Citat:
Om man gör lite generaliseringar: så tycker jag att många barnlösa har en tomhet. De blir också väldigt jagfixerade eftersom de aldrig behövt ta hänsyn till barn som ju plötsligt kan kräva mycket tid och engagemang. Förståss, de som skaffar djur t ex hund behöver ju lägga engagemang på det. Jag måste då säga att när jag träffar de som är barnlösa och troligen inte kommer att ha barn, så pratar jag väldigt lite om egna barn, t e x deras jobb, karriär, partner, boende, relationer osv. Gör man inte det så tycker jag man är en känslomässig sk-thög. De får fråga om barnen om de vill. Ganska många har ett trauma att de inte fått barn bakom fasaden. Sen kan jag ju tänka mig att när hon eller han bredvid en som hela tiden pratat om sin fantastiske partner och sina barn, plötsligt ligger i bitter skilsmässa och barnen blir slagträn..att en å annan barnlös myser..hoho..förra månaden var ju allt great när ni var i Torrevieja och drog upp planer på flytta dit.
Ja fast fixerade är ju samma människor innan och med barn. Först lägger de ut selfisar hela tiden, sedan kommer barnen och då är det barnen som visas upp.
Att tycka att någon annan upplever tomhet, så funkar det faktiskt inte. Visst, alla som vill ha barn har det inte. Men vissa är inte ensamma alls, de kan vara för sig själva utan att uppleva ensamhet och tomhet. Men jag vet precis hur det där är, när någon annan bestämmer vad som skulle passat en i livet. Typ jag vet ju att du egentligen ville ha barn, för det ville jag och alla är som mig. Så funkar det faktiskt inte. Och är jobbigt att höra till sist. Respektlöst att någon tror att hen känner en bättre än man gör själv.
Konstigt att lägga engagemang på sig själv är så tabu. Varför kan man inte bara acceptera att folk är olika? Att bo ensam betyder inte att man inte bryr sig om andra. Det kan man absolut göra ändå. Men ändå kaxigt insiktslöst att tro att man själv är den som alla egentligen ville bli.
Men samtidigt är det alltså OK att ersätta barn med en hund? Varför?