2026-07-17, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Har haft med några barnlösa vuxna människor att gjort på sistone. Att det är nåt fel på dem har man ju alltid vetat men först nu förstod jag vad det var.
De lever ju som en student som kan fokusera helt och hållet bara på sig själva, behöver aldrig planera nåt för att ta hänsyn till eller ta hand om nån annan människa.
Ändå så är det alltid de på en arbetsplats som har barn som ser till att allt funkar. Även för de förvuxna barnen som aldrig fick några barn.
Lyssnar man istället på hur en barnlös upplever situationen så är det alltid att det är de som får anpassa sig och ställa upp för alla de med barn.
Så kan det nog vara på nåt enstaka ställe, men det jag sett så kan man inte ens lägga över ansvaret på dessa förvuxna barn för de har ingen rutin av att ta ansvar och empatin är också oftast på mycket låg nivå.

Frågan är då om dessa vuxna barnlösa människor varit så hela sitt liv och därför har ingen valt att skaffa barn med dem, eller är det så att de blivit förstörda av att inte behöva bry sig om nåt annat än sig själv på sin lediga tid.

Nu är detta Flashback och då brukar det alltid bli svart eller vitt. Självklart finns det de med barn som är helt hopplösa och de utan som är helt fantastiska. Men de faller ur normen.
Tråden handlar inte heller om unga ambitiösa människor som ännu inte skaffat barn.
Det handlar om de vuxna som aldrig behövt bry sig om nån annan än sig själva varenda minut de inte varit på jobbet.
Man blir bara förbannad av att läsa din nedvärdering av oss BARNFRIA. Vi har vett nog att avstå skrikiga ungjävlar. Oftast av egen fri vilja och inte för att ingen vill ha ungar med oss. Av det du skriver är det tydligt att du är AVUNDSJUK på oss som vågat säga NEJ till ungar och inte skaffat för att "alla andra " gör det. Beklagar att du är så vek.
Citera
2026-07-17, 08:02
Medlem
Det må så vara, men skulle ändå säga att ett större problem på samhällsnivå är det motsatta -- folk som skaffar barn och måste ta ansvar för någon annan i sitt liv utan att kunna hantera det. Tyvärr är det väl så att de mest lämpade att skaffa barn (högutbildade, rika, samlade) även är de som hittar andra sätt att självförverkliga sig utan att yngla av sig.
Citera
2026-07-17, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Det finns barn som skiter I sina föräldrar. De kanske bestämmer sig för att flytta till andra sidan jorden när de blir vuxna. Så det är ändå ingen garanti att man blir mindre ensam när man blir gammal. Så det är bättre att utveckla förmågan att vara lycklig utan andras bekräftelse.

Samma argument jämt. Känner du många som är så eller? Jag känner INGEN. Är bästa vän med mina föräldrar och precis alla jag känner hänger med sina föräldrar på storhelger och helger och hörs ofta.
Fast nu när du säger det, vissa av de barnlösa har inte gjort det. De har varken haft kontakt uppåt eller neråt i sin släkt.
Det handlar inte om "bekräftelse" att ha ömsesidiga relationer i familjen.
Likes på sociala medier är bekräftelse.
Att flyga till Capri varannan månad och posta 50 bilder på sig själv i badkläder med cocktails, eller posta en skärmavbild på sina flygrutter, det handlar om ytlig bekräftelse.
Djupa relationer mellan barn, föräldrar och morföräldrar är själva livet själv och äkta mening
Citera
2026-07-17, 08:17
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmaskusin
Det verkar stämma. TS har genom sitt första inlägg satt ribban oerhört lågt.

Ja solklar idiocracy 😅
Citera
2026-07-17, 08:18
Medlem
Som barnlös i medelåldern så vill jag hävda att du har rätt. Jag är(eller åtminstone var) inte i skick att ta hand om barn så valde att avstå och visst är livet tomt.

Vill nog klappa mig själv lite på axeln ändå och säga att det nog var för det bästa. Det finns många, även föräldrar, som inte borde skaffa barn men som saknar självinsikt.

