2026-07-16, 22:23
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Just nu är det mycket billigare ja och det är bland annat därför jag kör elbil, men det är bara en del av förklaringen.

För mig som kör mycket bil i tjänsten och får milersättning på 25 kronor milen, men varje mil i ren laddning kostar mig nu under sommaren runt 5 kronor (andra i villa t.ex får ännu lägre och ännu ännu lägre om de har en mer energieffektiv bil än jag har), så är det ju jättebra deal när andra som kör bensinbil får betala mycket mer. Ja just nu är det ju sänkt bensinpris så jag vinner inte lika mycket som tidigare, men det är ju temporärt tills hösten/vintern bara sen är det tillbaka på 20+ kronor litern igen och vinner rödgröna sidan valet så blir det än värre.

Så varför beskatta bensin och diesel mer än nödvändigt?

Att vi skall susa omkring i köpta elbilar som vi byter var tredje år med häftiga värdefull på halvmiljonen kommer inte att hända. Men jag antar att du inte äger din bil så hela dit resonemang utgår från att ditt företag hyr en bil åt dig.

"Du äger ingenting men är fortfarande lycklig".
Citera
2026-07-16, 22:24
Medlem
stilichos avatar
Det är väl helt rimligt att bilåkare betalar för den infrastruktur de använder. Eller ska ni gorma om fascism för att man måste lösa biljett för att åka tåg också?

Sedan hade det förstås varit mycket smidigare om man bara behöll de viktbaserade fordonsskatterna och struntade i att räkna mil till höger och vänster. Men nu har ju fordonsskatterna blivit så tungt politiserade att de i praktiken är oanvändbara och då är det kanske lika så gott att bara börja om med ett nytt system.

Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Inbetalda skatter: Totalt betalar svenska fordonsägare in runt 65–100 miljarder kronor per år i bilrelaterade skatter.

Det där är ju en ren nonsenssiffra eftersom större delen av den består av energiskatt (som inte har med fordon att göra utan med bränslen) och moms (som alla betalar, för allting). Den rena fordonsskatten inbringar staten cirka 15 miljarder om året samtidigt som staten lägger cirka 40 miljarder kronor om året på vägutbyggnad och vägunderhåll. Den väldigt specifika gruppen bilförare än alltså en stor utgiftspost för statskassan. Vilket statskassan accepterar eftersom bilåkande för med sig en hel del positiva ekonomiska och sociala effekter.
Citera
2026-07-16, 22:28
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det är väl helt rimligt att bilåkare betalar för den infrastruktur de använder. Eller ska ni gorma om fascism för att man måste lösa biljett för att åka tåg också?

Sedan hade det förstås varit mycket smidigare om man bara behöll de viktbaserade fordonsskatterna och struntade i att räkna mil till höger och vänster. Men nu har ju fordonsskatterna blivit så tungt politiserade att de i praktiken är oanvändbara och då är det kanske lika så gott att bara börja om med ett nytt system.

Det där är ju en ren nonsenssiffra eftersom större delen av den består av energiskatt (som inte har med fordon att göra utan med bränslen) och moms (som alla betalar, för allting). Den rena fordonsskatten inbringar staten cirka 15 miljarder om året samtidigt som staten lägger cirka 40 miljarder kronor om året på vägutbyggnad och vägunderhåll. Den väldigt specifika gruppen bilförare än alltså en stor utgiftspost för statskassan. Vilket statskassan accepterar eftersom bilåkande för med sig en hel del positiva ekonomiska och sociala effekter.

Otroligt kul att ständigt se dessa vänstervridna bortförklara alla skatter som drabbar medborgarna.

Menar du att alla betalar lika mycket moms på bensin och diesel eller drabbar detta de människor som kör sin bil för att ex. handla, dagis eller andra dagliga ärenden 100% mer än de som inte gör det ?
Senast redigerad av Nixter 2026-07-16 kl. 22:31.
Citera
2026-07-16, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Jag hör det här ganska ofta bland kollegor mfl. Jättebra att många i Sverige, norden mfl västerländska länder vill ställa om. Men i det stora hela kommer det inte göra någon skillnad överhuvudtaget.

Få länderna i topplaceringarna och ställa om så kommer det göra en märkbar skillnad skillnad:
https://www.worldometers.info/co2-emissions/

Ja men så kan man säga om allt. T.ex om ekonomi. Vad spelar det för roll om jag köper mjölken som kostar 15 kr litern istället för 13,50 kr? Det är ju ingenting? Men har man det tänket på allt annat man köper också så kanske det diffar 10 kr på vissa produkter och 3 kronoror någon annanstans. Kan bli rätt mycket pengar på ett år om man inte bryr sig om några kronor hit och dit på allt man handlar.
Citera
2026-07-16, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
En elbil borde kosta minst 20'000 kr kanske 30'000 kr om året i skatt för att de sliter så hårt på våra vägar. Men som vanligt är Sverige alltid sist ut. Bra gjort av UK. Km-räknare är inget nytt, det hade alla dieslar förr.

Det där är ju en myt. Om en bil väger 2 ton och en annan väger 2,2 ton så är det inte så jättestor skillnad.

