2026-07-16, 22:05
Medlem
emileflournoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Problemet är att det kostar väldigt mycket att låsa in folk och hålla dom borta från samhället. Att låsa in en notorisk cykeltjyv i 4 år gör nog ingen större nytta än om han "bara" blev inlåst i 6 månader.
Då får vi höja skatten för det ändamålet då, jag har inga problem med det, trots att jag är vänster!
Bättre än att låta cykeltjuven komma ut efter 0 tid och stjäla fler cyklar, och göra fler till brottsoffer!
Citera
2026-07-16, 22:06
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Straffvärdet är ett mått på hur allvarligt ett brott är i förhållande till andra brott. Börjar man jiddra med det kommer till slut kexchokladtjuven att få ett högre straffvärde (OBS - straffvärde, inte högre straff) än mördaren och då har rättssystemet satts ur spel.

Då vore det ju bättre att höja straffområdet via en multiplikator istället? Straffen för de grövsta ska utökas om mindre bott begås?

Att kolla enkom på straffvärdet blir ju även i praktiken fel, då vi har olika straffpåföljder, och de inte alltid är satta utifrån proportion till att börja med? Dvs problemet är ju inte straffvärdet, utan att vi har olika straff för olika saker?
Citera
2026-07-16, 22:06
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emileflournoy
Jag skulle nog kalla mig Vänster, och jag tycker att det är en strålande idé! Vi måste sluta klema med kriminella, och någon gång sätta skötsamma människor först. Det är bara sunt förnuft.

Är det jobbigt för dig att vänsterblocket arbetar mot just detta?
Citera
2026-07-16, 22:19
Medlem
emileflournoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
Ett I grunden rasistiskt förslag som kommer drabba utsatta invandrare i större mening än infödda svenskar.
Tar för givet att du är ironisk

Straff skall naturligtvis drabbas alla i landet som begår brott, oavsett bakgrund eller hudfärg.
Citera
2026-07-16, 22:25
Medlem
emileflournoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomernasKung
Är det jobbigt för dig att vänsterblocket arbetar mot just detta?
Inte jobbigt alls! Men jag har alltid haft svårt att förstå den inställningen.

Växte upp i en liten bruksort med mest vänstermänniskor, och jag fick alltid uppfattningen att det var rekorderliga människor som tyckte att rätt skulle vara rätt. och begick du brott , så skulle du ta ditt straff.

Jag har genom livet alltid tyckt att alla myter som sagts om "vänstern" alltid bara varit applicerbart på politiker och mediafolk, och inte majoriteten av väljarna.

Jag känner inte många "vänstermänniskor" som t.ex. varit FÖR massinvandringen, eller MOT hårda straff för kriminella. Men det är i den värld jag vuxit upp.
Citera
2026-07-16, 22:29
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emileflournoy
Inte jobbigt alls! Men jag har alltid haft svårt att förstå den inställningen.

Växte upp i en liten bruksort med mest vänstermänniskor, och jag fick alltid uppfattningen att det var rekorderliga människor som tyckte att rätt skulle vara rätt. och begick du brott , så skulle du ta ditt straff.

Jag har genom livet alltid tyckt att alla myter som sagts om "vänstern" alltid bara varit applicerbart på politiker och mediafolk, och inte majoriteten av väljarna.

Jag känner inte många "vänstermänniskor" som t.ex. varit FÖR massinvandringen, eller MOT hårda straff för kriminella. Men det är i den värld jag vuxit upp.

