2026-07-17, 06:37
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Jesus var den andre Adam. Med den förste Adam kom synden in i världen - med Jesus försvinner den. Men exakt vad innebär detta?

Vad betyder det att synden kom in i världen? Att människan var olydig? Är man då inte längre olydig om man följer Jesus? Ibland verkar kristendomen handla om tro allena, men sedan blir man påmind:

”Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja”. (Matt. 7:21)

Vari består alltså Jesu gärning? Han dog för våra synder - men uppenbarligen räcker det inte med att bara tro på det. Men om man nu också måste Göra någonting - varför var inte Lagen tillräcklig?

Vad håller Gud på med egentligen?

Gud upptäckte att de tio budorden inte leder till att människor kommer till himlen. I princip bryter alla mot de tio budorden. Gud sände sin son, Jesus som offrades på korset. Han tog på sig människors synder så att vi människor kan hamna i himlen om vi följer de tio budorden och Jesus undervisning. När vi syndar ska vi be om förlåtelse från Gud och vi ska försöka undvika att begå samma synd om och om igen. Då kan vi hamna i himlen.

Ta David som ett exempel. Han hade sex utanför äktenskapet med Batseba och han lät mörda Batsebas man. Han ville gifta sig med Batseba. Gud blev mycket besviken på David och bestraffade honom. Barnet som föddes utanför äktenskapet dog. Batseba fick ett missfall. David ångrade vad han har gjort och gjorde aldrig om det. Det står i Bibeln att han ska till himlen.
Senast redigerad av AttCza 2026-07-17 kl. 06:43.
Citera
2026-07-17, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Det står i Bibeln att han ska till himlen.

Var i bibeln står det att David ska till himlen?
Citera
2026-07-17, 06:55
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Apostlagärningarna 13:22. Davids uppgift var att förverkliga Guds planer. Det har han gjort på två olika sätt. Dels lydde han Gud och ångrade sina synder och dels för att han la grunden till Jesus födelse i människoform. Jesus kallas för Davids son/ättling.

Det står i Bibeln att de som har dött kommer att bli dömda till helvetet eller himlen av Jesus baserat på huruvida de har lytt Gud och ångrat de synder man har begått. Detta kommer att ske under domedagen.
Senast redigerad av AttCza 2026-07-17 kl. 07:01.
Citera
2026-07-17, 07:07
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Apostlagärningarna 13:22. Davids uppgift var att förverkliga Guds planer. Det har han gjort på två olika sätt. Dels lydde han Gud och ångrade sina synder och dels för att han la grunden till Jesus födelse i människoform. Jesus kallas för Davids son/ättling.

Det står ingenting om himlen i skriftstället:

"Efter att ha avsatt denne upphöjde han David till kung över dem. Honom gav han sitt vittnesbörd: Jag har funnit David, Jishajs son, en man efter mitt sinne, som skall förverkliga alla mina planer." (Apostlagärningarna 13:22 Bibel2000)

Citat:
Det står i Bibeln att de som har dött kommer att bli dömda till helvetet eller himlen av Jesus baserat på huruvida de har lytt Gud och ångrat de synder man har begått. Detta kommer att ske under domedagen.

Var står det i bibeln?
Citera
2026-07-17, 07:13
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Det står ingenting om himlen i skriftstället:

"Efter att ha avsatt denne upphöjde han David till kung över dem. Honom gav han sitt vittnesbörd: Jag har funnit David, Jishajs son, en man efter mitt sinne, som skall förverkliga alla mina planer." (Apostlagärningarna 13:22 Bibel2000)

Var står det i bibeln?

Andra Timoteusbrevet 4:1, Uppenbarelseboken 20:11-12.
Citera
2026-07-17, 07:21
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Var står det i bibeln?
Citat:
Andra Timoteusbrevet 4:1, Uppenbarelseboken 20:11-12.

Var exakt står det om ett helvete och himlen?

"Jag besvär dig vid Gud och Kristus Jesus, som skall döma levande och döda, jag besvär dig vid hans ankomst och vid hans rike: "(Andra Timoteusbrevet 4:1 Bibel2000)

"Och jag såg en stor vit tron och honom som sitter på den, och jorden och himlen flydde inför honom, och det fanns inte längre någon plats för dem. Och jag såg de döda, höga och låga, stå inför tronen, och böckerna öppnades. Och ännu en bok öppnades, livets bok. Och de döda dömdes efter vad som stod i böckerna, efter sina gärningar. " (Uppenbarelseboken 20:11-12 Bibel2000)
Citera
2026-07-17, 07:35
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Var exakt står det om ett helvete och himlen?

