2026-07-17, 01:41
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
..... det platsbyggda uteköket, kylskåpet och alla de där metrarna med träribbor är ju värda fantastiskt mycket pengar.
Du har säkert helt rätt i att de hellre lät grannarna ta prylarna gratis för att slippa lägga tid på att montera ner det. Men Skatteverket struntar fullständigt i om ett bolag har bråttom. Om ett aktiebolag äger tillgångar (inköpta med företagets pengar eller erhållna via sponsring), så får bolaget inte ge bort dem gratis till privatpersoner utan att det bokförs som en skattepliktig gåva eller utdelning. Gör man det ändå ses det som ett dolt uttag.

När Skatteverket granskar den här typen av projekt tittar de på videorna och jämför dem direkt med bokföringen. Om det finns fakturor från Hornbach/Bauhaus på virke eller samarbetsavtal med Mio för möbler så kommer granskarna att kräva svar på: "Vart tog dessa tillgångar vägen när projektet avslutades?"
Om möblerna och uteköket bara har gått upp i rök eller skänkts bort privat till campinggrannar utan att marknadsvärdet har beskattats, så ligger det en betydligt större skattesmäll där än i själva husvagnen

Jag är säker på att det som senast kommande arbetsvecka lär redovisas korrekt. Jocke och Jonna AB låg annars bara efter lite.

Husvagnen är fortfarande gräsligt intressant då den genom alla år tvingast att ha en ägare. Så vi borde nog fokusera på den.
Citera
2026-07-17, 01:50
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritnota
Jag är säker på att det som senast kommande arbetsvecka lär redovisas korrekt. Jocke och Jonna AB låg annars bara efter lite.

Husvagnen är fortfarande gräsligt intressant då den genom alla år tvingast att ha en ägare. Så vi borde nog fokusera på den.

Ja, det är mycket möjligt att ekonomerna försöker räta ut det i veckan. Men Skatteverket bryr sig ju inte om vad som redovisas nu efter att granskningen har blivit offentlig de kollar på hur det faktiskt såg ut de senaste åren bakåt i tiden.
Och du har helt rätt, husvagnen är det absolut mest intressanta spåret.
Eftersom det är ett registrerat fordon finns det en helt offentlig ägarlängd hos Transportstyrelsen. Om de har bytt ägare mellan bolaget och privatpersoner för att snygga till siffrorna i efterhand, så syns de exakta datumen där direkt.
Det ska bli väldigt spännande att se hur den papperskedjan faktiskt ser ut!
Citera
2026-07-17, 02:10
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ja, det är mycket möjligt att ekonomerna försöker räta ut det i veckan. Men Skatteverket bryr sig ju inte om vad som redovisas nu efter att granskningen har blivit offentlig de kollar på hur det faktiskt såg ut de senaste åren bakåt i tiden.
Och du har helt rätt, husvagnen är det absolut mest intressanta spåret.
Eftersom det är ett registrerat fordon finns det en helt offentlig ägarlängd hos Transportstyrelsen. Om de har bytt ägare mellan bolaget och privatpersoner för att snygga till siffrorna i efterhand, så syns de exakta datumen där direkt.
Det ska bli väldigt spännande att se hur den papperskedjan faktiskt ser ut!

12:37 in i denna video https://youtu.be/kz9r3WNmRog får man en bätte uppfattning om vad deras snickare byggt upp. Trall osv. Om en vanlig privatperson lade motsvarande på en altan i rent virke med räcken och allt tror jag vi är uppe i minst 20k. Kanske det dubbla eller mer. Den dokumenterade arbetskostnaden för detta projekt med riktiga snickare som tvingas ändra i takt med platsbygget, slösa tid på backa in en husvagn och röja sky, ja då skulle kostanaden givetvis skena rejält, då talar vi över 150k med råge.

Jag vet inte hur det värderas när man gör sig av med skiten MEN det är tvärsäkert du inte kan sälja alla dessa trall, räcken, utekök och möbler som marginellt har nyttjats för kompispriser OM det är ett företag som säljer det. Jag är säker på att campinggrannarna absolut hade betalt 25% av nypriset som helhet. Vi talar FÄRDIGBYGGDA staket av yrkessnickare typ 200 meter från dig att flytta i etapper, inte vad obehandlad trall och plank kostar på byggvaruhuset.
Citera
2026-07-17, 02:21
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritnota
12:37 in i denna video https://youtu.be/kz9r3WNmRog får man en bätte uppfattning om vad deras snickare byggt upp. Trall osv. Om en vanlig privatperson lade motsvarande på en altan i rent virke med räcken och allt tror jag vi är uppe i minst 20k. Kanske det dubbla eller mer. Den dokumenterade arbetskostnaden för detta projekt med riktiga snickare som tvingas ändra i takt med platsbygget, slösa tid på backa in en husvagn och röja sky, ja då skulle kostanaden givetvis skena rejält, då talar vi över 150k med råge.

