2026-07-17, 10:03
Medlem
Du säger barnlös men jag säger barnfri. Har aldrig velat ha barn och är konstant obekväm när barn är i närheten.

Låter nästan som att du är avundsjuk för att du också vill leva fritt men tog på dig ansvaret av att skaffa barn och nu är du fast.
Citera
2026-07-17, 10:06
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Som om barnlösa sitter på soffan och äter chips och tittar i väggen.

De fikar också och så äter de brunch ute. Samt åker till Berlin för att se en pjäs med homosexuella förtecken. Annars är det mest insta/tv-spel + kaloriintag.
Citera
2026-07-17, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Samma argument jämt. Känner du många som är så eller? Jag känner INGEN. Är bästa vän med mina föräldrar och precis alla jag känner hänger med sina föräldrar på storhelger och helger och hörs ofta.
Fast nu när du säger det, vissa av de barnlösa har inte gjort det. De har varken haft kontakt uppåt eller neråt i sin släkt.
Det handlar inte om "bekräftelse" att ha ömsesidiga relationer i familjen.
Likes på sociala medier är bekräftelse.
Att flyga till Capri varannan månad och posta 50 bilder på sig själv i badkläder med cocktails, eller posta en skärmavbild på sina flygrutter, det handlar om ytlig bekräftelse.
Djupa relationer mellan barn, föräldrar och morföräldrar är själva livet själv och äkta mening

Ja jag vet en hel del personer med ansträngda relationer till sina föräldrar och vice versa, och nej det är inte bara de som är barnlösa. Du får bredda ditt perspektiv utanför din bekantskapskrets. Din logik är ungefär "jag känner endast rika människor så därför finns inga fattiga människor." Ja djupa relationer till andra är en stor mening med livet för många. Men det finns även de som finner sin mening i annat. Ni klagar på att vi utan barn är empatilösa. Men ni verkar sakna empati för oss utan barn. Så det märks då inte att ni skulle ha mer empati.
Citera
2026-07-17, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Man får ha barn om man vill eller inte, men barnlösa borde inte ha någon rätt till pension. Dom som inte begriper varför borde gå en utbildning i samhällskunskap och ekonomi.

Eller så kan du förklara här och nu varför vi ska arbeta tills vi dör.
Citera
2026-07-17, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Har haft med några barnlösa vuxna människor att gjort på sistone. Att det är nåt fel på dem har man ju alltid vetat men först nu förstod jag vad det var.
De lever ju som en student som kan fokusera helt och hållet bara på sig själva, behöver aldrig planera nåt för att ta hänsyn till eller ta hand om nån annan människa.
Ändå så är det alltid de på en arbetsplats som har barn som ser till att allt funkar. Även för de förvuxna barnen som aldrig fick några barn.
Lyssnar man istället på hur en barnlös upplever situationen så är det alltid att det är de som får anpassa sig och ställa upp för alla de med barn.
Så kan det nog vara på nåt enstaka ställe, men det jag sett så kan man inte ens lägga över ansvaret på dessa förvuxna barn för de har ingen rutin av att ta ansvar och empatin är också oftast på mycket låg nivå.

Frågan är då om dessa vuxna barnlösa människor varit så hela sitt liv och därför har ingen valt att skaffa barn med dem, eller är det så att de blivit förstörda av att inte behöva bry sig om nåt annat än sig själv på sin lediga tid.

Nu är detta Flashback och då brukar det alltid bli svart eller vitt. Självklart finns det de med barn som är helt hopplösa och de utan som är helt fantastiska. Men de faller ur normen.
Tråden handlar inte heller om unga ambitiösa människor som ännu inte skaffat barn.
Det handlar om de vuxna som aldrig behövt bry sig om nån annan än sig själva varenda minut de inte varit på jobbet.

Det där inlägget formligen dryper av vad som inom psykologin kallas för projektion och frustrationstolerans som nått sin gräns... När någon går till så här pass generaliserande och aggressivt angrepp på en annan grupps livsstil, handlar det ju sällan om den gruppen egentligen- det handlar om personens egna outtalade känslor.

Meningen "De lever ju som en student som kan fokusera helt och hållet bara på sig själva... varenda minut de inte varit på jobbet" avslöjar enormt mycket.

Vad som egentligen sägs här när man analyserar det närmare... Du måste vara fullständigt slutkörd. Att ständigt behöva pussla, hämta, lämna, serva och aldrig ha en minut för sig själv skapar en enorm trötthet. Istället för att erkänna för sig själv att "Gud vad skönt det vore att bara få vara själv en helg", vänder du det till missunnsamhet och rationaliserar det som att det är "fel" på de som faktiskt har den friheten... Att hävda att det alltid är småbarnsföräldrarna som "ser till att allt funkar" på jobbet är en klassisk försvarsmekanism ju.
Småbarnsföräldrar tvingas ofta vabba, gå tidigt och ha hög frånvaro (vilket är helt naturligt). Men det skapar ofta ett dåligt samvete gentemot kollegorna.... Genom att hävda att man själv "håller ihop allt" kompenserar man för den skuldkänslan. Det är lättare att måla upp de barnlösa som oansvariga "förvuxna barn" än att hantera stressen över att man själv kanske inte räcker till på jobbet.

Kort sagt: Det här är en ju en sån klassisk forum-ventilering från en förälder som med all sannolikhet är dödstrött, känner sig otillräcklig både hemma och på jobbet, och som använder de barnlösas frihet som en måltavla för sin egen avundsjuka och utmattning.