"Jag besvär dig vid Gud och Kristus Jesus, som skall döma levande och döda, jag besvär dig vid hans ankomst och vid hans rike: "(Andra Timoteusbrevet 4:1 Bibel2000)

"Och jag såg en stor vit tron och honom som sitter på den, och jorden och himlen flydde inför honom, och det fanns inte längre någon plats för dem. Och jag såg de döda, höga och låga, stå inför tronen, och böckerna öppnades. Och ännu en bok öppnades, livets bok. Och de döda dömdes efter vad som stod i böckerna, efter sina gärningar. " (Uppenbarelseboken 20:11-12 Bibel2000)

Eldsjön i Uppenbarelseboken fullt med evigt lidande är en symbol för helvetet (Uppenbarelseboken 20/14:15). Himlen å andra sidan beskrivs som en plats där lidande inte finns och där man lever nära Gud (Uppenbarelseboken 21:4)

Dessutom finns andra ställen i Bibeln som beskriver himlen och helvetet. Sedan är det så att om det inte finns himlen och helvetet är hela Bibeln meningslöst. Gud är kärleksfull, tålmodig, barmhärtig men också rättvis. Han straffar de som inte lyder honom. Tänk på Saul, judarnas första kung eller Simson. Däremot belönar han de som lyder honom.
Citera
2026-07-17, 08:10
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Det finns inget helvete där vissa får lida för evigt men ett helvete som är en sopförbränningsstation. Det fick sitt namn Gehenna från en plats norr om Jerusalem där man dag och natt brände stadens sopor för att de inte skulle orsaka sjukdomar. Själen är skapt odödlig och bara Gud kan förgöra den, i Gehenna.

Och frukten icke för dem som väl kunna dräpa kroppen, men icke hava makt att dräpa själen, utan frukten fastmer honom som har makt att förgöra både själ och kropp i Gehenna. — Matteus 10:28

Hur kan människor tro att Gud låter tortera människor i evighet, t.ex därför att de inte har hört evangeliebudskapet kanske därför att de föddes i Norden innan Jesus tid? Eller för att man inte tror att Jesus var ett syndaoffer? Eller för att man inte tror på ett visst sätt eller inte är döpt?

Det låter mer som att vissa tillber djävulen.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2026-07-17 kl. 08:12.
Citera
2026-07-17, 08:27
Medlem
Citat:
Eldsjön i Uppenbarelseboken fullt med evigt lidande är en symbol för helvetet (Uppenbarelseboken 20/14:15).

"symbol för helvetet", är inte helvetet tvärtom en symbol?

Fundera på hur döden kan kastas i eldsjön.
"Och döden och dödsriket kastades i den brinnande sjön. " (Upp 20:14 Bibel2000)

Hur kan man bokstavligt kasta döden i en bokstavlig eld?

Nej, eldsjön är en symbol för evig tillintetgörelse. Döden kastades i eldsjön ,alltså att döden kommer att förintas, som bekräftas i nästa kapitel:

"Döden skall inte finnas mer" (Upp 21:4 Bibel2000)

Citat:
Citat:
Citat:
Himlen å andra sidan beskrivs som en plats där lidande inte finns och där man lever nära Gud (Uppenbarelseboken 21:4)

Fast det står aldrig att David hamnar i himlen

Citat:
Dessutom finns andra ställen i Bibeln som beskriver himlen och helvetet.

Fast det står aldrig att David hamnar i himlen, och det som beskrivs som helvetet är en symbol för evig död/förintelse. Därför kastas döden symboliskt i den eviga elden, döden förintas för evigt, nästa kapitel talar om detta:

Citat:
Sedan är det så att om det inte finns himlen och helvetet är hela Bibeln meningslöst. Gud är kärleksfull, tålmodig, barmhärtig men också rättvis. Han straffar de som inte lyder honom. Tänk på Saul, judarnas första kung eller Simson. Däremot belönar han de som lyder honom.

Ja, dom onda hamnar i "helvetet", alltså aldrig får leva igen, döden och alla onda människor förintas i den symboliska elden.

Och det är bara dom som blir kungar över jorden som hamnar i himlen:

"Du har gjort dem till ett kungadöme åt vår Gud, till präster åt honom. Och de skall vara kungar på jorden." (Upp 5:10 Bibel2000)

Och för att vara kungar över jorden så behövs det undersåtar som lever på jorden. Dom flesta människor kommer att leva på jorden:

"Guds tält står bland människorna" (Upp 21:3 Bibel2000)
Citera
2026-07-17, 09:06
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
"symbol för helvetet", är inte helvetet tvärtom en symbol?

Fundera på hur döden kan kastas i eldsjön.
"Och döden och dödsriket kastades i den brinnande sjön. " (Upp 20:14 Bibel2000)

Hur kan man bokstavligt kasta döden i en bokstavlig eld?

Nej, eldsjön är en symbol för evig tillintetgörelse. Döden kastades i eldsjön ,alltså att döden kommer att förintas, som bekräftas i nästa kapitel:

Fast det står aldrig att David hamnar i himlen

Fast det står aldrig att David hamnar i himlen, och det som beskrivs som helvetet är en symbol för evig död/förintelse. Därför kastas döden symboliskt i den eviga elden, döden förintas för evigt, nästa kapitel talar om detta:

Ja, dom onda hamnar i "helvetet", alltså aldrig får leva igen, döden och alla onda människor förintas i den symboliska elden.