Jag vet inte hur det värderas när man gör sig av med skiten MEN det är tvärsäkert du inte kan sälja alla dessa trall, räcken, utekök och möbler som marginellt har nyttjats för kompispriser OM det är ett företag som säljer det. Jag är säker på att campinggrannarna absolut hade betalt 25% av nypriset som helhet. Vi talar FÄRDIGBYGGDA staket av yrkessnickare typ 200 meter från dig att flytta i etapper, inte vad obehandlad trall och plank kostar på byggvaruhuset.

Exakt, och de där siffrorna visar ju precis hur mycket som faktiskt står på spel här. 150k i bara arbetskostnad för yrkessnickare, plus allt material, gör att husvagnen nästan blir den lilla delen i det stora hela.
Som du säger, ett företag kan inte bara skänka bort färdigbyggda värden på det sättet till kompispriser utan att skattmasen reagerar.
Det går helt enkelt inte att städa undan digitala spår i efterhand. Försöker man tex panikändra ägare på husvagnen hos Transportstyrelsen nu när det stormar, så loggas dagens datum direkt och det ser bara ännu mer misstänkt ut för Skatteverket.
Dessutom läser skattmasens handläggare också här på forumet.
När folk gräver fram gamla videoklipp och specar på allt från snickartimmar till utekök, så får de en färdig checklista på vad de ska titta efter i bokföringen.
Fällan för en smidig ”självrättelse” har redan slagit igen eftersom det här är helt offentligt.
Så ja, om det finns mycket kreativ bokföring i skuggan av det där campingprojektet så.....
Nu är det i alla fall dags att logga ut härifrån. Nattinatt! 🌙😴💤
Citera
2026-07-17, 02:40
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Exakt, och de där siffrorna visar ju precis hur mycket som faktiskt står på spel här. 150k i bara arbetskostnad för yrkessnickare, plus allt material, gör att husvagnen nästan blir den lilla delen i det stora hela.
Som du säger, ett företag kan inte bara skänka bort färdigbyggda värden på det sättet till kompispriser utan att skattmasen reagerar.
Det går helt enkelt inte att städa undan digitala spår i efterhand. Försöker man tex panikändra ägare på husvagnen hos Transportstyrelsen nu när det stormar, så loggas dagens datum direkt och det ser bara ännu mer misstänkt ut för Skatteverket.
Dessutom läser skattmasens handläggare också här på forumet.
När folk gräver fram gamla videoklipp och specar på allt från snickartimmar till utekök, så får de en färdig checklista på vad de ska titta efter i bokföringen.
Fällan för en smidig ”självrättelse” har redan slagit igen eftersom det här är helt offentligt.
Så ja, om det finns mycket kreativ bokföring i skuggan av det där campingprojektet så.....
Nu är det i alla fall dags att logga ut härifrån. Nattinatt! 🌙😴💤

Att jag är luddig vad gäller materialkostnad är pga det stegrat som satan senaste åren. Med därför har såklart andrahandvärdet på deras räcken också gjort. Överlag; om de drog av pengar för att kanalen byggde, kan företaget som äger kanalen slumpa bort så många kvadratmeter gratis trall och staket så kort tid senare utan att det kostar dem någonting? Jag vet inte. Att jag INTE tror det är för vad hindrar då en brud som gör OnlyFans att totalrenovera en sommarstuga för att ta bilder en weekend i "svensk bastumiljö och utomhusspa" och sedan sälja stugan hon renoverade för 377 000 till sin faster för 40 000? Och rent av redovisa att hon sålde bilder för 52 000 och företaget därför gick med sjuk förlust som måste dras av från helåret? Det jag påstår är att det är ORIMLIGT du kan gå med förlust i efterhand som företag när lyxkonsumtionen du säljer, som du köpte för att göra kontent för, inte säljs till marknadspris.

Lyfter gärna frågan till de som vet skattemässigt men missat skrytbygget på campingen med komplett utekök och insynsskydd, trall, hörnsoffa och så vidare. Som gick upp i rök..? Eller inte, jag kan ha missat vloggen "SÅLDE JONNAS UTEKÖK FÖR 200 000" jag lyfter bara frågan.
Senast redigerad av Spritnota 2026-07-17 kl. 02:51.
Citera
2026-07-17, 03:19
Medlem
Spritnotas avatar
Skiter i om jag kastar alla svenska YouTubers under bussen så att det blir SVÅRARE göra "köpte saker för 200.000 på TikTok" och hävda det är så du driver ett företag. Det är JÄVLIGT MÄRKLIGT du kan hävda att det är din företagsidé att shoppa/resa/äta för summor på ett dygn deras tittare tjänar på ett helår.

