2026-07-16, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Att Gud vet vilka val vi kommer att välja är inte detsamma som predestination.

Ologiskt, om Gud vet vilka val vi kommer att välja betyder att det är förutsagt vilka val vi kommer att välja, med andra ord predestination, eller hur?
Citera
2026-07-16, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ologiskt, om Gud vet vilka val vi kommer att välja betyder att det är förutsagt vilka val vi kommer att välja, med andra ord predestination, eller hur?

Du likställer förkunskap med förutbestämmelse, men det är två olika saker. Predestination betyder att Gud bestämmer eller orsakar utfallet. Förkunskap betyder att Gud känner till utfallet utan att tvinga fram det. De är inte samma sak.
Citera
2026-07-16, 11:34
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ingen skillnad, skillnaden är att förändra/bestämma och att vara allvetande.
Men Gud i sitt allvetande kan inte bestämma vad som komma skall? Han måste förhålla sig till att blott förutse alla miljardertals andra viljor? Då är inte Gud helt allsmäktig.

Citat:
Så du tror på en predestinationslära, OK, jag förstod inte detta, jag förkovra mig om lutheranism, och jag blev förvånad.
Sök gärna på lutheranism and predestination eller (som det heter på svenska) lutherdom och predestination.

Citat:
Du tror alltså att det du skriver på FB inte är dina egna ord, utan du är styrd av Gud? Du har alltså ingen egen fri vilja?
Är det förvånande att Gud skulle vägleda och arrangera in i minsta mikroskopiska detalj? Gud inspirerar och motiverar de som söker Hans ledning. Det finns dock en skillnad på tillåten och fullkomlig vilja. Men ingenting kan "konkurrera" med Gud om hur Han arrangerar saker och ting.

Citat:
Du väljer alltså inte att älska din närmaste, utan är tvingad av Gud?
Mina val är påverkade av Guds inflytande. Jag väljer att vilja hålla Guds bud för att Gud varit mig nådig. Det betyder inte att det är helt robotmaskinellt. Och, en begränsad fri vilja finns, i synnerhet för kristna. Man kan hålla Guds bud mer eller mindre bra. Inte alla strävar efter att få full lön. Men Gud ser och vet allt och ger efter hur Han vill.

Citat:
Bibelstället du hänvisar till talar om presens, inte om futurum.
Nja. Bibelstället talar också om Guds allsmakt. Det vore meningslöst för profeterna att profetera om tillkommande ting om inte Gud ingivit dem att göra så. Eller hur? Så Gud både vet om framtiden och har arrangerat vad som skall ske då. Vi har ju svaret i Bibeln på hur det en dag skall bli. Gud har bestämt det.

Citat:
Jag lägger inte på minnet alla som jag talar med på FB. Men du kan ge en kort presentation om dig själv, så kanske jag kommer ihåg dig bättre. Jag hade fördomen/antog att du tillhörde Svenska Kyrkan, jag vet inte varför, kanske p.g.a. din avatar?
Nej, inte Svenska kyrkan. Jag går till Missionsprovinsen där den finns. I princip s k pietist i stort.
Senast redigerad av den-kristne 2026-07-16 kl. 11:38.
Citera
2026-07-16, 12:53
Medlem
Citat:
Du likställer förkunskap med förutbestämmelse, men det är två olika saker. Predestination betyder att Gud bestämmer eller orsakar utfallet. Förkunskap betyder att Gud känner till utfallet utan att tvinga fram det. De är inte samma sak.

Oavsett, menar du att du inte har en fri vilja, menar du att allting är förutbestämt av Gud??

Älskar du inte din närmaste med fri vilja, utan är tvingad av Gud att älska?
Citera
2026-07-16, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Men Gud i sitt allvetande kan inte bestämma vad som komma skall? Han måste förhålla sig till att blott förutse alla miljardertals andra viljor? Då är inte Gud helt allsmäktig.

Som jag sade, han kan bestämma här och nu, men han kan inte bestämma hur människor tänker och väljer i sina liv, annars är Gud en diktator.
Självklart visste inte Gud att Adam, Satan och Hitler skulle gå emot hans vilja, men du menar alltså att Gud visste att Adam skulle bli ond? Så varför skapade Gud Adam överhuvudtaget om han visste att hans hela skapelse skulle välja det onda?

Det är ganska meningslöst i så fall, jag vet att jag VILL av min egen fri vilja att Gud ingriper mot ondskan på jorden, jag VILL underordna mig Guds lagar av egen fri vilja. Att du är tvingad, måste väl kännas tråkigt milt sagt?

Citat:
Sök gärna på lutheranism and predestination eller (som det heter på svenska) lutherdom och predestination.

Jag gjorde det, behöver jag veta mer än att ni tror på att allting är förutbestämt?
Jag antar att ni tror på treenigheten, ingen överraskning där, men är det något annat som skiljer sig från övriga protestantismen?