Men visst det är möjligt att jag hade ryckt upp mig om jag skaffat barn, vilket jag har sett exempel på hos andra, men det kändes helt enkelt som en dum chansning. Har också sett folk som skaffat barn och sen inte klarat av att ta hand om dem på ett vettigt vis oavsett ifall intentionerna var goda eller inte.
Senast redigerad av Periodic 2026-07-17 kl. 08:22.
Citera
2026-07-17, 08:23
Medlem
Gubbens avatar
Att inte skaffa barn blir tyvärr mer normaliserat.
Vi är biologiska varelser programmerade att föröka oss.
Barnlöshet blir ett tomrum som måste fyllas med jobb resor konsumtion hobbys alkohol.

Ofta blir det bara ett tomt skal.
Citera
2026-07-17, 08:24
Avstängd
Negercps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Har haft med några barnlösa vuxna människor att gjort på sistone. Att det är nåt fel på dem har man ju alltid vetat men först nu förstod jag vad det var.
De lever ju som en student som kan fokusera helt och hållet bara på sig själva, behöver aldrig planera nåt för att ta hänsyn till eller ta hand om nån annan människa.
Barnlösa personer kan leva som par där man tar hand om varandra, inget du har funderat på?
Ditt inlägg avslöjar att du själv inte är den vassaste kniven i lådan.
Citera
2026-07-17, 08:47
Medlem
Blaskas avatar
Folk som är värdelösa innan kan verkligen behöva ett barn för att lyckas växa till sig. Men har träffat många barnlösa människor som är både vettiga och lever äventyrliga, fria liv.

Har vänner som band upp sig med barn tidigt i livet, kring 20 och dom ångrade sig rejält. Tjugo år senare verkar det dock nice med äldre barn medans man själv är rätt ung. Dock en lång väg dit för många.

Många blir väl lite ledsnare när ungdomen avtar kring 50. Det är nog då det känns trist att inte skaffat barn.
Citera
2026-07-17, 08:52
Medlem
Är själv ofrivilligt barnlös med min sambo pågrund av missfall och annat. Förnuftiga vuxna människor med eller utan barn är duktiga arbetare. Det har mer att göra med uppväxt, arbetsmoral och en inbyggd struktur och logik i hjärnan än barn eller icke barn. Självklart lär sig föräldrar den vardagliga planeringen bättre - men kan ni uppfostra barnen bättre? Det jag ser idag är bortskämda och sönder curlade barn. Många män med småbarn blir ju som kvinnor när de drar fram en barnvagn, man ser på deras ansikten att de vill vara på jobbet, inte med sina barn. Kan dock hålla med om att kvinnor blir definitivt bättre människor när de skaffat barn, de mår bättre och i sin tur lite mer stabila på arbetsplatsen.
Citera
2026-07-17, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Kort sagt. Skaffa barn och du kommer att ångra dig. Skaffa icke barn och du kommer att ångra dig...

Absolut inte, måste vara extremt sällsynt att ångra sina barn, de människorna är inte friska.
Däremot är det ingen förlust med de som valt att inte göra det och basunerar ut att de "HATAR SKRIKIGA UNGJÄVLAR", när de alltså själva är sådana. Bara fula, rynkiga och gråhåriga på utsidan.
Har man den inställningen är man bara en belastning för mänskligheten.
Det normala är att värna de yngsta och känna kärlek för de små.
Endast narcissister sätter sig själva högst och klarar inte av att ingå i en ömsesidig gemenskap där man själv inte alltid är i centrum.
Senast redigerad av LoveInAColdClimate 2026-07-17 kl. 08:57.
Citera
2026-07-17, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oxfond
Kan dock hålla med om att kvinnor blir definitivt bättre människor när de skaffat barn, de mår bättre och i sin tur lite mer stabila på arbetsplatsen.

Anställ ett gäng småbarnsföräldrar och tjejer och du har en arbetsplats som fungerar som ett rent hönshus.
Citera
2026-07-17, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Anställ ett gäng småbarnsföräldrar och tjejer och du har en arbetsplats som fungerar som ett rent hönshus.

Ja småbarnsföräldrar är ingen lyckad tid och ingen bra arbetare😅. Ett jävla vabbande, instabil tid, och helt plötsligt är det skilsmässa, och mannen tappar fokus på jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in