Det känns framförallt som att "influencers" redovisar allt sånt här i helt parallella skattesystem. Varför (på ytan) har människor med samma följare och visningar så totalt olika livsstilar?
Citera
2026-07-17, 07:46
Medlem
Stefanhallgrens avatar
Jag reagerade på hur jävla snål och äcklig Jonna är. Hantverkarna ville ha några få sponsrade grejer från husvagnen och en vanlig fin VÄN hade givit bort det eller bara för nån hundring betalt. Bianca ingrosso tillexmpel överöser sina medarbetare o vänner med saker. SnålFionan skulle ha tusenlappar betalt för sina sponsgrejer 🤮 jag kräks.
När man ser ut som hon gör kan man iallafall ha en fin insida men inte ens det har hon.
Fiona ser ut som en punkare på bröllops-serie bilderna. Svartklädd och rött hår 😂 saknas bara lite nitar
Citera
2026-07-17, 08:10
Avstängd
Joels-bitars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefanhallgren
Jag reagerade på hur jävla snål och äcklig Jonna är. Hantverkarna ville ha några få sponsrade grejer från husvagnen och en vanlig fin VÄN hade givit bort det eller bara för nån hundring betalt. Bianca ingrosso tillexmpel överöser sina medarbetare o vänner med saker. SnålFionan skulle ha tusenlappar betalt för sina sponsgrejer 🤮 jag kräks.
När man ser ut som hon gör kan man iallafall ha en fin insida men inte ens det har hon.
Fiona ser ut som en punkare på bröllops-serie bilderna. Svartklädd och rött hår 😂 saknas bara lite nitar

Dom båda är extremt snåla
Har aldrig sett dom ha nån insamling för någon organisation
Samma med anjo aldrig något som gynnar någon annan

Fiona är extremt jävla ful , fy fan vad hon har förstört sitt utseende

En intressant grej är att dvärgen har slutat använda solglasögon hela tiden efter pås-operationen
Kan det vara så att han mådde dåligt på grund av säckarna och inte alls hade med sina påhittade diagnoser
Citera
2026-07-17, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefanhallgren

Du är väl inte förvånad hoppas jag? Dom ville ju inte ens betala inhyrd firma, så varför betala "vänner" som får hänga med dom mest kända i hela Sverige. Sen kan man ju sidkutera vad dom gjort sig kända för? Dom är båda extremt snåla, något jag anser är ruttet. Alla dessa människor som ställer upp och hjälper dom med alla möjliga uppdrag, och det enda dom får är att synas med Jockiboi och Groupie-Jonna. Har dom inga egna liv och familjer? Tragiskt
Citera
2026-07-17, 09:15
Medlem
HudHertiginnans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joels-bitar
Dom båda är extremt snåla
Har aldrig sett dom ha nån insamling för någon organisation
Samma med anjo aldrig något som gynnar någon annan

Fiona är extremt jävla ful , fy fan vad hon har förstört sitt utseende

En intressant grej är att dvärgen har slutat använda solglasögon hela tiden efter pås-operationen
Kan det vara så att han mådde dåligt på grund av säckarna och inte alls hade med sina påhittade diagnoser
Håller med om allt i kommentaren ovan. Extremt snåla och fula. Ocharmiga och helt utan utstrålning. Jag är, helt ärligt, mkt fascinerad över att de – trots avsaknad av utseende, hjärna och empati – har lyckats så bra på YouTube.

Vad gäller snålkärringen Fiona, så hade hon inte några bra förutsättningar från början. Snarare katastrofala, vilka har förvärrats av förlamningen i överläppen och de deformerade tänderna. Dock kan hon faktiskt se fin ut med smink. Då kan den breda näsroten trollas bort lite grann och proportionerna kan målas fram som mer passande. Så det skulle inte förvåna mig om hon är lite vacker med proffssminkning på löftesförnyelsen.

Och Påsmannens påsar: Har inte tänkt på att han kanske inte använder solglasögon lika ofta längre. Jag trodde att operationen misslyckades fatalt – men han kanske är nöjd med resultatet alltså! Kul för honom i så fall.
Citera
2026-07-17, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HudHertiginnan
Håller med om allt i kommentaren ovan. Extremt snåla och fula. Ocharmiga och helt utan utstrålning. Jag är, helt ärligt, mkt fascinerad över att de – trots avsaknad av utseende, hjärna och empati – har lyckats så bra på YouTube.

Vad gäller snålkärringen Fiona, så hade hon inte några bra förutsättningar från början. Snarare katastrofala, vilka har förvärrats av förlamningen i överläppen och de deformerade tänderna. Dock kan hon faktiskt se fin ut med smink. Då kan den breda näsroten trollas bort lite grann och proportionerna kan målas fram som mer passande. Så det skulle inte förvåna mig om hon är lite vacker med proffssminkning på löftesförnyelsen.

Och Påsmannens påsar: Har inte tänkt på att han kanske inte använder solglasögon lika ofta längre. Jag trodde att operationen misslyckades fatalt – men han kanske är nöjd med resultatet alltså! Kul för honom i så fall.

Jonna är en groupie som gick sängvägen. Jockiboi tog henne för att hon är sorten som aldrig skulle lämna honom, hur illa han än beter sig mot henne
Citera
2026-07-17, 10:22
Medlem
Trodde Jockiboi att det aldrig skulle komma fram vad han egentligen tycker om Anjo?
Tick tack
Anjo kommer inte gilla detta, efter allt han gjort för sin husse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in