Det är problematiskt då "för massinvandring" och "dalt med kriminella" är något som flertalet vänsterpolitiker aktivt driver och röstar för. Röstar man V eller S är det precis vad man får.
Citera
2026-07-16, 22:33
Medlem
Ingen som har kapacitet att reflektera över konsekvenserna detta har för kriminalvårdens kapacitet och effektivitet? Kan rekommendera att googla på hur statlig Specialfastigheter tidigare sålt sina fastigheter/anstalter till privata Intea, samt hyresavtalen som det senaste åren och framåt sluts. Kommer kosta kan jag säga er.
Citera
2026-07-16, 22:36
Medlem
Trodde det var lag för längesedan. De där pratade de ju om för åtta år sen typ. Valfläsk trams som röda regeringen kommer att avskaffa ändå. Allt de nu lagstiftat om, kommer att ändras. Det kommer blir en rödgrön regering och jag bryr mig inte ett dugg. Gäsp.
Citera
2026-07-16, 22:56
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heliga.Stenen
Ingen som har kapacitet att reflektera över konsekvenserna detta har för kriminalvårdens kapacitet och effektivitet? Kan rekommendera att googla på hur statlig Specialfastigheter tidigare sålt sina fastigheter/anstalter till privata Intea, samt hyresavtalen som det senaste åren och framåt sluts. Kommer kosta kan jag säga er.
Sverige ska självfallet hyra fängelseplatser utomlands. Gärna till så lågt pris som möjligt. Kosovo, Estland och Rwanda har diskuterats som möjliga länder att sluta avtal med. Svensk kriminalvård sparar cirka 12 miljoner kronor på att en mördare avtjänar sina 20 år i en cell i Kosovo istället för på Hall eller Kumla. Kan man få till avtal med afrikanska länder går det att spara 25 miljoner kronor/mördare.

If you can't do the time, don't do the crime som det heter.
Citera
2026-07-16, 22:59
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Terry Nichols (USA) dömdes till 161 konsekutiva livsstidsstraff för Oklahoma City-bombningen. Även vid 1 livstidsstraff hade han saknat möjlighet till villkorlig/tidig frivigning, utan han hade fått sitta livet ut.
Matthew Antonio Zakrzewski (USA) dömdes 2023 till 707 års fängelse för övergrepp på 16 barn.
Chamoy Thipyaso (Thailand) dömdes 1989 till 141 000 års fängelse för ett pyramidspel.

Ni som vill slopa mängdrabatten, vill ni ha lika meningslösa straff i Sverige också?

Slopad mängdrabatt betyder att straffet inte syftar till att avskräcka eller utgöra tvångsvård, utan bara att utgöra hämnd och properionerlig vedergällning. Isåfall varför inte införa tand för tand, öga för öga också som i gamla testamentet? Eller tillåta blodshämnd och klankrig?

Eller så bygger vi ett bra samhälle på kristen grund. Jesus tog avstånd från den formuleringen i gamla testamentet, och sa istället "Sätt er inte till motvärn mot den som är ond. Om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom." "Om någon vill processa med dig för att få din skjorta, så ge honom också manteln " "Om någon tvingar dig att följa med en mil, så gå två." "Älska era fiender och be för dem som förföljer er."

Ja, precis sådana straff borde vi införa i Sverige också till skillnad från de svängdörrarna vi har nu.
Citera
2026-07-16, 23:01
Medlem
Kh4ns avatar
Det är fullständig galenskap att mängdrabatt någonsin ens existerat. Skulle ju tvärtom vara så att ju fler brott man begår desto mer exponentiellt blir det mer tid adderat till de resterande straffen.

Folk som gnäller på att det är dyrt att hålla folk inlåsta och bara räknar på fängelsenätter "glömmer" helt bort att räkna på kostnaderna för polis- och rättsväsende, för att inte tala om kostanderna som brottsoffer måste lida med.

Skall det kompromissas på kostanderna någonstans så intoducera 3x3 celler med dushhörna och toalett som de får spendera 99% av tiden ensamma i. Billigt och bra och påminner med om straff i linje med det gamla talet om "vatten och bröd".
Citera
2026-07-16, 23:14
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Varför ska andra länder hantera sveriges fullständigt havererade kriminalpolitik?
För att de får betalt för det! Dessutom är väl många fångar inte heller svenska så varför ska vi betala för dom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in