2026-07-16, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Om du läser lite längre bak i tråden så nämnde jag att en liten klick livsstilskriminella står för en övervägande stor del av småbrotten som stöld, ringa stöld, inbrott och misshandel. Att dessa åker in och ut på rättegång efter rättegång kostar ofantliga summor, plus skador de orsakar i samhället och försäkringspengar som skall betalas ut för deras "hyss" Liksom inte en cykel, en oxfilé de stjäl. De livnär sig på småbrott utan nämnvärda konsekvenser.

Istället för att de skall åka in och ut i rättssalen två - tre gånger om år skulle samhället tjäna på att hålla dem permanent inlåsta. En enda rättegång kan kosta 300 till mer än 500k. Till vilken nytta? De har ju ändå klippkort i tingsrätten. Direkt de kommer ut fortsätter de som vanligt.

Jag är inte med på att "småbrott" alltid ska medföra konsekvenser, särskilt inte när jag ser att konsekvenserna inte leder till någon förbättring. Kan ju nämna en granne jag har som exempel, en gubbe född 1957 som suttit sammanlagt 12 år. Han har gjort sig skyldig till allvarligare brottslighet tidigare i livet så att han spenderat mycket tid bakom galler säger jag inget emot, har har säkert sparat några år på mängdrabatten också.

Men oavsett så blev han utsläppt sist för bara ett par månader sedan för narkotikabrott och det tog 3 veckor efter att han kom ut innan han misstänktes för nya brott som han nu dömts till 2 månader för. Han ertappades i hemmet med närmare ett hekto tjack.

Jag kan inte riktigt se det konstuktiva i att fortsatt jaga honom för det jag och många andra grannar ser som trams, det är inte så att han säljer och det är inte så att han stökar runt däremot har han sina bekymmer med bland annat cancer vilket gör att han knappt sover, visst det kan ju vara en bortförklaring men han försöker ju bara ha en fungerande tillvaro. Ytterligare bekymmer för honom är att han inte heller har el då den slogs av under han senaste verkställighet och hans pension betalades inte ut förra månaden då den går till att betala av fängelsevistelsen. Han får pengar första gången nu på måndag och då ska de pengarna räcka till ganska mycket, han är dessutom skyldig mig en del även om jag sagt att det kan vänta.

Tycker inte frågan går att reducera till att folk begått sådant som svenska staten ser som kriminella handlingar och att de därför ska straffas. Det blir ju ytterligare problematiskt när frihetsberövande straff mer och mer blir normen utöver att de dessutom blir längre.

Folk har blivit så förbannat insnöade på att allt handlar om att bekämpa "gängen" och tycks ju gå med på allt i tron att de själva aldrig kommer drabbas. Jag vet inte vad du tycker om killen som nu dömts till minimistraffet för våldtäkt efter att ha haft sex med samtycke med en tjej fast utan kondom? Jag ser absolut inte det självklara i att han ska vara inlåst i 3 år. Eller 3 år blir det ju inte utan innan de nya reglerna hade han endast behövt sitta 2 år och sedan ställts under övervakning i mellan 1 - 3 år efter villkorlig frigivning. Nu är det minst 2 år och 3 månader han ska sitta.

I min värld kanske det vore vettigare att precis som många andra länder utdöma icke frihetsberövande straff, exempelvis fotboja kombinerat med föreskrifter om vård eller behandling. Där har vi ytterligare problem som det ser ut idag, mycket av kriminalvårdens förebyggande verksamhet har tvingats stå tillbaka pga "hårdare tag" och fullbelagda fängelser. Där kan jag förövrigt också tycka att det är galet, att folk ska tvingas vänta upp till 4 år innan de får en reell chans att avtjäna sitt straff från brottstillfället, är det så att en dom överklagats kan det ta ännu längre tid.

Citat:
Bedrägerier: Har de gjort 30 bedrägerier skall de dömas för bedrägeri 30 gånger och straffas för varje bedrägeri! Hur svårt är det att förstå?

Jag förstår din syn på saken, men jag håller inte med. Jag ser inte det rimliga i att någon ska sitta i 60 år för bedrägeri om man nu skulle göra bedömningen att varje enskilt bedrägeri har ett straffvärde om 2 år.
Senast redigerad av Mechila 2026-07-16 kl. 14:17.
Citera
2026-07-16, 14:15
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Problemet är att det kostar väldigt mycket att låsa in folk och hålla dom borta från samhället. Att låsa in en notorisk cykeltjyv i 4 år gör nog ingen större nytta än om han "bara" blev inlåst i 6 månader.
Vi slipper ju hålla rättegång var sjätte månad, vi slipper en jävla massa cykelstölder under fyra år. Polisen kanske kan koncentrera sig på andra brottslingar under tiden.

Tjuven har ju bevisat att han inte klarar av ett hederligt liv och bör därför hållas avskild från samhället.

