2026-07-16, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Ännu en ”konspiration” verkar vara på väg att bli verklighet.

Nu införs kilometerskatt för elbilar i Storbritannien. Det som länge avfärdats som spekulation eller alarmism börjar plötsligt bli konkret politik.

Många har varnat för att när drivmedelsskatterna minskar i takt med att fler kör elbil, kommer staten förr eller senare att vilja hitta nya sätt att ta betalt för varje körd kilometer.

Och ärligt talat – tror någon på allvar att detta stannar i Storbritannien? Det känns snarare som ett första steg som mycket väl kan sprida sig vidare i Europa och Sverige om rödgröna vinner.

Fråga: Vad var det vi sade? Har vi varit naiva nu igen?

Källa: https://feber.se/bil/nu-ska-elbilarna-borja-beskattas/494069/

Du talar väl för dig själv. Jag har sålänge jag kan minnas varit klart över att bonus-malus kommer att ersättas av malus-malior. Man kan helt enkelt inte bara hälla pengar över bilismen, någonstans måste ju kulorna in, så det har nog inte så mycket med de rödgröna att göra egentligen...

...sen med det sagt så är ju frågan hur väl kilometerskatt kommer funka, sist vi hade så var det ju en hel del fusk med det.
Senast redigerad av prostetnic 2026-07-16 kl. 21:32.
Citera
2026-07-16, 21:29
Medlem
En elbil är ju oftast mycket tyngre än en vanlig bil, sliter mer på vägbanan då.
Citera
2026-07-16, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Vilket trams. Hjälpa till med vad exakt ?
Elbilen är varken bättre eller mer "miljövänlig" än något annat.

Du min käre medborgare har gått på de lögner som sprids av SVT, SR och Dagens Nyheter och försöker nu lösa ett problem som inte existerar.

Har inga problem med att du sitter på ett batteripack som gör dig steril, men påstå inte att du är bättre än mig som kör på bensin.

Det finns miljö och sen finns det klimat. Jag bryr mig mest om miljö. D.v.s. jag skulle mycket heller se en stad där det kör omkring 20 000 elbilar än en stad där det kör runt 20 000 bensin och dieselbilar.

Det blir extra märkbart under kalla vintrar när alla avgaser trycker sig ner mot marken och det blir äckligt och riktigt skadligt att bara gå omkring och andas. Skulle inte du vilja ha en avgasfri närmiljö?
Avgaser är orsaken till många tidiga dösfall och cancer.

Ta t.ex rökning. Det ansågs helt normalt för 20 år sedan, men idag röker nästan ingen förrutom riktigt gamla och invandrare. Unga börjar sällan att röka idag. Det anses omodernt och det är bra för det är ju riktigt skadligt. Men folk tänker inte på samma sätt när det gäller avgaser av någon anledning trots att det är så skadligt.
Citera
2026-07-16, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Dumheter. Du bidrar inte med någonting eftersom din elbil är mycket smutsigare att både framställa och demontera än en fossilbil. Dessutom är livslängden på en elbil avsevärt kortare än motsvarande fossilbil. Hade du verkligen velat bidra hade du slutat flänga runt och istället satsat på att etablera dig i ditt närområde. Vad du gör nu är att godhetssignalera.

För övrigt är inte buss eller tåg heller utsläppsneutrala. Den miljövänligaste resan är den som aldrig görs.

Du verkar tyvärr inte ha någon koll alls.

En elbil bidrar till mer utsläpp vid tillverkningen ja, pga batteritillverkningen, men sen när den börjar köras så beror det helt på hur elen som den laddas med är producerad. I ett land som Sverige som har ren el så blir elbilen miljövänligare redan efter 6000 mil. Den siffran kan vara mycket högre i länder med mycket kolkraft, men nu bor jag i Sverige så då är det en helt annan sak.

Sen har du ju helt fel hur länge en elbil kan köras. Skulle snarare säga att de går länge idag än vad en bensinbil eller dieselbil gör. Det har ju att göra med att batterierna räcker mycket längre än vad många trott tidigare. Finns ju t.ex. gott om Teslabilar som gått som taxi i 50 000 mil.
Men till slut handlar det om hur länge man vill fortsätta att lägga pengar på en bil som är så gammal och gått så långt. Vill man börja laga rost, köpa vanliga slitdelar som även gäller för förbränningsbilar även fast bilen gått 50 000 mil.

Någonstans drar folk gränsen och det gäller för alla bilar.
Nackdelen för förbränningsbilar är ju att de har så mycket rörliga delar så de slits ju mycket värre än elbilar. Men att det skulle vara på grund av batterierna är inte sant med dagens moderna och väl kylda batterier. De första elbilar som Nissan Leaf och Renult Zoe som inte hade någon aktivt kylning av batterierna, där var det en annan femma, för värme är dåligt för batterier.
Citera
2026-07-16, 21:50
Medlem
KonungHonungs avatar
Detta är en god anledning att göra revolution. Elbilen gör det radikalt billigare att resa privat, men den ondskefulla staten konfiskerar brutalt detta framsteg rakt framför näsan på oss.

Och vad har de tänkt använda pengarna till? Fler fartkameror, lapplisor, massinvandring, tvångsblandning och folkmord på européer.

