2026-07-16, 19:07
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Du har redan kommit igång? Kul att det uppskattades

Jadå, körde igång den direkt. Nu lyssnar jag på lite Shakespeare i väntan på solnedgången, när min stora nemesis äntligen ska sjunka ner under stadens silhuett och lämna tillvaron blå och sval för oss som har överlevt dagen.
Citera
2026-07-16, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Jag kan skryta med att jag läste både Illiaden och Odyséen som ung, med stor behållning. Mest gillade jag de poetiska raderna om hjärnsubstans som rann ut över marken och liknande

Har försökt lyssna på dem i vuxen ålder men kände ingen upphetsning tyvärr.
För mig var det tvärtom. Jag läste Odysséen i gymnasiet, men fick kämpa mig igenom den och fick inte ut så mycket av den fram tills när jag gav den ett nytt försök som ljudbok.

Aednan av Linnea Axelsson finns ju annars också som ljudbok, för att tipsa om ett lite modernare lyriskt epos. Har dock bara läst den, så kan inte gå i god för inläsningen. Kan tänka mig att den gör sig bra som ljudbok dock!
Citera
2026-07-16, 19:12
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Det tipset kommer jag ta till mig av och eftersom tankarna plötsligt ledde till allmänbildning kom jag att tänka på Jan Guillous serie "Det stora århundradet" och då främst den första boken "Brobyggarna". Riktigt bra och en bok många har läst och uppskattat, tror inte jag hört någon ogilla den.

Kan det verkligen stämma? Jag ryggar tillbaka när jag hör namnet Guillou, av nån anledning. Vad handlar dessa böcker om egentligen? Kan du beskriva varför de tilltalar dig?

Jag har en stark känsla av att han har tapöat stinget som gammal - om han nu någonsin har skrivit bra böcker. Har han det?

Jag har haft Brobyggarna hemma men lämnade bort den eftersom den inte lockade.
Citera
2026-07-16, 19:20
Medlem
pn222jws avatar
Två bra halvdokumentära audioböcker - Gomorra (Saviano) om nya italienska maffian och Mannen som slutade ljuga (Josefsson) om turerna bakom Sture Bergwall / Thomas Quick.
Citera
2026-07-16, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Kan det verkligen stämma? Jag ryggar tillbaka när jag hör namnet Guillou, av nån anledning. Vad handlar dessa böcker om egentligen? Kan du beskriva varför de tilltalar dig?

Jag har en stark känsla av att han har tapöat stinget som gammal - om han nu någonsin har skrivit bra böcker. Har han det?

Jag har haft Brobyggarna hemma men lämnade bort den eftersom den inte lockade.

Oavsett vad man tycker om Guillou som person så är han en jäkligt bra författare. Det stora århundradet handlar om 1900-talet och Brobyggarna är första delen. Nu är det ett tag sedan jag läste den men den handlar om tre bröder som får lite olika livsöden men vars historia ändå knyts ihop på ett spännande sätt. Tror det är enklare för dig att googla än att jag ska beskriva handlingen här även om det känns trist att säga googla.

Fasen, böckerna om Arn har du väl hört talas om och Ondskan? Gillar man historia och funderar på 1900-talets början är Brobyggarna klockren. Gav du den någon chans innan den fick lätta?
Citera
2026-07-16, 19:27
Medlem
SnakePlissskens avatar
Jag vet inte vad du är för generation eller har för preferenser inom populärkultur men jag gillade verkligen Patti Smiths ”Just Kids” om hennes ungdom och ungdomsår i New York med framförallt fotografen Robert Mapplethorp. Får du några som helst ”aha” av dessa namn så tror jag du kommer gilla boken - jag läser iofs själv men jag förutsätter att den finns som ljudbok.
Citera
2026-07-16, 19:27
Medlem
idiamindadas avatar
Två svalkande tips.

I marsfjällets skugga

Fjälldesperadon.
Citera
2026-07-16, 19:29
Medlem
Riksreptilens avatar
Tre svenska klassiker:

Utvandrarna Vilhelm Moberg

Selma, Lagerlöf, de två uppenbara, men om det skall vara i skräckriktning kan Löwensköldska ringen som är första delen i en romantrilogi vara mer lämplig?

Röde Orm Frans G Bengtsson.
Citera
2026-07-16, 19:43
Medlem
Sarek ska du läsa.

”Jacob är trevlig, men Anna genomfars av tanken "jag känner igen honom". Vandringen utvecklas snart till en mardröm – att ta med Jacob visar sig vara ett ödesdigert beslut som kommer att förändra deras liv för alltid. Sarek nominerades även till priset Årets Bok 2022”, författare Ulf Kvensler
Citera
2026-07-16, 20:03
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Jag vet inte vad du är för generation eller har för preferenser inom populärkultur men jag gillade verkligen Patti Smiths ”Just Kids” om hennes ungdom och ungdomsår i New York med framförallt fotografen Robert Mapplethorp. Får du några som helst ”aha” av dessa namn så tror jag du kommer gilla boken - jag läser iofs själv men jag förutsätter att den finns som ljudbok.

Ja den var fin.
Citera
2026-07-16, 20:03
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av msapple
Sarek ska du läsa.

”Jacob är trevlig, men Anna genomfars av tanken "jag känner igen honom". Vandringen utvecklas snart till en mardröm – att ta med Jacob visar sig vara ett ödesdigert beslut som kommer att förändra deras liv för alltid. Sarek nominerades även till priset Årets Bok 2022”, författare Ulf Kvensler

Låter spännande. Tack!
Citera
2026-07-16, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Förstår faktiskt inte vad du vill få fram.

Om du vill fortsätta diskussionen så lägg ner mumlandet och prata i klartext. Då blir det enklare även för dig, om det nu inte är så att du har något att mumla om.

Du är ju inte klok.

Läs vad du skrev om nöjesfält att ts 7nte är seriös.

Vi andra förstod att det var en BOK.

Det är något fel på din hjärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in