofräsch och äcklig.

Vet vi med säkerhet att Operation Horhus planeras i samband med Löftesförnyelsen eller är det en trådsanning?
Citera
Igår, 13:09
Medlem
HudHertiginnans avatar
Citat:
Tick tack
Herregud vad spännande! Undrar om det blir ett nytt jättedrama när detta blir känt. Anjo vs Jockiboi😆
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in