2026-07-16, 21:22
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Om man gör lite generaliseringar: så tycker jag att många barnlösa har en tomhet. De blir också väldigt jagfixerade eftersom de aldrig behövt ta hänsyn till barn som ju plötsligt kan kräva mycket tid och engagemang. Förståss, de som skaffar djur t ex hund behöver ju lägga engagemang på det. Jag måste då säga att när jag träffar de som är barnlösa och troligen inte kommer att ha barn, så pratar jag väldigt lite om egna barn, t e x deras jobb, karriär, partner, boende, relationer osv. Gör man inte det så tycker jag man är en känslomässig sk-thög. De får fråga om barnen om de vill. Ganska många har ett trauma att de inte fått barn bakom fasaden. Sen kan jag ju tänka mig att när hon eller han bredvid en som hela tiden pratat om sin fantastiske partner och sina barn, plötsligt ligger i bitter skilsmässa och barnen blir slagträn..att en å annan barnlös myser..hoho..förra månaden var ju allt great när ni var i Torrevieja och drog upp planer på flytta dit.

Ja fast fixerade är ju samma människor innan och med barn. Först lägger de ut selfisar hela tiden, sedan kommer barnen och då är det barnen som visas upp.

Att tycka att någon annan upplever tomhet, så funkar det faktiskt inte. Visst, alla som vill ha barn har det inte. Men vissa är inte ensamma alls, de kan vara för sig själva utan att uppleva ensamhet och tomhet. Men jag vet precis hur det där är, när någon annan bestämmer vad som skulle passat en i livet. Typ jag vet ju att du egentligen ville ha barn, för det ville jag och alla är som mig. Så funkar det faktiskt inte. Och är jobbigt att höra till sist. Respektlöst att någon tror att hen känner en bättre än man gör själv.

Konstigt att lägga engagemang på sig själv är så tabu. Varför kan man inte bara acceptera att folk är olika? Att bo ensam betyder inte att man inte bryr sig om andra. Det kan man absolut göra ändå. Men ändå kaxigt insiktslöst att tro att man själv är den som alla egentligen ville bli.

Men samtidigt är det alltså OK att ersätta barn med en hund? Varför?
Citera
2026-07-16, 21:22
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Med tanke på hur många människor det finns som skaffar barn, men som med facit i hand inte skulle ha gjort detta, så är jag väldigt tveksam till den spaning som TS lägger fram.

Tycker man kan läsa om resultatet av detta i diverse krim-trådar - och det ideligen.

Ja, det finns en sådan variation att det är mycket märkligt av TS att dra slutsatser genom anekdotisk bevisföring. Det är ju bara en observation från den egna bekantskapskretsen.
Citera
2026-07-16, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkmamma
Och otroligt många av dom trasiga människorna skaffar barn utan att ha tagit itu med sina problem och blir lika kassa föräldrar som dom själva växte upp med. Vi kan väl åtminstone vara överens om att normen i samhället fortfarande är att skaffa barn, och barnfria är i solklar minoritet. Även om många föräldrar (både dom bra och dom dåliga) intalar sig själva att det bara är samhällets bottenskrap som aldrig skaffar barn och alla föräldrar är exemplariska, lyckade och goda människor.

Det är ingen som påstår att alla föräldrar är helgon, självklart finns det folk som aldrig borde ha skaffat barn men skillnaden är att de trasiga människor som faktiskt väljer att skaffa barn åtminstone kliver in i en roll där de tvingas försöka hantera verkligheten, rutiner och en annan människas överlevnad och det finns en inneboende mognad i att överhuvudtaget ta det steget.

De vuxna barnlösa vi pratar om här har däremot kapitulerat helt. De har tagit sina barndomstrauman och använt dem som en ursäkt för att checka ut från vuxenlivets största ansvar. De låser in sig i sin Peter Pan-bubbla där de kan fortsätta spendera all sin vakna tid på tv-spel, hobbys och sig själva.

Det handlar inte om att föräldrar tror att de är exemplariska och det handlar om att inse att den som medvetet väljer att leva resten av sitt liv som en bortskämd student har missat en fundamental del av den mänskliga mognadsprocessen.

De skyddar bara sitt eget ego.
Citera
2026-07-16, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kayana
Ja, och fyfan vad skönt det är. Jag kan fortsätta att leva mitt liv och göra vad jag vill med min fritid. Vad ska jag knulla fram ungar till? Att de ska bli slavar åt muslimen som gjort dig till en minoritet i ditt eget land om en generation? Vilket ansvar har jag som far att sätta barn till världen med den framtiden?

Det är helt uppenbart att det här stället är totalt klippt och färdigt, men jag misstänker att du inte har en aning om saken. Hade det funnits någon framtid för Sverige och svenskarna vore det en annan sak att säga tack och adjö till mina drömmar och intressen i livet, men nu finns det ingen som helst anledning efter situationen svennebanan har satt sig i.
Inte en aning har jag.
Men mina barn kan ju ta till vapen och besegra den där fienden.
Hur tänkte du bidra?
Citera
2026-07-16, 21:25
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Allt är en definitionsfråga. Det är många människor som inte tar sitt ansvar i många aspekter och bryr sig inte ett skit och det oavsett om man har barn eller inte. Den här ansvaralösheten handlar mer om personlighet och individ, mindre om man har barn eller inte.

