2026-07-17, 01:36
Medlem
Det är helt otroligt. Det kommer en ny sån här tråd på samma tema varje månad (var är moderatorerna?) med samma gnälliga resonemang. Vore ni till freds med era barnfyllda liv skulle ni inte hålla på så här. Men ni är som en sekt som inte kan låta bli utan prompt måste "frälsa" andra.
Citera
2026-07-17, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Det är helt otroligt. Det kommer en ny sån här tråd på samma tema varje månad (var är moderatorerna?) med samma gnälliga resonemang. Vore ni till freds med era barnfyllda liv skulle ni inte hålla på så här. Men ni är som en sekt som inte kan låta bli utan prompt måste "frälsa" andra.

Frågan är om det ens är föräldrar som skriver dessa trådstarter eller om det är politiker-troll som vill få folk att vilja skaffa barn/skaffa fler barn.

Var och en behöver få göra så som känns bäst för dem. Så blir det bra!
Citera
2026-07-17, 03:42
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Till att börja med borde man kanske skilja på barnlös och barnfri i tråden.

Definitivt. Det kan finnas många rent logiska skäl till att någon väljer att vara barnfri. I mitt fall är det till stor del den ev risken att överföra en kronisk sjukdom till mitt barn (även om varken jag eller någon expert/läkare/forskare för den delen i dagsläget vet om den faktiskt är överförbar men jag hade nog fan inte kunnat förlåta mig själv om det är så å jag ändå tog risken att sätta ett barn till världen).
Citera
2026-07-17, 03:58
Medlem
LittleFishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
[...]

Det är väldigt förmätet av dig TS att påstå att barnlösa är frivilligt barnlösa. Jag som man datar som fan och anses av mina vänner och min familj som en vettig person men får inte en långvarig partner. Är jag värdelös i dina ögon för jag inte fått några barn än? Det är kvinnor som bestämmer om det ska komma några barn till världen. Inte männen. Om du ska avlossa några skott, gör det åt det hållet där det betyder någonting.

Kvinnor vill inte ha barn längre i samma utsträckning och det märks. Har varit tydlig med att jag vill ha barn som man med relationer jag varit i men många kvinnor vill det inte utan vill ha mig som en manshora bara. Vad ska jag göra åt det tänker du? Ska jag gå och dö enligt dig? Man får anta att du har barn. Är du på toppen av berget för det? Du försöker passivt och subtilt framhäva din egen förträfflighet men det enda det slutar med är arrogans och förakt från din sida. Det är mer än fyra gånger så vanligt för kvinnor att säga att "de inte vill ha barn" än för män. Jag säger som det är. Att det föds så få barn numera är explicit ett kvinnoproblem.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y5vXLg/ny-undersokning-nej-till-barn-fran-mer-an-var-femte-kvinna
Dagens kvinnor verkar i större utsträckning prioritera vänner, intressen och självförverkligande framför att skaffa barn, enligt experten.
Senast redigerad av LittleFish 2026-07-17 kl. 04:33.
Citera
2026-07-17, 04:21
Medlem
LittleFishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Håller med. Det gäller inte bara detta samtalsämne i denna tråd, det gäller alla sorters ämnen. Det är vanlig klassisk projicering det handlar om. Grundläggande psykologi. Man anklagar inte andra för saker de inte har som man själv har om man är genuint nöjd med det man har. Det är i bästa fall småaktighet och i sämsta fall att man som anklagande part inte uppskattar det man har men försöker påskina att det är angenämt för att inte se sina egna brister. TS kanske försöker göra en poäng visserligen men han gör det på fel sätt och det enda det framstår som är att vi ska spegla oss i hans glans för han har barn och vissa av oss inte har det. Dvs oss barnlösa är loosers och vi ska skämmas. Det är väl den korta varianten. Mycket möjligt att jag själv projicerar mitt egna obehag och hycklar med det jag sagt för jag inte har barn men han startade trots allt tråden.
Senast redigerad av LittleFish 2026-07-17 kl. 04:28.
Citera
2026-07-17, 04:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish
Håller med. Det gäller inte bara detta samtalsämne i denna tråd, det gäller alla sorters ämnen. Det är vanlig klassisk projicering det handlar om. Grundläggande psykologi. Man anklagar inte andra för saker de inte har som man själv har om man är genuint nöjd med det man har. Det är i bästa fall småaktighet och i sämsta fall att man som anklagande part inte uppskattar det man har men försöker påskina att det är angenämt för att inte se sina egna brister. TS kanske försöker göra en poäng visserligen men han gör det på fel sätt och det enda det framstår som är att vi ska spegla oss i hans glans för han har barn och vissa av oss inte har det. Dvs oss barnlösa är loosers och vi ska skämmas. Det är väl den korta varianten. Mycket möjligt att jag själv projicerar mitt egna obehag och hycklar med det jag sagt för jag inte har barn men han startade trots allt tråden.
Det var jävlar vad du var igång.
Har du dock funderat över verkligheten istället för dina teorier?
Citera
2026-07-17, 05:29
Medlem
Citat:
Då blir det nog bra.
Ytterligheter var inte vad jag tänkte vi skulle diskutera i denna tråd.