Anarko-tyranni.
Senast redigerad av KonungHonung 2026-07-16 kl. 21:54.
Citera
2026-07-16, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonWrede
En elbil är ju oftast mycket tyngre än en vanlig bil, sliter mer på vägbanan då.

Beror helt på bil. En vanlig Volvo SUV väger väl mellan 2 till 3 ton och det är ingen större skillnad i vikt på en elbil och en bensinbil.

Däremot är det skillnad på riktigt små bilar, men min förra elbil som var ganska liten (Peugeot e-208) vägde ändå bara 1,5 ton. Det är inte mycket för en elbil.

Min Volvo elbil väger 2 ton och är alltså ingen direkt skillnad på en liknande volvo som bensinbil.
Citera
2026-07-16, 21:53
Medlem
Onanikrems avatar
Pengarna skall ju in på ett eller annat sätt, för att försörja lata, sjuka och invandrare.
Att det hittills varit relativt billigt att köra el-bil beror bara på att staten, EU och onda politiker försöker styra över trafiken till el-bilar. När så skett kommer givetvis skatter och avgifter höjas för staten behöver pengarna för att driva allt runt. Allt är ju inte onödigt som flyktingar och U-landsbistånd, Även skolor, sjukvård och infrastruktur kostar pengar oavsett vilken bil du kör. Så klart skall pengarna in..
Citera
2026-07-16, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Detta är en god anledning att göra revolution. Elbilen gär det blev radikalt billigare att resa, men den ondskefulla staten konfiskerar brutalt detta framsteg.

Just nu är det mycket billigare ja och det är bland annat därför jag kör elbil, men det är bara en del av förklaringen.

För mig som kör mycket bil i tjänsten och får milersättning på 25 kronor milen, men varje mil i ren laddning kostar mig nu under sommaren runt 5 kronor (andra i villa t.ex får ännu lägre och ännu ännu lägre om de har en mer energieffektiv bil än jag har), så är det ju jättebra deal när andra som kör bensinbil får betala mycket mer. Ja just nu är det ju sänkt bensinpris så jag vinner inte lika mycket som tidigare, men det är ju temporärt tills hösten/vintern bara sen är det tillbaka på 20+ kronor litern igen och vinner rödgröna sidan valet så blir det än värre.
Citera
2026-07-16, 21:58
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Alla får hjälpa till på något sätt för att minska allt resursslöseri och utsläpp. Vissa åker buss istället för bil, andra åker tåg, vissa går till den lokala butiken och handlar dyrt istället för att åka till Ica Maxi och handla billigare.

Själv vill jag har fri rörlighet, men jag bidrar med att köra elbil. Det sliter visserligen på vägarna det också, men jag släpper i all fall inte ut något när jag kör. Elen är ren i Sverige så det är smart ur klimatsynpunkt.

Men sen använder jag bilen i jobbet också så utan den hade jag inte kunnat utföra mitt jobb, så jag har egentligen inget val förutom att byta jobb, men byter jag jobb blir det bara någon annan som ersätter mig, så det hjälper inte heller.

Jag hör det här ganska ofta bland kollegor mfl. Jättebra att många i Sverige, norden mfl västerländska länder vill ställa om. Men i det stora hela kommer det inte göra någon skillnad överhuvudtaget.

Få länderna i topplaceringarna och ställa om så kommer det göra en märkbar skillnad skillnad:
https://www.worldometers.info/co2-emissions/
Citera
2026-07-16, 22:02
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Pengarna skall ju in på ett eller annat sätt, för att försörja lata, sjuka och invandrare.
Att det hittills varit relativt billigt att köra el-bil beror bara på att staten, EU och onda politiker försöker styra över trafiken till el-bilar. När så skett kommer givetvis skatter och avgifter höjas för staten behöver pengarna för att driva allt runt. Allt är ju inte onödigt som flyktingar och U-landsbistånd, Även skolor, sjukvård och infrastruktur kostar pengar oavsett vilken bil du kör. Så klart skall pengarna in..
Danmark har en gammal registreringsavgift som härstammar från häst & vagn-tiden och gör bilarna 2-3x dyrare än i Sverige. När elbilarna slog igenom blev de befriade från denna.

Istället för att fasa ut den för resten av bilarna så har de ondskefulla politikerna valt att fasa in den för elbilarna också.
Senast redigerad av KonungHonung 2026-07-16 kl. 22:14.
Citera
2026-07-16, 22:14
Medlem
En elbil borde kosta minst 20'000 kr kanske 30'000 kr om året i skatt för att de sliter så hårt på våra vägar. Men som vanligt är Sverige alltid sist ut. Bra gjort av UK. Km-räknare är inget nytt, det hade alla dieslar förr.
Citera
2026-07-16, 22:22
Medlem
Väl klart de måste hitta några att beskatta. Stålarna måste ju in
Endast en dåre tror det går att skaffa sig en elbil och tro man laddar med billiga soltimmar från egna villatakets paneler.
Eller jo det kan man väl men såklart så måste de beskatta elbilarna på nått sätt så grattis alla dom som har en elbil.
Själv kommer jag aldrig äga en. Jag slaskar på med min tunga, miljöovänliga dieselkiosk. Vi landar nog på samma kostnader i långa loppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in