Citat:
Citat:
Du tror alltså att det du skriver på FB inte är dina egna ord, utan du är styrd av Gud? Du har alltså ingen egen fri vilja?
Citat:
Är det förvånande att Gud skulle vägleda och arrangera in i minsta mikroskopiska detalj? Gud inspirerar och motiverar de som söker Hans ledning. Det finns dock en skillnad på tillåten och fullkomlig vilja. Men ingenting kan "konkurrera" med Gud om hur Han arrangerar saker och ting.

Ja, väldigt förvånande, vill du själv ha kontroll på dina barn i "minsta mikroskopiska detalj"? Men du kanske inte har egna barn?

Citat:
Citat:
Du väljer alltså inte att älska din närmaste, utan är tvingad av Gud?
Citat:
Mina val är påverkade av Guds inflytande. Jag väljer att vilja hålla Guds bud för att Gud varit mig nådig. Det betyder inte att det är helt robotmaskinellt. Och, en begränsad fri vilja finns, i synnerhet för kristna. Man kan hålla Guds bud mer eller mindre bra. Inte alla strävar efter att få full lön. Men Gud ser och vet allt och ger efter hur Han vill.

Ok, jag tycker synd om dig att du inte har en egen fri vilja att t.o.m. förbanna Gud. Många ateister verkar ha denna fri vilja, men du har den alltså inte?

Citat:
Nja. Bibelstället talar också om Guds allsmakt. Det vore meningslöst för profeterna att profetera om tillkommande ting om inte Gud ingivit dem att göra så. Eller hur? Så Gud både vet om framtiden och har arrangerat vad som skall ske då. Vi har ju svaret i Bibeln på hur det en dag skall bli. Gud har bestämt det.

Gud kan förutse saker och ting, t.ex. att efter regn kommer sol, kan inte du förutsäga detta?
Jag förstråtr nu varifrån proconsul har fått sina idéer ifrån
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul

Citat:
Nej, inte Svenska kyrkan. Jag går till Missionsprovinsen där den finns. I princip s k pietist i stort.

Ok tack, då ska jag försöka komma ihåg.
Citera
2026-07-16, 14:01
Medlem
Citat:
Oavsett, menar du att du inte har en fri vilja, menar du att allting är förutbestämt av Gud??

Nej, det är precis den här sammanblandningen jag försöker förklara, att Gud nämligen vet vad jag frivilligt kommer att göra betyder inte att Han tvingar mig att göra det. Om jag älskar min nästa, så älskar jag henne av egen vilja. Gud vet detta eftersom Han är utanför tiden och känner hela skapelsen, men Hans vetskap är inte det som producerar mitt val.

Vi kan gå tillbaka till ett citat ifrån dig, som jag ser som problematiskt nämligen; "Han kan inte veta hur en skapelse med fri vilja väljer att göra. Om han redan vet vad alla människor väljer att göra, så är det samma sak som predestination." - detta är dina egna ord, utifrån dessa så är Gud inte allvetande. Ser du inte detta som bekymmersamt?

Om Gud inte kan veta vad en fri varelse kommer att välja, innebär det då inte att Guds kunskap är begränsad? Hur förenar du detta med att Gud är allvetande? Du verkar utgå ifrån att säker kunskap innebär tvång, men varför skulle det följa logiskt? Att Gud vet vilket val jag eller du kommer att göra är inte detsamma som att Han orsakar valet.
Senast redigerad av testocyp 2026-07-16 kl. 14:05.
Citera
2026-07-16, 14:11
Medlem
Citat:
Som jag sade, han kan bestämma här och nu, men han kan inte bestämma hur människor tänker och väljer i sina liv, annars är Gud en diktator.
Självklart visste inte Gud att Adam, Satan och Hitler skulle gå emot hans vilja, men du menar alltså att Gud visste att Adam skulle bli ond? Så varför skapade Gud Adam överhuvudtaget om han visste att hans hela skapelse skulle välja det onda?

Problemet är att du verkar blanda ihop Guds förkunskap med Guds vilja och orsakande.

Gud skapade Adam god och med frivilja. Möjligheten att avvisa Gud är en konsekvens av att människan faktiskt är en fri person. Men nu till frågan, varför skapade då Gud Adam överhuvudtaget om han visste att Adam skulle leda till fallet? Denna frågan förutsätter att existens med möjlighet till fri kärlek är sämre än icke-existens. Men kärlek utan frihet är inte kärlek.
Citera
2026-07-16, 14:26
Medlem
Citat:
Citat:

Citat:
Nej, det är precis den här sammanblandningen jag försöker förklara, att Gud nämligen vet vad jag frivilligt kommer att göra betyder inte att Han tvingar mig att göra det. Om jag älskar min nästa, så älskar jag henne av egen vilja. Gud vet detta eftersom Han är utanför tiden och känner hela skapelsen, men Hans vetskap är inte det som producerar mitt val.

Vi kan gå tillbaka till ett citat ifrån dig, som jag ser som problematiskt nämligen; "Han kan inte veta hur en skapelse med fri vilja väljer att göra. Om han redan vet vad alla människor väljer att göra, så är det samma sak som predestination." - detta är dina egna ord, utifrån dessa så är Gud inte allvetande. Ser du inte detta som bekymmersamt?