Ytterligheter och ytterligheter. Ganska få av de barnfria/barnlösa är sådana man kan se det direkt på som att de har tydliga neuropsykiska- eller intellektuella funktionsnedsättningar eller är rullstolsbundna. De allra flesta kan ha personlighet och problematik som först kommer fram att man känt dem en tid och då förstår man varför familjelivet inte lockar dem. De fungerar annars nästan helt normalt på arbetsplatser etc. och skulle visserligen kunna klara av rollen som förälder, men livet hade varit mycket problematisk och såväl barnet som en själv hade fått lida mycket och det får allvarliga konsekvenser.

Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Du förväxlar akademisk intelligens med emotionell mognad. Att ha högt IQ betyder bara att man är bra på logiska test inte att man har kapacitet för djupa mänskliga relationer eller förmågan att osjälviskt ta hand om en annan människa och det du kallar rationella och analytiska beslut är i själva verket bara en fin omskrivning för extrem självcentrering och feghet och det krävs noll intelligens för att välja den enkla vägen och bara leva för sig själv. De mest analytiska personerna är ofta de som är så känslomässigt handikappade av sin egen barndom att de rationaliserar bort livet självt för att skydda sin egen bekvämlighet.

Löjligt. Det handlar inte om att rationalisera bort livet, utan just analytiska personer är kapabla till att göra vettiga beslut baserat på deras egenskaper, problematik och situation. Vet man att man inte har det som krävs för att klara av uppgiften och att ge barnen en någorlunda vettig uppväxt utan att andra kanske får ingripa titt som tätt. Att skaffa barn bara för att det är något man bara ska göra och för att man inte ska vara "feg" är bara korkat och kan med stor sannolikhet får ganska allvarliga konsekvenser. Sen är det ju inget fel med bekvämlighet heller, speciellt om man är en sån som behöver lugn och ro. Jag t.ex sysslar aldrig med festande, resor eller annat som barnlösa påstås syssla med, men så är jag ju lite lagt åt det antinatalistiska hållet.
Senast redigerad av Delex 2026-07-17 kl. 05:33.
Citera
2026-07-17, 05:33
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yamahavana
En sak jag (som valt att vara utan barn) har märkt, är att det alltid är dom med barn som ska ondgöra sig över dom som inte valt att skaffa barn. Tänker inte dra någon lång harang här. Men ska måla upp ett exempel eller en liknelse, som jag tror är ganska träffsäker.

Erik köper en Chevrolet Corvette. Det har varit hans dröm sedan han var i tonåren. Erik tycker att alla som inte också drömt om en Corvette, är sjuka i huvudet. Har konstiga böjelser, eller döljer någonting. Så måste det vara. Han själv, döljer absolut ingenting. Inget. Och säger det igen, bara så att det verkligen låter trovärdigt. Han döljer INGET.

När Erik väl skaffat sin Corvette, så insåg han ganska snabbt att den kostade mycket. Krävde mycket underhåll och den var inte så rolig och häftig som han trodde.

Johan, var aldrig intresserad av en Corvette. Han köpte en gammal vanlig tråkig V70. Han behövde inte låna pengar. Och den har inte kostat mycket att driva runt. Vare sig i reparationer, eller bränsle om man jämför med Eriks Corvette.

Erik blir förbannad när han ser Johan.

Varför i HELVETE ska Erik dras med en svindyr och besvärlig Corvette, när Johan lätt kan glida runt på samma vis i sin SKETNA V70?? Det ska bara inte gå!

Erik valde ju denna vägen, för att många andra gjort det. Och för att visa att han minsann också är en "redig jävel" som dom andra Corvette-ägarna. Om nu Erik gjorde det valet, så ska väl för helvete alla andra också göra det? Dom ska ju också dras med samma vånda, huvudvärk och elände? Eller?

