2026-07-16, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Jo det är ju svensk rättspraxis men även lagstiftarna kan ju säga att det endast gäller brott som kan ge över x års fängelse exempelvis. Nu låter det som att conny som snattat kexchoklad 10 gånger ska åka in lika länge som den som brutalt misshandlat sin hustru och då blir det fel någonstans. Men nåja, om de spärrarna finns är jag helt för det. För grova brott vill jag också se att rabatten tas bort. Vissa saker kan man inte sona på bra jävla länge, så måste det vara.
Det är just det man försöker basunera ut bland väljarna...
Citera
2026-07-16, 20:40
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det är just det man försöker basunera ut bland väljarna...
Ja och det vinner de ju noll på, ingen tycker det låter rimligt.
Citera
2026-07-16, 20:49
Medlem
Citat:
Ja och det vinner de ju noll på, ingen tycker det låter rimligt.
Kan jämföra med att vissa i tråden inte har alla svar i manuset ("lagen") utan måste tillbaka och få "rättelse" av sin "högsta domstol".
Senast redigerad av tjanska 2026-07-16 kl. 20:51.
Citera
2026-07-16, 20:53
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Kan jämföra med att vissa i tråden inte har alla svar i manuset utan måste tillbaka och få "rättelse".
vet inte vad du menar med det men jag är SD:väljare sen 20 år men det här låter dumt som det läggs fram. Det måste givetvis vara en skillnad på vilka brott man avser och det bör framgå enligt mig redan på förhand. Jag vill inte att HD ska besluta vad som är grovt, då lär snart HMF vara grövre än våldtäkt.
Citera
2026-07-16, 20:55
Medlem
Citat:
vet inte vad du menar med det men jag är SD:väljare sen 20 år men det här låter dumt som det läggs fram. Det måste givetvis vara en skillnad på vilka brott man avser och det bör framgå enligt mig redan på förhand. Jag vill inte att HD ska besluta vad som är grovt, då lär snart HMF vara grövre än våldtäkt.
Handlar nog till stor del hur vissa (bl a media) lägger in sina tolkningar.
Citera
2026-07-16, 20:58
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Handlar nog till stor del hur vissa (bl a media) lägger in sina tolkningar.
Ahh Anders Lindberg sätter rubriken, jag fattar...
Citera
2026-07-16, 21:14
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
För att flera mindre brott inte ska kunna ge en högre straffskala än ett (1) mycket grovt brott. Det är en rimlig inställning.

Utveckla gärna mera hur du resonerar här. Jag är inte ute efter politik eller så, men jag förstår inte resonemanget. Vi pratar inte om ett brott mot ett annat, utan flertalet brott.

Om fyra kvinnor blir våldtagna borde ju alla separata händelser resultera i ett straff?

Eller om fyra olika personer blir misshandlade borde ju alla få upprättelse?
Citera
2026-07-16, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Källa: https://www.sverigesradio.se/artikel/tidopartierna-foreslar-att-mangdr

https://www.expressen.se/debatt/debatt-varfor-vill-s-inte-slopa-mangdrabatten/

Vad tycker ni om förslaget?
Varför vlll S inte slopa mängdrabatten?
Det finns en stor baksida- om en vanlig inbrottstjuv fattar han kan torska dit på 25 års fängelse- då kanske han resonerar att han lika gärna kan mörda ett vittne.
Detta är ett problem i tex syd afrika- de vet de åker på maxstraffet och därför röjer vittnen ur vägen för skitbrott
Citera
2026-07-16, 21:26
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Utveckla gärna mera hur du resonerar här. Jag är inte ute efter politik eller så, men jag förstår inte resonemanget. Vi pratar inte om ett brott mot ett annat, utan flertalet brott.

Om fyra kvinnor blir våldtagna borde ju alla separata händelser resultera i ett straff?

Eller om fyra olika personer blir misshandlade borde ju alla få upprättelse?

Jag har utvecklat det i ett annat inlägg, men du får en repris här:

Det handlar om proportionalitet i straffskalan. Om straffen för mindre brott höjs, så innebär det att proportionaliteten ändras och att grövre brott får ett lägre straffvärde. Du kan se det som en vågskål - om straffet för upprepade stölder av kexchoklad blir 10% högre, så medför det automatiskt att straffvärdet för mord blir 10% lägre. Mängdrabatten reglerar det, men om den avskaffas så uppstår en skevhet i systemet.
Citera
2026-07-16, 21:45
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Jag har utvecklat det i ett annat inlägg, men du får en repris här:

Det handlar om proportionalitet i straffskalan. Om straffen för mindre brott höjs, så innebär det att proportionaliteten ändras och att grövre brott får ett lägre straffvärde. Du kan se det som en vågskål - om straffet för upprepade stölder av kexchoklad blir 10% högre, så medför det automatiskt att straffvärdet för mord blir 10% lägre. Mängdrabatten reglerar det, men om den avskaffas så uppstår en skevhet i systemet.

Jag är nog fortfarande inte med. Om du får en månad för stöld av kexchoklad, snor tio vid tio olika tillfällen, och mördar någon och får 15 år för mordet borde det resultera i 15 år och 10 månader?

Varför skulle straffet på mordet bli lägre I scenariot ovan?
Citera
2026-07-16, 21:52
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Jag är nog fortfarande inte med. Om du får en månad för stöld av kexchoklad, snor tio vid tio olika tillfällen, och mördar någon och får 15 år för mordet borde det resultera i 15 år och 10 månader?

Varför skulle straffet på mordet bli lägre I scenariot ovan?

Straffvärdet är ett mått på hur allvarligt ett brott är i förhållande till andra brott. Börjar man jiddra med det kommer till slut kexchokladtjuven att få ett högre straffvärde (OBS - straffvärde, inte högre straff) än mördaren och då har rättssystemet satts ur spel.
Citera
2026-07-16, 21:58
Medlem
emileflournoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Källa: https://www.sverigesradio.se/artikel/tidopartierna-foreslar-att-mangdr

https://www.expressen.se/debatt/debatt-varfor-vill-s-inte-slopa-mangdrabatten/

Vad tycker ni om förslaget?
Varför vlll S inte slopa mängdrabatten?

Jag skulle nog kalla mig Vänster, och jag tycker att det är en strålande idé! Vi måste sluta klema med kriminella, och någon gång sätta skötsamma människor först. Det är bara sunt förnuft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in