Absolut sant. En del tar allt ansvar på sådant allvar att de bränner ut sig, med eller utan barn, och vissa skaffar barn som de knappt tar hand om sedan.

Att få barn kan vara väldigt nyttigt för vissa som då växer. Men man kan aldrig växa till något man inte hade inom sig från början.
Citera
2026-07-16, 21:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Tjej född 88? Man hör paniken komma.
Det värsta är att om de där egona ändå får en unge och är 40 år. Blir de den allra värsta sorten av båda världar. Levt som ett barn hela livet och helt plötsligt fått nåt annat att bry sig om och ska vabba nästan tills de blir pensionärer. Hur det än går för dig så hoppas jag verkligen vi inte ska vara på samma arbetsplats.
Men jag önskar dig all lycka i livet.

Panik över vad? Försöker du intala dig att jag vill förstöra mitt liv genom att skaffa en unge och man?

Levt som ett barn? Anser du att det ingår i ett barns liv att resa ensam runt om i världen?
Senast redigerad av LionQueen88 2026-07-16 kl. 21:39.
Citera
2026-07-16, 21:36
Medlem
Citat:
Har haft med några barnlösa vuxna människor att gjort på sistone. Att det är nåt fel på dem har man ju alltid vetat men först nu förstod jag vad det var.
De lever ju som en student som kan fokusera helt och hållet bara på sig själva, behöver aldrig planera nåt för att ta hänsyn till eller ta hand om nån annan människa.
Ändå så är det alltid de på en arbetsplats som har barn som ser till att allt funkar. Även för de förvuxna barnen som aldrig fick några barn.
Lyssnar man istället på hur en barnlös upplever situationen så är det alltid att det är de som får anpassa sig och ställa upp för alla de med barn.
Så kan det nog vara på nåt enstaka ställe, men det jag sett så kan man inte ens lägga över ansvaret på dessa förvuxna barn för de har ingen rutin av att ta ansvar och empatin är också oftast på mycket låg nivå.

Frågan är då om dessa vuxna barnlösa människor varit så hela sitt liv och därför har ingen valt att skaffa barn med dem, eller är det så att de blivit förstörda av att inte behöva bry sig om nåt annat än sig själv på sin lediga tid.

Nu är detta Flashback och då brukar det alltid bli svart eller vitt. Självklart finns det de med barn som är helt hopplösa och de utan som är helt fantastiska. Men de faller ur normen.
Tråden handlar inte heller om unga ambitiösa människor som ännu inte skaffat barn.
Det handlar om de vuxna som aldrig behövt bry sig om nån annan än sig själva varenda minut de inte varit på jobbet.

Ärligt talat, i stället för att du ska lägga mer energi på att analysera varför de har blivit som de har blivit, så är mitt absolut bästa råd till dig att bara distansera dig från dem. Det är helt bortkastad tid att försöka förstå eller förändra människor som har valt att leva i en permanent egoistisk bubbla. Du märker ju själv hur dränerande det är att ens umgås med dem eller ha med dem att göra på jobbet. De kommer aldrig att förstå vad äkta ansvar innebär och du kommer aldrig att få den respekt eller empati tillbaka som du förväntar dig av en vuxen människa.
Sluta lägg din energi på dessa förvuxna barn, dra en tydlig gräns och håll dem på så stort avstånd det bara går i din vardag. Det är det enda som funkar.
Citera
2026-07-16, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LionQueen88
Panik över vad? Försöker du intala dig att jag vill förstöra mitt liv genom att skaffa en unge och man?
För allas skull nu och i framtiden hoppas jag absolut inte det.
Citera
2026-07-16, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Ärligt talat, i stället för att du ska lägga mer energi på att analysera varför de har blivit som de har blivit, så är mitt absolut bästa råd till dig att bara distansera dig från dem. Det är helt bortkastad tid att försöka förstå eller förändra människor som har valt att leva i en permanent egoistisk bubbla. Du märker ju själv hur dränerande det är att ens umgås med dem eller ha med dem att göra på jobbet. De kommer aldrig att förstå vad äkta ansvar innebär och du kommer aldrig att få den respekt eller empati tillbaka som du förväntar dig av en vuxen människa.
Sluta lägg din energi på dessa förvuxna barn, dra en tydlig gräns och håll dem på så stort avstånd det bara går i din vardag. Det är det enda som funkar.
Nja men trevliga kan de ju vara ändå.
Men det kan ju en labrador vara också.
Citera
2026-07-16, 21:43
Avslutad
Citat:
För allas skull nu och i framtiden hoppas jag absolut inte det.

Så vad skulle jag ha panik över?
Citera
2026-07-16, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LionQueen88
Så vad skulle jag ha panik över?
Biologiska klockan. Du kan ju googla.
Citera
2026-07-16, 21:46
Medlem
Det faktiskt stinker bitterhet och jantelag här inne. Får jag bara ställa en fråga? Vad är själva egenvärdet med ansvar och att "växa upp"? Väntar någon medalj i himlen om man varit "duktig" och skaffat barn eller vad är grejen? Någon skrev att det är som att leva livet på "easy mode", jaha vad fan är felet med det då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in