2026-07-16, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henriksen82
Lite fler känsloargument och fina ord; fascism (dyker upp igen), obegåvade, extremhöger. Alltid samma visa och samma floskler. Du är dig lik. Vad tycker du om att jag som ensamstående lärare fått närmre 5K extra att röra mig med nu när vi har borgerligt styre? Är inte jag det där ”vanliga folket” som S och V propagerar för? Jobbskatteavdrag, billigare transport, halverat pris i kollektivtrafiken, billigare mat, lägre ränta (till följd av detta), fritidskort (så att mina barn har råd med aktiviteter) mm. Jag har äntligen möjlighet att göra saker med mina barn igen, något som var omöjligt under vänsterns 8 helvetesår.

Förutom det minskar nu även arbetslösheten samtidigt som ekonomin går starkt. Varför kallar du dettas för obegåvat, fascism, extremhöger osv?
Vissa är negativt tänkande och ser inte positiva saker som om dom befinner sig i en deprition.
Citera
2026-07-16, 19:53
Medlem
öpöz000rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
För att flera mindre brott inte ska kunna ge en högre straffskala än ett (1) mycket grovt brott. Det är en rimlig inställning.

Utveckla gärna. Jag har en helt annan inställning och är nyfiken på ditt resonemang
Citera
2026-07-16, 19:58
Medlem
Citat:
Det är bara positivt om deras egna partier inför exakt samma sak. Då helt plötsligt är det fantastiska reformer. Hjärntvätt och ett svart/vitt sätt att se världen på.
Ligger något i det, i opiontråden har man dissat Sentios mätningar men "när såg det bra ut" så då tar man upp den vilket man tidigare fått kritik för att man nämnt i tråden.
Citera
2026-07-16, 20:06
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av öpöz000r
Utveckla gärna. Jag har en helt annan inställning och är nyfiken på ditt resonemang

Det handlar om proportionalitet i straffskalan. Om straffen för mindre brott höjs, så innebär det att proportionaliteten ändras och att grövre brott får ett lägre straffvärde. Du kan se det som en vågskål - om straffet för upprepade stölder av kexchoklad blir 10% högre, så medför det automatiskt att straffvärdet för mord blir 10% lägre. Mängdrabatten reglerar det, men om den avskaffas så uppstår en skevhet i systemet.

Capish?
Citera
2026-07-16, 20:10
Medlem
Citat:
Det handlar om proportionalitet i straffskalan. Om straffen för mindre brott höjs, så innebär det att proportionaliteten ändras och att grövre brott får ett lägre straffvärde. Du kan se det som en vågskål - om straffet för upprepade stölder av kexchoklad blir 10% högre, så medför det automatiskt att straffvärdet för mord blir 10% lägre. Mängdrabatten reglerar det, men om den avskaffas så uppstår en skevhet i systemet.

Capish?
I vissa fall ska det gå att göra avsteg från denna princip, till exempel om straffet blir oproportionerligt långt med hänsyn till brottets allvar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K8Wma7/mangdrabatt-avskaffas-langre-tid-i-fangelse
Citera
2026-07-16, 20:11
Medlem
Citat:
"Hjärntvätta?" Det handlar om att vissa personer inte är lämpade för alla yrken. En lärare ska finnas till för alla sina elever, inte rangordna dem efter hudfärg. Jisses.

Från Skolverket: Skolans värdegrund vilar på mänskliga rättigheter och demokratiska principer. Den innebär att utbildningen ska främja allas lika värde, jämställdhet och respekt för individen.
Vad har hudfärg och brott för sammankoppling?
Det är du som tar upp att troligtvis vissa är mer brottsbenägen.
Citera
2026-07-16, 20:16
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Källa: https://www.sverigesradio.se/artikel/tidopartierna-foreslar-att-mangdr

https://www.expressen.se/debatt/debatt-varfor-vill-s-inte-slopa-mangdrabatten/

Vad tycker ni om förslaget?
Varför vlll S inte slopa mängdrabatten?
Igen fattar jag inte varför alla, Tidö inkluderat, måste göra detta till ett antingen eller-scenario. Ta bort mängdrabatten på grova brott är absolut bra. Mördar man 4 pers ska man ha 4x20 år och kanske komma ut när man är 95 om man har tur. Då har man förbrukat sin frihet. Men snor man 10 gamla cyklar är det orimligt om dessa plussas ihop så att det ska ses som värre än om man våldtagit ett barn. Det är helt enkelt inte rimligt. Visst, ett visst påslag är rimligt vid mängdbrott men vi måste också se till vad fan det kostar att ha dess inlåsta som egentligen inte gör en fluga förnär mer än irriterar försäkringsbolag som måste betala ersättning för stulet gods typ.
Citera
2026-07-16, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Igen fattar jag inte varför alla, Tidö inkluderat, måste göra detta till ett antingen eller-scenario. Ta bort mängdrabatten på grova brott är absolut bra. Mördar man 4 pers ska man ha 4x20 år och kanske komma ut när man är 95 om man har tur. Då har man förbrukat sin frihet. Men snor man 10 gamla cyklar är det orimligt om dessa plussas ihop så att det ska ses som värre än om man våldtagit ett barn. Det är helt enkelt inte rimligt. Visst, ett visst påslag är rimligt vid mängdbrott men vi måste också se till vad fan det kostar att ha dess inlåsta som egentligen inte gör en fluga förnär mer än irriterar försäkringsbolag som måste betala ersättning för stulet gods typ.
Då nyss kommit in i tråden och inte läst ikapp så finns svar
(FB) Tidöpartierna: Mängdrabatten för brott ska avskaffas
Citera
2026-07-16, 20:22
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Då nyss kommit in i tråden och inte läst ikapp så finns svar
(FB) Tidöpartierna: Mängdrabatten för brott ska avskaffas
Jo jag såg det men det är ju bra om det definieras från första början. Då får de ju lista de brott som inte ska tas med i så fall, är väldigt teoretiskt det här förslaget.
Citera
2026-07-16, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Jo jag såg det men det är ju bra om det definieras från första början. Då får de ju lista de brott som inte ska tas med i så fall, är väldigt teoretiskt det här förslaget.
Ofta med lagstiftning så "testas det" man har kanske inte alla varianter med, det är tillslut högsta domstolen som sätter praxis på olika varianter som överklagats.
Citera
2026-07-16, 20:31
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Ofta med lagstiftning så "testas det" man har kanske inte alla varianter med, det är tillslut högsta domstolen som sätter praxis på olika varianter som överklagats.
Jo det är ju svensk rättspraxis men även lagstiftarna kan ju säga att det endast gäller brott som kan ge över x års fängelse exempelvis. Nu låter det som att conny som snattat kexchoklad 10 gånger ska åka in lika länge som den som brutalt misshandlat sin hustru och då blir det fel någonstans. Men nåja, om de spärrarna finns är jag helt för det. För grova brott vill jag också se att rabatten tas bort. Vissa saker kan man inte sona på bra jävla länge, så måste det vara.
Citera
2026-07-16, 20:33
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Vänstern är de riktiga rasisterna. Ingen annan här inne har pratat om hudfärg förutom Vänsterpartisten.
Bry dig inte om honom, han är ett välkänt stolpskott som alltid dyker upp med tokerier som bara han själv bryr sig om som "värdegrund(tm)"...

Är otroligt smidigt att ta alla sina egna åsikter och sätta det som grundvärden som alla måste hålla med om. Sjukt demokratiskt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in