Erik ångrar bittert att han skaffade sin Corvette. Men måste lägga upp fina bilder på den på Instagram, Facebook och liknande där han ler tillgjort. Han får åka på Corvette-träffar, där han och dom andra entusiasterna baktalar alla V70 ägarna, och deras simpla livsstil. För inte fan är dom avundsjuka. Nej. Nej för i helvete. Det är dom inte!

Tror detta bör klargöra saker.

Och jag är jävligt nöjd med min V70. Aldrig velat ha en Corvette för att "passa in" - Och kommer då fan heller aldrig skaffa en, eller flera

Nej. Det är mer som att Erik har en V70, och Yamahavana har en lådcykel..
Citera
2026-07-17, 05:41
Medlem
bithaxs avatar
Håller inte med TS. De som har barn brukar ofta vara de som lägger minst energi på jobbet.

De kommer sent och går tidigt för att hämta/lämna på dagis och liknande. De tar ut föräldraledighet stup i kvarten eller använder den för att förlänga en redan lång semester.

I Februari syns de inte till då de är hemma och vabbar.
Citera
2026-07-17, 05:46
Medlem
bithaxs avatar
Jag tror det finns en stor missuppfattning om att barnlöshet är något man väljer själv. Så är det inte alltid. Alla har inte de biologiska förutsättningarna. Man valde fel fru, är homosexuell eller är evig incel eller bara impotent etc.

Min faster t.ex som är 70 år nu, har aldrig fått några barn. Hennes första man misshandlade henne. Han dog senare. Sen var hon inte i ny relation förens vid 40 och så blev det ingenting. Medvetet val? Oklart.
Senast redigerad av bithax 2026-07-17 kl. 05:53.
Citera
2026-07-17, 06:09
Medlem
Pungsvings avatar
Som om barnlösa sitter på soffan och äter chips och tittar i väggen.
Citera
2026-07-17, 06:22
Medlem
Citat:
Har haft med några barnlösa vuxna människor att gjort på sistone. Att det är nåt fel på dem har man ju alltid vetat men först nu förstod jag vad det var.
De lever ju som en student som kan fokusera helt och hållet bara på sig själva, behöver aldrig planera nåt för att ta hänsyn till eller ta hand om nån annan människa.
Ändå så är det alltid de på en arbetsplats som har barn som ser till att allt funkar. Även för de förvuxna barnen som aldrig fick några barn.
Lyssnar man istället på hur en barnlös upplever situationen så är det alltid att det är de som får anpassa sig och ställa upp för alla de med barn.
Så kan det nog vara på nåt enstaka ställe, men det jag sett så kan man inte ens lägga över ansvaret på dessa förvuxna barn för de har ingen rutin av att ta ansvar och empatin är också oftast på mycket låg nivå.

Frågan är då om dessa vuxna barnlösa människor varit så hela sitt liv och därför har ingen valt att skaffa barn med dem, eller är det så att de blivit förstörda av att inte behöva bry sig om nåt annat än sig själv på sin lediga tid.

Nu är detta Flashback och då brukar det alltid bli svart eller vitt. Självklart finns det de med barn som är helt hopplösa och de utan som är helt fantastiska. Men de faller ur normen.
Tråden handlar inte heller om unga ambitiösa människor som ännu inte skaffat barn.
Det handlar om de vuxna som aldrig behövt bry sig om nån annan än sig själva varenda minut de inte varit på jobbet.

Känner några "konstnärer" som aldrig slagit igenom men har konstnärlig utbildning och har hankat sig fram. En har psykiska problem och är jättebarnslig för sin ålder, har alltid varit.
Har alltid prioriterat fest, resor och vänner, är bokstavligen ett medelålders barn som förlitar sig på sina föräldrar fortfarande.

En annan ungefär samma bakgrund, fast mer självständig än den förra. Hade bara relationer med struliga "kreativa" män som helst var gifta och är fruktansvärt bitter nu att hon aldrig skaffat barn. Vet inte hur hon tänkte när hon prioriterade att vara älskarinna till gifta män med familj hela sin fertila period...
Hon är absolut som en gammal tonåring nu, jättefjantig.

En sjuksköterska som är i ett stabilt förhållande med hus och allt men inte vill skaffa barn pga klimatförändringar. Ålder på pappret: 36, ålder i sina manér: 17.

En massa karriärmänniskor i 50-årsåldern utspridda i London, Berlin, Milano osv. Bittra som in i h-e.
Just med dem vet jag att de haft extremt hård press hemifrån att satsa på karriären, och att de länge prioriterade att resa och jobba. De blev inte så trevliga av det dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in