2026-07-16, 17:51
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
För att flera mindre brott inte ska kunna ge en högre straffskala än ett (1) mycket grovt brott.

Varför har du så starka åsikter om sånt du inte förstår?
Om du läst tråden så gäller Högerns förslag enbart mord och våld. Så din attityd om dumhet gäller nog mest dig själv.
Citera
2026-07-16, 18:02
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Om du läst tråden så gäller Högerns förslag enbart mord och våld. Så din attityd om dumhet gäller nog mest dig själv.

Nej, det gör det inte och anledningen till att sossarna kommer rösta ner förslaget är precis det jag sa - för att flera mindre brott inte ska kunna ge en högre straffskala än ett grovt. Det handlar om att bevara proportionaliteten i straffskalan och det är viktigt. Du ska inte slängas i Kumlabunkern för dina fortkörningsböter, som auktoritära extremhögern eftersträvar.
Citera
2026-07-16, 18:05
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Nej, det gör det inte och anledningen till att sossarna kommer rösta ner förslaget är precis det jag sa - för att flera mindre brott inte ska kunna ge en högre straffskala än ett grovt. Det handlar om att bevara proportionaliteten i straffskalan och det är viktigt. Du ska inte slängas i Kumlabunkern för dina fortkörningsböter.
Trams Högerns förslag har ingenting med fortkörning att göra och sluta ljuga är ett råd.

Nytorgsmannen som våldtog 20 tjejer skrattar åt dig och skickar ett brev med Tack Tack.

Min fråga var inte om (s) GENERELLT är emot att mängdrabatten avskaffas, utan om de är emot det LAGDA förslaget. Som enbart gäller mord och våldsbrott.

Ändå rätt kul att du tycker man ska få mörda 3 pers och få samma straff som 1. Ni är äkta brottskramare ni i Vänstern och det gjorde att Högern vann valet 2022.
Citera
2026-07-16, 18:09
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Trams Högerns förslag har ingenting med fortkörning att göra och sluta ljuga är ett råd.

Nytorgsmannen som våldtog 20 tjejer skrattar åt dig och skickar ett brev med Tack Tack.

Min fråga var inte om (s) GENERELLT är emot att mängdrabatten avskaffas, utan om de är emot det LAGDA förslaget. Som enbart gäller mord och våldsbrott.

Ändå rätt kul att du tycker man ska få mörda 3 pers och få samma straff som 1. Ni är äkta brottskramare ni i Vänstern och det gjorde att Högern vann valet 2022.

Sossarna har för avsikt att rösta nej till det lagda förslaget med motiveringen som jag uppgav: att flera mindre brott inte ska kunna ge en högre straffskala än ett grovt.

Högern "vann" inget val 2022. Sossarna fick fler mandat än hela regeringen tillsammans. Däremot tog de makten, med hjälp av nazismens efterträdare i något som liknade en statskupp. Stor skillnad. Men det lägger vi bakom oss som ett kort och tråkigt kapitel och röstar tillbaka sunt förnuft i höst.
Citera
2026-07-16, 18:13
Medlem
Citat:
Högern "vann" inget val 2022. Sossarna fick fler mandat än hela regeringen tillsammans.

Rätt. Vi måste ändra valsystemet så att endast majoritetsregeringar kan styra. Det skulle underlätta framtida lagstiftning avsevärt.
Citera
2026-07-16, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Rätt. Vi måste ändra valsystemet så att endast majoritetsregeringar kan styra. Det skulle underlätta framtida lagstiftning avsevärt.
Som sedan röstas ner i riksdagen som är lagstiftaren...
Citera
2026-07-16, 18:19
Medlem
Citat:
Sossarna har för avsikt att rösta nej till det lagda förslaget med motiveringen som jag uppgav: att flera mindre brott inte ska kunna ge en högre straffskala än ett grovt.

Högern "vann" inget val 2022. Sossarna fick fler mandat än hela regeringen tillsammans. Däremot tog de makten, med hjälp av nazismens efterträdare i något som liknade en statskupp. Stor skillnad. Men det lägger vi bakom oss som ett kort och tråkigt kapitel och röstar tillbaka sunt förnuft i höst.
Makten ligger i riksdagen, regeringen förbereder förslag (proposition ) eller en motion från ledamot/ledamöter som röstas igenom i riksdagen.
Senast redigerad av tjanska 2026-07-16 kl. 18:24.
Citera
2026-07-16, 18:21
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
Den som kom på rabatt, alltså en sorts belöning, för att begå många brott borde ställas till svars. Vem vare!?
Vansinne som bara sker i ett ruttet samhälle.
Citera
2026-07-16, 18:32
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:

Högern vann valet 2022 och har haft makten hela tiden sedan dess och SD ingår numera i Högern enligt alla partier utom C som är lika sengångaraktiga som du.

SD är Sveriges näst största parti och att kalla dem fula namn var exakt det som gjorde dem stora.

Om (s) röstar för att en trippelvåldtäktsman ska ha mängdrabatt så vill jag se Maggan stå upp och säga det. Du liksom fuskar med sanningen och vågar inte säga ut den och det är typiskt Vänstern.

Det här valet blir roligare än jag trodde. Vänstern har inte lärt någonting! Nu väntar jag bara på att du slåss för att få hit fler flyktingar och lägga ner kärnkraften så blir det Högervinst igen.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-16 kl. 18:42.
Citera
2026-07-16, 18:57
Medlem
Citat:
Ja, så tänker en riktig reptilhjärna. Helst dödstraff, va? Det är precis såna som dig högerns auktoritära fascistpolitik riktar sig till. Vi som klarar av att tänka mer nyanserat förstår att den här politiken gör mer skada än nytta för Sverige, och tack oss finns det fortfarande hopp om demokrati och en oberoende rättsstat.

Om det är någon här inne som INTE kan tänka nyanserat så är det du…haha helt otrolig kommentar från den mest faktaresistenta på hela forumet. Humor. Men du fick in fascism i ditt resonemang i alla fall, jätteduktig är du.
Citera
2026-07-16, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Du får nog läsa artikeln du länkade till några gånger till. Här är en länk till Åklagarmyndigheten där du kan läsa avseende ringa stöld och stöld: Riksåklagaren medger högre beloppsgräns för ringa stöld

Så du menar att det inte står ordagrant: "Regeringen vill att straffvärdet minst ska motsvara summan av de tre allvarligaste brotten." Alltid lika lustigt när någon inte har läst det den själv säger åt andra att läsa.

Om hon stjäl för över 1500 kr eller inte kan vi fortsätta tjafsa om, men det leder ingenvart. Hon kommer inte att få fängelse i vilket fall som helst, det behöver du inte oroa dig för.
Senast redigerad av saskatoon9786 2026-07-16 kl. 19:28.
Citera
2026-07-16, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saskatoon9786
Om hon stjäl för över 1500 kr eller inte kan vi fortsätta tjafsa om, men det leder ingenvart. Hon kommer inte att få fängelse i vilket fall som helst, det behöver du inte oroa dig för.

Menar du att stöld inte kan rendera i fängelsestraff?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in