Citat:
Om du läser lite längre bak i tråden så nämnde jag att en liten klick livsstilskriminella står för en övervägande stor del av småbrotten som stöld, ringa stöld, inbrott och misshandel. Att dessa åker in och ut på rättegång efter rättegång kostar ofantliga summor, plus skador de orsakar i samhället och försäkringspengar som skall betalas ut för deras "hyss" Liksom inte en cykel, en oxfilé de stjäl. De livnär sig på småbrott utan nämnvärda konsekvenser.
Istället för att de skall åka in och ut i rättssalen två - tre gånger om år skulle samhället tjäna på att hålla dem permanent inlåsta. En enda rättegång kan kosta 300 till mer än 500k. Till vilken nytta? De har ju ändå klippkort i tingsrätten. Direkt de kommer ut fortsätter de som vanligt.
Istället för att de skall åka in och ut i rättssalen två - tre gånger om år skulle samhället tjäna på att hålla dem permanent inlåsta. En enda rättegång kan kosta 300 till mer än 500k. Till vilken nytta? De har ju ändå klippkort i tingsrätten. Direkt de kommer ut fortsätter de som vanligt.
Jag är inte med på att "småbrott" alltid ska medföra konsekvenser, särskilt inte när jag ser att konsekvenserna inte leder till någon förbättring. Kan ju nämna en granne jag har som exempel, en gubbe född 1957 som suttit sammanlagt 12 år. Han har gjort sig skyldig till allvarligare brottslighet tidigare i livet så att han spenderat mycket tid bakom galler säger jag inget emot, har har säkert sparat några år på mängdrabatten också.
Men oavsett så blev han utsläppt sist för bara ett par månader sedan för narkotikabrott och det tog 3 veckor efter att han kom ut innan han misstänktes för nya brott som han nu dömts till 2 månader för. Han ertappades i hemmet med närmare ett hekto tjack.
Jag kan inte riktigt se det konstuktiva i att fortsatt jaga honom för det jag och många andra grannar ser som trams, det är inte så att han säljer och det är inte så att han stökar runt däremot har han sina bekymmer med bland annat cancer vilket gör att han knappt sover, visst det kan ju vara en bortförklaring men han försöker ju bara ha en fungerande tillvaro. Ytterligare bekymmer för honom är att han inte heller har el då den slogs av under han senaste verkställighet och hans pension betalades inte ut förra månaden då den går till att betala av fängelsevistelsen. Han får pengar första gången nu på måndag och då ska de pengarna räcka till ganska mycket, han är dessutom skyldig mig en del även om jag sagt att det kan vänta.
Tycker inte frågan går att reducera till att folk begått sådant som svenska staten ser som kriminella handlingar och att de därför ska straffas. Det blir ju ytterligare problematiskt när frihetsberövande straff mer och mer blir normen utöver att de dessutom blir längre.
Folk har blivit så förbannat insnöade på att allt handlar om att bekämpa "gängen" och tycks ju gå med på allt i tron att de själva aldrig kommer drabbas. Jag vet inte vad du tycker om killen som nu dömts till minimistraffet för våldtäkt efter att ha haft sex med samtycke med en tjej fast utan kondom? Jag ser absolut inte det självklara i att han ska vara inlåst i 3 år. Eller 3 år blir det ju inte utan innan de nya reglerna hade han endast behövt sitta 2 år och sedan ställts under övervakning i mellan 1 - 3 år efter villkorlig frigivning. Nu är det minst 2 år och 3 månader han ska sitta.
I min värld kanske det vore vettigare att precis som många andra länder utdöma icke frihetsberövande straff, exempelvis fotboja kombinerat med föreskrifter om vård eller behandling. Där har vi ytterligare problem som det ser ut idag, mycket av kriminalvårdens förebyggande verksamhet har tvingats stå tillbaka pga "hårdare tag" och fullbelagda fängelser. Där kan jag förövrigt också tycka att det är galet, att folk ska tvingas vänta upp till 4 år innan de får en reell chans att avtjäna sitt straff från brottstillfället, är det så att en dom överklagats kan det ta ännu längre tid.
Citat:
Jag förstår din syn på saken, men jag håller inte med. Jag ser inte det rimliga i att någon ska sitta i 60 år för bedrägeri om man nu skulle göra bedömningen att varje enskilt bedrägeri har ett straffvärde om 2 år.
Senast redigerad av Mechila 2026-07-16 kl. 14:17.
Senast redigerad av Mechila 2026-07-16 kl. 14:17.