2026-07-17, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Elaka tungor, sade att Commodore marknadsförde Amiga 1200 och CD32 som om Kentucky Fried Chicken hade marknadsförts som: -"Warm dead hen".

Ett problem som A1200 fick stångas med var 3D First Person Shooters som ex: Doom.
Amiga1200 hade inte riktigt det hårdvarustöd som behövdes för Doom (liknande spel).

Även Win95 och alla PC tillbehör lockade folk bort från Amiga. så som jag minns det.
Ja, jag kommer ihåg en review av Doom i någon speltidning, där frågan ställs på slutet: "När kommer detta till amiga". Och svaret var aldrig. Något i amigan var för klent. Så 1993? hade PC kört förbi Amiga.
Citera
2026-07-17, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Från mitt perspektiv som datorspelare:

I många år så skrattade vi amigaägare gott åt PC-folket med deras 16 färger och usla PC speaker. Och magert spelutbud med Larry, golfspel och kings quest.

Men runt 1993-1994 började det röra på sig, min kompis brorsa skaffade 486:a med ljudkort och cd-Romläsare och plötsligt fanns samma Amigaspel på PC, fast till en början var PC:ns fula VGA-grafiska versioner sämre, tex Setters och Space Crusade. Det var en sorgens dag när jag för första gången spelade ett PC-spel som var bättre än vad min Amiga 500 kunde mäkta med. Kan ha varit Doom 2 eller Tie fighter eller liknande. Jag insåg där och då att ok, fps är framtiden och detta kommer inte Amiga fixa. Köpte en begagnad PC veckan efter, med plastigt tangentbord och turboknapp, och Amigan hamnade på landet där den ligger än idag.
Jag har för mig att PC var sanslöst dyra jämfört med en amiga?
(Än värre med Mac då).

Eller hade konkurrensen pressat ned pris på PC.
Citera
2026-07-17, 09:47
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Ja, jag kommer ihåg en review av Doom i någon speltidning, där frågan ställs på slutet: "När kommer detta till amiga". Och svaret var aldrig. Något i amigan var för klent. Så 1993? hade PC kört förbi Amiga.
Doom didn't kill the Amiga...Wolfenstein 3D did
https://www.youtube.com/watch?v=wsADJa-23Sg

Amigan klarade inte 3D kan man säga förenklat. Sen så var Motorola inte med utvecklingen. 16 var borta, 32 bitar var framtiden.
Citera
2026-07-17, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Doom didn't kill the Amiga...Wolfenstein 3D did
https://www.youtube.com/watch?v=wsADJa-23Sg

Amigan klarade inte 3D kan man säga förenklat. Sen så var Motorola inte med utvecklingen. 16 var borta, 32 bitar var framtiden.
Ja, Wolfenstein 3D kom ju tidigare. Men videon förklarade det ju bra.
Citera
2026-07-17, 14:10
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Jag har för mig att PC var sanslöst dyra jämfört med en amiga?
(Än värre med Mac då).

Eller hade konkurrensen pressat ned pris på PC.

Ja, pc kunde kosta 15-20k medans Amiga 1200 kostade 4k..
Citera
2026-07-17, 19:42
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
doom på en amiga 500 med turbokort.
https://www.youtube.com/watch?v=49Yt1Y_2yS4
Citera
2026-07-17, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Ja, pc kunde kosta 15-20k medans Amiga 1200 kostade 4k..
Jag köpte ut en Macintosh till ett företag på min studeranderabatt någon gång på 80-talet. Då tror jag fullt pris på macen var 50kSEK. Skulle väl motsvara 200kSEK idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
doom på en amiga 500 med turbokort.
https://www.youtube.com/watch?v=49Yt1Y_2yS4
Det var väl just med turbokort. Det var väl inget som folk hade råd att köpa på den tiden det begav sig.
Citera
2026-07-17, 20:09
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Jag köpte ut en Macintosh till ett företag på min studeranderabatt någon gång på 80-talet. Då tror jag fullt pris på macen var 50kSEK. Skulle väl motsvara 200kSEK idag.

Det var väl just med turbokort. Det var väl inget som folk hade råd att köpa på den tiden det begav sig.

Jag minns skolan hade några mac, jag blev aldrig vän med dessa skitdatorer!
Citera
2026-07-17, 20:21
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
det är ändå en dator från 87 som kör ett spel från 97, 1987 hade vi 286 doom kräver minst 386 för att ens starta, fanns en mängd olika 3d spel till amiga bla alien bred 3d, alien breed 3d II, gloom, breathless, genetic species, fears med flera som inte krävde turbokort.

amigan klarade rätt mycket men svårigheten att uppgradera gjorde att den hamnade efter, pc där slängde man bara på en annan processor eller bytte grafikkort men amigan, krävde omdesign från scratch med nya kretsar dessutom gjordes vad jag känner till allt arbete internt.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in