Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Som jag sade, han kan bestämma här och nu, men han kan inte bestämma hur människor tänker och väljer i sina liv, annars är Gud en diktator.
Bestämmandet är i form av inflytande av olika slag. Det handlar inte om diktatur. Men Gud kan aldrig överraskas eller behöva lära sig något nytt. Det finns inget område där Gud är inaktiv.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Självklart visste inte Gud att Adam, Satan och Hitler skulle gå emot hans vilja, men du menar alltså att Gud visste att Adam skulle bli ond? Så varför skapade Gud Adam överhuvudtaget om han visste att hans hela skapelse skulle välja det onda?
Så Gud är alltså inte allvetande? Jag konstaterar att vi har diametralt motsatt syn i detta. Gud hade sina planer med Adam och hade redan iordningsställt det försoningsmedel som kunde förlossa honom innan hans fall. Förutsett - och förutbestämt.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Det är ganska meningslöst i så fall, jag vet att jag VILL av min egen fri vilja att Gud ingriper mot ondskan på jorden, jag VILL underordna mig Guds lagar av egen fri vilja. Att du är tvingad, måste väl kännas tråkigt milt sagt?
Den viljan kommer dock från Gud. Det som framför allt Luther talar om i predestinationen är just frälsningen, som inte kommer av vår vilja utan Guds vilja då, så länge vi är i syndfull natur allena av denna natur varken kan eller vill komma till Gud. Jag rekommenderar att du tittar på Luthers bok "
Den Trälbundna Viljan". Finns att läsa online.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Jag gjorde det, behöver jag veta mer än att ni tror på att allting är förutbestämt? Jag antar att ni tror på treenigheten, ingen överraskning där, men är det något annat som skiljer sig från övriga protestantismen?
Som sagt är det vissa saker som betonas i luthersk predestinationslära, det är inte precis som det är för de reformerta. Det går givetvis att söka på lutheranism and predestination eller lutherdom och predestination.
Givetvis tror vi på treenigheten och Nicea.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Ja, väldigt förvånande, vill du själv ha kontroll på dina barn i "minsta mikroskopiska detalj"? Men du kanske inte har egna barn?
Jag har egna barn. Jag vill ha den översikt som är brukligt nödvändig. Guds överinseende är av ett helt annat slag såklart.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Ok, jag tycker synd om dig att du inte har en egen fri vilja att t.o.m. förbanna Gud. Många ateister verkar ha denna fri vilja, men du har den alltså inte?
En fri vilja att förkasta Kristus har människan. Hon har ingen fri vilja att följa Kristus förrän Gud verkar i henne till vilja och gärning. Syndamänniskan är andligt död i synder och överträdelser. Hon måste uppväckas först innan hon "väljer" Jesus.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Gud kan förutse saker och ting, t.ex. att efter regn kommer sol, kan inte du förutsäga detta? Jag förstråtr nu varifrån proconsul har fått sina idéer ifrån
Jag kan till viss del förutse regn eller sol. Men jag har ingen makt att bestämma om det skall regna eller bli soligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Ok tack, då ska jag försöka komma ihåg.
Tack själv. Du och några till här är de som jag särskilt gillar att samtala med, även om vi inte är överens i allt.