Igår, 07:54
Medlem
Jag reser till England (London) om en dryg vecka och traditionsmässigt när jag reser till ett land jag aldrig tidigare varit i, vill jag prova den specifika matkulturen. Har ni några bra tips om vilka typiska engelska maträtter jag bör prova? Jag är inte intresserad av utländska influenser som typ asiatiskt, indiskt eller pizza och dylikt.

Jag känner givetvis till fish and chips, haggis och olika köttfärspajer mm. Vad rekomenderar ni och vad avråder ni mej från att prova?

Och en grej till, är det engelska köket överlag god? Vad tycker ni?
Citera
Igår, 08:03
Medlem
Riksreptilens avatar
Allmänt så har de förlorat mycket familjetraditioner p g a ransoneringar under och efter de bägge världskrigen tyvärr.

Om TS vill lyxa till det bör det testas en biff Wellington.

https://www.vinochmatguiden.se/recept/per-morberg/oxfile-wellington-med-madeirasas
Citera
Igår, 08:04
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Spaghetti och köttfärssås.
Fisk och potatis.
Stek och pommes.
Kryddat med salt och peppar.
Senast redigerad av Grisus-Kristus Igår kl. 08:07.
Citera
Igår, 08:07
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Var i London för dryga 2 år sedan och besökte Londons största matmarknad -> https://boroughmarket.org.uk/

Här kan du välja allt och till bra priser.
Citera
Igår, 08:10
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Spaghetti och köttfärssås.
Fisk och potatis.
Stek och pommes.
Kryddat med salt och peppar.

I London är det ju mest indiska krogar.
Citera
Igår, 08:15
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
I London är det ju mest indiska krogar.
Men indiska restauranger har nog barnmeny, med engelska favoriter.
Citera
Igår, 08:31
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Var i London för dryga 2 år sedan och besökte Londons största matmarknad -> https://boroughmarket.org.uk/

Här kan du välja allt och till bra priser.

En bra introduktion till Borough Market - https://youtu.be/8frIFTQJg1c?si=SLg0M4CXtH23YHEG
Citera
Igår, 08:34
Medlem
Kan bli en intressant, men tämligen kort tråd. Men jag kommer stjäla alla tips, om det kommer nåt.

Efter en typisk full english breafast så tar det slut. Pubmenyn ser likadan ut på samtliga 632784 pubar i London. Fish&chips, cheeseburger osv.
Därefter är alla vad dom heter på skylten; Korean, Asia, Thai, Indian, Arabic... eller så döper man stället efter sin nisch; Pasta, Pizza, Fish, Chicken.. osv

Det borde rimligen finnas nåt motsvarande till våra vanliga lunchrestauranger med kallops, stekt fläsk och köttbullar som Dagens. Men jag har inte hittat nåt än.
Citera
Igår, 08:35
Medlem
Onanikrems avatar
Full english breakfast. Kan också rekommendera att äta lunch på pubarna, (billigt jämförelsevis) och jävligt gott. Håll koll på öppentiderna. Då det ibland kan vara ett lite smalare tidsfönster än vi är vana vid här hemma.

Som nämnts ovan, biff Wellington är väldigt gott.
Citera
Igår, 08:45
Medlem
Givetvis måste du prova full english breakfast - Det är faktiskt inte så dumt ändå.

Man står sig rätt bra på det, men att äta det varje dag som vissa gör där - Det vete fan om det är så gott i längden.

Sen finns det ju lättare luncher så som en egg sandwich eller sausage roll om du är på språng sen och ska utforska London, det brukar kallas något speciellt, minns inte ordet just nu men typ "meal deal" eller något, man brukar få någon macka, dricka och CRISPS som en deal för typ 5 pund eller något (kanske mer nu)

Lär dig säga crisps inte chips om chips..för annars blir det onda ögat..för chips är det som serveras till fish and chips eller till burgare eller så..Gud förbjude om du blandar ihop dessa två

När det gäller middag så finns det ju massa annat, en riktig stek med go' ol' mash and peas and gravy och hela den där biten. eller en klassisk fish and chips eller köttpajer som du har nämnt också - Bara våga prova.

Kör hårt!
Citera
Igår, 08:48
Medlem
Glostrups avatar
Jag skulle sikta på:
Greggs sausage roll.
Sunday roast.
Full English breakfast.
Scotch egg.
Steak and kidney pie,

Sen skulle jag äta indiskt, det finns riktigt bra indisk mat i London
Citera
Igår, 08:49
Medlem
Mullrets avatar
Englands matkultur är inget man ställer in kompassen efter. Men, London är iofs alltid trevligt. Man får härda ut deras tillkortakommanden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in