Som BorgeH skriver, det behöver inte vara hotellstandard med samlagsrum och bättre mat än barnen i skolan och våra äldre får. Det behöver inte var gym. Det går spara in mycket på dagens fångvård i Sverige. Lägg ut på entreprenad, de som bjuder billigast får kontraktet. Funkar det med bussar och tåg så varför inte fångvård?

Begår du 20 brott skall du givetvis dömas för varje brott, det skall inte löna sig att vara seriebrottsling.
Citera
2026-07-16, 14:16
Medlem
WeMadeYous avatar
Ett I grunden rasistiskt förslag som kommer drabba utsatta invandrare i större mening än infödda svenskar.
Citera
2026-07-16, 14:17
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knegare
Jag har ingenting emot dödsstraff i en del fall, du kan väl förklara med ditt nyanserade tänkande varför Anders Behring Breivik, Ulf Olsson och Anders Eklund skulle få en möjlighet till liv överhuvudtaget.

Dör övrigt har ju även dina sossar insett att straffåldern behöver sänkas och de övergav "värstingresorna" eftersom även de insåg att dalt inte var rätt väg att gå.

Varför vill du underlätta för kriminella och göra så de kommer ut fortare och kan begå nya brott?

Jag kan tänka mig avskaffad straffrabatt för grova brott, om det finns stöd i forskningen för att det är vettigt och det görs en korrekt risk- och konsekvensnanalys. Men den här regeringen tröskar bara igenom populistisk fascism som de tror sig tjäna politiska poäng på och det är vansinnigt. Glädjande nog verkar de flesta ha genomskådat det, om man ska tro opinionsmätningarna, men det finns tyvärr många som dig där ute som saknar intellektuell förmåga att göra det och låter sig påverkas av känslostyrda argument.

Att småbarnsmorsor som måste stjäla välling och barnmat för att högerreringen gjort dem arbetslösa, sänkt deras a-kassa och drivit in dem i fattigdom och kriminalitet, ska få ett högre straffvärde än någon som begått ett grovt brott, det anser jag vara fel.

Proportionalitet i straffskalan är grundläggande i en demokratisk rättsstat. Om du inte förstår varför så uppmanar jag dig att läsa på.
Citera
2026-07-16, 14:23
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Det kommer kosta enorma pengar och straffen kommer inte stå i proportion till brotten.
På vilket sätt kostar det mer att ha yrkeskriminella bakom lås och bom än att de förstör för hederligt folk?

Naturligtvis ska återförbrytare hamna i billigt hyrda fängelsehålor utomlands.
Citera
2026-07-16, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Och där kom extremexemplet igen.

Dels så lär det ju inte bli maxstraff i det fallet.(Även om just det fallet är mycket märkligt, de allra flesta våldtäktsdomar är just det som avses

Dels lyckas man med samma sak 2 ggr till kanske man faktiskt inte ska hålla på med sex.

Varför tycker du att någon som våldtar 3 kvinnor ska ha rabatt på straffet? Och när han våldtar fler kvinnor när han borde varit inlåst, vad säger du till de offren? Att det är orimligt med långa straff för serievåldtäktsman?

Jag anser inte att någon ska ha rabatt per automatik utan jag anser att man måste se till de enskilda målen. Tycker förövrigt att det är vansinnigt med minimistraff som en lösning på problemet att man anser att domstolar dömer för "snällt".

Att jag nämnde maxstraff i exemplet var för att användaren jag svarade ansåg att våldtäkt alltid ska rendera i maxstraff. Som du ser dömdes den här killen till lagens minimistraff om 3 år vilket jag visserligen kan känna är att ta i från tårna, men det är ju det systemet många vill ha. Tyvärr.
Citera
2026-07-16, 14:24
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Jag är inte med på att "småbrott" alltid ska medföra konsekvenser, särskilt inte när jag ser att konsekvenserna inte leder till någon förbättring. Kan ju nämna en granne jag har som exempel, en gubbe född 1957 som suttit sammanlagt 12 år. Han har gjort sig skyldig till allvarligare brottslighet tidigare i livet så att han spenderat mycket tid bakom galler säger jag inget emot, har har säkert sparat några år på mängdrabatten också.

Men oavsett så blev han utsläppt sist för bara ett par månader sedan för narkotikabrott och det tog 3 veckor efter att han kom ut innan han misstänktes för nya brott som han nu dömts till 2 månader för. Han ertappades i hemmet med närmare ett hekto tjack.

Jag kan inte riktigt se det konstuktiva i att fortsatt jaga honom för det jag och många andra grannar ser som trams, det är inte så att han säljer och det är inte så att han stökar runt däremot har han sina bekymmer med bland annat cancer vilket gör att han knappt sover, visst det kan ju vara en bortförklaring men han försöker ju bara ha en fungerande tillvaro. Ytterligare bekymmer för honom är att han inte heller har el då den slogs av under han senaste verkställighet och hans pension betalades inte ut förra månaden då den går till att betala av fängelsevistelsen. Han får pengar första gången nu på måndag och då ska de pengarna räcka till ganska mycket, han är dessutom skyldig mig en del även om jag sagt att det kan vänta.

