Citat:
Ursprungligen postat av
Konrad
Problemet är att kärnkraften kräver ännu mera stödpengar. Betydligt mer än vindkraften. Det som tillkommer är att nya kkv med säkerhet kommer att placeras långt söderut och därmed blir elen lättåtkomlig för Preben och Jürgen. Vi har en fri elmarknad vet du....
Personligen är jag starkt för ny kärnkraft bara jag slipper att betala den via statlig upplåning eller via skattsedeln. Jag har redan tillgång till prisvärd el då jag bor i SE1. Förklara på ett enkelt sätt för mig varför jag ska supporta nya kkv som Preben och Jürgen kan tanka hem subventionerad svensk el ifrån. Låter inte sunt på något vis.
Klaga på Preben och Jürgen i.st! Det är de som ställer till det för SE4. I natt är elpriset i SE4 nästan exakt detsamma som elpriset i DK eller GER. Hur elpriset drastiskt ska kunna minskas för att man bygger några kkv i SE4 är för mig en gåta när SE4 gränsar till DK och GER.
Återigen, vi har en fri elmarknad vet du...
Den fria elmarknaden går inte, tack och lov, att tänka bort även om svenska politiker försöker att slå blå dunster i naiva väljare och således vinna några billiga gratispoäng.
Jag bor i SE4 och vi behöver mer stabil el så att stora företag kan startas och för framtidens elbehov.
Kommer mycket säljas söderut? Ja tyvärr, men att inte göra något alls åt den stabila elproduktionen är inte heller ett alternativ. Kärnkraft kostar mycket pengar ja, men det är lättare att åstakomma om alla får betalt som de vill jämfört med vindkraft där all vindkraft mer eller mindre överklagas til förbannelse.
Ingen vill ha vindkraftverk nära sitt hus, föreslås det i fjällen så klagas det på att det förstör den fina naturen och kan skada fåglar och skrämma bort annat djurliv. Ute till havs klagar försvarsmakten samt fiskare. Som sagt, ingen vill ha vindkraftverk där de bor, där det finns djurliv eller där de har verksamhet.
Kärnkraft finns det ju visst motstånd mot också, men det upplever jag har minskat ganska rejält senaste åren. Dessutom har vi platser i Sverige där tillstånden redan finns för kärnkraft och det underlättar en hel del. Sparar säkert många många år av tillståndsprocesser annars.