Och det är bara dom som blir kungar över jorden som hamnar i himlen:

"Du har gjort dem till ett kungadöme åt vår Gud, till präster åt honom. Och de skall vara kungar på jorden." (Upp 5:10 Bibel2000)

Och för att vara kungar över jorden så behövs det undersåtar som lever på jorden. Dom flesta människor kommer att leva på jorden:

"Guds tält står bland människorna" (Upp 21:3 Bibel2000)

Vad jag skrev tidigare är att David har gjort vad Gud ville att han ska göra. Han var en hederlig, gudfruktig man. Jesus kallas för Davids son av en anledning, och det handlar inte bara om ursprung.

Vad gäller döden står det i Första Korintierbrevet 15:25-26 att Jesus kommer att besegra döden. Dess resultat blir att vi människor aldrig behöver dö igen. Det var tänkt från början, sedan skapelsen att vi människor aldrig skulle dö. Men Adam och Eva syndade vilket har lett till att vi människor blev sjuka och att vi dör. Första Moseboken 2-3.
Citera
2026-07-17, 09:28
Medlem
Citat:
Vad jag skrev tidigare är att David har gjort vad Gud ville att han ska göra. Han var en hederlig, gudfruktig man. Jesus kallas för Davids son av en anledning, och det handlar inte bara om ursprung.

Vad gäller döden står det i Första Korintierbrevet 15:25-26 att Jesus kommer att besegra döden. Dess resultat blir att vi människor aldrig behöver dö igen. Det var tänkt från början, sedan skapelsen att vi människor aldrig skulle dö. Men Adam och Eva syndade vilket har lett till att vi människor blev sjuka och att vi dör. Första Moseboken 2-3.

Bra! Vad hade Gud för ursprunglig plan med att skapa jorden och människorna? Vad var Guds tanke från början med människan?
Citera
2026-07-17, 10:52
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Som jag sade, han kan bestämma här och nu, men han kan inte bestämma hur människor tänker och väljer i sina liv, annars är Gud en diktator.
Bestämmandet är i form av inflytande av olika slag. Det handlar inte om diktatur. Men Gud kan aldrig överraskas eller behöva lära sig något nytt. Det finns inget område där Gud är inaktiv.

Citat:
Självklart visste inte Gud att Adam, Satan och Hitler skulle gå emot hans vilja, men du menar alltså att Gud visste att Adam skulle bli ond? Så varför skapade Gud Adam överhuvudtaget om han visste att hans hela skapelse skulle välja det onda?
Så Gud är alltså inte allvetande? Jag konstaterar att vi har diametralt motsatt syn i detta. Gud hade sina planer med Adam och hade redan iordningsställt det försoningsmedel som kunde förlossa honom innan hans fall. Förutsett - och förutbestämt.

Citat:
Det är ganska meningslöst i så fall, jag vet att jag VILL av min egen fri vilja att Gud ingriper mot ondskan på jorden, jag VILL underordna mig Guds lagar av egen fri vilja. Att du är tvingad, måste väl kännas tråkigt milt sagt?
Den viljan kommer dock från Gud. Det som framför allt Luther talar om i predestinationen är just frälsningen, som inte kommer av vår vilja utan Guds vilja då, så länge vi är i syndfull natur allena av denna natur varken kan eller vill komma till Gud. Jag rekommenderar att du tittar på Luthers bok "Den Trälbundna Viljan". Finns att läsa online.

Citat:
Jag gjorde det, behöver jag veta mer än att ni tror på att allting är förutbestämt? Jag antar att ni tror på treenigheten, ingen överraskning där, men är det något annat som skiljer sig från övriga protestantismen?
Som sagt är det vissa saker som betonas i luthersk predestinationslära, det är inte precis som det är för de reformerta. Det går givetvis att söka på lutheranism and predestination eller lutherdom och predestination.

Givetvis tror vi på treenigheten och Nicea.

Citat:
Ja, väldigt förvånande, vill du själv ha kontroll på dina barn i "minsta mikroskopiska detalj"? Men du kanske inte har egna barn?
Jag har egna barn. Jag vill ha den översikt som är brukligt nödvändig. Guds överinseende är av ett helt annat slag såklart.

Citat:
Ok, jag tycker synd om dig att du inte har en egen fri vilja att t.o.m. förbanna Gud. Många ateister verkar ha denna fri vilja, men du har den alltså inte?
En fri vilja att förkasta Kristus har människan. Hon har ingen fri vilja att följa Kristus förrän Gud verkar i henne till vilja och gärning. Syndamänniskan är andligt död i synder och överträdelser. Hon måste uppväckas först innan hon "väljer" Jesus.

Citat:
Gud kan förutse saker och ting, t.ex. att efter regn kommer sol, kan inte du förutsäga detta? Jag förstråtr nu varifrån proconsul har fått sina idéer ifrån
Jag kan till viss del förutse regn eller sol. Men jag har ingen makt att bestämma om det skall regna eller bli soligt.

Citat:
Ok tack, då ska jag försöka komma ihåg.
Tack själv. Du och några till här är de som jag särskilt gillar att samtala med, även om vi inte är överens i allt.
Senast redigerad av den-kristne 2026-07-17 kl. 10:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in