Jag tycker faktiskt synd om dig...
Citera
2026-07-17, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Någon nämnde att 40+ kvinnor utan barn är värst att ha att göra med. Kan hålla med. De är minst anpassningsbara. Pratar mest. Prioriterar sämst. Ska tjata om hur de mår dåligt eller blivit dåligt behandlade. Hos dessa är viktiga skruvar lösa.

Men även barnlösa män ger varningsklockor. I bästa fall är de bara fysiskt oattraktiva och blyga, vilket brukar räcka för att de inte får tjejer. I värsta fall är de kufar och besserwissers som kommer stoppa all framdrift pga irrelevanta invändningar om detaljer.

Förvånansvärt många barnlösa har svårt att komma i tid eller bli klara i tid med uppgifter. Det är som att en starttid eller en deadline ändå aldrig kan trumfa en skön sovmorgon.

Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
De fikar också och så äter de brunch ute. Samt åker till Berlin för att se en pjäs med homosexuella förtecken. Annars är det mest insta/tv-spel + kaloriintag.

Enligt normala människor skulle jag kanske kunna klassas som en "kuf" och tystlåten man men annars gick det helt fel, precis som alla andra antaganden om barnfria. Finns inga resor, middagar, spel eller sovmorgnar i livet eftersom man jobbar och sköter sitt, precis som alla andra. Skillnaden är bara den att vissa inte lämpar sig på grund av personlighet, sjukdomar etc. och själv har jag hela livet sysslat med lugna aktiviteter i hemmet då jag bara är en sån. Barn kommer det aldrig någonsin att bli, men man har ju kontakt med släkten och deras avkommor.
Citera
2026-07-17, 10:15
Medlem
hippilis avatar
Intressant tråd att följa där beteende hos dom med och dom utan barn skriver hur man upplever andras beteende och det diskuteras

Det är intressant att läsa vad alla tycker även om det inte är jag som startat tråden

Jag har inga barn inte sambon heller det var det första vi pratade igenom och vi sa nej till det om vi tycker det var det bästa valet?

Vet inte, vi vet ju inte hur hade blivit eftersom vi inte har upplevt att ha barn men som det känns för min del som kommit upp i åren och med min hälsa även hur det ser ut i samhället tror jag att det var ett bra val att avstå
Citera
2026-07-17, 10:29
Moderator
Sun Rulers avatar
Kan givetvis inte tala för andra, men personligen upplever jag livet med barn som betydligt rikare och mer belönande än livet utan.

Vi har rest jorden runt och haft fantastiska upplevelser, men att få göra det tillsammans med vårt barn har varit ännu mer berikande. Att se vår son fascineras av nya platser, upptäckter och kulturer, och att få skapa de minnena tillsammans, ger resorna en helt annan dimension.

Vi har också ätit på otaliga fina restauranger, men de stunder som stannar kvar starkast i minnet är ändå de enkla. Som när sonen plockade bär för första gången, eller när vi stod tillsammans i köket och lagade mat. För mig överträffar sådana ögonblick vida de mest exklusiva restaurangbesök vi har gjort.

Att få uppleva världen genom sitt barns ögon, att se hans glädje, nyfikenhet och förundran inför livets små och stora upptäckter, det har gett mitt liv en dimension som jag aldrig upplevde innan vi fick barn.
Citera
2026-07-17, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Man får ha barn om man vill eller inte, men barnlösa borde inte ha någon rätt till pension. Dom som inte begriper varför borde gå en utbildning i samhällskunskap och ekonomi.

Aha så du vill alltså att folk ska skaffa barn av ekonomiska skäl istället för av kärlek.
Citera
2026-07-17, 10:41
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delex
Enligt normala människor skulle jag kanske kunna klassas som en "kuf" och tystlåten man men annars gick det helt fel, precis som alla andra antaganden om barnfria. Finns inga resor, middagar, spel eller sovmorgnar i livet eftersom man jobbar och sköter sitt, precis som alla andra. Skillnaden är bara den att vissa inte lämpar sig på grund av personlighet, sjukdomar etc. och själv har jag hela livet sysslat med lugna aktiviteter i hemmet då jag bara är en sån. Barn kommer det aldrig någonsin att bli, men man har ju kontakt med släkten och deras avkommor.

Vad var det som gick fel och varför?
Citera
2026-07-17, 10:43
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Det låter som en fantastisk idé. En s.k. självsanering som du bekostar själv. Det blir inte bättre.
Citera
2026-07-17, 10:57
Medlem
Föräldrar vill gärna blåsa upp sin prestation med att ge/motta en creampie till nånting så jävla stort och att dom är så jävla mycket bättre än dom som valt att leva livet utan barn. Skulle snarare säga att föräldrar tenderar att vara påklistrat duktiga, och vill få det till nån jävla merit att ha avlat. Allt som oftast så har ändå vänner, släktingar och hela samhället stått bakom dom, och dom har aldrig lärt sig att vara exekutiva och ta sig framåt när ingen annan finns där.

För att inte tala om alla dessa jävla fejkade vab-dagar. Har jobbat med dessa idioter som absolut måste stanna hemma två veckor för att lilla Per-Algot fått lite snuva eller skrubbat knät. När jag tog min nuvarande anställning gjorde jag det till stor del för att jag får arbeta helt själv, och inte behöver ta hänsyn till att nån borde ha svalt den där natten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in