Nej, inte alls bekymmersamt, Gud är allvetande i förhållande till nuet, det är hur enkelt som helst när man läser bibeln. Bara för att Gud är allvetande i nuet så betyder det inte att Gud är allvetande om du kommer att älska din närmaste eller inte.

Men du menar alltså att Gud bestämmer om du ska älska någon eller inte?

Citat:
Om Gud inte kan veta vad en fri varelse kommer att välja, innebär det då inte att Guds kunskap är begränsad? Hur förenar du detta med att Gud är allvetande? Du verkar utgå ifrån att säker kunskap innebär tvång, men varför skulle det följa logiskt? Att Gud vet vilket val jag eller du kommer att göra är inte detsamma som att Han orsakar valet.

Om Gud vet exakt hur du kommer att skriva på FB, betyder det inte då att framtiden är fastställd?
Det spelar ingen roll om du förbannar Gud eller lovordar Gud, det du gör är redan bestämt?
Känns inte det ganska hemskt? Att din fru/flickvän älskar dig bara för att Gud har bestämt det?
Citera
2026-07-16, 14:32
Medlem
Citat:
Nej, inte alls bekymmersamt, Gud är allvetande i förhållande till nuet, det är hur enkelt som helst när man läser bibeln. Bara för att Gud är allvetande i nuet så betyder det inte att Gud är allvetande om du kommer att älska din närmaste eller inte.

Om Gud vet exakt hur du kommer att skriva på FB, betyder det inte då att framtiden är fastställd?
Det spelar ingen roll om du förbannar Gud eller lovordar Gud, det du gör är redan bestämt?
Känns inte det ganska hemskt? Att din fru/flickvän älskar dig bara för att Gud har bestämt det?

Det är just här vi skiljer oss åt. Du verkar mena att om Gud vet något i förväg så måste Han också vara den som bestämmer det. Men det följer inte logiskt. Jag säger inte att Gud bestämmer vem jag ska älska. Jag säger att Gud vet vilket val jag frivilligt kommer att göra. Min kärlek till min nästa är verklig eftersom den kommer från min vilja, inte för att Gud tvingar fram den.

Men din position väcker en annan intressant fråga inom mig: om Gud endast är allvetande om nuet, betyder det då att Gud lär sig nya saker? Att Han vid varje ögonblick upptäcker vad en människa kommer att göra? Det verkar innebära att Gud förändras och får ny kunskap, vilket inte är den klassiska kristna förståelsen av Gud.

Gud är inte en varelse som utvecklas eller lär sig nya saker. Som Jakobsbrevet säger: "hos honom finns ingen förändring, ingen växling mellan ljus och mörker" (Jak 1:17). Gud är evig och står utanför tiden Han känner hela skapelsen utan att själv genomgå förändring.
Citera
2026-07-16, 20:18
Medlem
Citat:

Varför förstår du så lite? Bibeln säger att Gud skapade man och kvinna, och uppmanade de att lämna sin far och mor, föröka sig och uppfylla jorden. Budet gäller än idag, så ja, direkt eller indirekt bestämmer Gud vem din partner blir, genom skapelse eller direkt intervention beroende på vad du ber om.

Matteus 7
[9] Finns det någon bland er som ger sin son en sten när han ber om bröd [10] eller ger honom en orm när han ber om en fisk? [11] Om nu redan ni, som är onda, förstår att ge era barn goda gåvor, skall då inte er fader i himlen ge det som är gott åt dem som ber honom?
Senast redigerad av Bassiehof 2026-07-16 kl. 20:21.
Citera
Igår, 05:45
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Jesus var inget människooffer som korsfästes för att de som tror så ska få evigt liv oavsett allt annat.

Varken Gud eller änglarna är människor. För att vara en människa måste man leva bland människor och dela människors liv och erfarenheter. Därför fostrar Gud profeter som säger sanningen, men formulerad av människor för människor.

En profet skall jag låta uppstå åt dem bland deras bröder, en som är dig lik, och jag skall lägga mina ord i hans mun, och han skall tala till dem allt vad jag bjuder honom. Och om någon icke lyssnar till mina ord, de ord han talar i mitt namn, så skall jag själv utkräva det av honom. — 5 Mosebok 18:18-19

Gud odlar andligt liv i mänskligt tänkande, liksom jäst knådas in i deg och får allt att jäsa

Det är anden som gör levande; köttet är till intet gagneligt. De ord som jag har talat till eder äro ande och äro liv. — Johannes 6:63
Citera
Igår, 06:30
Medlem
Citat:

Allting i universum har sina specifika banor, planeter runt stjärnor, stjärnsystem runt i galaxer, vissas banor är satta att kollidera med andras banor och nya banor uppstår beroende på objektens massa och i vilka vinklar kolliderandet sker.
Så är vår vilja formad och formas genom möten med andra viljor och skeenden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in