Ja ett stort batteripack till en elbil kan väga 500kg om den har lång räckvidd, men ofta utvecklar man plattformarna för elbilar för att passa just elbilar så de blir inte 500 kg tyngre. De blir troligtvis tyngre ja, men inte med mycket. Speciellt inte på Volvo SUVar där det nästan inte skiljer något i vikt alls på elbilar.
Citera
2026-07-16, 22:35
Medlem
Kh4ns avatar
Kör själv med elbil och trots att jag i allmänhet hatar allt med det moderna Storbritannien kan inte se detta riktigt som en konspirationsteori.
Detta då det var ett tema som ganska aktivt diskuterades innan jag köpte elbil, och att jag kan bra vara förberedd på att vara tvungen att betala mer i andra skatteformer i framtiden.

Just nu kör jag billigt, men tillika betyder det att staten går misste om massvis med inkomster som jag tidigare var tvungen att betala in i statens kassa genom bensinköp.

Låter helt vettigt att denna kostnad kommer vid besiktningen då man ändå uppdaterar hur många kilometer bilen framförts.
Citera
2026-07-16, 22:35
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Otroligt kul att ständigt se dessa vänstervridna bortförklara alla skatter som drabbar medborgarna.

Menar du att alla betalar lika mycket moms på bensin och diesel eller drabbar detta de människor som kör sin bil för att ex. handla, dagis eller andra dagliga ärenden 100% mer än de som inte gör det ?

Det finns ungefär 15000 bilmekaniker i Sverige som tillsammans betalar in cirka 4 miljarder kronor om året i olika löneskatter. Ska du vara konsekvent får du ta och räkna in dessa fyra miljarder bilmekanikerskatter i pengarna som de duktiga bilisterna betalar in till statskassan också. Eller så erkänner du bara att allt i samhället beskattas och det har ingenting specifikt med bilkörande att göra. Förutom förstås skatterna så är specifikt riktade mot bilkörande, det vill säga fordonsskatten.
Citera
2026-07-16, 22:36
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Men OM det nu skulle införas kilometerskatt i Sverige så undrar man om man kommer göra undantag för de som måste köra i tjänsten? Som taxi chaufförer, busschaufförer, åkeriföretag, leveranser som postnord med flera eller matleveranser som Foodora och Wolt med flera?

Det är väl möjligt, moms betalar man ju bara som slutkonsument ju, varför inte.
Citera
2026-07-16, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Så varför beskatta bensin och diesel mer än nödvändigt?

Att vi skall susa omkring i köpta elbilar som vi byter var tredje år med häftiga värdefull på halvmiljonen kommer inte att hända. Men jag antar att du inte äger din bil så hela dit resonemang utgår från att ditt företag hyr en bil åt dig.

"Du äger ingenting men är fortfarande lycklig".

Nej jag äger inte min bil, men skulle inte bli lyckligare om så hade varit fallet.
Blir man lyckligare av att äga något? Jag blir inte det i alla fall.
När det gäller bil så kan jag inte bry mig mindre om jag äger den eller mitt företag äger den eller om jag privatleasar den. Vad spelar det för roll? Det som spelar roll är väl vad jag lägger för pengar på det hela.
Citera
2026-07-16, 22:40
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det finns ungefär 15000 bilmekaniker i Sverige som tillsammans betalar in cirka 4 miljarder kronor om året i olika löneskatter. Ska du vara konsekvent får du ta och räkna in dessa fyra miljarder bilmekanikerskatter i pengarna som de duktiga bilisterna betalar in till statskassan också. Eller så erkänner du bara att allt i samhället beskattas och det har ingenting specifikt med bilkörande att göra. Förutom förstås skatterna så är specifikt riktade mot bilkörande, det vill säga fordonsskatten.

Bilförare betalar mer moms på bensin och diesel än de som inte är bilförare.

Bilförare sysselsätter även 15000 bilmekaniker kalas för arbetslinjen och statens skatteintäkter.

Nu börjar det klarna för dig vart din månatliga a-kasse ersättning kommer ifrån va !?
Citera
2026-07-16, 22:44
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Nej jag äger inte min bil, men skulle inte bli lyckligare om så hade varit fallet.
Blir man lyckligare av att äga något? Jag blir inte det i alla fall.
När det gäller bil så kan jag inte bry mig mindre om jag äger den eller mitt företag äger den eller om jag privatleasar den. Vad spelar det för roll? Det som spelar roll är väl vad jag lägger för pengar på det hela.

Förstår. Du bor då även i en hyresrätt antar jag ?

Det är enkelt, du är duperad. Du väljer att låta någon annan bestämma om möjligheten för dig att röra dig fritt. Jag gillar att äga den möjligheten själv. Precis som jag äger mitt boende och har ett pensionssparande.

World Economic Forum
https://youtu.be/A4tepseCT08
Citera
2026-07-16, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Rimligt förslag. Syftet är att motverka okynnestransporter. Sedan spelar det ingen roll hur man transporteras, det är själva rörligheten som är miljöfarlig och oönskad. All form av transport förbrukar någon form av resurs, i elbilars fall el, och el är inte kostnadsfritt att framställa. Människor måste lära sig att stanna hemma. Femtonminuterstäderna är framtiden, där allt du behöver ska finnas nära så att du inte ska behöva röra dig mer än femton minuter till fots från hemmet. Rörlighet är ingen rättighet.

De vill ju bara åt pengarna din hjärntvättade korkade sossefan. Hur dum får man vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in