Tycker inte frågan går att reducera till att folk begått sådant som svenska staten ser som kriminella handlingar och att de därför ska straffas. Det blir ju ytterligare problematiskt när frihetsberövande straff mer och mer blir normen utöver att de dessutom blir längre.

Folk har blivit så förbannat insnöade på att allt handlar om att bekämpa "gängen" och tycks ju gå med på allt i tron att de själva aldrig kommer drabbas. Jag vet inte vad du tycker om killen som nu dömts till minimistraffet för våldtäkt efter att ha haft sex med samtycke med en tjej fast utan kondom? Jag ser absolut inte det självklara i att han ska vara inlåst i 3 år. Eller 3 år blir det ju inte utan innan de nya reglerna hade han endast behövt sitta 2 år och sedan ställts under övervakning i mellan 1 - 3 år efter villkorlig frigivning. Nu är det minst 2 år och 3 månader han ska sitta.

I min värld kanske det vore vettigare att precis som många andra länder utdöma icke frihetsberövande straff, exempelvis fotboja kombinerat med föreskrifter om vård eller behandling. Där har vi ytterligare problem som det ser ut idag, mycket av kriminalvårdens förebyggande verksamhet har tvingats stå tillbaka pga "hårdare tag" och fullbelagda fängelser. Där kan jag förövrigt också tycka att det är galet, att folk ska tvingas vänta upp till 4 år innan de får en reell chans att avtjäna sitt straff från brottstillfället, är det så att en dom överklagats kan det ta ännu längre tid.

Jag förstår din syn på saken, men jag håller inte med. Jag ser inte det rimliga i att någon ska sitta i 60 år för bedrägeri om man nu skulle göra bedömningen att varje enskilt bedrägeri har ett straffvärde om 2 år.
Din granne skiter uppenbarligen i lagar eftersom han torskat direkt igen. Ifs. jag skiter egentligen i nark. för eget bruk. Men han bevisar ju direkt att han är klart olämplig ute i samhället eftersom han torskade direkt igen. Vad skulle fotboja och frivård hjälpa, han skiter ju liksom i det. Antar han var villkorligt frigiven och nu får avtjäna resterande plus det nya narkotikabrottet Det det sket han i.

Men som sagt, det är inte knark för eget bruk jag syftar på när det gäller samhällsförstörande seriebrottslingar. Din granne har gjort sitt val i livet, så länge han inte stjäl eller slåss kan han sitta hemma och knarka utan el vad mig anbelangar.
Citera
2026-07-16, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Jag tror att jag tycker att det vore bättre att avskaffa två tredjedelar-regeln.

Jag vill se att om man döms till 6 år så betyder det att man sitter i 6 år, inte 4.

Hur tänker du kring återanpassning och utslussning i samhället? Är det inte bra att man kan släppa folk villkorligt om de sköter sig och som nu ha koll på deras förehavanden på utsidan?
Citera
2026-07-16, 14:27
Medlem
smickras avatar
Jag tänker att livstidsstraff för alla lagbrott utan undantag. Oavsett om det gäller en ynka fortkörning eller seriemord.
Då och först då hade det varit ordning på torpet.
Till detta, en belöning på 10 miljoner för alla som angiver någon som leder till detta fängelsestraff.
Fem år och vi hade haft utopia i sverige.
Citera
2026-07-16, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Naturligtvis ska återförbrytare hamna i billigt hyrda fängelsehålor utomlands.

Varför ska andra länder hantera sveriges fullständigt havererade kriminalpolitik?
Citera
2026-07-16, 14:30
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Det kommer kosta enorma pengar och straffen kommer inte stå i proportion till brotten.
Visst är det dyrt med fängelser, så det är alltid att föredra att inte ta in så många kriminella till Sverige. Men i övrigt är fördelen att straffen nu kommer att stå i proportion till brotten.
Citera
2026-07-16, 14:31
Medlem
Citat:
Din granne skiter uppenbarligen i lagar eftersom han torskat direkt igen. Ifs. jag skiter egentligen i nark. för eget bruk. Men han bevisar ju direkt att han är klart olämplig ute i samhället eftersom han torskade direkt igen. Vad skulle fotboja och frivård hjälpa, han skiter ju liksom i det. Antar han var villkorligt frigiven och nu får avtjäna resterande plus det nya narkotikabrottet Det det sket han i.

Men som sagt, det är inte knark för eget bruk jag syftar på när det gäller samhällsförstörande seriebrottslingar. Din granne har gjort sitt val i livet, så länge han inte stjäl eller slåss kan han sitta hemma och knarka utan el vad mig anbelangar.

Nu belyser du ju problemet med att du bara menar "vissa brott". Gissningsvis är det väl kriminella invandrare främst som du vill komma åt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in